Hoogsensitiviteit

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
93 berichten • Pagina 3 van 51, 2, 3, 4, 5

Re: Hoogsensitiviteit

Berichtdoor Samotex » 17 mei 2016 17:35
Ooit gaf iemand me een klop in mijn gezicht in een woede-aanval, die persoon ging door moeilijke tijden en excuseerde zich vrijwel meteen. Ik wist wel dat die niet slecht was. Ik was dat ook snel vergeten en kon dat makkelijk vergeven.
Maar zoals je zegt: andermans woorden hebben heel hard gekwetst.

Een voorbeeld: zonder pretentie: ik zing zeer goed, heb zanglessen genomen bij verschillende docenten en de ene lag me meer dan de andere. Het is iets waar je altijd aan kan blijven werken. Toch zijn de woorden van een docent die bij alle ex-studenten bekend staat als een docent met problemen waar je weinig van kan opsteken, me altijd bij gebleven en maken ze me onzeker. Ik doe dat supergraag en toch houdt iets me tegen om daar effectief iets mee te doen.
Anderzijds haat ik het als men begint van: schrijf je in voor "the voice". Wie weet, wordt het een succes, maar er zijn ook goede zangeres die meteen afvallen en dan "negatief" in beeld zijn geweest.
Samotex
Senior user
Senior user

Geslacht: Man

Berichtdoor Thor » 19 mei 2016 22:55
Sommige mensen snappen gewoon niet dat geluid zo moordend kan zijn en dat je alle drukte wilt vermijden
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Samotex » 24 mei 2016 07:25
En sommige mensen blijven proberen hoogsensitiviteit als een ziekte te catalogeren en een reden om je te kwetsen.
Ik moet in het arbeidscircuit rekening houden met een paar kleine zaken. Ik werk het liefst rustig en autonoom, maar ben daarom niet autistisch. Mensen die me privé leren kennen en echt moeite doen om te kennen, weten dat ik sociaal en empathisch ben, maar blijkbaar is het voor mensen die je amper kennen een reden om je te laten vallen wanneer je zegt dat je niet zomaar kan gaan solliciteren bij een multinational voor een heuse multitaskjob. Clichés als: je kan bereiken wat je wil als je maar hard genoeg werkt, steken dan de kop op en dat is erg jammer.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 24 mei 2016 18:11
Thor schreef:
Samotex schreef:En sommige mensen blijven proberen hoogsensitiviteit als een ziekte te catalogeren en een reden om je te kwetsen.
Ik moet in het arbeidscircuit rekening houden met een paar kleine zaken. Ik werk het liefst rustig en autonoom, maar ben daarom niet autistisch. Mensen die me privé leren kennen en echt moeite doen om te kennen, weten dat ik sociaal en empathisch ben, maar blijkbaar is het voor mensen die je amper kennen een reden om je te laten vallen wanneer je zegt dat je niet zomaar kan gaan solliciteren bij een multinational voor een heuse multitaskjob. Clichés als: je kan bereiken wat je wil als je maar hard genoeg werkt, steken dan de kop op en dat is erg jammer.

Ja, ik begrijp je volledig: je doet echt je best (je eet gezond, drinkt weinig, rookt niet, sport regelmatig) en toch slaag je er niet in om te geraken waar je wilt geraken. Ik ken dat gevoel maar al te goed. Sommigen denken dat het zo simpel is, maar ook eenmaal dat je bijvoorbeeld een depressie zit is het wel moeilijk om eruit te geraken, je zit in een viscieuze cirkel. Vanbuiten zie je er nochtans heel goed uit, maar vanbinnen 'sterf' je. Ik wens niemand het toe: suïcidale gedachten, huilbuien, vermoeidheid, enzovoort. Trouwens de tips die de psychologen gebruiken die gebruikte ik al, dus veel beter kan ik het niet doen. En daarbij is er nog veel ignorantie over HSP en veel misverstanden.

