Homo's & bloed ('geven')

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
45 berichten • Pagina 2 van 31, 2, 3

Re: Homo's & bloed ('geven')

Berichtdoor Robbe » 02 maart 2016 14:21
Ik snap je punt Springbal. Je hebt hier veel duidelijker je mening en standpunt geformuleerd dan dat je dat deed in het topic 'de stem van het forum' (viewtopic.php?f=24&t=31625 ) Eerlijk gezegd.... haakte ik vrij snel af en was ik al niet mee van in het begin met je bedoeling... Hier snap ik je krachtlijnen wel. Ik schaar me trouwens zelf ook achter het standpunt dat puur geneeskundig gezien, het beter wordt vermeden. En bla bla dan een heleboel cijfers ter argumentatie ;)

Wel jammer dat het zo hard moet worden gezegd tegenover andere forummers... Niet iedereen heeft zich 2 weken ingelezen in het onderwerp, alvorens ze hierop reageerden.. En ok... sommige uitspraken zijn doordachter dan de andere, en ik vind het goed dat je erop reageert. Informeren en reageren moet, maar de manier waarop je reageert kun je wel aftoetsen.
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20
Geslacht: Man

Berichtdoor Florre » 02 maart 2016 20:15
Robbe schreef:Wel jammer dat het zo hard moet worden gezegd tegenover andere forummers... Niet iedereen heeft zich 2 weken ingelezen in het onderwerp, alvorens ze hierop reageerden.. En ok... sommige uitspraken zijn doordachter dan de andere, en ik vind het goed dat je erop reageert. Informeren en reageren moet, maar de manier waarop je reageert kun je wel aftoetsen.

Ik versta eveneens als Robbe wat je wilt zeggen.
En ik ben het helemaal eens met Robbe dat het misschien wat genuanceerder mocht getypt worden,
want ik voelde me eerlijk gezegd een beetje aangevallen.
Dit door de quote waar je insinueert waar ik enkel denk a.d.h.v. gevoelens.
Mocht je me kennen zou je heel snel merken dat ik een groot onderscheid maak tussen wetenschap en gevoelens.
Zelfs dat ik gevoelens achterwege laat als er gedebatteerd wordt hierover.

Maar alleszins wel bedankt voor de informatie in beide topics. Ik vond het alleszins heel interessant.
Een mens kan nooit genoeg weten. :)

Groetjes Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 21

Berichtdoor Springbal » 03 maart 2016 01:39
Thor schreef:Oké met andere woorden wordt er dus eigenlijk wel degelijk onderscheid gemaakt (en is er dus logischerwijze wel sprake van discriminatie) voor die bloeddonatie, maar niet op basis van geaardheid: wel op basis van seksuele betrekkingen? (of ben ik fout)

Er word inderdaad een onderscheid gemaakt, maar die regels zijn afgetoetst met het CGKR, bovendien is het wetenschappelijk aantoonbaar dat MSM een groter riscio inhoudt op een HIV overdracht dan heteroseksueel contact (denk aan de Vooruit en het Sportpaleis) waardoor ook de Europese wetgeving zegt van "in dat geval mag men uitgesloten worden van bloeddonatie". Je mag niet vergeten dat het niet "ons" recht is om een naald in onze arm te laten jensen en een zakje te vullen, neen, de patiënt die in 't ziekenhuis ligt die heeft recht op veilig bloed, en als we op voorhand al een boel risico's kunnen uitsluiten voorkomt dat:
1) discussies met de dokter
2) een hoop overbodig werk
3) werkt dat eigenlijk kostenbesparend
4) ...
Het zit hem min of meer zo, bij de populatie MSM is er veel meer HIV (zeker verhoudingsgewijs), daarnaast is er een groter verloop in seksuele partners bij MSM dan bij heteroseksuelen. Da's niet zwart-wit, er zijn hetero's die er met of zonder condoom op loshoereren en homo's die zo monogaam zijn als een zwaan en dat weten ze bij de dienst voor het bloed ook wel

Wel Jong Niet Hetero en haar groepen discrimineren ook, ik heb het al met mijn eigen ogen gezien. Ahaah!

