Hoogsensitiviteit

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
93 berichten • Pagina 4 van 51, 2, 3, 4, 5

Re: Hoogsensitiviteit

Berichtdoor Samotex » 09 jun 2016 10:56
Misschien gewoon aanvaarden dat iedereen zijn werkpunten, gevoeligheden en sterke punten heeft en een persoon niet scheef bekijken omdat die op een bepaald vlak altijd moeilijkheden heeft. En die moeilijkheden niet altijd als een gebrek aanzien. Ik zei eens: neen bedankt voor een bedrijfswagen ( die ik eigenlijk niet nodig had voor het bedrijf) en men had gewoon kunnen zeggen: ok geen probleem.

Anderzijds zouden we mekaar meer moeten helpen. Op welk vlak dan ook.
Samotex
Senior user
Senior user

Geslacht: Man

Berichtdoor redwings » 09 jun 2016 11:18
Ook van mijn kant komt de vraag wat dit nu met hoogsensitiviteit te maken heeft?
Ik kan ook evengoed een bedrijfswagen weigeren hé? Ik kan ook erg gevoelig zijn en begaan met alles en iedereen...
Volgens mij is het niet goed om alles zomaar eventjes de 'schuld' te geven van je LABEL dat je jezelf opplakt en die je hele leven plots gaat bepalen. Ik ben lesbisch, da's een label, maar ik laat dat mijn leven niet bepalen, mijn leven draait niet daarrond, het is er gewoon, net zoals hoogsensitiviteit er bij jullie is en dat kan voor- en nadelen hebben, maar leef je leven met je sterktes en zwaktes, laat het er niet door geleid worden :)
redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Pancake » 09 jun 2016 11:28
redwings schreef:Ook van mijn kant komt de vraag wat dit nu met hoogsensitiviteit te maken heeft?
Ik kan ook evengoed een bedrijfswagen weigeren hé? Ik kan ook erg gevoelig zijn en begaan met alles en iedereen...
Volgens mij is het niet goed om alles zomaar eventjes de 'schuld' te geven van je LABEL dat je jezelf opplakt en die je hele leven plots gaat bepalen. Ik ben lesbisch, da's een label, maar ik laat dat mijn leven niet bepalen, mijn leven draait niet daarrond, het is er gewoon, net zoals hoogsensitiviteit er bij jullie is en dat kan voor- en nadelen hebben, maar leef je leven met je sterktes en zwaktes, laat het er niet door geleid worden :)

:adore:
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Leeftijd: 21

Berichtdoor Samotex » 09 jun 2016 14:52
Wat dit met hoogsensiviteit heeft te maken? In mijn geval vind ik manuele versnellingen van een wagen nogal veel aandacht vragend waardoor mijn aandacht op de baan vermindert. Als men mij dan voorstelt om een bedrijfswagen te kiezen, maar ik heb enkel de keuze uit manuele versnellingen, zeg ik liever "neen" dan dat ik weet: ik zou hiermee niet ontspannen op de baan rijden.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor -Matteo- » 09 jun 2016 17:08
redwings schreef:Ook van mijn kant komt de vraag wat dit nu met hoogsensitiviteit te maken heeft?

