Hoogsensitiviteit

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
93 berichten • Pagina 2 van 51, 2, 3, 4, 5

Re: Hoogsensitiviteit

Berichtdoor Kuikentje » 05 maart 2016 11:47
Ik herken alles wat hier geschreven staat.

Natuurlijk heb ik er nog een handicap van 66% bij maar soit, ik red me best goed.

Ik kan niet tegen drukte en stress, dan word ik een opgespannen veertje dat op springen staat.
The Belgian Pride rocks my world! See you all next year!
Ziekte van Hashimoto
Kuikentje
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Thor » 05 maart 2016 20:17
Ik denk dat ik eens vrijwilligerswerk ga doen om andere hoogsensitieve mensen te helpen, opdat ik dit komende half jaar kan opvullen met nuttig (maatschappelijk) werk/bezigheid... En alle nuttige sites, boeken, tips over hoogsensitiviteit wil ik wel weten (dus stuur maar pb!!).
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21
Geslacht: Man

Berichtdoor Thor » 10 maart 2016 22:28
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 14 maart 2016 10:47
Hoe ontstaat hooggevoeligheid?

Recent hersenonderzoek toont aan dat bij HSP‘ers de pre-frontale cortex sneller reageert, wat hun waakzaamheid en snelle reactie op bepaalde signalen kan verklaren. Ook vertoont de amygdala een grotere activiteit wanneer ze blije of boze gezichten opmerken. Dit deel van de hersenen legt verbanden tussen info afkomstig van de zintuigen en koppelt deze aan emoties.

Hooggevoeligheid leidt dus tot fellere emoties of reacties op emotionele situaties. Een hoogsensitief persoon blijft langer ‘hangen’ bij negatieve prikkels, maar kan anderzijds ook langer en intenser genieten van positieve stimuli.

Hoogsensitief kind

Ruim 1 op de 5 jongens/mannen is hoogsensitief. Maatschappelijke waarden benadrukken nog te vaak dat jongens niet mogen huilen, hun emoties onder controle moeten houden en zich stoer moeten gedragen.

Wanneer jongens niet voldoen aan deze ‘Boy’s Code’ maar juist empathisch, gevoelig, begripvol en zachtaardig zijn, vormen ze vaak een doelwit voor pesterijen. Ook hoogsensitieve meisjes zijn vaak minder assertief en dus gevoelig voor pesten. Schoolgerelateerd pesten leidt vaak tot depressie en slechte schoolresultaten. Voorkomen dat hooggevoeligheid leidt tot pesten, is het allerbelangrijkste.

http://www.talentinzicht.be/hoogsensitiviteit-hsp

Het klinkt misschien raar, maar ik voel of zie het gewoon wanneer mensen zich kei slecht voelen (misschien door die amygdala en de spiegelneuronen dus). Ook waarschijnlijk omdat ik zelf een immense periode gehad had van overprikkeling. Een soort uitgeblust zijn, een enorme depressie, maar volgens mij geen burn-out: het zou al raar zijn dat je op je 18-19 jaar dat al zou gehad hebben.

Zo voelde ik aan bij een Prof Arbeidspsychologie die Bedrijfsmanagement gaf, dat ze besefte dat ik me echt niet goed in mijn vel voelde. Als ze vragen stelde waarom we leerstof moesten kennen voor later/situatie inschatten was ik er meestal 'boenk' op met hetgeen ze bedoelde (wat logisch lijkt voor mij).

Maar ik besef dat ik nooit meer dezelfde zal zijn, maar anderzijds zie ik wel een voordeel in mijn kwetsbaarheid. Ik kan veel empathie hebben, maar ik heb meteen door met wie ik te maken heb als ik iemand leer kennen. Ik kan personen zeer goed inschatten en dit kan ik later misschien gebruiken als personeelswerker. Ik kan ook meespreken met mensen die ooit een heel zware depressie (extreem down voelen, suïcidale gedachten,...) gehad hebben. Ik denk gewoon meer na (soms te veel) en kom meer tot het besef dat ik echt niets weet.

