Grensoverschrijdend gedrag

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
22 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Grensoverschrijdend gedrag

Berichtdoor Florre » 10 nov 2017 21:34
Alle heisa rond Bart de Pauw en de vrt,
het is heel wat stof tot nadenken.

Vanaf wanneer ervaar je iets als grensoverschrijdend gedrag?
Dat was de eerste vraag die ik me hierbij stelde

Voor mij is dat een fysiek of mentaal gedrag dat gesteld wordt waarna iemand anders heeft aangegeven dat dit onacceptabel is.

Ik wil geen judgement maken maar wat vinden jullie hierover?
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 21
Geslacht: Man

Re: Grensoverschrijdend gedrag

Berichtdoor idk » 10 nov 2017 21:56
Florre schreef:Alle heisa rond Bart de Pauw en de vrt,
het is heel wat stof tot nadenken.

Vanaf wanneer ervaar je iets als grensoverschrijdend gedrag?
Dat was de eerste vraag die ik me hierbij stelde

Voor mij is dat een fysiek of mentaal gedrag dat gesteld wordt waarna iemand anders heeft aangegeven dat dit onacceptabel is.

Ik wil geen judgement maken maar wat vinden jullie hierover?

Het maakt me allemaal niet uit wat grensoverschrijdend gedrag is, ik heb er ook geen persoonlijke definitie voor. Je moet gewoon weten naar wie je wat kan sturen en als je het niet zeker weet, dan stuur je niet. En het kleinste kind weet dat meerdere sms'en met dergelijke inhoud sturen not done is. Daar moet je dan zo oud voor zijn ... 30 jaar carrière en nog niet weten welke zinnetjes onaanvaardbaar zijn.
En stel dat je toch per ongeluk te ver ging (door vb. drank, ook al keur ik het dan ook nog steeds verre van goed), probeer het dan uit te leggen en je te excuseren i.p.v. het te minimaliseren.

Spoiler! :
Ik snap beide kanten van de publieke opinie, maar persoonlijk sta ik aan de kant van de vrt. Je zou eens moeten weten hoe 'het volk' zou reageren moest het plots binnen enkele maanden uitlekken door vb. juridisch dossier en het blijkt dat de vrt op de hoogte zou zijn al maanden voordien... Voor mij persoonlijk heeft de vrt dit goed 'opgelost'.
+ Hellookes, Bart heeft het verhaal zelf naar buiten gebracht.
Dieper op de zaak 'Bart De Pauw en verder' wil ik voorlopig niet ingaan, want hierover ging Florre zijn vraag niet.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Florre » 10 nov 2017 22:38
persoonlijk ga ik ook akkoord met de vrt, daarover wou ik het idd niet helemaal hebben
maar je kan idd wel begrip opbrengen voor verschillende standpunten in dit verhaal.

Swat, ik wou het aankaarten omdat het me verwonderde dat hierover nog niks stond op het forum,
terwijl het momenteel wel heel actueel is en zeker een plaats moet krijgen op het forum.

Als er sprake is van fysiek contact is het veel gemakkelijker lijkt me om over grensoverschrijdend gedrag te spreken.

Waar ik me wel soms aan erger is het feit dat dader constant gelijkgesteld wordt aan het mannelijke geslacht
en slachtoffer aan het vrouwelijke geslacht, terwijl omgekeerd ook voorkomt (weliswaar in mindere mate)

modmed Het leek ons interessant om hiervan een eigen topic te maken, daarom werden de vorige berichten verplaatst naar het nieuwe topic. Florre // Het Moderatorenteam

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Pancake » 11 nov 2017 14:26
Ik vind zo'n gedrag natuurlijk nooit ok. Als je iemand seksueel intimideert, dan moet je een straf krijgen en daar de gevolgen van dragen. Maar anderzijds vind ik heel die media cirque enorm vervelend. We weten nog niet eens of die man schuldig is, want er is nog geen rechtszaak gekomen. Bovendien is iemand per definitie onschuldig, tenzij hij schuldig bevonden wordt. Dus heel dat tabloid-gedoe van De Morgen, De Standaard en de VRT vind ik overdreven.
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Berichtdoor Florre » 11 nov 2017 16:47
Daarin volg ik zeker je mening Pancake maar ik wil graag enkele zaken nuanceren,
zijn ontslag is er gekomen omdat er een breuk is in het vertrouwen om verder te werken.