amen! :bid:
-Matteo-

Berichtdoor Samotex » 09 jun 2016 18:40
Er is een verschil tussen dingen als excuus te gebruiken en rekening te houden met dingen. Je kan inderdaad al wat fout loopt in je leven afschudden op dat je lesbisch bent, maar hadden bepaalde personen in de geschiedenis niet voor gelijke rechten gestreden, stonden we vandaag niet waar we staan. We hebben in dit land al een redelijke evolutie mogen meemaken, maar de straatinterviews in Hasselt gaven blijk dat er toch wel nog werk aan de winkel is, veelal doordat men dingen niet kent.
Hetzelfde met hoogsensitiviteit: je hoeft bijlange niet alles af te schuiven hierop of ( om het voorbeeld van de bedrijfswagen te namen) verantwoording afleggen, maar het is wel belangrijk dat het erkenning krijgt, bespreekbaar wordt,...waardoor het gegeven niet wordt gemarginaliseerd. Het is bewezen dat hoogsensitieve mensen een aanwinst kunnen zijn op de werkvloer op voorwaarde dat ze de juiste positie bekleden en vanuit dit standpunt is het belangrijk dat zowel werkgever als werknemer dingen beter leren kennen zonder het te aanzien als een rariteit dat enkel in een beschutte werkplaats aan de slag kan.
Dus wat mij betreft: ik vind het belangrijk dat die erkenning er is, maar wanneer je praat over het gebruiken als excuus kan ik je wel volgen. Je hoeft trouwens heus niet altijd verantwoording af te leggen voor wie of wat je bent zolang je de ander niet kwetst.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Florre » 12 jun 2016 11:56
Hoogsensitiviteit of niet,

eigenlijk doet het er allemaal niet veel toe
vroeger kenden ze deze term niet en kreeg die persoon de stempel van "een gevoelig persoon".
Het belang zit hem niet in welke titel, eigenaardigheid of hoe je het ook wilt noemen,
het belang zit hem in hoe je hiermee omgaat.

En laten we eerlijk zijn, als je in cursussen, onderzoeken enz. de symptomen of typische kenmerken van hoogsensitiviteit leest denkt bijna iedereen altijd: dit heb ik.
Als je dit dan leest van ADHD, denkt iedereen altijd: dit heb ik.
Als je dit dan leest van Hoogbegaafdheid, denkt iedereen altijd: dit heb ik.

Heel veel van de typische kenmerken zijn gewone eigenschappen van de "normale" mens. En ik zou je duizend soorten van "ziektes" of eigenaardigheden of labels, of hoe je het ook noemt kunnen geven, en altijd gaat iets op jou van toepassing zijn.

Mijn conclusie: we maken onze vijver van labels zo groot en willen a.d.h.v. dit alles kunnen ordenen, plaatsen.
maar waarom zouden we iemand hoogsensitief noemen, allerhande test afnemen als je misschien gewoon door het leven kan gaan als een gevoelig persoon and so be it.
Het is crazy shit van de maatschappij dat ze belang hechten aan deze labels, dat ze er in talrijke mate zijn gekomen
maar het is nog crazyer dat we er in meegaan en ons leven hierdoor laten bepalen.

Ik wou dit heel even kwijt, en het is naar niemand persoonlijk toe
maar het is mijn frustratie rond zulke onderwerpen.
En hopelijk verstaan jullie een beetje wat ik bedoel, maar je zou toch soms terug willen gaan naar de tijd zonder al die labels,...

groetjes Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Thor » 12 jun 2016 23:45
Wel het klinkt raar, maar ik begrijp van Vincent Gogh maar al te goed: in zijn tijd was er geen begrip/notie voor HSP (veel gradaties en breeder verzamelnaam voor 'aandoeningen'). Terwijl er niets mis mee is, wel is het lastig om te zeggen dat je je toch anders voelt dan de gemiddelde mens.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Samotex » 13 jun 2016 11:19
ik ben eigenlijk tegen etiketten. Al meegemaakt dat iemand die totaal niet autistisch was, wel die diagnose kreeg onder het mom: er zijn gradaties in. Vijf tegenexpertises ( met meer testen en bij dokters met langere ervaring) zagen er geen enkele vorm van autisme in.
Wanneer een verkeerd etiket wordt gekleefd, is dat net een kweekvijver tot een identiteitscrisis.
Ik denk dat je vooral zelf iets moet kunnen erkennen en wanneer je een therapeut bezoekt, moet het "juist" aanvoelen.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Florre » 13 jun 2016 11:40
Samotex schreef:ik ben eigenlijk tegen etiketten. Al meegemaakt dat iemand die totaal niet autistisch was, wel die diagnose kreeg onder het mom: er zijn gradaties in. Vijf tegenexpertises ( met meer testen en bij dokters met langere ervaring) zagen er geen enkele vorm van autisme in.
Wanneer een verkeerd etiket wordt gekleefd, is dat net een kweekvijver tot een identiteitscrisis.
Ik denk dat je vooral zelf iets moet kunnen erkennen en wanneer je een therapeut bezoekt, moet het "juist" aanvoelen.

