Onpopulaire meningen [4]

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
450 berichten • Pagina 3 van 231, 2, 3, 4, 5, 6 ... 23

Re: Onpopulaire meningen [4]

Berichtdoor Gasquet » 27 aug 2015 12:43
Er moet een cordon sanitaire rond de N-VA komen.
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.
Gasquet
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 28
Geslacht: Man

Berichtdoor raskolnikow » 27 aug 2015 13:59
Heligoland schreef:Ik hoop dat er nooit een beleid komt op basis van irreële angsten of je krijgt overal Orban- en Trump-toestanden.
Daarbij, vanuit jouw angst voor IS moet je toch net wel solidair zijn met mensen die voor die terreurgroep op de vlucht zijn?

Iedere angst is reëel. Ik weiger in een verhaal mee te stappen waarin de ene zijn angsten wel en de andere zijn angsten niét meetellen. Het gaat daarbij niet uitsluitend of zelfs maar in hoofdzaak om een angst voor IS, maar om angstgevoelens die hun voedingsbodem vinden in culturele, etnische en religieuze heterogeniteit.

Uiteraard ben ik voor solidariteit, maar je moet je toch eens de vraag stellen waarom een oorlogsvluchteling niet terecht kan in nabijgelegen landen met een verwante cultuur. Het gros van de mensen die duizenden kilometers afleggen om naar West-Europa te reizen zijn economische vluchtelingen die hun status van oorlogsvluchteling gebruiken voor economische migratie. Het gaat dus niet zozeer om een zuivere vlucht, dan wel een vlucht-met-een-dubbele-agenda. Ik vind het niet zo gek dat mensen zich daar vragen bij stellen.

De houding van Slovakije en andere Oost-Europese landen is inderdaad opvallend. Het valt ook op dat de hevigste anti-immigrantenprotesten in Duitsland in het voormalige Oost-Duitsland plaatsvinden, terwijl er verhoudingsgewijs veel meer immigranten in West-Duitsland wonen. Je hanteert die protesten als argument dat een multiculturele samenleving niet kan werken, maar het enige wat je eruit kan vaststellen is dat de instelling van de autochtone bevolking bepaalt of het kan werken of niet. Persoonlijk denk ik niet dat het gevaarlijker of onaangenamer wonen is in West- dan Oost-Duitsland.

Ik heb al herhaaldelijk benadrukt dat men zich niet mag blindstaren op dat topje van de ijsberg. In West-Duitsland laaien de gemoederen minder fel op, het temperament is daar gemoedelijker, maar dat betekent allerminst dat men die immigranten met open armen ontvangt. Hier in Vlaanderen klaagt men wel eens over het subtiele, verdoken racisme: dat toont mooi aan dat achter een meer gematigd temperament uiteindelijk soortgelijke angsten en aversies schuilgaan.

Wat betreft je voorbeeldland Slovakije vergeet je erbij te vertellen dat het zich zo tegen moslims verzet omdat er nu amper moslims wonen en er geen moskeeën en andere voorzieningen zijn. Iets wat voor West-Europese landen niet opgaat.

Dat van die voorzieningen klinkt mij als een goed gevonden drogreden in de oren en in de West-Europese landen hebben we weliswaar voorzieningen, maar ook alle bijbehorende conflicten en spanningen.

Het zijn trouwens weer dezelfde irreële angsten, omdat de mensen daar momenteel totaal geen moslims kennen wordt er uiteraard gedramatiseerd. Toevallig had ik een Slovaakse couchsurfster op bezoek deze zomer en ze toonde me wat cartoons over de kwestie in de plaatselijke media en die waren echt op het randje van racistisch. Het is gewoon een conservatieve samenleving, de Oost-Europese landen komen dan ook van ver op dat vlak.

Ze zijn opener over hun conservatisme, maar verder zie ik niet zoveel verschillen met West-Europa. Ik denk - maar ik geef toe dat dat slechts mijn aanvoelen is - dat politieke leiders er op dit vlak beter vertolken wat er onder de bevolking leeft dan bij ons.