http://lesfoliesdesxx.com/blog/detail/l ... wat-is-dat
Nog een interessante site, maar soms heb ik meer nood aan evidence based materiaal ipv esoterische theorieën (dus bij deze, mag je die altijd doorsturen).
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 13 apr 2016 22:03
Vermoeden weeral bevestigd: ik zag meteen dat iemand zich niet goed voelde op de duiktherapie! Daarvoor moet ik geen psychologie gestudeerd te hebben om dat inzicht te hebben. Ik voel dat gewoon en zie het meteen. Ik weet dat dit zeer raar klinkt voor mensen die niet hooggevoelig zijn. Maar de persoon in kwestie kwam mij zeggen dat ze zich echt niet goed voelde (herken het gevoel maar al te goed), dus ben blij dat mijn vermoeden ook effectief bevestigd werd. HSP bestaat en sommigen verwarren het met ADHD of ADD, dringend nood aan meer bekendheid! Het is alsof ik hun emoties kan aflezen... Ook kan ik goed inschatten of iemand wel of niet goed in zijn vel zit, ik merk bijvoorbeeld ook als iemand een homo is.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor LumpySpacePrince » 14 apr 2016 21:49
Bij mij zat een jongen op school die hoogsensitief is. En net omdat hij snel huilde en vaak overreageerde (Omdat hij hoogsensitief is) was de middenschool waar we toen zaten natuurlijk de hel voor hem. Vaak moest hij naar de leerlingenbegeleiding waardoor het eigenlijk nog erger werd. Bij elk genant momentje (en elk niet-genant momentje) werd die jongen uitgelachen voor miet en weet ik veel wat, en al met al is het een klein wonder dat hij zijn jaar goed heeft afgemaakt want eigenlijk werd die jongen gewoon gepest.

Nu zit hij met mij in het Atheneum en gaat het gelukkig beter met hem, maar als er meer voorlichting in de media zou zijn over hoe mensen die hoogsensitief zijn de wereld om zichzelf heen zien had het waarschijnlijk allemaal een stuk minder geweest.
Yeah, whatever, fine.
LumpySpacePrince
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 16

Berichtdoor Thor » 15 apr 2016 17:15
Goh ja, ik ben nooit iemand zo geweest dat bij het minste weent, maar toch ben ik gevoelig voor opmerkingen van anderen. Meestal lukt het wel om het van mij af te schudden, maar soms heb ik last van teveel piekeren (ik denk meer na over de manier iets wordt gezegd).
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Samotex » 16 apr 2016 22:32
Ik heb een huisbaas ( ben er weldra weg) die niet eerlijk is. Ik heb mijn opzeg gegeven en moet voor een bepaalde datum buiten zijn waar ik me aan hou, maar ineens beslist de huisbaas dat hij er zelf wil gaan wonen en wil hij zonder enig recht er een maand vroeger in.
Ik krijg dan sms'en waarin hij dreigt mijn spullen tegen het einde van de week buiten te zetten. Na juridische navraag krijg ik de raad dit te melden aan de politiediensten, maar me verder gewoon aan de wettelijke afspraken te houden.

Ik kom aan bij de politie en vertel: ik ontvang sms'en van mijn huisbaas met een zekere inhoud. Begint een agente met weinig empathie tegen mij te brullen in de trend van: u zal dan uw huishuur niet betaald hebben. Ik antwoord: dat is niet het geval. Ik wil het juiste verhaal doen, maar ze blijft vrij dominant praten en geeft me geen kans om mijn versie van de feiten te vertellen. Ik zeg: ik kan bewijzen dat ik altijd heb betaald. Ze vroeg meteen bankafschriften terwijl dit niets met de zaak heeft te maken. Ik ben volgens haar een wanbetaler.
Toen heb ik gezegd: u begrijpt me niet, ik ben door. Ik "voelde" dat ik zelfs na een uur met deze persoon niet had kunnen praten. Toch trek ik me dat enorm aan. Na een halve week zit dat voorval nog zwaar in mijn systeem. Ik heb geen uitstaans met die persoon en als ik wil, kan ik wel een afspraak maken met het CAW om alsnog aangifte te kunnen doen. Niet dat dit een groot verschil zou maken, het zou geen enkele impact op mij mogen hebben, het is totaal irrelevant voor wie ik ben, welke weg ik wil bewandelen, maar het feit dat ik zo'n onbeleefde agente aantrof, raakt me. Het stemt me droevig dat dit soort mensen bestaan.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 17 apr 2016 20:42
Ik zou je wel als sociaal werker (als ik ooit diploma haal) verder op weg helpen als het kan :p
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor BjarniiV » 17 apr 2016 20:49
Dries schreef:Bij mij zat een jongen op school die hoogsensitief is. En net omdat hij snel huilde en vaak overreageerde (Omdat hij hoogsensitief is) was de middenschool waar we toen zaten natuurlijk de hel voor hem. Vaak moest hij naar de leerlingenbegeleiding waardoor het eigenlijk nog erger werd. Bij elk genant momentje (en elk niet-genant momentje) werd die jongen uitgelachen voor miet en weet ik veel wat, en al met al is het een klein wonder dat hij zijn jaar goed heeft afgemaakt want eigenlijk werd die jongen gewoon gepest.