Robbe schreef:Ik snap je punt Springbal. Je hebt hier veel duidelijker je mening en standpunt geformuleerd dan dat je dat deed in het topic 'de stem van het forum' (viewtopic.php?f=24&t=31625 ) Eerlijk gezegd.... haakte ik vrij snel af en was ik al niet mee van in het begin met je bedoeling... Hier snap ik je krachtlijnen wel. Ik schaar me trouwens zelf ook achter het standpunt dat puur geneeskundig gezien, het beter wordt vermeden. En bla bla dan een heleboel cijfers ter argumentatie ;)

Wel jammer dat het zo hard moet worden gezegd tegenover andere forummers... Niet iedereen heeft zich 2 weken ingelezen in het onderwerp, alvorens ze hierop reageerden.. En ok... sommige uitspraken zijn doordachter dan de andere, en ik vind het goed dat je erop reageert. Informeren en reageren moet, maar de manier waarop je reageert kun je wel aftoetsen.
Florre schreef:
Jep, misschien moet ik in het vervolg niet meer na mijn late shiften om half twaalf proberen een verslag van 12 pagina's te comprimeren :). Goh hard zijn, tjah, nu weet ik ook weer waarom ik niet echt in het maatschappelijk werk gebleven ben en waarom ik niet op de spoed diensten of de 100 centrale zou werken. Neen, ik wil nog ergens het militante van een aantal snappen, d'accord, maar jongens zet u ook is in mijn plaats, 11 jaar en een half vrijwilliger bij 't Rode Kruis, ge kiest daar wel voor maar dat betekent in u vrij weekend soms vroeger opstaan als voor uw job (nu nogal moeilijk omdat ik in de zorg om half zes er uit moet), in weer en wind staan, altijd proberen helpen, de pispaal zijn van onozelle grappenmakers, discussies proberen voeren met dilletanten die menen het licht te zien, je organisatie uitmaken voor 't vuil van de straat, neen jongens dan is mijn vaatje ook al is vol en dan wordt ik cynisch en dan ram ik jammer genoeg de feiten er eventjes in

Robbe schreef:Wel jammer dat het zo hard moet worden gezegd tegenover andere forummers... Niet iedereen heeft zich 2 weken ingelezen in het onderwerp, alvorens ze hierop reageerden.. En ok... sommige uitspraken zijn doordachter dan de andere, en ik vind het goed dat je erop reageert. Informeren en reageren moet, maar de manier waarop je reageert kun je wel aftoetsen.

't waren eigenlijk vier weken (sorry, kon 't even niet laten). Nu heren no hard feelings maar ik reageer volgens mij een stuk vanuit mijn vermoeidheid (en mijn verhaal van hierboven) en ook zoiets van actie en reactie. Maar goed. Ondanks mijn sporadisch gebrul ben ik voor het overige doorgaans nog een vrij braaf en inschikkelijk manspersoon.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Florre » 03 maart 2016 09:41
Springbal geen probleem hoor
we maken dat allemaal wel eens mee dat we korter reageren wanneer we vermoeid zijn.

Nogmaals bedankt voor de vele info.

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Disco Trut » 03 maart 2016 13:50
Zonder inhoudelijk diepzinnig te worden:

Een verschillende behandeling/het maken van een onderscheid kan niet zomaar worden gelijkgesteld aan discrimineren.

Er is pas sprake van discriminatie als het gemaakte onderscheid niet 'legitiem' is, als er m.a.w. geen gegronde reden voor is.

