Onpopulaire meningen [4]

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
idk
Babbelaar van 't jaar 2017
Geslacht: Vrouw

Re: Onpopulaire meningen [4]

Bericht door idk » 07 feb 2019 16:35

geeninspiratie schreef:
07 feb 2019 14:12
En nu ik toch bezig ben: het is schandalig dat Dries Van Langenhove werd geweigerd in het nieuwe programma van Tom Waes.
Ik ben daar juist heel erg blij mee!
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door geeninspiratie » 07 feb 2019 17:18

idk schreef:
07 feb 2019 16:35
geeninspiratie schreef:
07 feb 2019 14:12
En nu ik toch bezig ben: het is schandalig dat Dries Van Langenhove werd geweigerd in het nieuwe programma van Tom Waes.
Ik ben daar juist heel erg blij mee!
Van Langenhove is naast een (mislukte) politicus, ook gewoon een persoon die net zoveel recht heeft om deel te nemen aan een programma als iemand anders. Ik vind het jammer dat hij principieel wordt uitgesloten.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

idk

Bericht door idk » 07 feb 2019 18:30

Hij wilt dit programma als propaganda gebruiken + hij wordt technieken aangeleerd die hij later zou kunnen 'misbruiken'.
Hij zou zich beter op 1 ding focussen in plaats van overal in de kijker te staan (S&V, interviews over de rechtbank, studeren en opvallen op Unief, politiek, toch geen politiek, toch wel politiek, interview Journaal, gemoei op fb, ronddretsen op de klimaatbetoging, nu weer dit.)
Spoiler! :
Gelukkig noemt men dit het onpopulaire meningen-topic
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 07 feb 2019 19:38

Is dat geweten dat hij het wil gebruiken voor propaganda? Verder heb je altijd een bepaald risico dat deelnemers hun geleerde vaardigheden kunnen misbruiken. Als hij geweigerd zou worden na een screening omdat hij wapens bezit of omdat hij in een rechtszaak ligt, heb ik daar geen problemen mee. Het enige dat ik nu hoor is dat hij geweigerd wordt als politicus.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

idk

Bericht door idk » 07 feb 2019 20:27

Ik vind dat de reportage en zijn 'rechtzaak' (als je dat al zo kan noemen) daar wel mee te maken heeft, niet dat hij in de politiek gaat.

TD163
Experienced user
Experienced user

Bericht door TD163 » 07 feb 2019 20:45

Ik heb het een beetje gehad met dat groene circus. 90 % van de betogers weet nog niet half waar het over gaat. Maar wel allemaal gezellig 5 keer per jaar op vakantie of op citytrip, en liefst ook nog zo goedkoop mogelijk met het vliegtuig. En als ze thuis zijn nog eens leuk online shoppen, liefst nog bij ali-express en dergelijke van de boot vanuit china gaat toch de hele wereld rond en daar is alles goedkoop.
Dat ze maar eerst eens leren hoe de wereld in elkaar zit en een oplossing bedenken voor ze op straat gaan staan.

Dat moest er even uit.
Nothing sounds like a straight six TD.

idk

Bericht door idk » 07 feb 2019 21:14

TD163 schreef:
07 feb 2019 20:45
Ik heb het een beetje gehad met dat groene circus. 90 % van de betogers weet nog niet half waar het over gaat. Maar wel allemaal gezellig 5 keer per jaar op vakantie of op citytrip, en liefst ook nog zo goedkoop mogelijk met het vliegtuig. En als ze thuis zijn nog eens leuk online shoppen, liefst nog bij ali-express en dergelijke van de boot vanuit china gaat toch de hele wereld rond en daar is alles goedkoop.
Dat ze maar eerst eens leren hoe de wereld in elkaar zit en een oplossing bedenken voor ze op straat gaan staan.

Dat moest er even uit.
U sure?