Samotex, ik deel je mening helemaal
dat was een beetje mijn standpunt dat ik probeerde te vertellen
maar hier staat het beter verwoordt :)

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Thor » 15 jun 2016 00:59
Welke 'stoornis/label' je ook mag hebben 1 ding weet ik zeker: de duiktherapie van Karel Ringoet (neuropsychiater) in Asse werkt echt goed, het is helend voor de geest en zijn boeken zoals 'In de buik van het onbewuste' of 'Was Plato chizofreen' staan ook nog op mijn lijstje van te lezen boeken. Daar zit echt inhoud in en niveau. Wel spijtig dat zoveel mensen zijn therapie niet kennen of zijn boeken...
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 25 jun 2016 21:50
Hooggevoeligheid (HSP).

Hooggevoelig betekent: Heel erg gevoelig.
HSP-ers zijn dus heel erg gevoelige personen. Ze voelen niet alleen lichamelijk en emotioneel, maar ook met hun aura. Hooggevoelig wordt vaak ervaren als 'overgevoelig'. Té gevoelig. Het is een gave en tegelijkertijd een probleem. Vaak zien HSPers het alleen maar als een probleem, moeten ze nog ontdekken dat het ook een gave is. Hoogsensitiviteit is een zachte kracht. Je moet er mee leren omgaan, het leren gebruiken. In je (zachte) kracht komen!

Niet alle HSP-ers zijn hetzelfde, maar

In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat HSPers gevoelig zijn voor sfeer, voor lawaai en drukte, en vaak ook voor voedingsmiddelen.
Veel HSPers zijn gevoelig voor emoties van anderen. Ze kunnen die emoties mee-voelen. Maar ze voelen zich ook heel erg naar als iemand boos op ze is. Hun eigen emoties kunnen heel sterk zijn. Als het ergens erg lawaaiig is of druk dan kunnen ze daar echt last van hebben, sommigen zelf uren later nog, als ze al lang uit die omgeving weg zijn. Het blijft namelijk in de aura hangen. Veel HSPers zijn erg gevoelig voor de effecten van koffie, suiker, vlees, en andere voedingsmiddelen. Kleding kan irriteren, bepaalde soorten stof of geuren... Eigenlijk komt het erop neer dat ze veel rust nodig hebben, stilte, vrede. Dan voelen ze zich goed.

Veel HSPers weten precies wat een ander nodig heeft om zich goed te voelen.
Ze zijn de eersten die in de gaten hebben dat er iets niet lekker zit. Dat er iets moet veranderen in de ruimte, in de relatie, in de omgang. Ze zijn erg sociaal behulpzaam, geven complimenten of steun, geven aan wat er verbeterd kan worden, lijmen relaties, hebben begrip en geduld.

Voor zichzelf hebben ze ook erg behoefte aan een goed gevoel. Ze hebben een hekel aan ruzie en drukte, kunnen niet tegen stress, kunnen er niet tegen als ze gepushed worden. Dus in de zakenwereld kunnen ze zich moeilijk handhaven, in de fabriek worden ze ziek van het lawaai van de machines, op kantoor worden ze ziek van de airconditioning en de computerstraling. Of van de koffie. Veel HSPers kunnen hun baan niet volhouden of zijn regelmatig ziek.

Veel HSPers weten niet dat ze hooggevoelig zijn, weten alleen dat ze steeds problemen hebben.
Soms zit je zo vol met de energie en emotie van een ander, dat je jezelf even kwijt bent. Meestal heb je dat niet eens in de gaten. Soms wordt je door de sfeer zó gegrepen dat je je basis even kwijt bent. Soms denk je dat je te zwak bent om het leven aan te kunnen, om te kunnen werken. Het werk zelf lukt wel, maar alles eromheen is te veel.

