Vooroordelen: waar erger jij je het meeste aan?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Darkcrow
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Vooroordelen: waar erger jij je het meeste aan?

Bericht door Darkcrow » 26 mar 2015 17:05

Ik dacht dat dit misschien interessant was om dit te bespreken.
Wat voor vooroordelen erger je je enorm aan?
Ik erg me bijvoorbeeld erg aan de vooroordelen over homo's, zoals "gedragen ze zich allemaal als j*n*tt*n" dit is natuurlijk niet waar, maar het is irritant als er mensen zijn die zo denken.
modverplJe topic staat hier beter op z'n plaats. - Reuel.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Re: Vooroordelen: waar erger jij je het meeste aan?

Bericht door geeninspiratie » 29 mar 2015 13:00

Mannen zijn lui, mannen zijn praktisch, mannenwerk is zwaar werk...
Vrouwen zijn werkers, vrouwen denken, vrouwen multitasken...
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Pancake
Forumkoppel 2017

Bericht door Pancake » 29 mar 2015 20:04

Om voort te gaan op wat geeninspiratie zei: alles wat onder de noemer genderstereotyping valt, ergert mij. Jongens spelen met autootjes, krijgen blauwe sokjes bij geboorte, klimmen altijd in bomen en meisjes spelen met Barbie-poppen, dragen roze jurkjes en worden al van kindsbeen af in speelgoedkeukentjes geduwd (want een vrouw moet haar plaats kennen :roll: ) Een moeder die haar zoon een pop koopt, wordt soms aangestaard. "Alé, het is een manneke! Dat speelt dan toch met auto's en soldatenfiguurtjes?!" Bah. :x
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 29 mar 2015 23:15

"maar gij ziet er toch niet uit zoals een homo!?"
"goh aan u ziet ge dat niet zo (erg)"

Yeah sorry, Forgot my f*cking purple unicorn, handbag an rainbow shirt
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 30 mar 2015 16:14

Pancake schreef:Om voort te gaan op wat geeninspiratie zei: alles wat onder de noemer genderstereotyping valt, ergert mij. Jongens spelen met autootjes, krijgen blauwe sokjes bij geboorte, klimmen altijd in bomen en meisjes spelen met Barbie-poppen, dragen roze jurkjes en worden al van kindsbeen af in speelgoedkeukentjes geduwd (want een vrouw moet haar plaats kennen :roll: ) Een moeder die haar zoon een pop koopt, wordt soms aangestaard. "Alé, het is een manneke! Dat speelt dan toch met auto's en soldatenfiguurtjes?!" Bah. :x
Jongens en meisjes zijn nu eenmaal wezenlijk verschillend. En daarbij is het helemaal geen slechte zaak als er zoiets bestaat als typisch jongens- of meisjesspeelgoed: rond elk geslacht mag gerust een eigen identiteit worden opgebouwd die aansluit bij de biologische grondslagen.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 30 mar 2015 18:55

Pancake schreef:Om voort te gaan op wat geeninspiratie zei: alles wat onder de noemer genderstereotyping valt, ergert mij. Jongens spelen met autootjes, krijgen blauwe sokjes bij geboorte, klimmen altijd in bomen en meisjes spelen met Barbie-poppen, dragen roze jurkjes en worden al van kindsbeen af in speelgoedkeukentjes geduwd (want een vrouw moet haar plaats kennen :roll: ) Een moeder die haar zoon een pop koopt, wordt soms aangestaard. "Alé, het is een manneke! Dat speelt dan toch met auto's en soldatenfiguurtjes?!" Bah. :x
Ik speelde ontzettend graag in mijn speelgoedkeukentje maar trok wel de hoofden en armpjes uit de poppen van mijn zus; tegenwoordig kook ik erg graag maar ben ik ook onhandig met hele kleine kinderen, zou er een verband zijn... :hmm:

OT: als ik mij tegenwoordig goed scheer, parfum opdoe, uitzonderlijk eens wat gezichtsverzorging gebruik, iets meer naar de kapper ga dan vroeger.... zijn er vrienden die zeggen: "ah ja, da's omdat je homo bent, dan moet het allemaal wat gladder en gepolijster" . "huh!?" :what:
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 31 mar 2015 09:46

AmillionFaces23 schreef: OT: als ik mij tegenwoordig goed scheer, parfum opdoe, uitzonderlijk eens wat gezichtsverzorging gebruik, iets meer naar de kapper ga dan vroeger.... zijn er vrienden die zeggen: "ah ja, da's omdat je homo bent, dan moet het allemaal wat gladder en gepolijster" . "huh!?" :what:
Oh god ja. :roll:

Er zijn ook veel niet-gladde en niet-gepolijste homo's ook hoor.

Of wél gladde en gepolijste hetero's. :lol:
Fluctuat nec mergitur

Vantakopaap

Bericht door Vantakopaap » 06 apr 2015 13:26

-
Laatst gewijzigd door Vantakopaap op 21 jun 2015 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.

kinderknieën
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kinderknieën » 06 apr 2015 15:50

Ik droomde onlangs dat het Gays Only Week was in de biowinkel. Er was echt een schema; zo mochten op maandag bijvoorbeeld enkel homo's en biseksuelen komen, dinsdag enkel transgenders en lesbo's, woensdag dan weer homo's en lesbo's, etc. Ik stond gezellig wat pitten en zaden af te wegen toen een vrouw met kort warrig haar en een lederen vest paniekerig naar me wees en riep: "WAT DOET DIE HIER? DIE IS NIET LESBISCH?!" Ik antwoordde: "Maar jawel? Ik heb een crewneck aan! En sneakers!"

Ik weet niet wat ik hiermee wil zeggen en plots de drang voelde om dit hier te posten. Misschien erger ik me aan het feit dat lesbo's in mijn dromen kort warrig haar hebben en een lederen vest dragen. En zo'n net iets te losse jeans. En die gaan naar biowinkels. Of ik erger me aan het feit dat mijn onderbewustzijn denkt dat ik plots lesbischer ben wanneer ik een sweater en sneakers draag. Hoe dan ook, ik zit alleszins zelf vol voordelen precies. Spijtig.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

Stefanie
New user
New user

Bericht door Stefanie » 18 mei 2015 14:32

Ik erger mij het meest aan de zin: '' wie is bij jullie nu de man in de relatie''
Dude, we zijn alle twee vrouwen. Waarom zou er één de man moeten zijn? Dat is pas een sterk vooroordeel dat ik heel vaak hoor.

Kuikentje
Forum addict
Forum addict

Bericht door Kuikentje » 18 mei 2015 17:39

Gewoon alle vooroordelen. Ik deed in 2013 mijn verhaal in ZiZo en nog geen nanoseconde spijt gehad.

Waar ik het meeste in teleurgesteld was: de school omdat die niks deden om mij ook maar een veilig gevoel te geven.
The Belgian Pride rocks my world! See you all next year!
Ziekte van Hashimoto

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 24 mei 2015 14:10

Springbal schreef:"maar gij ziet er toch niet uit zoals een homo!?"
"goh aan u ziet ge dat niet zo (erg)"

Yeah sorry, Forgot my f*cking purple unicorn, handbag an rainbow shirt
En dat je een 'goede homo/lesbo' ben wanneer je er zo niet uitziet. Want wanneer je er wel 'gay' uitziet, doe je dat toch ook voor aandacht en om uit te dagen. Men zegt me vaak: "Wauw, je ziet dat echt niet aan jou. Sommige lesbo's zien er echt uit zoals mannen, ik begrijp dat niet. Het is toch niet omdat je op vrouwen valt, dat je je als man moet gedragen en kleden? Jij ziet er tenminste echt vrouwelijk uit." Ik beschouwde dit altijd als een compliment, maar ik begin steeds vaker in te zien dat deze uitspraken helemaal niet zo positief zijn. Want wat als ik me nu wel mannelijk zou willen kleden? Zou daar iets mis mee zijn? Volgens de meesten wel, en dat vind ik echt een problematische ingesteldheid!
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 25 mei 2015 14:10

