De stem van het forum

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
16 berichten • Pagina 1 van 1

De stem van het forum

Berichtdoor adarr91 » 16 feb 2016 12:51
Gaan je haren ook direct ophoog staan bij het horen van Trump's uitspraken? Maak je je zorgen over de seksuele gezondheid in het holebi-milieu? Of heb je misschien een spectaculaire of emotionele 'coming out' ervaring gehad?

Kortom, heb je een eigenzinnige blik, boeiende gedachtegang of opmerkelijke ervaring en schrijf je dit bovendien graag neer in een artikel of blogbericht?
Dan is dit topic the place to be!

Wij willen jullie persoonlijke meningen en ervaringen horen!
En wie weet vraagt onze webredactie je wel of we jouw post op onze homepagina mogen plaatsen zodat we jullie ervaringen met nog meer jongeren kunnen delen.

Maak die innerlijke poëet, politicus, ware journalist of auteur dus maar snel wakker.

:grouphug:
- The journey of a thousand miles begins with one step -
adarr91
Senior user
Senior user

Leeftijd: 26
Geslacht: Vrouw

Re: De stem van het forum

Berichtdoor Springbal » 16 feb 2016 18:12
mag ook een genuanceerde blik?
gezien bepaalde personages uit het verleden van wjnh is dat ook soms goed voor 't imago
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30
Geslacht: Man

Berichtdoor BiNDing » 16 feb 2016 22:13
Een genuanceerde blik of een gezonde zelfkritische blik zijn aan te raden, maar aangezien je (waarschijnlijk) vanuit jezelf schrijft niet per se noodzakelijk, denk ik.

Niet elke post zal ook op de website geplaatst worden. De webredactie zal uitpikken :)
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]
BiNDing
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25

Berichtdoor Robbe » 16 feb 2016 23:57
Je mag binnenkort een post van mij verwachten!
Het idee borrelt al langer om een opiniestuk te schrijven.
Dit vind ik schitterend!!!!!

Schitterend! :banana: :D :greenthing: :typ: :typ:
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor Florre » 17 feb 2016 07:53
Lijkt me wel iets voor mij.

Het schrijftalent in me wil wel naar buiten komen.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 21

Berichtdoor fabio » 17 feb 2016 09:22
Oh ja, leuk!
Zodra ik wat verder sta met mijn paper zal ik hier eens aan beginnen! :typ:
A map of the world that does not include Utopia isn't even worth glancing at, for it leaves out the one country at wich humanity is always landing. And when humanity lands there, it looks out,and, seeing a better country, sets sail.
Progress is the realisation of Utopia.

Oscar Wilde
fabio
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor Springbal » 21 feb 2016 15:15
ik wil wel een heikel thema aanraken, zoals bloed geven, maar voor sommige emo-rel-nichten is dat niet echt aan te raden omdat ik met objectieve feiten af kom maar als je wil zal ik hier iets netjes neerpot(t)en
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Darkcrow » 21 feb 2016 19:53
Ik zit met een vraag... Moeten we dit artikel gewoon hier posten of ergens anders op het forum?
Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor BiNDing » 21 feb 2016 20:01
Darkcrow schreef:Ik zit met een vraag... Moeten we dit artikel gewoon hier posten of ergens anders op het forum?

Hier posten.
BiNDing
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Springbal » 25 feb 2016 16:56
Is er een limiet van aantal woorden of zo?

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor BiNDing » 25 feb 2016 18:17
Persoonlijk moedig ik aan om erg lange teksten te vermijden, maar er is geen limiet.
BiNDing
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Springbal » 02 maart 2016 00:51
Modjes en forummers, ik heb de tekst aangepast want hij was nogal lang en weinig samenhangend opgesteld, bij deze een iets beter tekstje.

Jouw bloed doet goed!
bloed geven en msm, over frustraties, cijfers en wetten

Het is een oud zeer, homo's en bloedgeven. Een redelijk aantal homo's en sympathisanten hebben het niet zo met het Rode Kruis omdat "Het Rode Kruis" homo's discrimineert. De reden volgens hun "homo's mogen geen bloed geven", en daarom is voor een aantal "het Rode Kruis" doorslecht. Maar hoe zit dat nu eigenlijk?

Om te beginnen bestaat "het Rode Kruis" in Vlaanderen uit twee grote departementen namelijk de Dienst voor het Bloed (DvhB) en de Humanitaire Diensten. Deze twee departementen staan vrij los van elkaar naar werking, financiering en zo meer. Het geld van giften bijvoorbeeld gaat niet naar de DvhB, die wordt gefinancierd door de verkoop van bloedproducten.

