Wat denk jij van onverdoofd slachten van dieren?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Plaats reactie

Vind je het aanvaarbaar dat dieren geslacht worden zonder verdoving?

Ja
1
6%
Nee
13
81%
Geen mening
2
13%

Totaal aantal stemmen: 16

Darkcrow
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Wat denk jij van onverdoofd slachten van dieren?

Bericht door Darkcrow » 11 aug 2015 18:52

De vraag zegt het zelf. Wat denk jij van slachten zonder verdoving van dieren.
Vind je het aanvaarbaar dat dieren nog steeds geslacht worden zonder verdoving?

Verplaatst naar Het Praatcafé.

Kusjes,
Knie

Yami_Luna
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Re: Wat denk jij van onverdooft slachten van dieren?

Bericht door Yami_Luna » 11 aug 2015 19:36

"People say nothing's impossible, but I do nothing everyday." -Winnie the Pooh

--Even if I told you the truth, you wouldn't believe it anyway...

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 11 aug 2015 19:39

Rachida Aziz in De Standaard:
Ik ben opgegroeid met het idee dat halalvlees diervriendelijk en gezond is. Maar toen ik zelf oud genoeg was om op onderzoek te gaan, merkte ik dat de productie van halalvlees onderdeel is van de vleesindustrie. Op mijn twintigste ben ik daarom vegetariër geworden. Pas sinds ik geconfronteerd werd met een ongeneeslijke ziekte en dokters me aanraadden om toch wat vlees te eten, consumeer ik af en toe weer vlees. Maar ik probeer wel zo veel mogelijk biovlees te eten, afkomstig van dieren die een min of meer waardig leven geleid hebben.

Dat soort vlees is niet makkelijk te vinden. Ik kan me eigenlijk best vinden in de slogans ‘meat is murder’ en ‘diervriendelijk vlees bestaat niet’. In onze industriële samenleving is de enige manier om de halalregels echt te respecteren radicaal stoppen met vlees eten. Dat is ook de mening van de Belgen achter de organisatie Green Halal. Tijdens de voorbije ramadan organiseerden zij een iftar (maaltijd na zonsondergang tijdens de ramadan, red.) waarop de deelnemers konden genieten van een heerlijke vegetarische maaltijd. Vlak voor het breken van het vasten kregen de aanwezigen ook uitleg over wat de Fransen zo mooi la malbouffe noemen. Om mensen die niet meteen helemaal willen stoppen met vlees eten toch de kans te bieden om het halalideaal te benaderen, richtte Green Halal ook een coöperatie op. Wie intekent, krijgt toegang tot een aanbod van lokaal, kleinschalig en biologisch geteeld vlees.

Jonathan Safran Foer

Dat N-VA’er Ben Weyts, bevoegd voor dierenwelzijn, het als zijn missie ziet om komaf te maken met onverdoofd slachten, is een bittere ironie van de geschiedenis. In mijn boekenkast staat Eating animals van Jonathan Safran Foer. Het boek is een vernietigende aanklacht tegen de vleesindustrie, zo krachtig dat veel lezers tegen hun wil vegetariër worden als ze de laatste bladzijde hebben omgeslagen.

Tienduizend jaar geleden begonnen mensen dieren te domesticeren. Die revolutie ging gepaard met het ontstaan van de eerste vorm van dierenethiek. Voor het eerst waren dieren niet die gevaarlijke monsters die je tijdens de jacht tegenkwam, maar leefden ze tussen de mensen en ontstond er een relatie tussen mens en dier. Eat with care, zo noemt Safran Foer die ethiek. Die gedachte leeft voort in verschillende religieuze en filosofische systemen. In India zijn koeien heilig en in het jodendom en de islam bestaan er regels om de pijn bij het slachten tot een minimum te herleiden.

Die regels, schrijft Safran Foer, werden niet plots ouderwets. Ze werden vermoord. De dader van die moord is de industriële productie en verwerking van vlees die opdook aan het eind van de 19de eeuw. Henri Ford, de vader van het bandwerk, liet zich inspireren door de eerste slachthuizen in Chicago. ‘Een auto in elkaar steken is als een koe in stukken snijden, maar dan omgekeerd’, schrijft Safran Foer. Dieren leven niet meer in een weide of stal naast het huis, maar worden goed verborgen in industriële complexen. Die oorspronkelijke relatie met dieren, die door allerlei ethische systemen zoals religies moest gereguleerd worden, is kapotgemaakt.