Toch even weerleggen.
(Nee, ik ben geen betoger).
Ik ben jong, ik vind opkomen voor het klimaat belangrijk en ik wil ook leven.
Ik ga niet 5 keer per jaar op vakantie met het vliegtuig. Soms ga ik met de fiets op vakantie. Of ik ga met de bus mee op kamp. Maar ja, ik ga ook wel eens met het vliegtuig op reis. Erg? Neen. Iedereen moet gewoon een beetje water bij de wijn doen maar mag niet vergeten leven.
Ik shop zo goed als nooit online. Onlangs een strijkplank gekocht in de winkel die goedkoper online stond. Ali-express bezoek ik nooit.

Straks begin je ook nog over de afval op festivals. Lol, dat zal grotendeels van niet-betogers komen.

Iedereen zaagt over de betogers doen dit niet, dat niet... hallo... het gaat vooral over de invloed die ze wensen van de politiek. De grote vervuilers moeten aangepakt worden, handen boven het hoofd houden kan niet meer. Afkopen is ook bullshit.
ER MOET GEWOON EEN DEFTIG KLIMAATPLAN KOMEN.
.Daar. betogen ze voor.

Trouwens... met het vingertje wijzen zoals zovelen gaat ons ook niet verder helpen.
Opwarming van de aarde is een vaststaand feit. Daar kunnen we niet rond. We kunnen er enkel het beste van maken en dat start niet met stenen te werpen naar elkaar maar door zelf kleine dingen aan te passen.
Het is zoals een dieet. Je moet je mindset veranderen, de eerste periode is lastig, maar met kleine dingen maak je al een groot verschil.
Voor de één is dat ipv 3, 2 vliegtuigreizen, voor de ander is dit de auto weg en alles met de fiets. Als iedereen al iets aanpast, is dit een goed begin.

Vele kleintjes maken een groot zei de mug en ze deed een plasje in de zee.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 08 feb 2019 01:47

idk schreef:
07 feb 2019 20:27
Ik vind dat de reportage en zijn 'rechtzaak' (als je dat al zo kan noemen) daar wel mee te maken heeft, niet dat hij in de politiek gaat.
Dat vermoed ik zelf ook, maar zoals ik in de krant kan lezen, gaat het zuiver over zijn politieke functie. Jammer dat ze niet eerlijk kunnen zijn.

Toch nog iets dat me te binnenschiet over de klimaatactie. Het sluit een beetje aan bij wat TD163 zegt, alhoewel ik niet volledig akkoord ga met zijn argument: waarom is het nodig om tienjarige betogers al die aandacht te geven? Ze weten amper wat ze doen, en als er hen een vraag wordt gesteld, is het van: "Ik doe het licht uit in een kamer waar ik niet ben." Tuurlijk, dát gaat het milieu redden. Ik geloof dat de protesten echt mooie dingen kunnen verwezenlijken, maar tienjarige kinderen en andere melige drets maakt de polarisatie alleen maar erger.

- J.K. Rowling

TD163
Experienced user
Experienced user

Bericht door TD163 » 08 feb 2019 20:00

idk schreef:
07 feb 2019 21:14
ER MOET GEWOON EEN DEFTIG KLIMAATPLAN KOMEN.
Daar zit nu net het probleem. De 4 Belgische ministers kunnen samen nog geen plan maken, laat staan dat ze op het op Europees of op wereldniveau iets kunnen beteken. Daarbij is de vervuiling van België bijna te verwaarlozen in vergelijking met de grootvervuilers China en de Verenigde Staten. Zolang zij niet meedoen is het weinig zinvol om dure ecologische technieken te gaan ontwikkelen want daar bouw je dan een economisch nadeel mee op. Uiteindelijk draait het allemaal om geld. De bedrijven die het meeste vervuilen zijn ook meestal die waar de meeste winst te halen valt. En bedrijven waar kapitaal zit daar is de politiek blij mee want die zorgen voor jobs en investeringen. Ze gaan dus proberen om die bedrijven zo veel mogelijk te houden en die kunnen dan leuke eisen stellen. Het lijkt me sterk dat die paar spijbelende studenten hier iets van verandering in gaan brengen.