Wat kan ik doen voor HSPers?
Ik leer je hoe je je kunt gronden, hoe je je kunt afsluiten tegen overprikkeling, hoe je de stress van je af kunt laten glijden, hoe je kunt omgaan met lastige situaties (feestjes, vergaderingen, schoonouders, collega's, enz). Ik kan je helpen in je kracht te komen, je basis te verstevigen, jezelf weer positief te zien en de wereld als een uitdaging. Ik help je, je bewust te worden van je eigen talenten en mogelijkheden. Ik help je je grenzen aan te geven, en je krachtig en veilig te voelen. Ik kan je helpen onderscheid te maken tussen je eigen gevoel en dat van de ander. Ik help je te leren luisteren naar je eigen wijsheid, weten en inzicht. Te leren vertrouwen op je gevoel(igheid). En stevig in de wereld te staan.

Niemand begrijpt mij precies
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 26 sep 2016 13:58
Ik blijf erbij dat wij, hoogsensitieve personen (HSP'ers), toch alles dieper ervaren en daarom soms anders lijken. HSP is een talent, maar vaak ook een vermoeiende last. Laat we het bij een karaktereigenschap houden, want het staat niet beschreven als psychische aandoening (niet in DSM V). Onze zintuigen zijn op een of andere manier meer of beter ontwikkeld: niet allemaal of juist maar 1 (of een zesde zintuig moest dat bestaan).
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 23 okt 2016 19:06
Even reclame maken voor professor Elke Van Hoof haar 2 boeken oa over hoogsensitiviteit, stress en burnout (in de zorg).
http://www.lannoo.be/elke-van-hoof
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor nemesis » 24 okt 2016 00:59
Thor schreef:Niemand begrijpt mij precies

Is het je hier heel misschien niet een beetje om te doen? Het hele label "hypersensitief" staat toe om elke stem die niet in dat straatje past (lees: elke andere post in dit topic) uit te sluiten onder het mom van "jullie zijn niet hypersensitief -> jullie kunnen nooit begrijpen wat ik bedoel".

Als gevolg geven mensen het misschien op en wordt dit topic een monoloog. De laatste 4 (vier!) posts zijn van je eigen hand... Goedbedoelde kritische stemmen zijn in mijn ogen onmisbaar in het ontwikkelen van een goed zelfbeeld. Jaag je die op deze manier niet systematisch uit je omgeving?
Ἕρος δαὖτ᾽ ὲτίναξεν ἔμοι φρένας, ἄνεμος κατ᾽ ὄρος δρύσιν ἐμπέσων.
nemesis
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 25

Berichtdoor Thor » 30 nov 2016 00:22
Wel ja ik ga er niet verder over praten. Vaak krijgen veel mensen die ADD hebben, eerst het label HSP. Ik spreek nu voor mezelf. Na een ADD test en IQ test bestaat er geen twijfel: ik heb zeker ADD, vandaag bestigd door de dokter. Eindelijk kan ik opnieuw dromen. Eigenlijk hebben de dokters en psychologen dit niet meteen ontdekt aangezien ik een hoog IQ heb en mijn ADD kan maskeren. Op basis van mijn verwerkingssnelheid zou ik niet eens gewoon onderwijs mogen gevolgd hebben vroeger en nu. Maar doordat er een enorme discrepantie is in mijn intelligentiedomeinen ben ik er toch in geslaagd Latijn Wiskunde Wetenschappen te voltooien, ondanks mijn leerstoornis.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Florre » 30 nov 2016 08:50
Als ik alle criteria lees over Hoogsensitiviteit: dan kom ik in aanmerking
Als ik alle criteria lees over ADD: dan kom ik in aanmerking
Als ik alle criteria lees over hoogbegaafdheid: dan kom ik in aanmerking
.......

