Homo's & bloed ('geven')

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
45 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Homo's & bloed ('geven')

Berichtdoor Robbe » 23 feb 2016 16:22
Ik vond niet meteen dergelijk topic terug. Ik hoop dat het nog nergens staat, zo ja... dan ik ontvang ik wel de 20 zweepslaagsjes van de mods :D :whip: Maar efin....

Overheidswege is vastgelegd dat homo's of mannen die seks hebben met mannen (MSM), geen bloed mogen doneren. Waarom?

De reden die ze hiervoor geven is vrij simpel: 'Minstens 1 op 20 Vlaamse homo's is besmet met hiv.' Dit noemen ze bij het Rode Kruis een 'verhoogd risico' en dat moet volgens hen worden vermeden. MSM maken (helaas) véél meer kans op het krijgen/overdragen van SOA's en HIV. Bovendien is één van de zes hiv-positieve homo's niet op de hoogte van zijn positieve status.
Vandaar de beslissing dat eens contact met een man (als man), je levenslang uitgesloten wordt tot het doneren van bloed, om zo de veiligheid van de bloedbank in België te blijven garanderen.

Wat vindt het forum van deze beslissing? Moeten we als holebi-gemeenschap de gegevens durven aanzien en de beslissing aanvaarden, of vind je het net schandalig dat dergelijke beslissing wordt genomen?

Graag de mening van het forum... Shoot!

Bron & meer informatie: https://cavaria.be/bloed-geven-niet-gev ... s-question
Niet volgens APA, maar efin ;)
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20
Geslacht: Man

Re: Homo's & bloed ('geven')

Berichtdoor Thor » 23 feb 2016 16:29
Ik vind het echt een vorm van discriminatie, maar ik begrijp ook het standpunt! Wel vind ik dat het mogelijk moet zijn om bloed te doneren, mits een heel goeie screening op hiv en soa's.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor fabio » 23 feb 2016 16:45
Voor mij is het eenvoudig:
hetero's kunnen ook HIV positief zijn (de kans is misschien kleiner, of het aandeel is kleiner, maar het kan) het lijkt me ook niet zo onmogelijk dat een hetero HIV positief is, en daar geen weet van heeft. zij mogen bloed geven. en dan vraag ik me af: wordt dat bloed niet getest? kan er geen HIV test gekoppeld worden aan het doneren van bloed? Misschien kost dat te veel, of is het praktisch onmogelijk, dat weet ik zelf niet.

Ik vind het in ieder geval discriminatie, en enorm ouderwets. Voor mij zijn er twee mogelijkheden: ofwel wordt het bloed getest, en dan wordt het ook voor homo's toegestaan om bloed te geven. Ofwel wordt het niet getest, en dan is het gewoonweg gevaarlijk aangezien een hetero evengoed HIV positief kan zijn, zelfs al is de kans kleiner. wat ze dan bijvoorbeeld kunnen doen is het openstellen van het doneren van bloed op voorwaarde dat je kan bewijzen dat niet HIV positief bent, zowel voor holebi's als hetero's

Dat is mijn visie vanuit mijn beperkte kennis van het onderwerp. ik ken weinig cijfers en weet niet over de haalbaarheid van de dingen die ik naar voren heb geschoven. wel ben ik er van overtuigd dat we als land al ver genoeg staan om een manier te vinden om dit verbod onnodig te maken.
A map of the world that does not include Utopia isn't even worth glancing at, for it leaves out the one country at wich humanity is always landing. And when humanity lands there, it looks out,and, seeing a better country, sets sail.
Progress is the realisation of Utopia.

Oscar Wilde
fabio
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor Robbe » 23 feb 2016 17:01
fabio schreef:Voor mij is het eenvoudig:
hetero's kunnen ook HIV positief zijn (de kans is misschien kleiner, of het aandeel is kleiner, maar het kan) het lijkt me ook niet zo onmogelijk dat een hetero HIV positief is, en daar geen weet van heeft. zij mogen bloed geven. en dan vraag ik me af: wordt dat bloed niet getest? kan er geen HIV test gekoppeld worden aan het doneren van bloed? Misschien kost dat te veel, of is het praktisch onmogelijk, dat weet ik zelf niet.

