Studiekeuze

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
25 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Studiekeuze

Berichtdoor Thor » 23 maart 2016 23:18
Hey iedereen
Ik ben geïnteresseerd om volgend jaar sociaal werk te studeren in Brussel (Odisee) en waarschijnlijk optie personeelswerk, maar ik zou graag nog wat meer informatie krijgen over de opleiding(sonderdelen), jobmogelijkheden,... Ik wil nu wel goed geïnformeerd aan de start volgend academiejaar beginnen ;)
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21
Geslacht: Man

Re: Studiekeuze

Berichtdoor Robbe » 23 maart 2016 23:42
Ik denk dat je door naar de site van de school te surfen, al heel wat wijzer kunt worden.

Ga zeker naar een opendeurdag van de school één dezer dagen. Daar word je meestal overstelpt met duizenden folders en infoblaadjes.

Ook de beruchte 'SID-in-beurzen' vond ik heel verrijkend.
Je kunt ook van bovenstaande informatiebronnen de gegeven info vergelijken, wat je een extra goed beeld geeft over de opleiding.

Succes!
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor Thor » 23 maart 2016 23:48
Hey Robbe, bedankt voor de informatie!

Maar de sidins zijn wel al gedaan jammer genoeg. Ik heb al een openlesdag meegevolgd en dat beviel mij echt! Ook al naar de eerste infodag geweest, maar nu wil ik eerder de inhoud van de specifieke vakken bekijken en oudere studenten (afgestudeerden of studenten uit 1-2-3).
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor vorvzie » 24 maart 2016 16:22
Ik studeerde sociaal werk aan artevelde, optie maatschappelijk werk. Personeelswerkers belanden meestal op een personeelsdienst, aanwervingen, administratie, welzijn op het werk, mensen aan/tot hun recht(en) laten komen. Het eerste jaar is waarschijnlijk algemeen voor alle sociaal werkers, de inhoud hangt waarschijnlijk af van school tot school.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.
vorvzie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 25

Berichtdoor Anoukk » 19 mei 2016 15:14
Ik wil volgend jaar ook sociaal werk studeren. Heb dit jaar integrale veiligheid eens geprobeerd maar was blijkbaar niet echt mijn ding. Op vlak van sport(was mijn hoofdvak) scoorde ik zeer goed maar de rest vond ik toch net niet interessant genoeg. Ik zou het gaan studeren in Antwerpen aan de AP school :p Interessante richting denk ik! Ik zou graag maatschappelijk werkster worden.
Anoukk
New user
New user

Geslacht: Vrouw

Berichtdoor -Matteo- » 19 mei 2016 16:44
Hey Thor,

ga zeker naar de infodagen waar je daar heleboel informatie krijgt, daarnaast als je nog twijfelt zou je een afspraak moeten maken met studiebegeleider die je gedetailleerde informatie kan geven en wat de beroepsmogelijkheden later zijn en als laatst zou je eens met enkele studenten die daar studeren praten en vragen of de verwachtingen wel kloppen enzo. Zo krijg je een genuanceerd beeld. En als de hogeschool waar je graag wil studeren 'meeloopdagen' organiseert voor desbetreffende opleiding -ik denk dat het nu al te laat is- dan zou ik als ik jou was zeker inschrijven voor zo'n meeloopdag. Je volgt dan les, ervaart de sfeer op een hogeschool of universiteit en dan kan je voor jezelf uitmaken of de opleiding aan je verwachtingen voldeed.
-Matteo-

Berichtdoor Thor » 19 mei 2016 22:43
Ja, dat doe ik al: maar vind eens een opleiding die volledig bij je past en die je vooral later wilt uitvoeren. Iedere mens heeft zijn talent daar geloof ik in. Was het maar zo gemakkelijk. Ik heb echt structuur nodig, want ik geraak gemakkelijk overstuur als iets niet lukt.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Robbe » 20 mei 2016 19:03
Thor schreef:Ja, dat doe ik al: maar vind eens een opleiding die volledig bij je past en die je vooral later wilt uitvoeren. Iedere mens heeft zijn talent daar geloof ik in. Was het maar zo gemakkelijk. Ik heb echt structuur nodig, want ik geraak gemakkelijk overstuur als iets niet lukt.

Heb je nu eigenlijk al enig idee wat je wilt gaan doen?
Ik dacht gelezen te hebben dat je nu je diploma hoger redder hebt? Doe je daar mee verder of ga je volgend jaar terug een studie aanvatten?
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor Thor » 20 mei 2016 22:52
Ik denk dat ik gewoon redder ga verder uitoefenen. En zo kan ik verder evolueren en boeken en de krant lezen. Een cursus hier en daar. Hoe hoger je klimt, hoe groter je verantwoordelijkheid. En dat moet je ook onder ogen zien. Van een universitair moet je nu eenmaal veel meer verwachten dan van een bachelor.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor TheQuibbler » 21 mei 2016 00:12
Thor schreef:Ja, dat doe ik al: maar vind eens een opleiding die volledig bij je past en die je vooral later wilt uitvoeren. Iedere mens heeft zijn talent daar geloof ik in. Was het maar zo gemakkelijk. Ik heb echt structuur nodig, want ik geraak gemakkelijk overstuur als iets niet lukt.