Voor homorechten is er trouwens even weinig draagvlak ginder. Dit jaar nog stemde 90 procent tegen het homohuwelijk in een referendum en tegen de gaypride in Bratislava zijn er zo mogelijk nog meer protesten dan tegen moslims. Dus daar moet niets tegen ondernomen worden omdat er gewoon geen draagvlak is voor homorechten? Het is gewoon de taak is van de politiek om de samenleving opener te maken, niet om mee te gaan in die angsten.

Het is in de eerste plaats de taak van politieke leiders om de wensen van het volk in acht te nemen. Zij kunnen draagvlak proberen te creëren, maar de vraag is of dat moet gebeuren door politieke keuzes als een 'fait accompli' op te leggen. Ik vrees dat het zo niet werkt.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2016

Berichtdoor Stilicho » 28 aug 2015 00:41
raskolnikow schreef:die hun status van oorlogsvluchteling gebruiken voor economische migratie. Het gaat dus niet zozeer om een zuivere vlucht, dan wel een vlucht-met-een-dubbele-agenda.

Dat is echt grof. Wat moeten ze doen? In een rudimentair tentenkamp blijven wachten op het einde van een oorlog die waarschijnlijk nog heel lang aansleept? De overgrote meerderheid dacht waarschijnlijk niet eens aan emigreren in betere tijden. Ze proberen enkel om er het beste van
te maken in een situatie die niemand gewild heeft. Dat spreidingsplan was een goed idee naar mijn mening.

Om nog even terug te komen op de angstige Europeanen: ik vind hen kinderachtig. Ik geloof best dat er naast racisten en simpelen van geest ook mensen zijn die een naar gevoel hebben bij de tendentieuze berichtgeving in de media. Maar dat is écht niet nodig. Eén korte kennismaking en een gesprekje met een vluchteling/immigrant/buitenlander... volstaat om in te zien dat zij mensen zijn zoals u en ik. Daarom: nooit toegeven aan angst en onzekerheid.
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Samotex » 29 aug 2015 11:59
Er is ergens ook terechte angst. De wachttijden voor sociale woningen is een veelvoud van wat ze tien, laat staan zelfs twintig jaar geleden was en daar heeft de vluchtelingenproblematiek de grootste invloed op.
Stel: je bent een jonge alleenstaande ouder en de private huurmarkt is onbetaalbaar, dan kom je op wachtlijsten die zo lang zijn dat je kinderen al het huis uit zijn eer je in aanmerking komt. Uiteindelijk wordt op deze manier armoede gecreëerd en ik weet waarover ik praat omdat ik me in soortgelijke situaties heb bevonden. Regels van het OCMW worden strenger voor autochtonen om de stroom aan allochtonen te kunnen opvangen.
Ik ben zelf enkele weken dakloos geweest en kon enkel in nachtopvang terecht en ook niet altijd. Een ander alternatief was zo'n type vluchthuis waar je eigenlijk meer betaalde dan op hotel.
Men heeft me bij een instantie toen effectief gevraagd of ik Belg was en daardoor kreeg ik geen slaapplaats.

Dat is wat ik vaak mis in het verhaal. Je hebt enerzijds de racist die simplistisch reageert in termen van: vreemdelingen buiten, ze veroorzaken enkel problemen. Anderzijds heb je de irrationele reacties in de trend van: wat hebben die mensen toch niet moeten doorstaan?

Zelf vind ik dat Europa ( en zelfs erbuiten) initiatief moet nemen om een betere verspreiding te hebben van het aantal, maar daar ligt de grote uitdaging en heeft men tot op heden gefaald.
Toen ik gisteren las dat men duizenden nieuwe plaatsen ging bijbouwen, dacht ik: wat doet men voor de armoede van het eigen volk? Het moet wat evenrediger, wat redelijker,....

Vanuit mijn eigen situatie zal ik altijd meeleven met elke vluchteling. Mensen onderschatten wat het is om alles te moeten achterlaten, om in oorlogsgebied te moeten vertoeven. Ik zal altijd empathie tonen naar die mensen, maar de politiek voedt het racisme alleen maar.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Hoppipolla » 31 aug 2015 17:26
Stilicho schreef:
raskolnikow schreef:die hun status van oorlogsvluchteling gebruiken voor economische migratie. Het gaat dus niet zozeer om een zuivere vlucht, dan wel een vlucht-met-een-dubbele-agenda.

Dat is echt grof. Wat moeten ze doen? In een rudimentair tentenkamp blijven wachten op het einde van een oorlog die waarschijnlijk nog heel lang aansleept? De overgrote meerderheid dacht waarschijnlijk niet eens aan emigreren in betere tijden. Ze proberen enkel om er het beste van te maken in een situatie die niemand gewild heeft. Dat spreidingsplan was een goed idee naar mijn mening.

Om nog even terug te komen op de angstige Europeanen: ik vind hen kinderachtig. Ik geloof best dat er naast racisten en simpelen van geest ook mensen zijn die een naar gevoel hebben bij de tendentieuze berichtgeving in de media. Maar dat is écht niet nodig. Eén korte kennismaking en een gesprekje met een vluchteling/immigrant/buitenlander... volstaat om in te zien dat zij mensen zijn zoals u en ik. Daarom: nooit toegeven aan angst en onzekerheid.

Helemaal mee eens. Ik was vorige week op vakantie aan de Côte d'Azur en nam een paar keer de trein tot in Italië. Op die manier heb ik de hele problematiek helaas met eigen ogen gezien: aan de grens stopte elke trein 10 minuten lang, Franse politie erop, vluchtelingen eraf, busjes aan het station om ze terug naar Italië te brengen. Terwijl raakte ik aan de praat met twee Italianen en hun reacties gingen niet veel dieper dan "gewoon afknallen, want hier is nu al geen werk voor iedereen". Toen ik begon over hoe vreselijk ik het vond en hoe het kan dat zo veel massa's mensen gewoon in tentjes langs de grens zitten in afwachting van een oplossing, haalden ze alleen hun schouders op. En terwijl al die bange gezichten achter de rij agenten op het perron.
Solidariteit lijkt steeds vaker beschouwd te worden als een teken van naïviteit en zinloos idealisme, en dat maakt me bang. Diep respect dus voor de mensen achter die "ik ga naar Calais en ik neem mee"- acties, ook al kan niemand veel veranderen aan de situatie zelf. De media focussen inderdaad sterker op het "hoe houden we ze hier weg" dan op het "hoe zorgen we ervoor dat het leefbaar is voor hen", met alle gevolgen van dien.

Misschien niet helemaal OT omdat het niet veel inhoudelijks toevoegt en het evenmin mijn bedoeling is om in discussie te treden, maar ik moest dit even kwijt. En hopelijk is het niet onpopulair.
Ik schrijf zoals ik leef. Ik plaats ook te vaak komma’s waar punten hadden moeten staan, en vraagtekens waar eerder uitroeptekens thuishoren.
Hoppipolla
Regular user
Regular user

Leeftijd: 20
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor JFK » 01 sep 2015 09:13
Hoppipolla schreef:[..]
Solidariteit lijkt steeds vaker beschouwd te worden als een teken van naïviteit en zinloos idealisme, en dat maakt me bang. [..] .

Volledig mee eens.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Samotex » 03 sep 2015 15:09
JFK schreef:
Hoppipolla schreef:[..]
Solidariteit lijkt steeds vaker beschouwd te worden als een teken van naïviteit en zinloos idealisme, en dat maakt me bang. [..] .

Volledig mee eens.

Zeer juist. Ken een meisje die slaapzakjes maakt voor daklozen en ze wordt langs alle kanten uitgelachen. Men gaat ervan uit dat iedereen die op straat leeft, ofwel het zelf heeft gezocht ofwel deel uitmaakt van een criminele organisatie.
Men stort ook liever voor "goede doelen" die dan fiscaal aftrekbaar zijn zonder echt de confrontatie aan te gaan.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor JFK » 04 sep 2015 08:36
Samotex schreef:Men stort ook liever voor "goede doelen" die dan fiscaal aftrekbaar zijn zonder echt de confrontatie aan te gaan.

Dat vind ik juist niet slecht. Geld storten is niet jezelf sussen en afsluiten. Organisaties kunnen veel beter inschatten wat er nodig is dan wij, die louter op emotionele basis hulp willen bieden met pakweg koekjes en een dekentje.
Een koek en een dekentje geven is mooi maar wat hebben vluchtelingen daaraan als ze al 10 dekentjes liggen hebben en eigenlijk gewoon nood hebben aan pakweg babyvoeding, een dak boven hun hoofd en deftige sanitaire voorzieningen?

Hulpgoederen geven sust ons geweten, we geven iets tastbaars, maar eigenlijk zijn die meer een zorg voor organisaties (stockage, vervoer, verdeling...) dan een hulp. Met geld kunnen ze goederen/voorzieningen aankopen die ze echt nodig hebben, in massa, het is goedkoper en de coördinatie verloopt stukken vlotter.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Samotex » 04 sep 2015 21:13
Maar je hebt er geen zicht op en mochten die organisaties doen wat ze moeten doen, sliepen er nu geen mensen op straat. Niets staat je ook in de weg om beide dingen te doen of om te werken voor een organisatie om te zien of alles wel correct verloopt.
Ik had het vooral over mensen die vanuit hun luxevilla even storten en vooral denken aan de fiscale aftrek, maar dan in een boog heen lopen om mensen die op straat liggen af te zien.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor JFK » 07 sep 2015 08:45
Mensen die op straat in een boog om anderen heen lopen, gaan niet de types zijn die gaan storten hoor. Fiscale aftrek of niet.

In de krant stond het opnieuw...teveel hulpgoederen is niet goed. Er is een overstock, ze weten niet wat er mee te doen en je creëert een handel trouwens met overschotten waarbij sommigen spullen doorverkopen aan anderen en een handeltje opzetten. Wat dan natuurlijk ook weer nefast is voor het imago van de vluchtelingen in het algemeen.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Reuel » 09 sep 2015 14:40
Ik denk dat om arme stakkers heenlopen nu niet precies afhangt of je nu geld stort of niet. Iedereen doet dat wel bijtijds, denk ik... Geld storten lijkt me soms ook wel ee gemakkelijheidsoplossing; maar we kunnen natuurlijk niet van iedereen verwachten dat ze zich voor alle maatschappelijk verantwoorde doelen inzetten natuurlijk. Tijd is maar beperkt natuurlijk. Geld geven mag er dan een beetje aandoen als kil en afstandelijk, zelfs een tikje paternalistisch met die fiscale aftrek erbij. Maar mensen zijn op z'n minst bezorgd en doen een minieme inspanning om toch het verschil te maken voor diegene die het echt nodig hebben. En op zich veel beter dan protserig te consumeren.

OT: De Vluchtelingencrisis blijft op zich enkel symptoonbestrijding (maar wel broodnodig en hoogdringend). Waar blijft die oplossing voor die burgeroorlog? Zonder de hele regio in de fik te steken uiteraard... Niet zoals voorgaande interventies, waar iedereen wel een handje van weg had om dat te doen.
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 24

Berichtdoor De lachende profeet » 11 sep 2015 22:09
Reuel schreef:Ik denk dat om arme stakkers heenlopen nu niet precies afhangt of je nu geld stort of niet. Iedereen doet dat wel bijtijds, denk ik... Geld storten lijkt me soms ook wel ee gemakkelijheidsoplossing; maar we kunnen natuurlijk niet van iedereen verwachten dat ze zich voor alle maatschappelijk verantwoorde doelen inzetten natuurlijk. Tijd is maar beperkt natuurlijk. Geld geven mag er dan een beetje aandoen als kil en afstandelijk, zelfs een tikje paternalistisch met die fiscale aftrek erbij. Maar mensen zijn op z'n minst bezorgd en doen een minieme inspanning om toch het verschil te maken voor diegene die het echt nodig hebben. En op zich veel beter dan protserig te consumeren.

OT: De Vluchtelingencrisis blijft op zich enkel symptoonbestrijding (maar wel broodnodig en hoogdringend). Waar blijft die oplossing voor die burgeroorlog? Zonder de hele regio in de fik te steken uiteraard... Niet zoals voorgaande interventies, waar iedereen wel een handje van weg had om dat te doen.

Ik ben daar redelijk pessimistisch in. Ik zie echt niet in hoe een militaire oplossing ook maar iets gaat verhelpen aan het probleem (wel integendeel), en diplomatische oplossingen lijken mij op korte termijn ook tamelijk onrealistisch. Je kan de wapenhandel naar die regio aan banden leggen, maar voor de rest? De kosmopoliet in mij gruwt van de gedachte, maar ik denk dat het nog niet zo slecht is om ons redelijk afzijdig te houden.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.

Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985
De lachende profeet
I have no life
I have no life

Leeftijd: 32

Berichtdoor raskolnikow » 12 sep 2015 13:13
Assad kon dit in principe geen jaren meer volhouden. Financiële en militaire reserves raken ooit eens uitgeput. Vroeg of laat had hij dan toch naar een diplomatieke oplossing moeten zoeken, al dan niet bemiddeld door de VN of een constellatie van buitenlandse grootmachten. Nu de Russen hem steunen is zo'n scenario echter uitgesloten en aangezien Europa zich kennelijk meer zorgen lijkt te maken om IS dan om Assad lijkt het erop dat 'regime restoration' het pad van de nabije toekomst wordt.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow

Berichtdoor Reuel » 13 sep 2015 18:48
Bwa, ik weet het niet direct of Poetin Assad in onveranderde vorm zal blijven steunen. Zoiets legt een énorm beslag op Russische middelen met het risico dat het na x-aantal jaar weer grandioos foutloopt. Zulks bloedvergieten laat zijn diepe littekens na in een samenleving en terug naar 2010 is onmogelijk. De precaire Russische economische situatie inschattend, kunnen ze zo niet blijven aanslepen. Noch dat risico nemen op absolute chaos in een achtertuin waar Rusland altijd interesse in heeft gehad en weer een "warmwaterhaven" foetsie.

Poetin lijkt me nu niet de slechte president waarvoor iedereen hem afschildert op internationaal vlak, 't is en blijft een gewiekst machtspoliticus met inzicht heeft in het internationale spel. Ik zie wel een minikansje in voor een normalisering tussen de EU en Rusland; als Poetin zich meer gaat roeren en gaat proberen de boel op te kuisen in Syrië. -Wat er wel van uitgaat dat hij zich grootmoedig opstelt, maar voor de economische gains lijkt hij zich het er wel voor over te hebben-.

Achter de schermen lijkt hij wel te bouwen achter een coalitie tegen IS én tegelijk bezig met een opbouwend politiek proces, waarbij hij Assad lijkt te verplichten om met rebellen, het VSL en de Koerden te spreken als ze Russische steun willen blijven ontvangen. Koorddansen op een zijden draadje ongetwijfeld; maar hij lijkt het er wel voor over te hebben om te proberen wat de Amerikanen (die hij écht minacht, niet zozeer Europa zelf) nooit hebben gekund in de regio, en ze geopolitiek voor aap te zetten. En in dezelfde klap een (+/-) normalisering met de (handels)relaties met Europa bereiken, die beider economieën ongetwijfeld deugd gaat doen. Evenals overgaan tot een rationeler gesprek kunnen mbt Oekraïne en de (van een afstand bekeken, terechte) Russische zorgen daar...