Ik kan je alvast meegeven dat wanneer je de eerste keer doneert, je bloed wordt gecontroleerd op hiv, soa's en andere mogelijke aandoeningen. Mocht je dus hiv-positief zijn, wordt jouw bloed vernietigd en wordt de donor op de hoogte gebracht van zijn/haar status. Als alles ok is, dan ben je 'donor' en kun je bloed doneren. Wel is het dan de verantwoordelijkheid van de donor om bij een nieuwe partner of risicocontact te melden en zich dan tijdelijk te ontdoen van bloeddonatie.
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor fabio » 23 feb 2016 17:09
Robbe schreef:Ik kan je alvast meegeven dat wanneer je de eerste keer doneert, je bloed wordt gecontroleerd op hiv, soa's en andere mogelijke aandoeningen. Mocht je dus hiv-positief zijn, wordt jouw bloed vernietigd en wordt de donor op de hoogte gebracht van zijn/haar status. Als alles ok is, dan ben je 'donor' en kun je bloed doneren. Wel is het dan de verantwoordelijkheid van de donor om bij een nieuwe partner of risicocontact te melden en zich dan tijdelijk te ontdoen van bloeddonatie.

In ieder geval bedankt voor de informatie.
in dat geval is de reden van het verbod toch compleet overbodig? of is het zo dat het risico bestaat dat je, bij je eerste donatie, nog niet positief bent getest, maar daarna wel? als dit dan de reden is, kan ik me indenken dat het toch mogelijk moet zijn om daar iets op te vinden. een verplichte hiv en soa test, altijd testen na de donatie,...

zoals in mijn eerdere reactie staat: het is volgens mij onmogelijk dat in een tijd waarin zoveel kan, geen oplossingen bestaan voor het zogenaamde "hoog risico" van bloed van mannen die seks hebben met mannen.
A map of the world that does not include Utopia isn't even worth glancing at, for it leaves out the one country at wich humanity is always landing. And when humanity lands there, it looks out,and, seeing a better country, sets sail.
Progress is the realisation of Utopia.

Oscar Wilde
fabio
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor Technetium » 23 feb 2016 17:20
Ik heb hier een tijdje terug twee stukjes over geschreven (je kan ook merken dat mijn opvattingen tussen die twee tijdstippen wat veranderd zijn):

Ik wil ook een held zijn! (juni 2014)
Bloeddonatie door homo's: ligt de oplossing bij het Rode Kruis? (september 2015)

Kort samengevat: er zijn min of meer wetenschappelijk onderbouwde redenen om strenger te zijn voor homo-donoren dan voor andere donoren, er zijn ook min of meer wetenschappelijk onderbouwde redenen om de strenge regelgeving te versoepelen, maar er is weinig tot geen 'animo' vanuit het RK om hier iets aan te doen, al helemaal niet op korte termijn.
Lawstudent schreef:Technetium en lief, nog geen mooier koppeltje gevonden dan jullie!
Technetium
Regular user
Regular user

Leeftijd: 30

Berichtdoor Robbe » 23 feb 2016 17:36
Twee hele mooie en degelijk onderbouwde teksten!

Nice!
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor Technetium » 24 feb 2016 17:26
Robbe schreef:Twee hele mooie en degelijk onderbouwde teksten!

Nice!
Thanks! :oops:
Lawstudent schreef:Technetium en lief, nog geen mooier koppeltje gevonden dan jullie!
Technetium
Regular user
Regular user

Berichtdoor Florre » 24 feb 2016 19:26
Ik ben er van overtuigd dat in dit verhaal beide kanten recht van spreken hebben.

Je kan verstaan dat ze een risico willen elimineren
maar ik vind dat ze wel bewust moeten zijn dat niet alle homo's HIV hebben
en dat dit even goed bij hetero's kan voorvallen.

Zelf mag ik geen bloed geven door als kind een kleine aanval van epilepsie gehad te hebben.
Dus voor mij is het niet echt een probleem.

En ik hou ook niet zo van naalden en bloed
dus ik zou sowieso niet snel geneigd zijn om bloed te geven.

Groetjes Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Stilicho » 24 feb 2016 20:45
Robbe schreef:Ik vond niet meteen dergelijk topic terug.

Dan heb je niet lang gezocht. :D

Ik snap het niet, die homo's die zo graag bloed willen doneren. Ga dan stickers verkopen voor het Rode Kruis of zo als je echt iets wil doen.. Je wordt niet in je mensenrechten geschonden omdat je geen bloed mag doneren.

