N-VA en (Vlaams-)Nationalisme

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: N-VA en (Vlaams-)Nationalisme

Bericht door Echo » 30 okt 2014 09:24

BiNDing schreef:
JFK schreef:Ik hoop toch echt dat dit geen waar is, en het bijvoorbeeld past in een groter en algemeen kader van sensibilisering en aanpak.

Een gids om om te gaan met homofobie en gaybashing.... :roll: Dat is zowat hetzelfde als zeggen tegen slachtoffers van verkrachting dat ze het zelf gezocht hebben. :-?

En zeggen dat we een voormalig-WJNH woordvoerder werken hebben op het kabinet van Homans.
Pascal Smet zal het wel jammer gevonden hebben dat hij niet meer op Gelijke Kansen zit...
Zoals ik het artikel staat, de wereld op z'n kop.
Ik begrijp het idee wel, en begeleiding bij gaybashing en homofobie is nodig; maar dan zou dit gepaard moeten gaan met (aankondiging van) maatregelen om zo'n gedrag uit de maatschappij te werken, en met de uitleg dat dit slechts een slecht lapmiddel is en de schuldigen duidelijk aanwijzen.
Durf eens kritisch kijken, madam Homans. God damned.

Nuja, 'k ben wel benieuwd naar de gids. Te vroeg een oordeel vellen is ook niet juist.
Spoiler! :
Al was ik goed op dreef ^^
Tja, alle verantwoordelijkheid bij het individu leggen he.

De strategie van N-VA om het op te nemen voor een middenklasse minderheidsgroep past, denk ik, vooral heel goed in hun kraam. Ik heb nog geen woord horen vallen over holebi's en transgenders in andere minderheden. Dat stoort mij vooral, hun socio-economisch meerderheidsdenken.

Alhoewel de focus van Homans op kinder- en generatiearmoede wel positief is. Ik vraag me alleen af hoe ze dat dan zou gaan doen...
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Liro
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Liro » 30 okt 2014 13:38

Toen ik de titel las, dacht ik dat het ging om een hulpmiddel voor slachtoffers om het een plaats te kunnen geven.
Maar dat is het dus blijkbaar niet..
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 30 okt 2014 16:22

JFK schreef:Een gids om om te gaan met homofobie en gaybashing.... :roll: Dat is zowat hetzelfde als zeggen tegen slachtoffers van verkrachting dat ze het zelf gezocht hebben. :-?
Het zal je verbazen, maar de meeste homo's lopen al met zo'n gids in het achterhoofd als ze door bepaalde buurten lopen...
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 04 nov 2014 00:23

raskolnikow schreef:
JFK schreef:Een gids om om te gaan met homofobie en gaybashing.... :roll: Dat is zowat hetzelfde als zeggen tegen slachtoffers van verkrachting dat ze het zelf gezocht hebben. :-?
Het zal je verbazen, maar de meeste homo's lopen al met zo'n gids in het achterhoofd als ze door bepaalde buurten lopen...
Dat is waar. Maar wat is de relevantie van die opmerking? Voor je veiligheid oppassen op individueel persoonlijk niveau is nog iets anders dan dit soort signalen vanuit een overheid. Geen enkele straat, wijk of gemeente mag onveilig zijn, voor wie dan ook. Dáár moet de prioriteit van de politiek liggen.
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 04 nov 2014 02:31

Gasquet schreef:Dat is waar. Maar wat is de relevantie van die opmerking? Voor je veiligheid oppassen op individueel persoonlijk niveau is nog iets anders dan dit soort signalen vanuit een overheid. Geen enkele straat, wijk of gemeente mag onveilig zijn, voor wie dan ook. Dáár moet de prioriteit van de politiek liggen.
Je weet natuurlijk best dat een 100% veilige omgeving een utopie is die ook niet door al die regeringen zonder N-VA werd gerealiseerd.

Tot zolang is het helemaal niet zo dwaas om burgers te leren op hun tellen te passen. De idee dat je veiligheid helemaal in handen ligt van de overheid en dat je zelf geen enkele verantwoordelijkheid draagt lijkt me trouwens onhoudbaar. Ik neem aan dat jij net zoals andere oppassende burgers geen ramen laat openstaan als je je woning verlaat, geen waardevolle spullen zichtbaar in je auto/bakfiets achterlaat, etc.

Een zekere terughoudendheid vloekt natuurlijk met de ik-doe-lekker-altijd-mijn-zin-nonchalance, maar de omstandigheden laten ons geen keuze.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 06 jan 2015 15:15

raskolnikow schreef:
Reuel schreef:Maar inderdaad ja, als je alles oplijst schrok ik wel en wordt het pijnlijk duidelijk dat het maar een dubieuze bende is. Doesn't bode well.

