Bericht
door fabio » 10 feb 2016 16:48
Wel, ik was gisteren wat aan het kijken naar de aanloop van de verkiezingen op abc news, en ze lieten een aantal peilingen zien, naast hun exit poll op dat moment.
Blijkbaar kiezen de Republiekeinen zo massief voor Trump (of in Iowa, Cruz) omdat ze vinden dat de economie het heel slecht doet en ze veel schrik hebben voor een terroristische aanslag. Vooral Trump en Cruz spelen daar enorm op in, Cruz met zijn plan om alle steden en gebieden die in de handen van IS zijn plat te bombarderen, en Trump met zijn idee om niet-Amerikaanse moslims te bannen uit de VS. Cruz is vooral hoe conservatiever, hoe beter. Na de caucus in Iowa, die hij verrassend had gewonnen kreeg ik te horen dat hij eerder al gespot was op een bijeenkomst waar een of andere geschifte prediker het had over de doodstraf voor holebi's.
Maar ik denk (en hoop) dat het geen republikein zal worden deze keer.
Persoonlijk ben ik wel een fan van Bernie Sanders, een man die vertrouwen uitstraalt, en dit ook laat zien door niet mee te doen aan de zogenaamde super PAC's, wat toch een heel omstreden en dubieuze manier van campagnefinanciering is. ook zijn ideeën over ziekteverzekering en het aan banden leggen van Wall Street zijn dingen die bij veel jonge kiezers aanspreekt. Het zou op zich al revolutionair zijn dat een kandidaat die zich een sociaaldemocraat noemt zelfs een echte kans maakt om te winnen. Dan is toch de vooruitgang ingezet in Amerika.
Maar ook Hillary schuift in haar campagne wat op naar links, vooral om zich van de republikeinen te distantiëren en om Sanders niet te veel ruimte te geven bij de meer linkse stemmers. De vraag is natuurlijk of ze dat meer linkse parcours gaat volgen, ook tijdens de echte verkiezingen, of dat ze dan weer zal opschuiven naar het centrum...
ik volg het in ieder geval op de voet!
A map of the world that does not include Utopia isn't even worth glancing at, for it leaves out the one country at wich humanity is always landing. And when humanity lands there, it looks out,and, seeing a better country, sets sail.
Progress is the realisation of Utopia.
Oscar Wilde