Ten tweede mocht Bart de Pauw niets laten weten hebben via Facebook,... gingen we het nooit geweten hebben
en was al die aandacht er nu niet.

Het zijn twee zaken die zeker moeten meegenomen worden, aan de andere kant geef ik je echt wel gelijk
dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen maar mijn vraag hierbij is hoe kan je grensoverschrijdend gedrag bewijzen.
Het blijft zonder tastbare bewijzen het ene woord tegen het andere... (in dit verhaal kan dat wel door die sms'en)

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor sterretje » 11 nov 2017 17:05
Ik vind het oprecht spijtig dat zo veel mensen blijkbaar geloven dat de VRT haar kijkcijferkanon op straat zou zetten omwille van een paar vage anonieme getuigenissen over flirterige sms’jes.
Olympisch goud in temperamentvol relativeren.
sterretje
Meest hilarische forummer 2016

Leeftijd: 23

Berichtdoor Pancake » 11 nov 2017 17:27
Florre schreef:Daarin volg ik zeker je mening Pancake maar ik wil graag enkele zaken nuanceren,
zijn ontslag is er gekomen omdat er een breuk is in het vertrouwen om verder te werken.

Ten tweede mocht Bart de Pauw niets laten weten hebben via Facebook,... gingen we het nooit geweten hebben

Het zijn twee zaken die zeker moeten meegenomen worden, aan de andere kant geef ik je echt wel gelijk
dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen maar mijn vraag hierbij is hoe kan je grensoverschrijdend gedrag bewijzen.
Het blijft zonder tastbare bewijzen het ene woord tegen het andere... (in dit verhaal kan dat wel door die sms'en)

Die sms'en zijn al een bewijs en bovendien hebben we ook nog een rechtssysteem, hé. Dat zorgt wel voor bewijzen :)
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Pancake

Berichtdoor Florre » 11 nov 2017 17:48
@Pancake ik wou het wat breder maken dan enkel de Bart de Pauw affaire
want hier is er idd een bewijs, maar wat met fysiek contact bv...

en er is idd een mogelijkheid om dit juridisch op te lossen
maar er is niks dat zegt dat de vrt Bart de Pauw niet mag ontslaan, ze hebben daar al het recht toe mits een gegronde reden.
En omgekeerd heeft Bart de Pauw ook al het recht om dit aan te vechten.

Het lijkt me soms zo moeilijk om voor grensoverschrijdend gedrag een eenduidige juridische zaak op te bouwen.
Dus lijkt het me niet meer dan logisch dat een instantie een signaal uitzendt.

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Pancake » 11 nov 2017 18:16
Ik vind het ook terecht dat hij ontslagen is. Maar nu is het al de Pauw dat ik zie passeren op mijn Facebook feed. Dat bedoel ik met de media cirque, en dat vind ik ook niet kunnen. Hij wordt onslagen, spant een rechtszaak aan. Allemaal goed en wel, maar heeft het zin om interviews af te nemen van de buur van zijn slager, bij wijze van spreken?

Pancake

Berichtdoor idk » 11 nov 2017 21:50
Pancake schreef:Ik vind zo'n gedrag natuurlijk nooit ok. Als je iemand seksueel intimideert, dan moet je een straf krijgen en daar de gevolgen van dragen. Maar anderzijds vind ik heel die media cirque enorm vervelend. We weten nog niet eens of die man schuldig is, want er is nog geen rechtszaak gekomen. Bovendien is iemand per definitie onschuldig, tenzij hij schuldig bevonden wordt. Dus heel dat tabloid-gedoe van De Morgen, De Standaard en de VRT vind ik overdreven.