Maar terug on topic, discrimineert de DvhB dan homo's. Neen eigenlijk niet. Nergens op de formulieren, nergens in de folders van de DvhB wordt het woord homo gebruikt, de gehanteerde criteria zijn "risicovol seksueel gedrag". De DvhB is gebonden aan de wetten van de FOD Volksgezondheid en de Europese Regelgeving, waarin gesteld wordt dat bepaalde risicofactoren worden uitgesloten. Waar heel wat homo's over struikelen is het gegeven dat zij geen bloed mogen geven. Terecht, of niet? De wetgeving stelt dat MSM een verhoogd risico inhoudt op TTI (Transfusion Transmittable Infections, bloedoverdraagbare aandoeningen). De cijfers van Sensoa en het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid liegen er niet om. Het aandeel MSM binnen de totale groep HIV positieven is aanzienlijk (de laatste jaren flirtten we rondde 50% van de nieuwe besmettingen na MSM). Dit is voor de instanties een risico aangezien de groep MSM in de totale samenleving misschien maar een vijftal procenten omvat. De verhouding is met andere woorden zoek.

Wordt er dan niet getest? Oh jawel, en goed getest Rode Kruis Vlaanderen mag zich vrij terecht op de borst kloppen dat ze een der veiligste bloedbanken ter wereld heeft. Maar dat komt door de gelaagdheid. Dat wil zeggen dat er zowel streng geselecteerd wordt waarbij de regels vrij zwart wit zijn (dit om discussies te voorkomen). Daarnaast worden alle donaties getest, ijzer waarden, Hepatitis A, B en C, HIV etc maar er blijft nog steeds een vensterperiode bestaan. Het merendeel van de infecties na een transfusie bleek door een donor die nog in de vensterperiode zat (dit is de periode waarin een virus niet kan gedetecteerd worden in het bloed). Bijna de helft hiervan bleek uit de categorie MSM te komen. Het bloed wordt ook verwerkt. Er wordt meestal "volbloed" afgenomen (dat wat in je aders stroomt) maar dit wordt verwerkt tot componenten zoals plasma, plaatjes en rodebloedcellenconcentraat (erytrocytenconcentraat, packedcells in jargon). Hierbij worden zoveel mogelijk witte bloedcellen weggefilterd (er kan niet gegarandeerd worden dat alle cellen weg zijn, met ionisernde straling wordt er ook aan "pathogeenreductie" gedaan, met andere woorden er wordt geprobeerd zoveel mogelijk eventueel aanwezige virussen te vernietigen. Ook hier kan geen 100% vernietiging gegarandeerd worden.

Waarom mogen MSM dan geen bloed geven? Zoals aangehaald bestaat de sterkte van het systeem uit de gelaagdheid Hoe meer risico's we op voorhand kunnen uitschakelen hoe minder risico's op complicaties achteraf, er zijn nog groepen die worden uitgesloten van bloeddonatie. Is het dan discriminatie? Neen je wordt niet tegengehouden omwille van je geaardheid maar door gedrag (msm) dat een hoger risico op HIV overdracht inhoudt. Bovendien lijdt je geen schade omdat je geen bloed mag geven (ik deed dat graag destijds, maar ik kan niet zeggen dat ik me nu minder voel omdat ik geen bloedgever meer ben). Het recht op bloed geven bestaat immers niet. Het recht op veilig bloed voor de patiënt, dat is een recht. Deze is in het hele verhaal de zwakke partij. De richtlijnen werden ook met het Centrum voor Rascismebestrijding en Gelijkheid van Kansen behandeld.

Kan er dan verandering komen? Misschien tussen de DvhB, çavaria en de FOD Volksgezondheid werd een panelgesprek gehouden en de Hoge Gezondheidsraad onderzoekt nu op vraag van de minister van volksgezondheid of de regels herzien kunnen worden.

Er rustte in het verleden (en misschien ook zelfs nu nog) eigenlijk een fout bij zowel het Rode Kruis, als bij Wel Jong Niet Hetero als bij çavaria. Ieder zat op zijn of haar eiland en er werd niet gekaderd naar de feitelijke reden waarom mannen die seks hebben met mannen geen bloed mogen geven, ook niet van het feit dat dit wettelijk zo bepaald is.
Laatst bijgewerkt door Springbal op 03 maart 2016 21:13, in totaal 2 keer bewerkt.