Maar inderdaad alle beetjes helpen. Zelfs met de huidige technieken is er al veel verbetering mogelijk. Als de trein al eens op tijd reed, de verbindingen beter waren en de prijzen lager waren dan die van de auto of het vliegtuig dan zou het al een hele verbetering zijn :wink:
Nothing sounds like a straight six TD.

idk

Bericht door idk » 08 feb 2019 20:15

Dus 'hohja, het zal waarschijnlijk niet lukken' --> We doen niets, we laten alles gewoon zo en maken de wereld kapot. ?
Er is dringend een plan nodig, en neen, we moeten niet gewoon zeggen 'het zal wel niet lukken'. Er moet geprobeerd worden, dingen voorgelegd worden. Er is actie nodig.
Dat hebben die jongeren (en ik spreek niet over de kindjes van 10 jaar) gelukkig wel door.

Dj Jonasty
Experienced user
Experienced user

Bericht door Dj Jonasty » 08 feb 2019 21:11

Er zijn hierboven al een paar zinnige dingen gezegd over de klimaatjongeren. Een paar bijkomende losse gedachten:

- Het spijbelen zelf ondersteun ik alvast niet. De schoolplicht moet je niet omzeilen als er legitieme alternatieven zijn. Het feit dat veel scholen hun lessen nu opschorten om protest mogelijk te maken, ondermijnt dit argument niet omdat die opschorting louter het gevolg is van de sociale druk die de jongeren zelf hebben gecreëerd. De leerplicht is niet iets waarmee je zomaar een loopje neemt - uitzonderlijke omstandigheden niet in acht genomen -, des te meer omdat onderwijs en innovatie net de oplossing is voor het klimaatprobleem. De jongeren zouden hun standpunt overigens veel meer kracht bijzetten, moesten ze hun kostbare vrije tijd opofferen om op straat te komen en niet tijdens de schooluren. Op die manier ontneem je de tegenstanders van de klimaatzaak ook de makkelijke kritiek dat er niet gespijbeld mag worden.

- Er is ook geen enkel verband tussen de schoolactiviteit en de reden waarom ze op straat komen. Voor stakers die meermaals hun werk neerleggen heb ik (tot op bepaalde hoogte) meer sympathie omdat de maatregelen die zij eisen rechtstreeks verband houden met hun arbeidsvoorwaarden. "Maar het is net de schoolgaande jeugd die de gevolgen van het klimaatbeleid - of het gebrek daaraan - zal voelen, daarom komen zij op straat", dat hoor je dan waarschijnlijk als argument, maar dat is niet overtuigend. Het klimaat gaat iedereen aan. Dit gezegd zijnde kunnen we de deelname van 10-jarigen ook meteen ontmaskeren als goedkoop sentimentalisme en blind kuddegedrag.

- Het feit dat de optochten wekelijks zijn stoort mij ook, zeker omdat het probleem niet kan worden opgelost met enkele concrete maatregelen van onze overheid. Moest dat het geval zijn, dan zou je op straat kunnen komen totdat de overheid die maatregel neemt, quod non dus. Het klimaat is een wereldwijd probleem dat wij niet kunnen oplossen. "Dat vragen die jongeren ook niet", hoor ik mensen al zeggen, dat is waar, maar dat is het net, ze vragen niet echt veel. Misschien moet je na de 5e keer protesteren met concrete voorstellen komen die haalbaar zijn (voor die input zijn die 10-jarigen alleszins niet de aangewezen personen...) Daarmee zou je bijvoorbeeld de kritiek dat heel de heisa een vorm van aandachtzoekerij is, kunnen weerleggen, ik zeg maar iets...

- Puur persoonlijk kan ik niet zo goed tegen massahysterie. Hoe luider men roept of hoe groter de verontwaardiging of de boosheid is, hoe meer recht men zou hebben op hetgeen men claimt, dat is de tijd waarin we tegenwoordig leven. Nuance, redelijkheid en proportie zijn we langzaam aan het verliezen. Het draagvlak is er ondertussen wel, terug naar de orde van de dag aub. Als iedereen bewust in zijn dagelijkse leven staat, de overheid concrete maatregelen neemt en de wetenschap verdere hoopvolle stappen zet richting kernfusie (China!), dan zullen we er wel komen.

idk

Bericht door idk » 08 feb 2019 21:27

Over het algemeen kan ik met bovenstaande post al heel wat beter leven! :bid:

ails
New user
New user

Bericht door ails » 10 feb 2019 11:10

Weet niet hoe relevant het is maar het heeft wel te maken met de klimaatprotesten.