Wat heeft de kiezer toch gedaan?
Zijn overtuiging gevolgd? :)

Ik denk overigens niet dat de N-VA even radicaal is als het KVHV, maar ik begrijp dat de tegenstanders van de N-VA de KVHV-link goed kunnen gebruiken. Jammer genoeg is dat allemaal nogal doorzichtig.
Aja. Want alle ex-KVHV'ers gaan plots hun ideeën en opvattingen overboord gooien eens ze lid worden van de N-VA zeker? :what:
Ik steek mijn hoofd er niet voor in het zand.

Het is wel opmerkelijk hoe de N-VA al die jaren onafgebroken zit kritiek te geven op de traditionele partijen met hun achterban en zuilenorganisaties en 'het establishment', (en hier hebben ook veel kiezers voor gekozen,raskolnikow) terwijl ze nu ze zelf deel uitmaken van de regerende klasse, ze precies hetzelfde aan het doen zijn (of het al hadden)
Fluctuat nec mergitur

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 06 jan 2015 15:26

Politici:
Annemans Gerolf, Europees parlementslid
Hoofdredacteur KVHV-Antwerpen 1980-1981
De Crem Pieter, Kamerlid
De Roover Peter, Kamerlid
Hoofdredacteur KVHV-Antwerpen 1983-1984
De Wever Bart, Lic. hist., Kamerlid
Hoofdredacteur KVHV-Antwerpen 1991-1992 en van KVHV-Leuven 1993-1994
Homans Liesbeth, Kamerlid
Decaluwé Carl, Gouverneur West-Vlaanderen
Kennes Ward, Vlaams Parlementslid
Krekels Kathleen, Vlaams Parlementslid
Luyckx Peter, Kamerlid
Pas Barbara, Kamerlid
Penris Jan, Lic. iur. Kamerlid
Van Dijck Kris, Vlaams Parlementslid
Vandeput Steven, Kamerlid
Vanlouwe Karl, Vlaams Parlementslid/Senator
Vermeulen Brecht, Kamerlid
Praeses KVHV-Antwerpen 1990-1992
Verrougstraete Christian, Vlaams Parlementslid
Praeses KVHV-Gent 1976-1977
Borginon Fons, Gewezen kamerlid
Praeses KVHV-Antwerpen 1987-1988
Valkeniers Bruno, Gewezen Kamerlid
Van Parys Tony, Gewezen Minister

--> dat is nu eens zo'n lijstje waar ik op stalinistische wijze namen wil schrappen :twisted:
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 06 jan 2015 15:55

Waarom staat dit nu opeens in een ander topic? :-?
JFK schreef:Aja. Want alle ex-KVHV'ers gaan plots hun ideeën en opvattingen overboord gooien eens ze lid worden van de N-VA zeker? :what:
Ik steek mijn hoofd er niet voor in het zand.
Mensen, studentenclubs en partijen evolueren... Geert Bourgeois gaf onlangs in Knack nog toe dat zijn ideeën omtrent homoseksualiteit in de loop der jaren (ten goede) veranderd zijn. Jan Peumans is op een blauwe maandag nog lid geweest van AMADA. Siegfried Bracke stond voorheen ook niet bepaald bekend als een rechtse rakker (en op ethisch vlak is hij dat nog steeds niet).

Studentenclubs capteren mensen in een specifieke fase van hun leven: ergens tussen jeugd en volwassenheid in, zoekend, experimenterend, een tikkeltje subversief en simplistisch. Het is een beetje flauw om mensen daarop af te rekenen. Bovendien was het KVHV een huis met vele kamers: ook een ACW'er als Wilfried Martens was nog praeses bij het KVHV.

Ik vind van de KVHV-standpunten zoals die geformuleerd werden in antwoord op de uitspraken van Bonny alleszins weinig terug in het N-VA-programma. Ik zal die twee dan ook afzonderlijk beoordelen.
Het is wel opmerkelijk hoe de N-VA al die jaren onafgebroken zit kritiek te geven op de traditionele partijen met hun achterban en zuilenorganisaties en 'het establishment', (en hier hebben ook veel kiezers voor gekozen,raskolnikow) terwijl ze nu ze zelf deel uitmaken van de regerende klasse, ze precies hetzelfde aan het doen zijn.
Die kritiek op de zuilen vind ik ook onterecht. Een N-VA-zuil zie ik evenwel niet. Het gaat meer om een netwerk van verwante organisaties. Maar dat maakt uiteindelijk weinig verschil.