Maar goed, je weet natuurlijk nooit met de Russen, maar ik ben wel benieuwd... :smile:
Wat ik me nu ook afvraag is of er iemand überhaupt al diplomatiek contact zou gehad hebben met IS?
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor vorvzie » 13 sep 2015 23:04
Ik vraag me af waarom het westen Amerika als betrouwbaarder beschouwd. Ik betrap me zelf ook op die redenering. Maar de geschiedenis leert ons dat ook de VS (bijna) enkel nationale belangen voorop stelt. Ze hebben beiden andere drijfveren, doelen, belangen, maar doen beiden wat in hun macht ligt om ze te bereiken. Samen werken tegen een gemeenschappelijke vijand werkt. Ik denk dat dit wel samen moet gaan met, wat er na. Ik hoop dat de navo hierin een rol kan spelen.

Kan en wil je überhaupt wel onderhandelen met een groepering die je wilt uitroeien? IS weet ook dat het midden oosten 'ons' eigenlijk niet interesseert, zolang we er geen last van hebben. Dat is denk ik ook het verschil met Assad, die verklaart de oorlog niet aan alles en iedereen zoal IS.

Uiteindelijk is IS niet meer in het nieuws, wel de vluchtelingen. Wat dan weer zorgt dat we wel een probleem hebben met Assad, de stroom vluchtelingen die hij mede op gang brengt. Ik snap alleen niet waarom IS geen gematigdere toon begint te voeren. Het zou hun helpen in de consolidatie van hun macht.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.
vorvzie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 25

Berichtdoor raskolnikow » 23 sep 2015 19:31
De hysterische reacties op de uitspraken van Bart de Wever zijn intellectueel zo pover dat het bijna onmogelijk wordt geen sympathie te voelen voor de man.
raskolnikow

Berichtdoor Reuel » 24 sep 2015 11:31
Ik vond zijn stellingen intellectueel ook maar pover. Je oogst wat je zaait zeker?

Ik denk dat die man gewoon ter plaatse klaarkomt van die hele hetze rond zichzelf en zijn beelden. Niet reageren lijkt me op de miljardste provocatie maar een eigen verhaal brengen is zoveel waardevoller, maakt het debat kwalitatief hoogstander en je zet er hem waarschijnlijk een gigantische hak mee dan miljardste fletse reactie. Maar waarom doet niemand het?
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor raskolnikow » 24 sep 2015 15:12
Reuel schreef:Ik vond zijn stellingen intellectueel ook maar pover. Je oogst wat je zaait zeker?

Ik zie niet in wat er intellectueel zo pover aan was. Integendeel, hij is kennelijk nog een van de weinigen die niet in emo-politiek vervalt en vanzelfsprekendheden in vraag durft te stellen.

Ik denk dat die man gewoon ter plaatse klaarkomt van die hele hetze rond zichzelf en zijn beelden. Niet reageren lijkt me op de miljardste provocatie maar een eigen verhaal brengen is zoveel waardevoller, maakt het debat kwalitatief hoogstander en je zet er hem waarschijnlijk een gigantische hak mee dan miljardste fletse reactie. Maar waarom doet niemand het?

Omdat er in de politiek nauwelijks nog intellectuelen rondlopen met een goed doortimmerd verhaal?
raskolnikow

Berichtdoor sarahm » 29 sep 2015 19:32
raskolnikow schreef:De hysterische reacties op de uitspraken van Bart de Wever zijn intellectueel zo pover dat het bijna onmogelijk wordt geen sympathie te voelen voor de man.

Sorry, compleet off topic, maar: ook Dostojevski-lezer?
sarahm
New user
New user

Leeftijd: 25
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor AGE-411 » 30 sep 2015 21:10
sarahm schreef:
raskolnikow schreef:De hysterische reacties op de uitspraken van Bart de Wever zijn intellectueel zo pover dat het bijna onmogelijk wordt geen sympathie te voelen voor de man.

Sorry, compleet off topic, maar: ook Dostojevski-lezer?

Hoeveel kans is er denk je dat z'n nickname het gevolg is van willekeurig een aantal toetsen op z'n keyboard in te tikken?
AGE-411
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 27

450 berichten • Pagina 3 van 231, 2, 3, 4, 5, 6 ... 23

Keer terug naar Het Praatcafe