Dat is niet vanzelfsprekend nee. Ik vraag mij heel vaak af of ik wel in de branche wil werken waarvoor ik nu studeer.
Dus ik ben erg benieuwd of mijn stage volgend jaar mij gaat bevallen.
Als ik er dan tegen anderen over praat dan zeggen ze dat ik na volgend jaar gewoon nog een andere studie moet beginnen.
Maar dat is dan weeral zoveel jaar erbij dan.
Moeilijk moeilijk.
TheQuibbler
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 22

Berichtdoor lenny » 21 mei 2016 12:53
TheQuibbler schreef:

Dat is niet vanzelfsprekend nee. Ik vraag mij heel vaak af of ik wel in de branche wil werken waarvoor ik nu studeer.
Dus ik ben erg benieuwd of mijn stage volgend jaar mij gaat bevallen.
.

²
lenny
Forumkoppel 2016

Berichtdoor idk » 21 mei 2016 13:00
Ik weet ondertussen heel erg zeker dat ik de studie verre van leuk vind (mijn mening die sommige anderen maar al te graag volgen). Stage valt ook niet echt mee, maar gelukkig zie ik de kindjes graag en valt lesgeven (behalve stage dan) nog wel mee.
Het is dus ook nog een raadsel voor mij wat ik volgend jaar ga doen grrrrmmmmbbllll

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Berichtdoor Robbe » 21 mei 2016 13:09
idk schreef:Ik weet ondertussen heel erg zeker dat ik de studie verre van leuk vind (mijn mening die sommige anderen maar al te graag volgen). Stage valt ook niet echt mee, maar gelukkig zie ik de kindjes graag en valt lesgeven (behalve stage dan) nog wel mee.
Het is dus ook nog een raadsel voor mij wat ik volgend jaar ga doen grrrrmmmmbbllll

Oei .... :emo:
En dat staat mij nog te wachten :supersad:
Voorlopig vind ik het veeel werk, maar wel nog een toffe opleiding :p
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor idk » 21 mei 2016 13:36
Ik hoop voor jou dat er wel nog wat verschil tussen onze stages zit (het schijnt van wel). Ik duim [WINKING FACE]

Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Berichtdoor -Matteo- » 21 mei 2016 13:39
Piekeren voorkomt nooit de zorgen van morgen, het onthoudt wel vandaag van zijn plezier.
Leo Buscaglia

Tell your heart that the fear of suffering is worse than the suffering itself.
Paolo Coelho.
-Matteo-

Berichtdoor Thor » 22 mei 2016 01:01
Ik maak mij gewoon meer zorgen over de stomste zaken: waartoe de wereld nu aan het evolueren is met zijn digitalisering en ook om andere mensen die ik graag heb. Ik laat het misschien niet blijken, maar ik voel aan in welke mensen ik moet investeren. Want in the end denken velen mensen aan zichzelf. Ik lijk zelfzeker op het eerste zicht, maar diep vanbinnen ben ik zo kwetsbaar als het kan zijn. Ik heb gewoon vertrouwen nodig en dat zoek ik. Ik ben sociaal, maar liever in kleinere groepjes op café ofzo. Maar in de massa daar verlies ik mezelf. En mensen die denken dat het simpel is om uit je piekergedachten te geraken: dat is het niet. Het is ook het aard van het beestje en ook familiaal. Ook omstandigheden maken dat je meer geneigd bent om te piekeren.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor -Matteo- » 22 mei 2016 01:29
Thor schreef:Ik maak mij gewoon meer zorgen over de stomste zaken: waartoe de wereld nu aan het evolueren is met zijn digitalisering en ook om andere mensen die ik graag heb. Ik laat het misschien niet blijken, maar ik voel aan in welke mensen ik moet investeren. Want in the end denken velen mensen aan zichzelf. Ik lijk zelfzeker op het eerste zicht, maar diep vanbinnen ben ik zo kwetsbaar als het kan zijn. Ik heb gewoon vertrouwen nodig en dat zoek ik. Ik ben sociaal, maar liever in kleinere groepjes op café ofzo. Maar in de massa daar verlies ik mezelf. En mensen die denken dat het simpel is om uit je piekergedachten te geraken: dat is het niet. Het is ook het aard van het beestje en ook familiaal. Ook omstandigheden maken dat je meer geneigd bent om te piekeren.

:hugs: :hug2:
-Matteo-

Berichtdoor Thor » 22 mei 2016 01:59
Soms denk ik dat het beter is dat ik iets met mijn handen doe: dan ben ik bezig ;)
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor imnotperfect » 22 mei 2016 05:47
Want in the end denken velen mensen aan zichzelf.

Volledig mee akkoord.
imnotperfect
New user
New user

Leeftijd: 25

Berichtdoor Thor » 22 mei 2016 10:34
imnotperfect schreef:
Want in the end denken velen mensen aan zichzelf.

Volledig mee akkoord.

Ja ook normaal wel, maar wel spijtig
Thor
Senior user
Senior user

25 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Keer terug naar Het Praatcafe