Hier wordt er een onderscheid gemaakt, waarvoor door het Rode Kruis en andere instanties een heel aantal redenen worden voorgelegd. Of die (voldoende) gegrond en in hun totaliteit gerechtvaardigd zijn, dat laat ik over aan mensen die zich er meer in hebben verdiept, maar het is niet omdat er een verschil wordt gemaakt op basis van seksuele partners dat er automatisch wordt gediscrimineerd.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Springbal » 03 maart 2016 21:15
ik ben blij dat ik het nog eens kan posten
:adore: voor de discotrut
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor BjarniiV » 08 apr 2016 00:43
eerlijk gezegd vindt ik het allemaal discriminatie! waarom zouden wij geen bloed mogen geven?
denken ze misschien dat we een of ander monster zijn? wij zijn toch ook maar gewoon mensen!
het gaat waarschijnlijk over het 'imago' want wat zouden ze toch wel niet allemaal zeggen als wij bloed doneren?
I really get so maddddd @ this
BjarniiV
Regular user
Regular user

Leeftijd: 17

Berichtdoor Springbal » 09 apr 2016 18:13
BjarniiV schreef:eerlijk gezegd vindt ik het allemaal discriminatie! waarom zouden wij geen bloed mogen geven?
denken ze misschien dat we een of ander monster zijn? wij zijn toch ook maar gewoon mensen!
het gaat waarschijnlijk over het 'imago' want wat zouden ze toch wel niet allemaal zeggen als wij bloed doneren?
I really get so maddddd @ this

Afbeelding

Ik zal speciaal nog even copy-pasten om de info (nog eens) op een rijtje te zetten.
Zie PM

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Robbe » 09 apr 2016 18:35
:lol: :lol: :lol: :roflmao: :greentongue: :greentongue:
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor Springbal » 09 apr 2016 19:48
zit niet te lachen Robbe, haal mij liever een groot glas Campari Orange en drie sedinals :D
Edit: ik heb hem via PM Geen pijn gedaan

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Springbal » 07 jul 2016 21:28
Een vrij helder artikeltje van een buitenstaander.
https://www.weliswaar.be/onstuimig-bloed

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Thor » 08 jul 2016 00:27
Springbal schreef:Een vrij helder artikeltje van een buitenstaander.

Ik ken de problematiek wel, maar toch blijft het wringen. Het is met goede bedoelingen, zowel van de overheid als van homomannen die per se toch willen doneren. Uiteindelijk draait het uit op kansberekening en het geld dat nodig is voor de controles uit te voeren, want homobloed zou de gezondheidskosten nog meer doen stijgen vanwege de grote risico's en onzekerheden. Het is algemeen geweten dat homoseksuelen minder trouw zijn aan elkaar, maar niet iedereen is zo.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Coincidence » 08 jul 2016 00:36
Thor schreef:
Springbal schreef:Een vrij helder artikeltje van een buitenstaander.

Ik ken de problematiek wel, maar toch blijft het wringen. Het is met goede bedoelingen, zowel van de overheid als van homomannen die per se toch willen doneren. Uiteindelijk draait het uit op kansberekening en het geld dat nodig is voor de controles uit te voeren, want homobloed zou de gezondheidskosten nog meer doen stijgen vanwege de grote risico's en onzekerheden. Het is algemeen geweten dat homoseksuelen minder trouw zijn aan elkaar, maar niet iedereen is zo.

dat er zich onder de populatie homoseksuelen verhoudingsgewijs veel meer HIV-positieve personen bevinden dan onder de algehele populatie van mensen.
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor sprankeltje » 06 aug 2016 00:21
Waarom zou het discriminatie (kunnen) zijn?
1. Er is een discriminerende onderbouwing: Mannen die seks hebben met mannen worden uit de groep gehaald
2. Er is een handeling: Mannen die seks hebben met mannen mogen geen bloed doneren
3. Er is een gevolg: Mannen die seks hebben met mannen en bloed willen geven, voelen zich benadeeld
___________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Het is wetenschappelijk onderbouwd: Ze 'verliezen' er maar weinig donaties mee en het risico ligt lager
2. Er worden geen mensenrechten geschonden: Bloed geven is geen mensenrecht, nee, echt niet, zeker weten
3. Het is een weloverwogen keuze van het RK met een objectieve reden: Het is niet dat je als man seks hebt met een man dat je een slecht mens bent, het is wel zo dat als je als man seks hebt met een man je meer kans hebt op hiv. Dat risico neemt het RK gewoon liever niet.
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Je kan er blijven over discussiëren, maar het helpt ons geen stap vooruit. Het is nu éénmaal zo en met een discussie over of het nu wel of geen discriminatie is, verandert niet veel.
Het moment dat je beseft dat een stel tieten prachtig is
sprankeltje
New user
New user

