Werken en studeren, ervaringen?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Plaats reactie
IconaPop91
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Werken en studeren, ervaringen?

Bericht door IconaPop91 » 21 nov 2015 11:54

Hallo allemaal

volgende week begin ik deeltijds te werken als zorgkundige. Graag had ik men opleiding verpleegkunde afgemaakt.
Dit is mogelijk in avondschool (2 avonden en 1 volledige lesdag )
IK moet dit nog wel bespreken op het werk natuurlijk maar wou graag eerst weten of dit ook daadwerkelijk haalbaar is.

Iemand ervaring met de combinatie studeren en werken ?

BiNDing
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Werken en studeren, ervaringen?

Bericht door BiNDing » 21 nov 2015 19:17

Het volgende gaat noch over verpleegkunde, noch over avondscholing, maar misschien helpt het. Er zitten hier wel een paar verpleegkundigen/zorgkundigen, denk ik. Zij kunnen misschien een beter antwoord op je vraag geven :)

Ik zit in een Master waar veel werkstudenten zitten, de meesten doen de master over twee jaar en nemen dus twee halve lesdagen op per week. Het leeuwendeel van die werkstudenten heeft afspraken met zijn werkgever gemaakt over de opleiding (en/of neemt verlof voor lesdagen/examens). De combinatie werken-studeren-thuis lijkt voor hen wel te werken, maar het is (omwille van de opdrachten en werklast) toch wel coördineren soms. De meesten van deze werkstudenten slagen. Het lijkt mij dus zeker mogelijk om te werken en te studeren tegelijkertijd, mits wat extra coördinatie en een sterke motivatie.

Hopelijk ben je er iets mee. Zoals ik wel zei, het is wel in een andere context dan die waar jij in zit.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Bericht door redwings » 21 nov 2015 20:07

Verpleegkundige aangemeld! :wink:
Ik heb drie jaar verpleegkunde achter de rug en ben bezig met een banaba oncologie. In beide zaten veel werkstudenten, al was daar in de bachelor een andere regeling voor. Als je de opleiding via de vdab doet krijg je nog je loon verder uitbetaald dacht ik van hen. Maar vele , meestal iets 'oudere' verpleegkundigen, doen de opleiding in afstandsonderwijs, waar je 1x per week een dag les hebt en de rest in zelfstudie doet.
De meeste doen dat in combinatie met fulltime of 4/5 werken, maar da's wel heel zwaar hoorde ik.
Met halftijds werken moet dat zeker wel lukken denk ik, al ken ik jou en je leervermogen natuurlijk niet... Sommige mensen moeten nu eenmaal meer tijd in hun school steken dan anderen hé.
In de banaba hebben we 2 dagen in de week les en werken er enkelen 50-75%, wat wel zwaar is, omdat zij praktisch geen vrije tijd meer hebben. Ze spreiden de opleiding wel over 1,5 ipv 1 jaar :)

Hopelijk versta je mijn uitleg wat? Anders mag je gerust vragen hoor, maar ikzelf zou werken en studeren niet kunnen, vandaar dat ik voltijds student ben ;)

IconaPop91
New user
New user

Bericht door IconaPop91 » 23 nov 2015 14:58

Bedankt voor de reacties!

Qua motivatie en planning zit het zeker goed. Ik wil dit heel graag en zal er ook volledig voor gaan.
Ik word maar 19u gewerkt gesteld dus eigenlijk zou het haalbaar moeten zijn.

Nu ik begin deze week pas op men werk en ik zou evt in februari kunnen starten met de opleiding. De stage voor deze periode zou ik in het ziekenhuis moeten lopen dus jammer genoeg geen deel op men eigen werk. Das voor een volgende module. Er word verwacht om minstens 3 dagen stage te lopen per week wat me ook mogelijk lijkt.

Maar als nieuweling op t werk dit al meteen vragen , is het wel gepast om nu al zoveel te vragen zeg maar?
Rekening houden met men stage uren, men lessen (2 avonden en 1 volledige dag)

redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Bericht door redwings » 23 nov 2015 15:24

Waar werk je als zorgkundige? In een ziekenhuis of in een woonzorgcentrum?
Als dit laatste het geval is, zullen ze volgens mij maar al te blij zijn als er iemand verpleegkundig binnen enige tijd hun team komt versterken, ze smeken om verpleegkundigen in de ouderenzorg ...
Ik zie dit zeker wel haalbaar voor jou, en als de bazen wat flexibel willen zijn valt een parttime volgens mij wel heel mooi te combineren met drie dagen stage of twee dagen en een avond les :)

succes ermee alleszins!

IconaPop91
New user
New user

Bericht door IconaPop91 » 23 nov 2015 15:32

Ik ga in een woonzorg centra werken. Ze hebben wel al gevraagd of ik de opleiding ooit wilde verder zetten.
Das al positief, ik hoop gewoon dat het nu al mogelijk zou zijn.

Ik ga het er gewoon op wagen :-)
Een nee heb ik en een ja kan ik krijgen. :-)

Roslin87
Regular user
Regular user

Bericht door Roslin87 » 03 dec 2015 10:28

Ik heb ook gestudeerd en gewerkt mijn laatste jaren. Een tip die ik zeker wil meegeven is dat je zeker langsgaat bij je mutualiteit om dat te melden. Ik wist dit niet en na mijn afstuderen een fiks bedrag moeten betalen. Ook al kon ik aantonen dat ik student was. En minimum 19u werken, anders heb je het ook voor. Ben toen serieus uit mijn sloffen geschoten en ze hebben het bedrag geminderd, maar het was nog altijd groot.

Dus pas hier gewoon mee op. Voor de rest vond ik het super om dit te vermelden op sollicitaties. Als afgestudeerde met werkervaring was het vrij gemakkelijk om werk te vinden. :)

Plaats reactie