Het lijden van dieren is daardoor onbeschrijflijk geworden. Vleesstieren (de naam alleen al!) bijvoorbeeld worden met krachtvoer volgepropt tot ze bezwijken onder hun eigen gewicht. Ze liggen op een roostervloer omdat rechtstaan te veel pijn doet aan hun overbelaste gewrichten. Kalveren worden na vier weken onthoornd omdat ze met die ‘vervelende’ lichaamsdelen kunnen vastzitten in het traliewerk. Jonge biggen worden vaak zonder verdoving gecastreerd omdat bij een klein aantal niet-gecastreerde beren een vieze geur ontstaat tijdens het bakken. Na een leven tussen beton zien varkens één keer de openlucht. Dat is als ze in vrachtwagens gejaagd worden die hen over vaak lange afstanden naar het slachthuis brengen. In die vrachtwagens krijgen ze net genoeg ruimte en lucht zodat er zo weinig mogelijk varkens sterven van stress, dorst of ademhalingsstoornissen. Dat gebeurt niet vanuit een bekommernis voor die dieren maar alleen omdat een dood varken geen geld opbrengt.

Het einde van de weg

Het leven van slachtdieren is één lange gruwelijke lijdensweg. De hele discussie over onverdoofd slachten gaat over de laatste centimeters van die weg. En over dat kort stukje bestaat zelfs onder wetenschappers nog veel discussie. De Amerikaanse professor in de voedselwetenschap Joe Regenstein waarschuwt voor te snelle conclusies. ‘De wetenschappelijke bewijsvoering tegen halal slachten is extreem zwak en werd vaak slordig uitgevoerd op basis van een agenda waarbij de uitkomst al vast lag’, zei hij ooit in het Britse tijdschrift The New Statesman. Hij roept op tot meer onderzoek en meer dialoog en bezinning over onze omgang met dieren.

De halalhysterie hoort dus thuis in het rijtje van de ophef rond de hoofddoek of recenter de lange rokken. Het is onversneden islamofobie. Of dacht u echt dat de Vlaams Belangers die onlangs ‘Geen halal in onze stad’ aan de ingang van de Antwerpse moslimbeurs scandeerden en die de bezoekers varkenscervelaat aanboden gedreven worden door liefde voor het dier? Als minister is het in Vlaanderen nog altijd makkelijker mee te surfen op een golf van racisme dan om een dialoog op te starten over onze veel te grote vleesconsumptie, onze verwrongen relatie met dieren en de macht van de vleesindustrie.
En dat is het zowat.

Het is toch ook zo gemakkelijk om anti-halal te zijn maar tegelijk wel keihard te genieten van een dikke pita met looksaus, niet?
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 11 aug 2015 21:28

Aziz zit er boenk op.

Ik kijk uit naar al de heisa wanneer het jachtseizoen begint. En naar wetgevende initiatieven die het dierenwelzijn in de vlees, kweek en jachtsector gevoelig zullen verhogen.

Tot dan klasseer ik de hele heisa waar ze thuis hoort: een poging van rechts om racisme te verbergen achter een ongeloofwaardig & doorzichtig pleidooi voor dierenwelzijn.
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

quantum
Experienced user
Experienced user

Bericht door quantum » 11 aug 2015 21:36

Volgens mij is halal slachten echt niet erger dan dat lopende band werk. Als je dan ziet dat ze een koe in zo'n hokje laten lopen, een stroomstoot geven en die dan zo in elkaar zakt... buh.

Het hele probleem met die vleesindustrie is vooral de abstractie. Mensen kopen een voorgesneden stukje vlees in een keurig plasticje en men staat er allemaal verder niet zo bij stil.
Voor vorst, voor vrijheid en voor recht.

Yami_Luna
Regular user
Regular user

Bericht door Yami_Luna » 11 aug 2015 21:47

En om een fatsoenlijke reactie te geven:

Er is reeds een goedgekeurde Europese wet, die het onverdoofd slachten van dieren verbiedt. Aangezien België een lidstaat is van de EU, zou België eigenlijk verplicht zijn om deze wet te volgen. De reden dat dit (tot nu toe) nog niet gedaan wordt, is dat Europese wetten eerst nog aanvaard moeten worden in het land zelf. En hierin ligt het probleem. Welke regering (we hebben er verdorie 6!) heeft de bevoegdheid om een wet die al goedgekeurd is door de Europese Unie in België goed te keuren, laat staan aan te kaarten? Niet dat ik veel van politiek en wetgeving af weet, maar volgens mij is België zowat het moeilijkste land om zoiets te laten passeren.

Daarbovenop komt de reactie van de joodse gemeenschap: "de vorige persoon die dit verbood was Hitler"... What a fucking bullshit! Ik ben er vrij zeker van dat Hitler vroeger met een broek aan naar de bakker is gegaan, dus zouden we dan vanaf nu ook nooit meer een broek mogen aandoen als we naar de bakker gaan?