Ik vindt het bijzonder hypocriet dat er in Leuven klimaatprotesters zijn die ook volmondig ja zeggen tegen het openlucht zwembad aan de vaart. Zeker omdat onze sp.a burgemeester Mohammed dit zwembad heeft beloofd en dan ook op de mars om donderdag verscheen om vage belofte te maken over een verbetering in zijn beleid. :what:

Hanne J.
New user
New user

Bericht door Hanne J. » 12 feb 2019 23:46

Over de klimaatbetogingen:
Ik hoor mensen in één zelfde discours zeggen dat de jongeren hypocriet zijn omdat ze zelf ook veel bijdragen aan de opwarming en dat we toch niet veel kunnen veranderen omdat de grote vervuilers niet in België of zelf Europa zitten. Maar juist in de filosofie van je mag pas iemand wijzen op zen fouten als je het zelf helemaal goed doet (wat ik overgens belachelijk vind) zouden we moeten beginnen met de dingen te verandere in België. Zien jullie ook de tegenstrijdigheid daar?

Anyways kunnen alsublief wat meer mensen zeggen dat er iets gedaan moet worden aan de opwarming vant klimaat? Door al de bosbrosser-discussies krijg ik het gevoel dat mensen ronduit er niks aan willen doen. Ik dacht dat dat één van de weinige dingen was waar een groot deel van de bevolking het eens over was. Alweer een illusie minder
“The path to our destination is not always a straight one ...” —Barbara Hall

Queenofmyownfantasy
New user
New user

Bericht door Queenofmyownfantasy » 11 mar 2019 17:54

Hallo, een bosbrosser hier. Driemaal gegaan.

Dus, waarom protesteer ik? De reden is simpel: Als we verder doen, zoals we nu bezig zijn, warmt de aarde tegen het einde van de eeuw 4 graden op. Dat lijkt niet veel, maar dat heeft desastreuze gevolgen voor het leven zoals we het nu kennen. De aarde, die overleeft het wel. Gaat er misschien wat anders uitzien maar die gaat nog ene paar miljard jaar braafjes rond de zon draaien. Wij daarentegen niet. Als we zo verder doen, zijn we binnen enkele eeuwen een bedreigde diersoort een van de weinige dier- en plantensoorten die er überhaupt nog is. Mijn generatie en de generaties na de mijne gaan er de grote dupe van zijn. Alle baby's die nu worden geboren zijn verzekerd van een slechte toekomst als we niet enkele dingen fundamenteel veranderen. Denk daaraan als je er aan denkt om kinderen te krijgen (via adoptie waarschijnlijk gezien het forum waar ik dit op schrijf. Of draagmoeders, of donors, of whatever)

Wat moeten we dan veranderen? Wel, bij, normale mensen, op persoonlijk vlak, veel en tegelijkertijd ook niet. Tenzij je meteen erg radicaal gaat, gaan veel dingen in babystapjes moeten gebeuren. Veel dingen zijn voor velen praktisch onmogelijk. Door je budget, waar je woont (en welke winkels en organisaties je dus in de buurt hebt), je smaak, maat, etc. Niet iedereen heeft het geluk een gemiddelde maat en smaak te hebben en veel geld waardoor die alles bij fairtrade en ecologische merken kan kopen. Niet iedereen woont vlak bij een afvalvrije winkel die juist altijd de ingrediënten in huis heeft voor waar je zin in hebt. Niet iedereen kan werkelijk fysiek gezien zonder vlees, vooral aangezien veel vleesvervangers ook populair zijn onder allergieën, of heeft het geluk in een gemiddeld klimaat te leven waar veel planten groeien (In groenland geen vlees eten? Lekker duurzaam, alles van de andere kant van de wereld importeren...) er zijn zoveel dingen die kunnen tegenspelen, dus het ding is: Verminderen. De wereld gaat niet veranderen door 100 mensen van de bijna 8 miljard die alles perfect doen, en de rest consumeert en vliegt maar verder. Maar door miljoenen mensen tot hopelijk op een dag miljarden mensen die het allemaal lichtjes imperfect doen, maar wel proberen.