Genderstereotypen. Absoluut!

writer's blok
New user
New user

Bericht door writer's blok » 25 mei 2015 18:56

raskolnikow schreef:
Jongens en meisjes zijn nu eenmaal wezenlijk verschillend. En daarbij is het helemaal geen slechte zaak als er zoiets bestaat als typisch jongens- of meisjesspeelgoed: rond elk geslacht mag gerust een eigen identiteit worden opgebouwd die aansluit bij de biologische grondslagen.
Ik denk dat dat allemaal heel cultureel bepaald is en minder aansluit bij biologische grondslagen dan we wel eens durven denken. Door die strikte genderscheiding al van kleins af toe te passen (in bv. typisch jongens-meisjesspeelgoed) duwen we mensen wel al heel vroeg in vastgeroeste genderrollen die niet per se positief zijn. Het is zoals geeninspiratie zegt: meteen duwen we de vrouwen in de rol van de fragiele, zorgzame huismoeder terwijl de jongens met het 'stoere' speelgoed aan de slag kunnen. Het lijkt misschien allemaal onschuldig, maar op die manier bedelen we onze kinderen, op het moment dat ze een eigen identiteit beginnen te ontwikkelen, al meteen een traditionele rol toe in een rollenpatroon dat toch wel heeft afgedaan vandaag de dag, me dunkt.

O.T.: Het vooroordeel dat homo's allemaal ongelooflijk promiscue wezens zouden zijn. Ehm, nee, ik heb echt geen adressenlijst met fuckbuddies of elke nacht een vurige onenightstand met een vreemde, danku.
Spoiler! :
Mensen bij wie dat wel zo is: da's ook geen probleem natuurlijk :mrgreen:
"You need chaos in your soul to give birth to a dancing star."

Sin Nombre
New user
New user

Bericht door Sin Nombre » 08 jun 2015 11:14

Bedoelt de topicstarter vooroordelen ten opzichte van genderidentiteit of mogen het algemene vooroordelen zijn?

Ik heb anderhalf jaar een relatie gehad met een meisje waarvan de grootouders een eigen slagerij hadden. Die mensen waren duidelijk carnivoor. Elk familiefeest ging gepaard met grote hompen vlees. In de zomer organiseerden ze steevast een barbecue en in de winter gaven ze de voorkeur aan een gourmet. Omdat ik vaak na 1 of 2 stukken vlees al meer dan genoeg had, bekeken die mensen me nogal vreemd aan. Toen heeft mijn ex voorzichtig aangekaart dat ik eigenlijk vooral vegetarisch eet. :awkward:

Ze hebben het nooit letterlijk gezegd, maar ik voelde toch dat ze dat idee maar niets vonden. Het was natuurlijk ook tegen hun winkel.
En nochtans ben ik helemaal niet zo'n principiële vegetariër. Op restaurant of als we ergens geïnviteerd worden, of gewoon uit beleefdheid eet ik wel es een braadworst of een kippenboutje. Ik hoef er alleen geen 10 van op mijn bord te hebben. :wink:

Niet dat het ooit een invloed had op onze relatie ofzo, maar ik weet wel zeker dat ik liever geen relatie meer wil met iemand uit het slagersmilieu. Dan hoef ik op familiefeesten ook niet meer af te rekenen met vooroordelen in de trant van: "gij stemt dan ook voor groen zeker" of "een mens heeft snijtanden om vlees te verscheuren" :roll: Ik vond dat echt niet plezant, vooral omdat ik toch beleefd mijn vleesjes opat.