Ook veel medische hulpverleners kennen het begrip nog niet zo goed of kennen het niet. Of nog erger ze geloven er niet in!
De enige optie die je dan ondervindt: rustige omgevingen opzoeken, sporten, natuurlijk niet te vergeten: antidepressiva slikken (kei plezant) en op tijd en stond een sediplus (sedinal). Niemand weet wat het is tot je het zelf hebt.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Samotex » 24 mei 2016 18:17
Je verwoordt dat goed. Feit is: je leert iemand kennen, ze vinden je leuk, het klikt en dan komen er dingen naar boven die eigenlijk weinig te maken hebben met de relatie tussen twee mensen op zich. Je werkt liever autonoom, maar daarbuiten ben je gezond. Op zich zouden mensen iets moeten hebben van: geen probleem, maar het is kwetsend als dan woorden vallen als "beperking". Er zijn ook dingen waar hoogsensitieve mensen beter in zijn dan anderen. Ik heb een sterk ontwikkeld taalgevoel en kon al jobs binnen die sector bemachtigen zonder een diploma in die richting te hebben.
Sommigen zeggen: je kan rijker worden door bv. coach te worden, maar ik kan het niet aan om mensen die slecht in hun vel zitten voor geld te gaan coachen. Is gewoon tegen mijn principes.
Je hebt mensen die het voor "klagen" aanzien, maar je probeert gewoon te vertellen dat niet iedereen hetzelfde is en empathie iets is dat je kan ontwikkelen als je het zelf maar hard genoeg wil.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 24 mei 2016 18:29
Samotex schreef:Je verwoordt dat goed. Feit is: je leert iemand kennen, ze vinden je leuk, het klikt en dan komen er dingen naar boven die eigenlijk weinig te maken hebben met de relatie tussen twee mensen op zich. Je werkt liever autonoom, maar daarbuiten ben je gezond. Op zich zouden mensen iets moeten hebben van: geen probleem, maar het is kwetsend als dan woorden vallen als "beperking". Er zijn ook dingen waar hoogsensitieve mensen beter in zijn dan anderen. Ik heb een sterk ontwikkeld taalgevoel en kon al jobs binnen die sector bemachtigen zonder een diploma in die richting te hebben.
Sommigen zeggen: je kan rijker worden door bv. coach te worden, maar ik kan het niet aan om mensen die slecht in hun vel zitten voor geld te gaan coachen. Is gewoon tegen mijn principes.
Je hebt mensen die het voor "klagen" aanzien, maar je probeert gewoon te vertellen dat niet iedereen hetzelfde is en empathie iets is dat je kan ontwikkelen als je het zelf maar hard genoeg wil.

Uhu, ik kan me wel schriftelijk goed verwoorden (verbaal wat minder) denk ik toch. Wat mij het meest stoort is dat zijn mensen die om het zeer oneerbiedig te zeggen door 'gewoon' te voetballen steenrijk worden.
Terwijl jij ook veel inspanning levert, wat dan niet gezien wordt. Je leest de kranten, soms een boek, werkt in de tuin, helpt in het huishouden, doet je best op school. Je ligt wakker van de wereldproblemen en piekert je daarvoor te pletter. En je beseft dat je eigenlijk het 'te' goed hebt en je vragen stelt waarom anderen het minder goed hebben... De wereld kan toch soms onverschillig zijn en dat vind ik erg.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Samotex » 24 mei 2016 18:45
Bepaalde mensen zijn er heel categoriek in: als je hard werkt, dan zal je geld verdienen. Anderzijds is er nog zoveel slavernij in de wereld. Bedrijven als amazon die werknemers dik onderbetalen voor het werk dat ze leveren. En dan zie je die voetballers of tennissers en weet je welke bedragen ermee zijn gemoeid. Het heeft geen zin om te klagen, maar een basis voor iedereen zou toch wel een minimum mogen zijn in welke omstandigheden je ook vertoeft.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 24 mei 2016 19:45
Samotex schreef:Bepaalde mensen zijn er heel categoriek in: als je hard werkt, dan zal je geld verdienen. Anderzijds is er nog zoveel slavernij in de wereld. Bedrijven als amazon die werknemers dik onderbetalen voor het werk dat ze leveren. En dan zie je die voetballers of tennissers en weet je welke bedragen ermee zijn gemoeid. Het heeft geen zin om te klagen, maar een basis voor iedereen zou toch wel een minimum mogen zijn in welke omstandigheden je ook vertoeft.