Afbeelding

This is a story about four people named Everybody, Somebody, Anybody and Nobody. There was an important job to be done and Everybody was sure that Somebody would do it. Anybody could have done it, but Nobody did it. Somebody got angry about that, because it was Everybody’s job. Everybody thought Anybody could do it, but Nobody realized that Everybody wouldn’t do it. It ended up that Everybody blamed Somebody when Nobody did what Anybody could have.

Dus, waarom dan protesteren, als we zelf al wat kunnen doen, kunnen we onze tijd dan niet beter spenderen aan ecologische tandpastamerken zoeken en vegetarische recepten uitproberen? Simpel. Die onpraktische dingen praktischer maken. Veel dingen worden beperkt door de wet. Wat als je nu graag reis en heel graag veel van de wereld ziet, maar je kan simpelweg geen trein betalen én moet dus naar overal met het vliegtuig? Maak het vliegtuig duurder. Als een bestemming werkelijk niet bereikbaar is met de trein, moet je eens wat sparen, shit happens. Het geld dat daarmee wordt verkregen moet dan geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer: de trein, die misschien dan een tikkeltje goedkoper kan, maar ook bussen. Naar veel plekken kan je in theorie makkelijk met de bus, maar in praktijk spijtig genoeg niet. Ook moet er meer geïnvesteerd worden in hernieuwbare energie. We gaan met zonne- en windenergie niet heel België energie kunnen geven. True, tenzij we van het "MAAR HET UITZICHT OP ZEE!" probleem af geraken. Maar er is continu innovatie, en nog meer als er in geïnvesteerd wordt, dus misschien is dat op een dag wel het geval en tot die dag is het hetzelfde verhaal als op persoonlijk vlak: Verminderen. Eerst fossiele brandstoffen, dan kernenergie (dat ook niet hernieuwbaar is en op bepaalde vlakken erg vervuilend en gevaarlijk en duur. En tegen dat er nieuwe staan is het te laat, maar als we fossiele brandstoffen willen verminderen gaan we de huidige nog even moeten gebruiken) waar gaan we dat geld vandaan halen voor te investeren? Het geld dat we anders in fossiele brandstoffen investeren, obviously. Dat zijn veel centjes.

"Maar we zijn maar zo'n klein land! Wat maakt het nu uit? China en de VS enzo moeten dingen veranderen!"

True. Er zijn veel landen waar er nog niet wordt over gepraat, laat staan dat er werkelijk iets aan gedaan wordt. Maar wat gaan wij, Als BELGEN, in landen aan de andere kant van de wereld veranderen? Dat is aan de mensen daar en geloof me, ik zie wel wat mensen in mijn ecofacebookgroepen, mensen over de hele wereld zijn er mee bezig. Niet alleen hier. Wij moeten nu, als klein maar wel bestaand land, het goeie voorbeeld geven. Een rolmodel zijn, net zoals wij als mensen individueel een rolmodel moeten zijn. Je kan de mensjes in de cartoon hierboven net zo goed veranderen door landen. Eerst beginnen de kleinere, eventueel rijkere landen, en dan kunnen de grote landen als ze zien dat ze hun invloed verliezen niet meer achterblijven. Het vette tekstje geldt dus ook in deze context. WIJ kunnen iets veranderen, aan ons eigen leven, de politiek en de wet veranderen in ons eigen land. Hier KUNNEN EN MOETEN we iets doen voordat het te laat is.

Alsjeblieft.

Met vriendelijke groeten,

Een bezorgde jongere.

Plaats reactie