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Springbal » 02 maart 2016 00:52
is ie lang genoeg? :yeahimcool: :mrgreen:

Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Robbe » 14 maart 2016 15:52
Robbe schreef:Je mag binnenkort een post van mij verwachten!
Het idee borrelt al langer om een opiniestuk te schrijven.
Dit vind ik schitterend!!!!!

Schitterend! :banana: :D :greenthing: :typ: :typ:

Mijn enthousiasme resulteerde laatst in een vreselijk, überlelijke tekst :ibi:
Een tweede poging volgt :kroon2:
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor Robbe » 15 maart 2016 16:08
Of het uiteindelijk iets van waarde heeft, laat ik aan jullie over ^_^
Het is misschien een wat pessimistische schijn op het holebi-zijn. Natuurlijk zijn er ook positievere aspecten in het hele verhaal. Die komen hier zelden tot niet aan bod. Veel leesplezier!

Waarom sommigen in de kast blijven

Inzien dat je net iets anders bent als de rest. Proberen te begrijpen wat er niet klopt. Vat krijgen op je gedachten…. Aanvaarden dat je onder de noemer ‘holebi’ behoort is niet vanzelfsprekend en de omgeving, buitenwereld en maatschappij maken het ons niet makkelijker. De moeilijkheden beginnen al bij de geboorte. Als jongen wordt je in een blauw pakje gedramd, als meisje in een roze. Jongens horen met auto’s te spelen en stoer te zijn, meisjes spelen met poppen en make-up.

De grootste fout is dat van kleins af aan wordt aangeleerd, dat een jongen hoort verliefd te worden op een meisje en vice versa. Dit beeld wordt vastgehouden, doorheen de volledige ontwikkeling van elk kind. Je seksuele voorkeur is al bepaald, je rol als persoon, hoe je hoort te zijn, is uitgeschreven en dat in verhalen, films, posters, reclame, video’s en zelfs schoolhandboeken.. Ja, zelfs op school wordt de jongens-meisjesverhouding ons aangeleerd! Zelfs als een thema in een handboek over liefde gaat, jongen&meisje it will be. Om in dergelijke wereld op een dag te durven zeggen dat je anders bent, dat je toch niet bent zoals je was opgelegd, daar is veel moed en lef voor nodig.

Als we dan eens als jongere met thema holebi in aanraking worden gebracht, dan is het met enorme stereotiepen. Een homo heeft zo verwijfde trekken en houdt van shoppen. Homo’s zijn… Jani’s. Of nog een leuk beeld dat mensen hebben: homo’s zijn uit op seks en leven in gigantische orgies. De realiteit van de karakters van homo’s is anders, maar dat wordt natuurlijk nooit mooi in beeld gebracht.

Verder is het ontdekken van homoseksualiteit niet altijd zonder risico’s. Heel vaak krijgen mensen die onzeker zijn over hun geaardheid de tip: experimenteer eens! Bij dat experimenteren heb ik dan weer mijn twijfels en bezorgdheden, vooral bij jongens dan. Je bent jong, soms naïef en je wilt wat. Dat is niet meer dan normaal, maar een misstap is snel gemaakt en die misstap kan voldoende zijn voor het oplopen van hiv. Dat heel veel homo’s hiv hebben, daar kunnen we niet meer van onderuit (1/20). Met dergelijke cijfers gaan experimenteren als jonge gast? Het houdt me wakker… Meisjes hoeven zich gelukkig veel minder zorgen te maken.

Tot slot zijn er nog enkele plezantigheden waar holebi’s mee in aanraking komen. In oorlogen worden holebi's koelbloedig neergeknald. In sommige landen staat zelfs de doodstraf op holebi-gedrag. Gelukkig hebben we het relatief goed in België qua verdraagzaamheid… en toch! Het blijft voor velen een onwennig straatbeeld als ineens twee jongens hand in hand lopen. Jammer toch?

Waarom sommigen in de kast blijven zitten? Simpel dus. Opgroeien in een maatschappij dat de jongens-meisjes-verhouding indoctrineert, is al geen goeie start. Eens je erin slaagt dat beeld opzij te schuiven, ben je er nog niet. Heel wat stereotiepen moet je overwinnen en het ‘experimenteren’ is ook niet risicoloos. Het toppunt van het hele verhaal: eens je kleur bekent over je geaardheid.. bereid je dan alvast voor dat mensen je in een hok zullen drammen. Vanaf dan ga je door het leven met het label ‘homo’, ‘lesbi’ of ‘bi’, ookal was je daar zelf misschien nog niet helemaal zeker van.
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor redwings » 15 maart 2016 21:13
Is it LGBT-desire, or is it too shocking for you?