Ojaaaaaa.... Plots herinner ik me ook nog iets van een jaar geleden: Een jaar geleden waren er geruchten dat mijn zus lesbisch zou zijn, en dat was vlak nadat mijn zus haar haar es kort had geknipt. :roll: :wtf: Zelfs met dat korte kapsel had mijn zus meer vrouwelijkheid dan dat die kerels mannelijkheid hadden. :whistle:
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 09 jun 2015 08:54

Sin Nombre schreef: Ojaaaaaa.... Plots herinner ik me ook nog iets van een jaar geleden: Een jaar geleden waren er geruchten dat mijn zus lesbisch zou zijn, en dat was vlak nadat mijn zus haar haar es kort had geknipt. :roll: :wtf: Zelfs met dat korte kapsel had mijn zus meer vrouwelijkheid dan dat die kerels mannelijkheid hadden. :whistle:
Vrouwen met kort haar vind ik juist heel sexy. :groovy:
Kijk maar naar Robin Wright in 'House of Cards'. :love:
Spoiler! :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Spoiler! :
Maar het mag natuurlijk geen kortpittig kapsel zijn natuurlijk :roflmao:
Fluctuat nec mergitur

Sin Nombre
New user
New user

Bericht door Sin Nombre » 09 jun 2015 12:29

JFK schreef:
Vrouwen met kort haar vind ik juist heel sexy. :groovy:
Kijk maar naar Robin Wright in 'House of Cards'. :love:
]
Het betreft dan ook een kerel die al héél lang een oogje op mijn zus had, en na 10 pogingen nog niet doorhad dat hij haar gerust moest laten. Haar switch van kapsel kwam hem dan ook goed uit. Dan kon hij iedereen ervan overtuigen (én vooral zichzelf) dat het kwam omdat ze lesbisch was en dat het niet aan hem lag. :roll:
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.

juniboy
Regular user
Regular user

Bericht door juniboy » 22 jun 2015 21:47

Wie is 't vrouwke in de relatie?
Hatelijk! Waarom zoeken mensen steeds een vrouw en een man in een relatie?
We hebben allebei toch iets hangen tussen onze twee benen!
Ik vraag toch ook niet aan jou wat jij doet in bed!

winteriscoming
Regular user
Regular user

Bericht door winteriscoming » 19 aug 2015 15:38

Daar erger ik mij ook aan.
Waar ik mij ook aan erger zijn mensen die doen alsof bi/panseksuelen niet bestaan. Als een vrouw eerst een man had en daarna een vrouw dan is ze 'lesbisch geworden' of heeft ze dat eerst onderdrukt :x

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 21 aug 2015 08:24

winteriscoming schreef:
Daar erger ik mij ook aan.
Waar ik mij ook aan erger zijn mensen die doen alsof bi/panseksuelen niet bestaan. Als een vrouw eerst een man had en daarna een vrouw dan is ze 'lesbisch geworden' of heeft ze dat eerst onderdrukt :x
brr ja! enorm ergerlijk! Of je bent nog in een overgangsfase, niet waar? Nog zo eentje die ik vaak hoor.

En over die genderstereotypen kan ik ook nog wel wat ergernissen uitspuwen.. In de winkel als mensen vragen of een kledingstuk voor jongens of meisjes is... What the fuck maakt dat uit? En als ik dat dan, op een beleefde manier, vraag, dan weten ze me te zeggen dat hun kind gaat uitgelachen worden als een meisje met hetzelfde aanloopt; Want ja, het gaat over een jeansbroekje, en daar staat écht wel een geslacht op hé! Zelfde met cadeauverpakkingen. Ik kies nooit in de mensen hun plaats (tenzei er een kleur op is), en laat hen gewoon zelf kiezen wat ze meenemen. Ik ga niet op basis van het geslacht van het kind gaan bepalen of het de zogezegde jongens- (groene met bosdieren) of meisjes- (blauwe met visjes) verpakking wordt.

Plaats reactie