Strafrecht en schuldig is iets anders dan ontslag en vertrouwensbreuk met de werkgever.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
idk

Berichtdoor Pancake » 11 nov 2017 21:53
idk schreef:
Pancake schreef:Ik vind zo'n gedrag natuurlijk nooit ok. Als je iemand seksueel intimideert, dan moet je een straf krijgen en daar de gevolgen van dragen. Maar anderzijds vind ik heel die media cirque enorm vervelend. We weten nog niet eens of die man schuldig is, want er is nog geen rechtszaak gekomen. Bovendien is iemand per definitie onschuldig, tenzij hij schuldig bevonden wordt. Dus heel dat tabloid-gedoe van De Morgen, De Standaard en de VRT vind ik overdreven.

Strafrecht en schuldig is iets anders dan ontslag en vertrouwensbreuk met de werkgever.

Ja, dat weet ik. Maar moet een ontslag dan zo uitgesmeerd worden op de sociale media?

Pancake

Berichtdoor idk » 11 nov 2017 21:53
Bart zijn zet.
idk

Berichtdoor LumpySpacePrince » 11 nov 2017 23:14
sterretje schreef:Ik vind het oprecht spijtig dat zo veel mensen blijkbaar geloven dat de VRT haar kijkcijferkanon op straat zou zetten omwille van een paar vage anonieme getuigenissen over flirterige sms’jes.

Dit ja. Vooral omdat zijn verdediging op radio & tv ronduit pijnlijk was. 'Er zijn sms'en gestuurd','Ik zal wel eens langs iemand zijn huis gereden zijn' ja dan weet je genoeg eh :p
Yeah, whatever, fine.
LumpySpacePrince
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 16

Berichtdoor geeninspiratie » 11 nov 2017 23:22
LumpySpacePrince schreef:
sterretje schreef:Ik vind het oprecht spijtig dat zo veel mensen blijkbaar geloven dat de VRT haar kijkcijferkanon op straat zou zetten omwille van een paar vage anonieme getuigenissen over flirterige sms’jes.

Dit ja. Vooral omdat zijn verdediging op radio & tv ronduit pijnlijk was. 'Er zijn sms'en gestuurd','Ik zal wel eens langs iemand zijn huis gereden zijn' ja dan weet je genoeg eh :p

Het is inderdaad verontrustend hoeveel mensen er zo nog denken... Ik ben ook al reacties tegengekomen die de hele zaak minimaliseren omdat het via sms was en niet lichamelijk...
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 18

Berichtdoor idk » 11 nov 2017 23:39
Hij minimaliseert het inderdaad.

Zelfs al zou hij echt denken dat het een grapje was... nu werd duidelijk dat de slachtoffers het zo niet aanvoelden dus ipv het te minimaliseren kan hij zijn verontschuldigingen aanbieden.
(Al geloof ik niet dat het als grap bedoeld was.)

Nu ja... ik ben een buitenstaander en ik ga ervan uit dat de vrt inderdaad niet zomaar een grote naam/meneer buitengooit.

Ik hoef ook niet te weten wie de slachtoffers zijn; als je alles leest op social media zou ik mezelf ook niet kenbaar willen maken.
idk

Berichtdoor TheQuibbler » 12 nov 2017 00:27
Vooral voor de slachtoffers en naasten moet dit inderdaad extra eng zijn. Zo'n grote naam en hoe z'n fans hem verdedigen geeft er een ferm zure nasmaak aan. Zoals al gezegd werd, de VRT zal die beslissing niet zomaar gemaakt hebben...
Het is nooit makkelijk om je als slachtoffer uit te spreken, maar als je gezicht dan nog eens voor heel Vlaanderen bekend dreigt te geraken, moet je nog een heel andere drempel over.