Leeftijd: 16
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Springbal » 07 aug 2016 15:00
sprankeltje schreef:Waarom zou het discriminatie (kunnen) zijn?
1. Er is een discriminerende onderbouwing: Mannen die seks hebben met mannen worden uit de groep gehaald
2. Er is een handeling: Mannen die seks hebben met mannen mogen geen bloed doneren
3. Er is een gevolg: Mannen die seks hebben met mannen en bloed willen geven, voelen zich benadeeld
1. Het is wetenschappelijk onderbouwd: Ze 'verliezen' er maar weinig donaties mee en het risico ligt lager
2. Er worden geen mensenrechten geschonden: Bloed geven is geen mensenrecht, nee, echt niet, zeker weten
3. Het is een weloverwogen keuze van het RK met een objectieve reden: Het is niet dat je als man seks hebt met een man dat je een slecht mens bent, het is wel zo dat als je als man seks hebt met een man je meer kans hebt op hiv. Dat risico neemt het RK gewoon liever niet.
Je kan er blijven over discussiëren, maar het helpt ons geen stap vooruit. Het is nu éénmaal zo en met een discussie over of het nu wel of geen discriminatie is, verandert niet veel.

De keuze komt niet van het RK Maar het is wetgeving van de FOD Volksgezondheid. Maar als ik het zo met mijn vermoeide kop klopt het ook wat je zegt :). Maar de FOD is bezig om samen met de HGR te onderzoeken of deze uitsluitingscriteria nog moeten blijven gelden of niet.

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Springbal » 07 nov 2016 22:38
Even het stof van het topic blazen. Jongens schuif maar aan in het rijtje, je mag bloed geven
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2814502

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Florre » 07 nov 2016 23:31
Springbal schreef:Even het stof van het topic blazen. Jongens schuif maar aan in het rijtje, je mag bloed geven
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2814502

allé en hoeveel procent zou voldoen aan die voorwaarden?
Maar het is een begin natuurlijk...

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Pancake » 08 nov 2016 00:05
Met mijn nonnenbestaan zal het niet veel schelen.

Maar bon, on topic. Het is een stap in de goede richting!
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Berichtdoor Florre » 08 nov 2016 08:03
Pancake schreef:Met mijn nonnenbestaan zal het niet veel schelen.

Maar bon, on topic. Het is een stap in de goede richting!

Ik ben helemaal akkoord dat het een stap in de goede richting is
maar hoeveel "publiek" gaat dit effectief trekken
want laten we eerlijk zijn je gaat niet je 12 maanden van iets onthouden
juist om een gaatje in je arm te hebben en wat bloed af te staan.

Ik vind het vooral een mistgordijn.

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor vorvzie » 08 nov 2016 09:54
Goh, een jaar lijkt me lang. Daarnaast vraag ik me af wat 'seks' is in dit kader, oraal, enkel anaal? Los daarvan is de ontwikkeling positief te noemen. Het valt wel op dat hetero's met vaste partner wel bloed mogen geven, homoseksuelen, niet.

In elk geval lijkt deze regeling me logischer. :)
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.
vorvzie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 25

45 berichten • Pagina 2 van 31, 2, 3

Keer terug naar Het Praatcafe