Ik vind dat veel benamingen, labels qua criteria/ eigenschap zo hard op elkaar lijken
en dit heeft volgens mij enkel als gevolg dat veel mensen een verkeerde diagnose, onvolledige diagnose of zelfs geen antwoord krijgen op hun vraag.
Bij de ene dokter ga je omschreven worden als ADD terwijl een andere dan af komt met het King Kopetzky syndroom.

De hamvraag blijft dus niet: wat heb ik, waar heb ik last van
maar de vraag moet zijn hoe ga ik hier mee om zonder mezelf te verliezen.
Want laten we zelfs heel eerlijk zijn: heel veel mensen krijgen tegenwoordig een benaming/label en gedragen zich hier dan ook naar.

Maar zou het niet zoveel eenvoudiger zijn dat we de eigenschappen, het "probleem" of hoe je het ook wilt noemen gaan erkennen en laten aanvaarden als individu en als mens? Iemand die bestempeld zou worden met ADHD wordt dan gewoon een drukke jongen/ meisje, iemand die hoogsensitief zou genaamd worden wordt dan een gevoelige jongen/ meisje. Dit gaat volgens mij meer effect hebben: ze gaan zich minder naar de "stoornis"/benaming gedragen, er komt misschien minder snel een identiteitscrisis en bovenal er gaat misschien gerichter hulp geboden worden: op vlak van onderwijs,...

Ik weet ook dat het voor sommige mensen helend kan zijn als ze de juiste benaming krijgen met misschien medicatie (denk ik dan vooral aan relatine) maar we moeten af van een spectrum/ de mens te willen ordenen in allemaal categorieën want het werkt niet.

Dit was iets langer dan verwacht, en hopelijk trekt dit de discussie weer wat open.

Groetjes
Florre

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Thor » 30 nov 2016 10:27
Ik begrijp volledig wat je wilt zeggen, maar ik ben vooral blij dat ik nu opnieuw kan gaan studeren en opnieuw verder kan met mijn leven na 2 jaar ronddolen. Zelf ben ik ook tegen zulke labels, maar ingeval dat er medicatie (concerta) aan te pas kan komen om het probleem tijdelijk te verhelpen totdat je een diploma hebt, dan ben ik ervoor.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Springbal » 31 jan 2017 00:52
Bon, volgens de zelftest van HSP Vlaanderen ben ik waarschijnlijk hoogsensitief. Komaan, moet ik geloof hechten aan vragen zoals ik ben gevoelig voor de effecten van cafeïne, Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek, als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur en dies meer? (en komaan er staan meer schrijffouten op die professionele site dan in mijn stageverslagen) Dan zijn we allemaal hoogsensitief.

Ja ik wordt beïnvloed door de stemming van anderen (projectie en zo), ja ik weet soms van de cafeïne, ja ik kan diep geraakt worden door muziek en kunst (hoewel dat laatste niet zo, alhoewel, poëzie is ook kunst), ik schrik gemakkelijk, veranderingen in mijn leven kunnen mij van mijn stuk brengen en ik kan opgejaagd worden wanneer er heel veel werk is. Maar hebben we dat niet allemaal?

Sorry als ik even een deur zwaar intrap, het is vermoedelijk meer dan dat, maar dan denk ik dat de mensen van HSP Vlaanderen het toch wat beter mogen schetsen. Enfin
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Thor » 31 jan 2017 23:49
Tja, de vragenlijst is niet sluitend en daarbij bestaat er volgens mij niet genoeg wetenschappelijk materiaal om een goede test te maken. Maar laat het ons zo zeggen HSP: sowieso minstens 1/4 is hoogsensitief. Dat zijn er heel wat en er bestaan veel gradaties en extremen in HSP. In België is professor Elke van Hoof wel gespecialiseerd in deze materie.
Thor
Senior user
Senior user

93 berichten • Pagina 4 van 51, 2, 3, 4, 5

Keer terug naar Het Praatcafe