Is it desire, or is it love that I’m feeling for you?
Je moet tegenwoordig al heel wat doen om dit zinnetje nog nooit gehoord te hebben. De felbegeerde zanger Olly Alexander en zijn bandleden zijn namelijk op ieder feestje en iedere (commerciële) zender wel meermaals per dag te horen. Ook de media schuwt Olly zeker niet en net over zijn laatste passage daar wil ik het hebben.
Via facebook laat Olly zijn nieuwste videoclip van Desire ft. Tove Lo op de wereld los, maar niet zonder enige uitleg. Een lange tekst op een medium dat erom bekendstaat vluchtig te zijn, maar toch loont het de moeite hem eens te lezen. Onafhankelijk of je zijn muziek nu mooi vindt of niet.
In die tekst vat de zanger het probleem als inleiding kort samen met volgende woorden: “Most of the pop videos I’ve seen that have any male and female interaction are usually centred around a romance, and that’s great, I am all for romance, but let’s face it there are a lot of other sexualities and identities that are well deserving of some shiny pop video love.”

De laatste tijd is er heel wat te doen geweest rond gelijkheid in de media. Denk maar aan de Oscars waar betrekkelijk weinig kleurlingen te bespeuren waren, Beyonce haar nieuwste nummer die oproept tot rassengelijkheid, betogingen voor de gelijkheid van mannen en vrouwen overal ter wereld, …
Allemaal heel erg terecht en al die ongelijkheid moet verdwijnen, alsook ongelijkheid tussen hetero’s en holebi’s.

We staan er misschien niet vaak bij stil, toch niet voor het lezen van Olly’s post, maar hoeveel niet-traditionele scènes vind je terug in videoclips? Hoe vaak wordt een niet-heteroseksuele relatie/flirt/liefde bezongen? Ja, je hebt ‘Take me to church’ van Hozier, waar de discriminatie van de Katholieke Kerk wordt aangekaart en een jonge homo in elkaar geslagen wordt in de videoclip.
Toch maak ik net zoals Olly volgende bedenking: kunnen we niet gewoon een leuke, mooie en catchy videoclip zien met een sexy koppel, dat niet heteroseksueel is? Kan pakweg Miley Cyrus niet gewoon zingen over hoe mooi ze dat ene meisje vindt?

Als jonge tiener word je erg beïnvloed door alles om je heen, dus ook door muziek en de bijhorende videoclips. De soort muziek die je beluistert maakt je zelfs vaak tot de persoon wie je bent en de groep waartoe je behoort.
Jonge tieners lopen met smartphones op straat waarop ze de nieuwste popmuziek maar al te graag afspelen.
Jonge tieners kijken samen nieuwe, fancy videoclips op tv of op de computer.
Jonge, twijfelende tieners lopen met smartphones op straat met diezelfde muziek.
Jonge, twijfeldende tieners kijken mee naar die nieuwe, fancy videoclips.
Jonge, twijfelende tieners voelen zich abnormaal en ik kan ze geen ongelijk geven.

Ooit was ik een jonge, twijfelende tiener. Ooit luisterde ik naar nieuwe popnummers met nieuwe videoclips met sexy koppels, sexy vrouwen. Wacht, die vrouwen waren steeds aan het flirten met een man of een man zelfs met meerdere vrouwen. Wacht, mocht ik die vrouwen dan stiekem wel sexy vinden, mocht ik dan wel willen in de plaats van die man staan?
Ik besloot van niet en mijzelf nog maar even in het ongewisse te laten, verder te gaan met mijn complexe leventje als jonge tiener.
Enkele jaren later, honderden popsongs later en meerdere coming-outs van mijnentwege later kwam ‘Same love’ uit van Mary Lambert, later wereldberoemd geworden door de sample in ‘Same love’ van Macklemore & Ryan Lewis. Ook de clip van ‘Latch’ van Disclosure en Sam Smith deed een buit in het zakje. Wat een bevrijding, wat leuk twee meisjes te zien flirten in een videoclip. Al bleef het allemaal wat braafjes, het was toch een stap in de goeie richting…

Hoeveel stapjes echter zullen er nog genomen moeten worden? Hoeveel liedjes en clips gereleased voor een jonge, twijfelende tiener het gevoel krijgt niet abnormaal te zijn?
Bedankt Olly voor de kritische reflectie naar je fans toe, bedankt Olly om een mooie, niet-traditionele videoclip te maken, om enkele jonge of oudere individuen niet te doen twijfelen aan zichzelf. Alweer een stapje dichter…
-Babbelaar van het jaar 2015-
redwings
Knapste vrouwelijke forummer 2016

Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw

16 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe