Onpopulaire meningen [4]

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Springbal
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Onpopulaire meningen [4]

Bericht door Springbal » 21 aug 2016 17:45

mei_meisje schreef:Ik weet niet of het echt onpopulair is maar:

Ik vind het schandalig dat de meeste congressen van vb vroedvrouwen gesponsord worden door kunstvoeding fabrikanten.
Welkom op de vrije markt. Als je in een bepaald marktsegment thuis bent, dan ga je daar voor wat extra naambekendheid zorgen. Ik denk dat congressen op de hogeschool, waar mijn broer les volgde bijvoorbeeld door EY en Deloitte werden gesponsord omdat hij de opleiding accountancy en fiscaliteit volgde. Bij ons in verpleging werden soms dagen mee door CareTa!ents en Amma verzekeringen "gesponsord". Klantenbinding he. De grote kalenders bij ons op het werk komen van Sodexo, de leverancier van onze maaltijden (maar niet van onze maaltijdcheques, o ironie) een rol met kleefetiketten werd bijvoorbeeld "geschonken" door een begrafenisondernemer (ik werk in een woonzorgcentrum, nvds)
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

nemesis
Experienced user
Experienced user

Bericht door nemesis » 21 aug 2016 18:05

Springbal schreef: Welkom op de vrije markt.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar de gezondheidszorg is natuurlijk geen volledig vrije markt. In een systeem waarbij de begunstigde niet direct de kost betaalt van de zorg, komen wel degelijk excessen voor en ik vind dat je dat niet zo maar af kunt doen als "de markt doet zijn werk".
Ἕρος δαὖτ᾽ ὲτίναξεν ἔμοι φρένας, ἄνεμος κατ᾽ ὄρος δρύσιν ἐμπέσων.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 21 aug 2016 21:17

nemesis schreef:
Springbal schreef: Welkom op de vrije markt.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar de gezondheidszorg is natuurlijk geen volledig vrije markt. In een systeem waarbij de begunstigde niet direct de kost betaalt van de zorg, komen wel degelijk excessen voor en ik vind dat je dat niet zo maar af kunt doen als "de markt doet zijn werk".
Niet helemaal, maar tot een bepaalde hoogte, ik neem aan dat toeleveranciers de markt vrij goed opvolgen. Denken we aan, geneesmiddelen, incontinentiematerialen, software, verbandmaterialen, ...
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 22 aug 2016 16:46

nieuwe misschien onpopulaire mening.
Misschien had de Gentse Politie de familie mee moeten laten inpraten op die vent met zijn wapen in de Veldstraat, maar als er wordt gevraagd/gesommeerd om uw wapen neer te leggen (welke stoethaspel loopt er in deze tijden rond met een vuurwapen bij ons?) en ge staat onder schot, en ze vragen u dat nog eens, dan doe je dat best. Het is niet zo dat ge een bol lood tussen uw lodders krijgt of tussen uw ribben, maar als je blijft weigeren ja dan ga je wel gevolgen dragen. Misschien kort door de bocht om te zeggen eigen schuld dikke bult, maar toch.

Alex1
New user
New user

Bericht door Alex1 » 25 aug 2016 07:56

Worden onpopulaire meningen wel vaker zonder enige motivering verwijderd van dit forum?

Vrij ironisch trouwens dat de LGTB-gemeenschap die ijvert voor gelijkwaardigheid blijkbaar zelf discrimineert.

Nora79
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Nora79 » 25 aug 2016 11:10

Alex1 schreef:Worden onpopulaire meningen wel vaker zonder enige motivering verwijderd van dit forum?

Vrij ironisch trouwens dat de LGTB-gemeenschap die ijvert voor gelijkwaardigheid blijkbaar zelf discrimineert.
Nu ben ik wel es benieuwd wat hier gecensureerd werd?

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 26 aug 2016 22:05

Alex1 schreef:Worden onpopulaire meningen wel vaker zonder enige motivering verwijderd van dit forum?

Beste troll-account van één dag oud, zoek op wat discriminatie betekent en kom pas terug als je een beetje slimmer geworden bent.

Het staat de moderatoren vrij om te verwijderen wat ze willen, je kan misschien een hele website oprichten om dit aan te klagen, we leven immers in een vrij land.

"Vrij ironisch trouwens dat de LGTB-gemeenschap die ijvert voor gelijkwaardigheid blijkbaar zelf discrimineert."
Die zin betekent niets, is compleet waardeloos, door overmatig gebruik uitgehold, slaat nergens op, etc. Dergelijke uitspraken komen meestal uit de mond van onwetende homofoben die bijvoorbeeld in de veronderstelling zijn dat hetero's niet welkom zijn in homobars. Niet echt iets om een voorbeeld aan te nemen als je serieus genomen wil worden in een discussie.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 27 aug 2016 14:39

Stilicho schreef:Die zin betekent niets, is compleet waardeloos, door overmatig gebruik uitgehold, slaat nergens op, etc. Dergelijke uitspraken komen meestal uit de mond van onwetende homofoben die bijvoorbeeld in de veronderstelling zijn dat hetero's niet welkom zijn in homobars. Niet echt iets om een voorbeeld aan te nemen als je serieus genomen wil worden in een discussie.
Vertel jij eens waar het eigenlijk allemaal over gaat. Je schijnt zo goed op de hoogte te zijn.

Bij voorkeur op een iets beleefdere toon.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 27 aug 2016 17:49

Er werd blijkbaar een bericht verwijderd door de moderatoren. MIsschien terecht, misschien onterecht. Maar moet je bij zoiets banaals het woord "discriminatie" bijsleuren?

Ik ken de moderatoren of beheerders van het forum niet of nauwelijks, ik moet niemand verdedigen. Als je enige bericht er één is dat het hele gebeuren op de korrel neemt, dan kom je hier niet om een eerlijke discussie te voeren, maar om te provoceren of om persoonlijke frustraties af te reageren en dat is voor niemand fijn.

Daarnaast hou ik niet van clichés, iets dat tot in den treure herhaald wordt, verliest zijn inhoud. Als ik de redenering van Alex1 doortrek, dan mag zelfs het meest ongewenste bericht niet verwijderd worden, want dat hoort niet voor holebi's. Daar gaat het toch helemaal niet over...

Wall
Forum addict
Forum addict

Bericht door Wall » 27 aug 2016 22:06

De beslissing die we genomen hebben, is niet iets waar jullie van wakker moeten liggen. Bij sommige berichten staat het ter discussie of ze een plaats op dit forum hebben en bij twijfel bespreken we dit eerst intern. Alex1 werd via pb op de hoogte gebracht en hij kon zich vinden in de reden waarom we zijn bericht van het forum haalden.

We hopen hiermee duidelijkheid gecreëerd te hebben en nu kan er weer over gegaan worden naar de essentie van dit topic: onpopulaire meningen. Bedankt!

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 27 aug 2016 22:34

Ik heb de voorbije dagen op zekere Facebookpagina (onder een schuilnaam) een beetje meegediscussieerd over de boerkini. Het is werkelijk onthutsend wat mensen allemaal uitkramen. Denkfouten en kennisgaten stapelen zich op. Argumenten ontbreken of kunnen niet logisch gekoppeld worden aan de geuite mening. Nog erger is dat ze helemaal niets bijleren in zo'n discussie.

Het algemeen enkelvoudig stemrecht is een van de grootste vergissingen van de voorbije honderd jaar.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Alex1
New user
New user

Bericht door Alex1 » 28 aug 2016 12:44

Stilicho schreef:

Beste troll-account van één dag oud, zoek op wat discriminatie betekent en kom pas terug als je een beetje slimmer geworden bent.

Het staat de moderatoren vrij om te verwijderen wat ze willen, je kan misschien een hele website oprichten om dit aan te klagen, we leven immers in een vrij land.

"Vrij ironisch trouwens dat de LGTB-gemeenschap die ijvert voor gelijkwaardigheid blijkbaar zelf discrimineert."
Die zin betekent niets, is compleet waardeloos, door overmatig gebruik uitgehold, slaat nergens op, etc. Dergelijke uitspraken komen meestal uit de mond van onwetende homofoben die bijvoorbeeld in de veronderstelling zijn dat hetero's niet welkom zijn in homobars. Niet echt iets om een voorbeeld aan te nemen als je serieus genomen wil worden in een discussie.
Gaat het een beetje?
Wall schreef: Alex1 werd via pb op de hoogte gebracht en hij kon zich vinden in de reden waarom we zijn bericht van het forum haalden.
Misschien is het een idee om meteen na het verbergen van een bericht al een standaardpm te sturen, want anders komt het nogal vreemd over. En dat ik jullie standpunt begrijp, betekent niet automatisch dat ik daar ook mee akkoord ga ;)

Succes nog met het forum.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 29 aug 2016 02:46

Het moet met enige nuance gelezen worden, maar ondanks het feit dat ik voor individuele vrijheden ben, wat we allemaal zijn, en indien u dat niet bent, staat u dat vrij om zo te zijn. Maar mensen met een significant overgewicht zouden bij pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet en dergelijke een toeslag op de ziekenhuis/rusthuisfactuur moeten krijgen, waarmee extra zorgpersoneel en ergonomische hulpmiddelen kunnen aangekocht worden.
Spoiler! :
Voor hier een storm losbarst, ooit al eens proberen goed te wassen en drogen in huidplooien van iemand die de 100 reeds overschreed, en dan bedoel ik niet het aantal levensjaren). Om maar te zwijgen van de pogingen om pakweg vochtplekken en schimmelinfecties in te tomen en sondes vrij te houden. Of iemand van ver over de 80kilo alleen in de rolstoel zetten of terug in bed, inderdaad, met de tillift, en ons Sara kost centjes, veel centjes

Confusion
Senior user
Senior user

Bericht door Confusion » 29 aug 2016 19:33

Springbal schreef:Het moet met enige nuance gelezen worden, maar ondanks het feit dat ik voor individuele vrijheden ben, wat we allemaal zijn, en indien u dat niet bent, staat u dat vrij om zo te zijn. Maar mensen met een significant overgewicht zouden bij pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet en dergelijke een toeslag op de ziekenhuis/rusthuisfactuur moeten krijgen, waarmee extra zorgpersoneel en ergonomische hulpmiddelen kunnen aangekocht worden.
Spoiler! :
Voor hier een storm losbarst, ooit al eens proberen goed te wassen en drogen in huidplooien van iemand die de 100 reeds overschreed, en dan bedoel ik niet het aantal levensjaren). Om maar te zwijgen van de pogingen om pakweg vochtplekken en schimmelinfecties in te tomen en sondes vrij te houden. Of iemand van ver over de 80kilo alleen in de rolstoel zetten of terug in bed, inderdaad, met de tillift, en ons Sara kost centjes, veel centjes
Springbal, ik heb zelf overgewicht en ben het volledig met uw standpunt eens!
Veel mensen beseffen niet hoe'n zware last de obesitas-epidemie wel niet is voor de hele zorgsector! Je denkt misschien dat ik hypocriet ben om dit te zeggen als persoon die zelf te zwaar is, en ergens is dat misschien ook wel zo. Maar eigenlijk ben ik zelf pas in de afgelopen paar maanden gaan beseffen wat een enorme impact mijn overgewicht wel niet heeft op mijn eigen leven, en wat het me in de toekomst allemaal kan aandoen. Jij ziet dat elke dag op uw werk, en ik heb het nu ook gezien. En man, zo ver wil ik het niet laten komen. Het lampje is nu definitief gaan branden bij mij. Geen excuses, en geen flauwekul. Trouwens, mensen als jij die in de zorgsector staan, respect man! :yes:

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 29 aug 2016 21:23

Confusion schreef:
Springbal schreef:Het moet met enige nuance gelezen worden, maar ondanks het feit dat ik voor individuele vrijheden ben, wat we allemaal zijn, en indien u dat niet bent, staat u dat vrij om zo te zijn. Maar mensen met een significant overgewicht zouden bij pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet en dergelijke een toeslag op de ziekenhuis/rusthuisfactuur moeten krijgen, waarmee extra zorgpersoneel en ergonomische hulpmiddelen kunnen aangekocht worden.
Spoiler! :
Springbal, ik heb zelf overgewicht en ben het volledig met uw standpunt eens!
Veel mensen beseffen niet hoe'n zware last de obesitas-epidemie wel niet is voor de hele zorgsector! Je denkt misschien dat ik hypocriet ben om dit te zeggen als persoon die zelf te zwaar is, en ergens is dat misschien ook wel zo. Maar eigenlijk ben ik zelf pas in de afgelopen paar maanden gaan beseffen wat een enorme impact mijn overgewicht wel niet heeft op mijn eigen leven, en wat het me in de toekomst allemaal kan aandoen. Jij ziet dat elke dag op uw werk, en ik heb het nu ook gezien. En man, zo ver wil ik het niet laten komen. Het lampje is nu definitief gaan branden bij mij. Geen excuses, en geen flauwekul. Trouwens, mensen als jij die in de zorgsector staan, respect man! :yes:
:)
plus dat het bij bedlegerigheid ook nog zorgt voor meer kans op weefselversterf dacht ik (omdat door het onderhuids vet de arteriolen en haarvaten minder goed doorbloed raken en er dus minder zuurstof in de weefsels geraakt.

Nora79
Senior user
Senior user

Bericht door Nora79 » 05 sep 2016 17:25

Spoiler! : Show

Het lijkt dat het geld en de centjes belangrijker zijn dan de zorg voor uw medemens.
Al is die medemens dik, mager, jong of oud,.... extra laten betalen omwille van bvb. zwaarlijvigheid riekt naar discriminatie.

Florre
Moderator van het jaar 2017

Bericht door Florre » 05 sep 2016 19:33

Ik wil me graag even mengen in dit debat want ik vind ze wel interessant.

Misschien moeten we inderdaad het tekort aan personeel niet laten doorwegen bij de patiënt,
maar moet eerder de koe bij de hoorns gevat worden en er gewoon meer personeel ingezet worden.

Alles is een interpretatie en kan op vele manieren bekeken worden,
maar ik vind dat er best de kern van de zaak aangepakt wordt.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

Wiske
Schattigaard van 2017

Bericht door Wiske » 05 sep 2016 21:07

Nora79 schreef:Springbal schreef:Het moet met enige nuance gelezen worden, maar ondanks het feit dat ik voor individuele vrijheden ben, wat we allemaal zijn, en indien u dat niet bent, staat u dat vrij om zo te zijn. Maar mensen met een significant overgewicht zouden bij pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet en dergelijke een toeslag op de ziekenhuis/rusthuisfactuur moeten krijgen, waarmee extra zorgpersoneel en ergonomische hulpmiddelen kunnen aangekocht worden.

Het lijkt dat het geld en de centjes belangrijker zijn dan de zorg voor uw medemens.
Al is die medemens dik, mager, jong of oud,.... extra laten betalen omwille van bvb. zwaarlijvigheid riekt naar discriminatie.
Springbal schreef bij pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet. Als iemand weigert te doen wat wordt voorgeschreven, vind ik het niet meer dan logisch dat de persoon verplicht wordt tot een 'compensatie'. Van discriminatie is er helemaal geen sprake, het is niet dat als er iemand met overgewicht in het ziekenhuis binnenkomt, dat die automatisch zoveel meer betaalt.
En de centjes zijn nu eenmaal nodig om de juiste hulp te bieden, maar die centen moeten van ergens komen natuurlijk.
:grouphug:

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 06 sep 2016 23:06

Nora79 schreef:Springbal schreef:Het moet met enige nuance gelezen worden, maar ondanks het feit dat ik voor individuele vrijheden ben, wat we allemaal zijn, en indien u dat niet bent, staat u dat vrij om zo te zijn. Maar mensen met een significant overgewicht zouden bij pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet en dergelijke een toeslag op de ziekenhuis/rusthuisfactuur moeten krijgen, waarmee extra zorgpersoneel en ergonomische hulpmiddelen kunnen aangekocht worden.

Juffrouw, u kent mij niet, ik ken u nie dus mijn centjes en zorg, zijn mijn zorg, d'accord. Maar u hebt een belangrijke nuance gemist, zoals Wiske terecht aanhaalt bij pertinente weigering. Ja het staat u vrij om te vreten wat je wil en hoeveel, en of je al dan niet aan sport doet. En mijn zorg voor een bewoner van een meter 65 die nog ochgod 50 kilo weegt zal ik even goed proberen te doen als die voor de bewoner die enkele maanden geleden overleed en die met zijn meter vooraan in de 70 de kaap van 100kg had achter gelaten , en alle maten daartussen.

Nora79
Senior user
Senior user

Bericht door Nora79 » 08 sep 2016 15:02

Beste springbal

Het gaat niet om uw persoonlijke centjes of uw persoonlijke zorg/werk, het gaat om wat er in uw mening wordt gesteld. Dit is geen aanval op u persoonlijk, maak u niet dik.
In uw eerste post van deze onpopulaire mening had je al verwacht dat er een storm zou los barsten, maar dat valt nog héél goed mee, toch?

Zelfs met deze belangrijke nuance dat mensen met een significant overgewicht bij pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet en dergelijke een toeslag op de ziekenhuis/rusthuisfactuur zouden moeten krijgen, waarmee extra zorgpersoneel en ergonomische hulpmiddelen kunnen aangekocht worden, blijf ik van mening verschillen met u.