Ik deel je opinie, maar je kan niet goed doen voor iedereen. Het is de kunst van een directeur of leider om te zien wie faket of echt de waarheid zegt. Een basisloon is economisch niet haalbaar (al zou het een zeer goed idee zijn), zeker nu niet in deze moeilijke tijden waarvoor we staan: klimaatverandering die gestaag verloopt (maar zeer reëel is), de vluchtelingencrisis, de tereurdreiging. De vakbonden zouden nu zeker niet mogen staken, want dat zorgt alleen maar voor imagoschade voor ons land en op zijn beurt voor een dreigende economische crisis. Iedereen gaat langer moeten werken, daar is gewoon geen ontkomen aan. De manier waarop daar zou de werkgever zelf moeten beslissen opdat het voor iedereen haalbaar zou zijn. Dat is wat ik ervan denk.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 02 jun 2016 00:43
Weet je wat ik erg vind: dat ze lachen met de term HSP, terwijl dat echt niet leuk is. Ze zeggen dan, ik ben ook hooggevoelig of van ik voel ook veel zaken aan. Dan denk ik bij mezelf ja, dat kan wel zijn, maar er zijn wel gradaties. Het wordt wel grappig als je 'slimmer' bent zogezegd dan de zorgverlener zelf, dan staan ze met hun mond vol tanden.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 02 jun 2016 00:58
http://www.lihsk.nl/kenmerken-3/
snel schrikken
• last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
• niet houden van verrassingen
• meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
• lijkt gedachten te kunnen lezen
• moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
• elk vreemd geurtje ruiken
• een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
• zeer intuïtief lijken
• moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
• moeite hebben met grote veranderingen
• wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
• veel vragen stellen
• perfectionistisch zijn
• oog hebben voor het verdriet van anderen
• van rustige spelletjes houden
• diepzinnige, beschouwende vragen stellen
• zeer gevoelig zijn voor pijn
• slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
• oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
• eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
• het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
• de dingen intensief beleven

Aron geeft aan dat een kind hoogsensitief is wanneer dertien of meer vragen van toepassing zijn. Maar ook wanneer slechts één of twee vragen in extreme mate waar zijn geldt een kind als hoogsensitief.

Daarbij dient opgemerkt te worden dat kinderen met een gedragsstoornis (zoals ADHD, ADD, PDD-nos) vaak een beeld vertonen waarin zeker twee tot vijf van de zojuist genoemde kenmerken waar zijn. Ouders, en ook leerkrachten, dienen zich te realiseren dat dit niet betekent dat de diagnose betreffende de gedragsstoornis onjuist is, dus dat het kind hoogsensitief zou zijn in plaats van ADHD (of PDD-nos, of…) te hebben. Zowel gedragsstoornissen als hoogsensitiviteit zijn slechts te diagnosticeren naar aanleiding van het complete beeld dat een kind laat zien in zijn of haar gedrag, en niet naar aanleiding van enkele losse kenmerken.
Een kind met ADHD bijvoorbeeld zal kunnen scoren op de punten: ‘last hebben van kleren die kriebelen’, ‘elk vreemd geurtje ruiken’, zeer intuïtief lijken’, ‘moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag’ en ‘de dingen intensief beleven’ – maar daarmee vertoont het kenmerken die (ook) passen binnen het beeld van ADHD. Een kind met PDD-nos zal kunnen scoren op: ‘snel schrikken’, ‘last hebben van kleren die kriebelen’, ‘niet houden van verrassingen’, ‘elk vreemd geurtje ruiken’, ‘moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag’, ‘moeite hebben met grote veranderingen’, ‘zeer gevoelig zijn voor pijn’ en ‘slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving’ – maar dat zijn kenmerken die (ook) passen binnen het beeld van PDD-nos.

Meer informatie over hoogsensitiviteit in relatie tot stoornissen.

Kenmerken – LiHSK

Hieronder volgt een opsomming van kenmerken volgens de visie van LiHSK, onderverdeeld in vier categorieën:

– lichamelijk: het fysieke lichaam, inclusief de zintuigen
– emotioneel: gevoelens, omgang met anderen
– mentaal: denken, leren, informatieverwerking
– spiritueel: besef van een zingevende context, eventueel vallend buiten de grenzen van het direct waarneembare

Bij hoogsensitieve kinderen herkennen we kenmerken uit alle vier categorieën. De kenmerken staan in relatie tot elkaar en hebben dus vooral betekenis in hun onderlinge samenhang. Daarmee ontstaat een beeld van hoogsensitiviteit, dat in een kind herkenbaar moet zijn. Voldoen aan slechts enkele kenmerken is in de visie van LiHSK dus niet genoeg om te kunnen spreken van hoogsensitiviteit.

Kenmerken op lichamelijk gebied:
– veel zien, kleine veranderingen waarnemen
– graag ‘langs de kant’ staan om te observeren
– scherp horen, bijvoorbeeld geluiden snel ‘hard’ noemen
– geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals een natte mouw of labeltjes in kleding
– intens reageren op lichamelijke pijn
– subtiele geur- en smaakverschillen onderscheiden
– gevoelige ogen, bijvoorbeeld licht snel ‘fel’ noemen

Kenmerken op emotioneel gebied:
– aanvoelen van stemmingen en emoties
– zich snel zorgen maken
– toetrekken naar kinderen die enigszins buiten ‘de groep’ vallen
– behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet te veel mensen
– moeite hebben met veranderende omstandigheden
– de kwetsbaarheid van anderen zien en begrijpen
– tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen
– inlevingsvermogen, zich goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen
– niet van verrassingen houden
– op jonge leeftijd al in staat zijn tot zelfreflectie
– niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan

Kenmerken op mentaal gebied:
– een goed geheugen hebben
– voor de leeftijd over een grote woordenschat beschikken
– snel van de ene gedachte naar de andere associëren
– diepzinnige vragen stellen
– eindeloos willen weten ‘waarom’
– beter zijn in taal dan in rekenen
– een goed gevoel voor vreemde talen hebben
– kennis op school niet letterlijk willen/kunnen reproduceren, maar liever creatief toepassen
– moeite hebben met structureren en organiseren
– een hekel hebben aan oefenen en herhalen

Kenmerken op spiritueel gebied:
– eigen wijsheid, heel gericht de eigen weg volgen
– vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn
– zeer hechten aan de waarheid
– gericht zijn op liefde, harmonie en vrede
– diep nadenken over levensvragen
– sterke binding hebben met de natuur (planten, dieren)
– blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen
– wat tegenover elkaar staat tot harmonie (willen) brengen
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Thor » 06 jun 2016 08:32
Hoogsensitiviteit wordt door mensen zonder achtergrondkennis soms als gefantaseerd beschouwd in de zin dat iedereen 'wel eens' het gevoel heeft dat het systeem tijdelijk overbelast of overprikkeld is. Eén van de kritieken hierbij is dat de beschrijvingen van hoogsensitiviteit zo algemeen zijn voor menselijke wezens dat de meeste mensen zich hierin kunnen herkennen.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Pancake » 06 jun 2016 11:27
Thor schreef:Hoogsensitiviteit wordt door mensen zonder achtergrondkennis soms als gefantaseerd beschouwd in de zin dat iedereen 'wel eens' het gevoel heeft dat het systeem tijdelijk overbelast of overprikkeld is. Eén van de kritieken hierbij is dat de beschrijvingen van hoogsensitiviteit zo algemeen zijn voor menselijke wezens dat de meeste mensen zich hierin kunnen herkennen.

Wat onderscheidt hoogsensitiviteit dan van zich gewoon geprikkeld voelen? Als de symptomen toch dezelfde zijn?
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Berichtdoor Thor » 07 jun 2016 09:51
Pancake schreef:
Thor schreef:Hoogsensitiviteit wordt door mensen zonder achtergrondkennis soms als gefantaseerd beschouwd in de zin dat iedereen 'wel eens' het gevoel heeft dat het systeem tijdelijk overbelast of overprikkeld is. Eén van de kritieken hierbij is dat de beschrijvingen van hoogsensitiviteit zo algemeen zijn voor menselijke wezens dat de meeste mensen zich hierin kunnen herkennen.

Wat onderscheidt hoogsensitiviteit dan van zich gewoon geprikkeld voelen? Als de symptomen toch dezelfde zijn?

Voor alle duidelijkheid (ik heb geen diploma psychologie): maar ik lees graag weetjes: hoogsensitieve mensen die voelen vaker aan of je de waarheid spreekt of niet, hoe je je voelt op dit moment, ze zoeken als het ware naar mensen die betrouwbaar zijn. Ze houden niet van leugenaars. HSP wordt vaak ook gelinkt aan hoogbegaafdheid, maar het heeft ook zijn valkuilen: te perfectionistisch willen zijn (ieder op zijn niveau), niet zo flexibel, moeilijk grenzen aan kunnen geven, snel overweldigd raken door prikkels van buitenaf (licht, geluid, geuren, gevoelens). Veel meer nood om rust op te zoeken. HSP is vaak ook gelinkt met CVS, fibromalagie. Ze voelen zich ziek, terwijl ze niet ziek zijn. Voor meer informatie: prof Elke Van Hoof (VUB). Zo kan het zijn dat mensen gewoon situaties of plaatsen vermijden omdat ze weten dat ze gewoon zodanig overstuur geraken.
Soms heb je mensen die hun parfum niet meergebruiken of geen koffie of andere voeding drinken/eten omdat ze weten dat ze er misselijk van worden. Het klinkt allemaal zeer abstract, maar dat gedrag ontstaat nu eenmaal uit noodzaak. Er zijn mensen die gewoon niet tegen straling kunnen veroorzaakt door gsm, tablets en allerhande electronica. Je moet het eens opzoeken, maar in Nederland is men al langer bekend met het fenomeen.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Disco Trut » 07 jun 2016 10:55
Voor de eerste keer in mijn leven ga ik zo dadelijk mezelf eens quoten denk ik.