Het kan inderdaad beu overkomen, iedere keer datzelfde nieuws, maar er zit toch duidelijk iets grondig fout overal.
Dan is het niet slecht dat al die stinkende potjes eindelijk open gaan, vind ik. Of het nu machtsmisbruik is zoals in de filmindustrie, of in een andere context.
TheQuibbler
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Sin Nombre » 12 nov 2017 23:26
Florre schreef:Ten tweede mocht Bart de Pauw niets laten weten hebben via Facebook,... gingen we het nooit geweten hebben

Mag ik je er wel op wijzen dat de CEO bevestigd heeft dat ze het nieuws ook naar buiten zouden brengen? Bart was hen gewoon voor,
maar publiek gefolterd worden ging sowieso gebeuren. Hoe leg je aan het publiek anders uit dat een populaire quiz op zondagavond plotseling geschrapt wordt? Veel subtiliteit van de vrt moet je ook niet verwachten. Ze zullen nog mogen opletten dat ze zelf geen ferme boete moeten betalen.

Seksuele intimidatie vind ik zeker erg en MOET gestraft worden. Ontslag is de enige manier om weer veiligheid te kunnen garanderen op de werkvloer. Dat de actrices liever niet laten weten wie ze zijn kan ik best begrijpen en dat hoeft ook niet, zeker niet als je weet dat zoveel mensen de kant kiezen van Bart. Jammer dat de anonimiteit van de 'dader' hier precies van geen enkel belang speelt.

.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Sin Nombre
New user
New user

Berichtdoor idk » 13 nov 2017 00:07
Sin Nombre schreef: Jammer dat de anonimiteit van de 'dader' hier precies van geen enkel belang speelt.

Je weet wat ze zeggen van dat gat verbranden en de blaren.
Afbeelding
idk

Berichtdoor Florre » 13 nov 2017 09:11
Ik vind het wel opvallend hoe het gedrag dat Bart de Pauw zelf omschrijft steeds veranderd,

hiermee bedoel ik eerst was hij zeker onschuldig,...
Dan waren er mss wel een paar sms'en geweest,...
En gisteren was het dat hij mss toch wel wat "FLIRTERIG" was geweest.

En die boete kan de vrt waarschijnlijk weinig schelen, grote bedrijven hebben wel vaker schadeclaims lijkt me.

Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Disco Trut » 16 nov 2017 16:22
Florre schreef:
En die boete kan de vrt waarschijnlijk weinig schelen, grote bedrijven hebben wel vaker schadeclaims lijkt me.

VRT niet, mij wel, want die komt dan uit de zak van de belastingbetaler. Misschien betaal jij nog geen belastingen :smile:
Zonder te zeggen of insinueren dat BDP niets verkeerd heeft gedaan, vrees ik dat de kans niet onbestaande is dat het uiteindelijk de VRT gaat zijn die zich serieus verbrand heeft. VRT is (wat ze er zelf ook over zeggen) ontzettend onder druk gezet door de redacties van een aantal kranten en of zij daar vervolgens voldoende voorzichtig mee zijn omgesprongen zoals voorgeschreven in een contractuele relatie zal de toekomst uitwijzen.

Er is veel over te zeggen en ik vind het in wezen erg positief dat er nu zoveel aandacht voor de problematiek is.
Helaas trek je daar ook een beerput aan reacties mee open natuurlijk..

Grensoverschrijdend gedrag lijkt ook heel simpel te definiëren (gedrag dat voorbij de grens gaat die iemand gesteld heeft), maar in realiteit is het niet altijd even gemakkelijk, aangezien niet elke persoon (even duidelijk) zijn of haar grenzen stelt.

De combinatie van iemand die dus weinig oog heeft voor (subtielere) signalen en iemand die zijn of haar grenzen niet op een assertieve manier kan of durft aangeven zorgt voor problemen. Gooi daar een machtsrelatie of onevenwicht bovenop en we zijn helemaal vertrokken.

Ik ben er in elk geval 500% zeker van dat er nog behoorlijk wat stinkendere potjes verstopt liggen in het media-landschap. En ik ben er nog zekerder van dat die zeer binnenkort naar buiten gaan komen, de media heeft bloed geroken.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

22 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Keer terug naar Het Praatcafe