1) Wat houdt zo’n ‘pertinente weigering van het volgen van een aangepast dieet en dergelijke’ in?
Kan jij bewijzen dat een persoon pertinent geweigerd heeft om iets te doen aan de zwaarlijvigheid of niet reeds in het verleden pogingen ondernomen heeft om er wat aan te doen?
Hoe ga je dat dan bewijzen of controleren?
Stel dat iemand al verschillende keren pogingen ondernomen heeft om iets aan de zwaarlijvigheid te doen (bvb. maagring, sport, dieet) maar desondanks toch nog zwaarlijvig blijft omwille van genen, wat ga je dan doen?

2) Je kan bij zwaarlijvigheid moeilijk alleen maar rekening houden met het al dan niet volgen van een dieet.
Er spelen nog vele andere factoren ook een belangrijke rol:
- Maatschappelijke factoren :
Ongezonde eetgewoontes en overmatig alcoholgebruik
In onze huidige drukke jachtige maatschappij, onder invloed van de reclame en door de overvloed van voeding, duiken ongezonde eetgewoontes op. Door tijdsgebrek grijpen we naar fast food en kant en klare maaltijden, die meestal te veel calorieën bevatten. We drinken te veel frisdrank. We snoepen te veel, we eten te veel chips en chocolade.
We drinken ook te veel alcoholhoudende dranken.
Onvoldoende beweging.

- Genetische factoren (aanleg)
Genen, bepaalde ziektebeelden die een rol spelen.

- Familiale factoren
Aanleg, maar ook de manier van eten, hoe vetrijk er gegeten wordt, de hoeveelheid die op het bord komt en de houding ten opzichte van voeding

- Sociale factoren
Gezond voedsel is vaak duurder dan fast food. Mensen uit een lager socio-economisch milieu eten vaak minder gezond voedsel en doen minder aan beweging. De mening van vrienden kan invloed hebben op het eet- en beweeggedrag van mensen.

- Lichamelijke factoren
Een tekort aan schildklierhormoon of hypothyroïdie kan de oorzaak zijn van overgewicht en obesitas.

- Psychologische factoren
Schaamte, schuldgevoelens, minderwaardigheidsgevoelens, gebrek aan zelfvertrouwen, stress en een negatief lichaamsbeeld zijn factoren die een invloed hebben op ons eetgedrag. We zoeken soms troost in eten of snoepen.
Bepaalde eetstoornissen kunnen de oorzaak zijn van overgewicht zoals BED (Binge Eating Disorder) en NED (Night Eating Disorder): hierbij krijgt men regelmatig eetbuien waarbij men een enorme drang heeft om te eten, het gaat hier niet om het stillen van honger. Men propt zich vol. Deze eetstoornissen zijn verwant met boulimia nervosa, maar bij deze laatste worden de eetbuien gecompenseerd door te braken of door laxeermiddelen te nemen.

- Slaaptekort

- Medicatie
Anti-depressiva, andere psychoactieve geneesmiddelen, anti-epileptica, antidiabetica en cortisonetherapie zijn vaak een belangrijke factor in het ontwikkelen van overgewicht en obesitas.

- Leeftijd
Hoe ouder je wordt, hoe meer hormonale veranderingen het risico op obesitas kunnen vergroten. Met het ouder worden neemt ook de hoeveelheid spieren in je lichaam af, waardoor ook je metabolisme trager werkt.

Bron: http://www.hely.net/oorzaken.html

Je kan toch moeilijk een levensstijl gaan koppelen aan een toeslag van een ziekenhuisfactuur?

Ik denk dat er andere oplossingen moeten en kunnen gezocht worden voor het geld voor extra zorgpersoneel en hulpmiddelen, etc.

Minister Maggie de Block gaat de Belg op dieet zetten volgens dit artikeltje van 14 juni 2016: http://www.deblock.belgium.be/nl/metro- ... -en-suiker
http://www.deblock.belgium.be/nl/metro- ... g-op-dieet

Van pertinente weigering van dieet kan dan toch ook geen sprake meer zijn, of wel?

3) Je hebt het over de individuele vrijheden: het staat een mens vrij om te ‘vreten’ wat hij/zij wil, al dan niet te sporten, maar het staat een mens blijkbaar niet vrij om al dan niet op dieet te gaan in uw onpopulaire mening.

Groetjes

Plaats reactie