Nu zit hij met mij in het Atheneum en gaat het gelukkig beter met hem, maar als er meer voorlichting in de media zou zijn over hoe mensen die hoogsensitief zijn de wereld om zichzelf heen zien had het waarschijnlijk allemaal een stuk minder geweest.

Lolz bij mij zat er ook zo een jongen in de klas zelfs en hij werd zo gepest dat hij van school is veranderd :/ ik heb toch nog geprobeerd om hem om te praten want ik deed gewoon normaal tegen hem :) maarja
BjarniiV
Regular user
Regular user

Leeftijd: 17

Berichtdoor Samotex » 17 apr 2016 21:00
Thor schreef:Ik zou je wel als sociaal werker (als ik ooit diploma haal) verder op weg helpen als het kan :p

Bedankt, Thor. Ik ben al wat ouder dan jou en toch vind ik het erg dat ik deze situatie moest meemaken. Enerzijds had ik tegen mezelf moeten zeggen: bereid je op het ergste voor. Er is altijd een kans dat je met zo'n agent te maken krijgt. Empathie is niet altijd hun sterkste punt en dan kom ik bij iemand van de ergste soort.
Ben een beetje boos op mezelf dat ik ben opgestapt, maar ik kreeg het echt benauwd.
Er onstaan veel conflicten tussen huurder en verhuurder omwille van de huur niet te hebben betaald, maar in dit geval was het niet zo. Ik ben dan boos dat iemand zo onvriendelijk meteen alles en iedereen over dezelfde kam scheert.

Aan het CAW had die agente nadien verklaard dat ik zo'n typisch persoon ben die vanuit een slachtofferrol komt klagen. Ik heb al mijn fouten gemaakt op vlak van goedgelovig te zijn naar mensen toe en nadien persen ze me uit. Dan ben ik ergens slachtoffer, maar ergens moet dat ook een les zijn en ik heb niet het gevoel dat ik al voldoende geleerd heb uit fouten ( wel een beetje hoor).

In deze situatie probeer ik voor mezelf uit te dokteren wat ik zelf fout deed. Misschien gaan gevoelige mensen sneller naar de politie omdat ze zich sneller "geraakt" voelen, maar daardoor weet een agent nog niet hoe hiermee om te gaan en komt het voor derden over als aanstellerij.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 26 apr 2016 05:50
Ik snap nog steeds niet waarom je zoveel boeken psychologie moet leren om mensenkennis te hebben: je ziet dat gewoon als iemand zich niet goed voelt, dat noemt gewoonweg affiniteit.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Samotex » 26 apr 2016 23:11
Inderdaad en ken genoeg psychologen die het niet goed aanpakken en zelf talloze problemen hebben.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 28 apr 2016 23:02
Goh ja, eigenlijk heb ik geen probleem. Het probleem is dat ik problemen zie ;)
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor TheQuibbler » 05 mei 2016 01:18
Ik heb hem eens ingevuld en volgens die zelftest zou ik ook hoogsensitief zijn.
Veel van die kenmerken zijn ook wel op mij van toepassing als ik sommige dingen op het eerste zicht lees.
Wat er bij mij misschien wel wat uitspringt en waar ze mij thuis vaak op aanspreken is dat ik erg veel last kan hebben van mood swings door zelfs kleine stomme dingen of best onschuldige opmerkingen. Daar stoor ik me zelf ook wel aan, maar het is sterker dan mezelf. :')

Heel erg veel weet ik niet echt van hoogsensitiviteit. Misschien moet ik me er eens wat meer in verdiepen.
TheQuibbler
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 22