Thor, als ik die lijsten bekijk die je hierboven post zijn veel van die dingen van toepassing op mij. Sommigen zelfs extreem. Anderen minder of niet. Ben ik hoogsensitief? Mogelijk. Interesseert het me? Geen hol. Waarom niet? Omdat ik mijn eigenaardigheden en gevoeligheden mijn leven niet laat dirigeren. Omdat ik het belangrijk vind om een goede balans te houden tussen ratio en gevoel.

Dus ik herhaal mezelf:
Disco Trut schreef:Voor sommige mensen zal het zeker en vast helpen om te weten "wat ze hebben" (mind the aanhalingstekens) zodat ze vervolgens rustig verder kunnen leven. Het wordt naar mijn mening wél iets kwalijks als je er je persoonlijkheid rond gaat opbouwen of door gaat laten leiden.

Let daarmee op. Het hoeft je leven niet te bepalen, en daar heb je wel degelijk zelf invloed op.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Thor » 07 jun 2016 11:02
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be

Wat ik niet begrijp is dat er zoveel voedselverspilling en vervuiling is. Ook de veiligheid op de luchthavens zou veel beter kunnen, neem nu het voorbeeld van USA, daar mag je zelfs geen fruit meenemen (omwille van het feit dat daar ook drugs kan inzitten). Dus als het van mij afhangt mogen ze dat veiligheidsbeleid overnemen.
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Coincidence » 07 jun 2016 18:51
Thor schreef:http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be

Wat ik niet begrijp is dat er zoveel voedselverspilling en vervuiling is. Ook de veiligheid op de luchthavens zou veel beter kunnen, neem nu het voorbeeld van USA, daar mag je zelfs geen fruit meenemen (omwille van het feit dat daar ook drugs kan inzitten). Dus als het van mij afhangt mogen ze dat veiligheidsbeleid overnemen.

Wat heeft dit nu nog met hoogsensitiviteit te maken? :what:
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor lenny » 07 jun 2016 19:49
Coincidence schreef:

Vooral dat fruitdrugs mensen in gevaar zou brengen
lenny
Forumkoppel 2016

Leeftijd: 22

Hoogsensitiviteit

Berichtdoor Pancake » 08 jun 2016 00:20
Coincidence schreef:

Ik wou dat zeggen. Maar dan dacht ik: "Maak jezelf niet de bitch van het forum."
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Berichtdoor Samotex » 08 jun 2016 10:07
Verkeer is iets waar ik ook wel gevoelig op reageer. Wanneer ik lees over een auto-ongeval met dodelijke slachtoffers. Ik hoef die mensen niet te kennen, maar ik kan dat moeilijk loslaten en denk dan: nog veel te vaak zien we de auto als een moordwapen, rijden onder invloed-aan te hoge snelheid als iets cool terwijl men dan altijd wel het excuus: te traag rijden, is ook niet goed heeft klaarstaan. Tuurlijk is TE nooit goed.
Ik heb momenteel geen wagen, maar weet wel dat ik mijn rijbewijs behaalde met versnellingen en dat echt een kwartier was van opperste concentratie, maar ook van opperste stress. Nadien reed ik met automatische versnellingen en dat was zo ontspannend. De angst om stil te vallen, was weg. Je kan je ten volle concentreren op de baan.
Toch heb ik hierdoor al een firmawagen mislopen want ze konden dit niet aanbieden en als ik ooit een auto koop, zouden verkopers ( niet allemaal) je nog altijd vreemd bekijken als je automatische versnellingen vraagt vergeleken met vele buitenlandse landen waar dit standaard is.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor idk » 09 jun 2016 08:21
Het doet er natuurlijk helemaal niet toe, maar ik ben een vaak voorbij passerende lezer (zoals er volgens mijn info nog zijn) en ik begrijp eerlijk gezegd de hele opzet van dit topic niet echt meer ... :hmm:
(Maar dat kan natuurlijk ook aan mij/ons liggen).

Misschien kunnen we dit gewoon laten rusten? (Het is maar een idee hé; don't shoot me! :bid: )

Voor iedereen hier: :grouphug:
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

93 berichten • Pagina 3 van 51, 2, 3, 4, 5

Keer terug naar Het Praatcafe