Deze maatregel is niet moreel geïnspireerd, maar statistisch. Technisch gezien mag het dan wel discriminatie zijn, mijn rechtvaardigheidsgevoel wordt niet aangesproken.
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Darkcrow » 24 feb 2016 23:56
Robbe schreef:De reden die ze hiervoor geven is vrij simpel: 'Minstens 1 op 20 Vlaamse homo's is besmet met hiv.' Dit noemen ze bij het Rode Kruis een 'verhoogd risico' en dat moet volgens hen worden vermeden. MSM maken (helaas) véél meer kans op het krijgen/overdragen van SOA's en HIV. Bovendien is één van de zes hiv-positieve homo's niet op de hoogte van zijn positieve status.
Vandaar de beslissing dat eens contact met een man (als man), je levenslang uitgesloten wordt tot het doneren van bloed, om zo de veiligheid van de bloedbank in België te blijven garanderen.

Ik vind eerlijk gezegd de cijfers verontrustend. Ik schrik er van 'Minstens 1 op 20 Vlaamse homo's is besmet met hiv.' en één van de zes hiv-positieve homo's niet op de hoogte van zijn positieve status. Dus de boodschap is altijd met een condoom.
Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Robbe » 25 feb 2016 02:27
Inderdaad... die cijfers zijn zéér verontrustend.
Ik ben er zelf een beetje angstig door....
En de gedachte maakt me wel een beetje depri.. nuja. Safe or not ;) Tenzij je een vaste partner hebt én getest bent.
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor geeninspiratie » 27 feb 2016 00:26
Indien MSM'ers bloed zouden mogen geven, zou het aantal donaties stijgen met 1,5 % en het aantal besmette bloedzakjes met 60 %. Dan is het duidelijk geen discriminatie, lijkt me :).
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 18

Berichtdoor Thor » 27 feb 2016 02:47
Toch vind ik het toch wel discriminatie. Als je puur naar de betekenis van het woord kijkt. Het komt van het Latijnse woord discrimen, wat onderscheid betekent. Maar eigenlijk begrijp ik waarom, het levert meer problemen en risico's op dan het opbrengt aan de maatschappij.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Robbe » 29 feb 2016 10:48
geeninspiratie schreef:Indien MSM'ers bloed zouden mogen geven, zou het aantal donaties stijgen met 1,5 % en het aantal besmette bloedzakjes met 60 %. Dan is het duidelijk geen discriminatie, lijkt me :).

Vanwaar die cijfers? Of puur een schatting?
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor geeninspiratie » 29 feb 2016 17:44
Robbe schreef:
geeninspiratie schreef:Indien MSM'ers bloed zouden mogen geven, zou het aantal donaties stijgen met 1,5 % en het aantal besmette bloedzakjes met 60 %. Dan is het duidelijk geen discriminatie, lijkt me :).

Site van het RK :).
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 18

Berichtdoor Florre » 29 feb 2016 19:30
cijfers zeggen niet altijd alles
want met cijfers kan je goochelen tot en met
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Hombie » 02 maart 2016 00:07
Florre schreef:cijfers zeggen niet altijd alles

Statistieken worden alleszinds dagelijks verkracht in de media, waar veelal niks van rekening wordt gehouden met foutmarges, verschil tussen correlatie en causaule verbanden en zo voorts en zo voorts.
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?
Hombie
Senior user
Senior user

Berichtdoor Springbal » 02 maart 2016 01:12
Thor schreef:1Ik vind het echt een vorm van discriminatie, maar ik begrijp ook het standpunt! Wel vind ik dat het mogelijk moet zijn om bloed te doneren, 2mits een heel goeie screening op hiv en soa's.

1) Euh neen. Aangezien u niet wordt uitgesloten om wille van het feit dat u homo bent maar omwille van risicovol seksueel gedrag, bovendien lijdt u normaal geen schade door het feit dat u geen bloed mag geven
2) Denk je dat we bij de dienst voor het bloed daar nog niet waren opgekomen? Ik geef het direct door dat we kunnen testen...
(sorry voor 't sarcasme)

fabio schreef:Voor mij is het eenvoudig:
1hetero's kunnen ook HIV positief zijn (de kans is misschien kleiner, of het aandeel is kleiner, maar het kan) het lijkt me ook niet zo onmogelijk dat een hetero HIV positief is, en daar geen weet van heeft. zij mogen bloed geven. en dan vraag ik me af 2: wordt dat bloed niet getest? kan er geen HIV test gekoppeld worden aan het doneren van bloed? Misschien kost dat te veel, of is het praktisch onmogelijk, dat weet ik zelf niet.