Berichtdoor wingin » 05 mei 2016 08:06
Ik weet niet of het hier eigenlijk bij hoort, waarschijnlijk niet. Maar toch:

Ik kan niet tegen eetgeluiden (het smakken, schrapen tegen borden...) of van die kleine geluidjes dat men met de mond maakt, of regengeluid. Ik heb daar echt een extreme reactie op, ik wordt instant slechtgehumeurd en ik wordt benIkzelfs agressief (het is al vaak voorgevallen dat ik op een kast ofzo klop, of gewoon keihard in mijn hand knijp gewoon door het geluid). Ik moet mij soms ook gewoon afzonderen tijdens het eten (mijn broer en mijn vader zijn echt vreselijke smakkers).

Ik weet niet hoe het komt, maar ik reageer echt extreem slecht op die geluidjes. Ik krijg stress, ik raak enorm gefrustreerd en zelfs agressief. Ik weet nu niet of dat iets is dat met hoogsensitiviteit te maken heeft, of dat het gewoon iets is waar ik niet tegen kan. Ik hoopte dat iemand van jullie mij dat kon zeggen.
wingin
Regular user
Regular user

Berichtdoor LumpySpacePrince » 05 mei 2016 10:30
wingin schreef:Ik weet niet of het hier eigenlijk bij hoort, waarschijnlijk niet. Maar toch:

Ik kan niet tegen eetgeluiden (het smakken, schrapen tegen borden...) of van die kleine geluidjes dat men met de mond maakt, of regengeluid. Ik heb daar echt een extreme reactie op, ik wordt instant slechtgehumeurd en ik wordt benIkzelfs agressief (het is al vaak voorgevallen dat ik op een kast ofzo klop, of gewoon keihard in mijn hand knijp gewoon door het geluid). Ik moet mij soms ook gewoon afzonderen tijdens het eten (mijn broer en mijn vader zijn echt vreselijke smakkers).

Ik weet niet hoe het komt, maar ik reageer echt extreem slecht op die geluidjes. Ik krijg stress, ik raak enorm gefrustreerd en zelfs agressief. Ik weet nu niet of dat iets is dat met hoogsensitiviteit te maken heeft, of dat het gewoon iets is waar ik niet tegen kan. Ik hoopte dat iemand van jullie mij dat kon zeggen.

He ik heb dat ook! :P Zo dat je kwaad word op mensen die je hoort kauwen of als ze de muziek net iets té hard zetten?
Ik dacht gelezen te hebben dat het misfonie is, maar ik zal het nog eens opzoeken ;)

Edig: Zie hier, misfonie ;) : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Misofonie
Yeah, whatever, fine.
LumpySpacePrince
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 16

Berichtdoor Thor » 07 mei 2016 17:40
Ja, van dat misofonie gedoe heb ik ook wel last met momenten (prikkelbaarheid), maar bij jezelf let je er zelf minder op :)
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Samotex » 11 mei 2016 01:23
Ik zou normaal al lang in mijn bed moeten liggen, maar ik las gisteravond dat de moeder van Matthias Schoenaerts is overleden en ze ongeveer de leeftijd was van mijn moeder. Zo'n dingen kan ik niet loslaten omdat ik dan denk: mijn moeder doet alles fout qua levensstijl en dan word ik gek dat ik mijn leven even op de rails zou hebben en er me een drama overkomt. Ik kan dat hebben met mensen die ik niet persoonlijk ken.
Het kan gek klinken, maar ik zou me bv. rustiger voelen mocht ik weten dat ik morgen een euthanasiekit naast me zou hebben liggen voor mocht er iets vreselijks gebeuren in mijn leven. Pas op, heb al veel meegemaakt, maar ik denk dat ik de pijngrens zou "herkennen".
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 16 mei 2016 03:42
Ik begrijp dat woorden soms meer kunnen kwetsen (mentaal) dan fysieke pijn (iedereen zijn pijngrens is anders). In het leven moet je gewoon zoeken naar mensen die echt je situatie kunnen begrijpen en rekening mee kunnen houden. Van oppervlakkige, niet breeddenkende mensen moet je je gewoon mijden...
Thor
Senior user
Senior user

93 berichten • Pagina 2 van 51, 2, 3, 4, 5

Keer terug naar Het Praatcafe