Edit: dus om mijn punt duidelijk te maken: dit is geen act van racisme, maar eerder van het naleven van de Europese wetgeving...

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 16 aug 2015 19:00

Gasquet schreef:Aziz zit er boenk op.

Ik kijk uit naar al de heisa wanneer het jachtseizoen begint. En naar wetgevende initiatieven die het dierenwelzijn in de vlees, kweek en jachtsector gevoelig zullen verhogen.

Tot dan klasseer ik de hele heisa waar ze thuis hoort: een poging van rechts om racisme te verbergen achter een ongeloofwaardig & doorzichtig pleidooi voor dierenwelzijn.
Ja, want alleen linkse mensen kunnen oprecht bekommerd zijn om dieren. :hmm:
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 16 aug 2015 19:05

Yami_Luna schreef:Edit: dus om mijn punt duidelijk te maken: dit is geen act van racisme, maar eerder van het naleven van de Europese wetgeving...
Heeft de Europese wetgeving dan ook betrekking op het ritueel slachten? Want daar gaat de discussie eigenlijk over: de uitzondering die geldt "om religieuze redenen".

In Denemarken kunnen dieren niet onverdoofd geslacht worden, maar de import van onverdoofd geslacht vlees is niet verboden. Sterker nog: Europa verbiedt zo'n verbod vanwege... "het vrij verkeer van goederen".
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Yami_Luna
Regular user
Regular user

Bericht door Yami_Luna » 16 aug 2015 20:10

raskolnikow schreef:
Yami_Luna schreef:Edit: dus om mijn punt duidelijk te maken: dit is geen act van racisme, maar eerder van het naleven van de Europese wetgeving...
Heeft de Europese wetgeving dan ook betrekking op het ritueel slachten? Want daar gaat de discussie eigenlijk over: de uitzondering die geldt "om religieuze redenen".

In Denemarken kunnen dieren niet onverdoofd geslacht worden, maar de import van onverdoofd geslacht vlees is niet verboden. Sterker nog: Europa verbiedt zo'n verbod vanwege... "het vrij verkeer van goederen".
Geen idee :-/ Zoals ik zei: ik weet niet veel af van regeringen en wetgevingen ;-) Ik ben de Europese wet ook niet gaan nalezen ofzo... :p

Fantasy Lover

Bericht door Fantasy Lover » 12 sep 2015 18:24

:) :lol: :laugh: :bulder: :roflmao:

Excuseer me, ik mag eigenlijk niet lachen; het is onrespectvol maar toch:
‘We vinden het tegenwoordig doodnormaal dat een patiënt eerst op een onnatuurlijke wijze wordt gedrogeerd, waarna de chirurg kan doen met de patiënt wat hij wil. Alleen Allah heeft dat recht. Wij willen daarom terug naar de voorschriften die conform zijn aan de traditionele opvattingen van ons geloof, en dat is onverdoofd opereren.’
Als jij graag pijn wil lijden ga je gang, ik hou je niet tegen
‘Weiger in afwachting van een verbod nu al verdoving als je binnenkort onder het mes moet. Als je geloof in God voldoende sterk is, zal het geen pijn doen.’
Alé, gelooft ge dan nu zelf? Gij gelooft ook zeker dat de kindjes van de ooievaar komen?
Oké, nog steeds onrespectvol. Gij gelooft zeker dat homoseksualiteit een keuze is?
Laatst gewijzigd door Fantasy Lover op 16 nov 2015 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Re: Wat denk jij van onverdoofd slachten van dieren?

Bericht door Stilicho » 12 sep 2015 19:28

TV Olen is satire. Het is volledig verzonnen.

Fantasy Lover

Bericht door Fantasy Lover » 12 sep 2015 20:24

Stilicho schreef:TV Olen is satire. Het is volledig verzonnen.
Dat wist ik niet, ik heb me dus volledig belachelijk gemaakt
Laatst gewijzigd door Fantasy Lover op 16 nov 2015 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Confusion
Senior user
Senior user

Bericht door Confusion » 12 sep 2015 22:41

Fantasy Lover schreef:
Stilicho schreef:TV Olen is satire. Het is volledig verzonnen.
dat wist ik niet, ik heb me dus volledig belachelijk gemaakt
Maak je niet te druk. Zoiets overkomt iedereen die een internet connectie heeft wel eens. De grens tussen satire en serieus is in de sociale media zodanig vervaagd dat er zelfs een term voor ontstaan is; "Poe's Law." Zoek maar eens op. :)

Plaats reactie