3 Ik vind het in ieder geval discriminatie, en enorm ouderwets. Voor mij zijn er twee mogelijkheden: 4 ofwel wordt het bloed getest, en dan wordt het ook voor homo's toegestaan om bloed te geven. 5 Ofwel wordt het niet getest, en dan is het gewoonweg gevaarlijk aangezien een hetero evengoed HIV positief kan zijn, zelfs al is de kans kleiner. 6 wat ze dan bijvoorbeeld kunnen doen is het openstellen van het doneren van bloed op voorwaarde dat je kan bewijzen dat niet HIV positief bent, zowel voor holebi's als hetero's

Dat is mijn visie vanuit mijn beperkte kennis van het onderwerp. ik ken weinig cijfers en weet niet over de haalbaarheid van de dingen die ik naar voren heb geschoven. wel ben ik er van overtuigd dat we als land al ver genoeg staan om een manier te vinden om dit verbod onnodig te maken.

1 dat klopt, maar verhoudingsgewijs is die kans zoveel kleiner. Pak het volgende, we stouwen de vooruit vol met homo's voor een leuke fuif (sta je wel dicht op elkaar maar kom we zijn hypothetisch) als dat een dwarsdoorsnede is van de homowereld lopen daar 25 mannen met HIV rond (1/20). Als ik van de algemene populatie 25 personen met HIV wil halen dan moet ik geloof ik het Sportpaleis een keer of drie laten vollopen (zie je het verschil in verhouding)
2 zie in het topic de stem van het forum of PM me maar er wordt goed getest, believe me
3 wrong, zie bovenstaande comments
4 interessante lectuur is de wet van 5 juli 1994, bloed wordt getest, mannen die seks hebben met mannen mogen van de wet geen bloed geen, over homo's wordt met geen woord gerept, nergens, NER-GENS
5 duuude, serieus?
6 er zijn zéééér strenge tests en de resultaten van de tests zorgen mee dat de bloedproducten vrij komen, externe tests kunnen onder geen beding zie topic de stem van het forum of denk jij dat de dienst voor het bloed zich het risico van een vals negatief uit een ander labo op de hals gaat halen?

Florre schreef:Ik ben er van overtuigd dat in dit verhaal beide kanten recht van spreken hebben.

Je kan verstaan dat ze een risico willen elimineren
1maar ik vind dat ze wel bewust moeten zijn dat niet alle homo's HIV hebben
en dat dit even goed bij hetero's kan voorvallen.

Groetjes Florre

1 denk je echt dat de dienst voor het Bloed en de FOD Volksgezondheid dat niet weten? het is het verhaal van verhoudingen en wetten

Stilicho schreef:
Robbe schreef:Ik vond niet meteen dergelijk topic terug.

Dan heb je niet lang gezocht. :D

Ik snap het niet, die homo's die zo graag bloed willen doneren. Ga dan stickers verkopen voor het Rode Kruis of zo als je echt iets wil doen.. Je wordt niet in je mensenrechten geschonden omdat je geen bloed mag doneren.

Deze maatregel is niet moreel geïnspireerd, maar statistisch. Technisch gezien mag het dan wel discriminatie zijn, mijn rechtvaardigheidsgevoel wordt niet aangesproken.

eigenlijk is het geen discriminatie aangezien je niet op basis van je geaardheid wordt uitgesloten maar om wille van objectief waarneembaar gedrag en vooral je leidt geen schade doordat je geen bloed mag geven :). Maar verder :adore: voor je post

Robbe schreef:

Cijfers van de Hoge Gezondheidsraad , advies nummer 8094(2005) hoewel ik in het jaarverslag geen cijfers heb gevonden.

Florre schreef:cijfers zeggen niet altijd alles

Gelukkig zijn emoties een prima leidraad in wetenschap en geneeskunde...

Bovendien, is bloed geven geen recht. En nu ga ik me proberen gedeisd te houden of ik heb helemaal geen vrienden meer op 't forum :)
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Thor » 02 maart 2016 13:55
Oké met andere woorden wordt er dus eigenlijk wel degelijk onderscheid gemaakt (en is er dus logischerwijze wel sprake van discriminatie) voor die bloeddonatie, maar niet op basis van geaardheid: wel op basis van seksuele betrekkingen? (of ben ik fout)
Thor
Senior user
Senior user

45 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Keer terug naar Het Praatcafe