P.S. Ik ontken toch niet dat veel kiezers voor 'het establishment' hebben gekozen? Ik heb potdorie zelf voor de establishmentpartij-bij-uitstek gekozen. De N-VA hoeft van mij geen stem te verwachten. Alleen stoor ik mij aan de nogal geforceerde pogingen om de N-VA af te schilderen als de duivel in hoogsteigen persoon. Het lijkt op een wanhoopspoging bij gebrek aan deugdelijke tegenargumenten, een zwaktebod waarmee je uiteindelijk geen enkele N-VA-kiezer gaat overtuigen.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 06 jan 2015 16:12

Inderdaad. Bij velen is de studententijd maar een 'ontdekkingsfase' op alle mogelijke vlakken. Maar velen blijven er ook in hangen. Voorlopig zie ik nog niet veel politieke volwassenheid bij veel N-VA kopstukken.
raskolnikow schreef: Een N-VA-zuil zie ik evenwel niet. Het gaat meer om een netwerk van verwante organisaties. Maar dat maakt uiteindelijk weinig verschil.
Nee inderdaad, vandaar dat ik het ook zeg. Ze hebben gewoon hun eigen 'zuil'. Al dan niet gedeeld met het Vlaams Belang.
Ergens geloof ik hier wel in.
Fluctuat nec mergitur

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 12 jan 2015 10:41

Ik heb mijn eigen N-VA basher op twitter nu. :roll: (genre: 12 volgers, constant zitten klagen over alles en nog wat en enkel twitteraccounts volgen als alle N-VA prominenten en organisaties als Voorpost etc)

Ik kwam in zijn vizier toen ik blijkbaar een hommagetweet had verzonden naar aanleiding van het overlijden van Koningin Fabiola, waarop hij mij begon uit te lachen en met paardenbril op begon te 'discussieren' (wat ik natuurlijk zelf snel stillegde, want met zo'n volk valt niet te praten)

En nu blijft hij maar tweets zenden om te provoceren en mij terug aan het praten te krijgen. :roll:
Get a life kerel.
Fluctuat nec mergitur

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Re: Frustraties, irritaties en ergernissen.

Bericht door Reuel » 27 feb 2015 00:33

Dit artikel : http://www.demorgen.be/binnenland/vakbo ... -a2233152/

Naast het feit dat het zo'n doorzichtige weer-eens-vakbondbashen is... En de chauffeur van wiens partijvoorzitter smeet ook alweer die boete voor verkeerd parkeren weg? Aja! Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
modverplDat staat beter hier dan bij frustraties eigenlijk; my bad. -Reuel.
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Re: Frustraties, irritaties en ergernissen.

Bericht door FiduciaryBank » 27 feb 2015 00:51

Reuel schreef:Right. En de chauffeur van wiens partijvoorzitter smeet ook alweer die boete voor verkeerd parkeren weg? Aja! Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Dat staat toch los van het onderwerp zelf? Hypocrisie van de criticus doet geen afbreuk aan de waarde van een kritiek, wat een losstaande zaak is (en waar ik i.c. geen mening over heb).

Bijvoorbeeld: Joe Biden is een beetje een creep rond vrouwen, maar uit zich publiekelijk altijd zeer sterk in het voordeel van vrouwenrechten. Dat laatste is een goede zaak. Dat eerste is wat raar.
modverplDat staat beter hier dan bij frustraties eigenlijk; my bad. -Reuel.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 02 mar 2015 13:46

Ik spreek goed Frans, ik hou van Brussel en mijn schoonzus is franstalig, mijn neefje wordt ook tweetalig opgevoed en dan denk ik: had ik ook maar zo'n opvoeding gehad.
Ik heb wel zo'n periode gehad van: het is niet eerlijk dat het personeel in BXL doorgaans geen Nederlands kan, maar ik werd er niet gelukkiger van. Ik redeneer meer van: ik ben blij dat ik het aardig spreek. Rationeel gezien zijn de argumenten van de franstaligen vaak niet politiek correct te noemen, ze zijn meer van: we hebben jullie historisch goed geholpen, dus als er nu wat meer werkloosheid is in het zuiden, toch niet erg, we zullen je ook wel helpen mochten we kunnen.

Nu ken ik zo'n Vlaams-Nationalist die weigert in Brussel te komen, die elk franstalig lied al bij voorbaat slecht vind. Wanneer hij op een datingsite door iemand franstalig wordt benaderd, is dat meteen al de vijand, de slechte.

Rationeel kan je wel wat inbrengen. Ik ken iemand wiens franstalige vader in het UZ Brussel was opgenomen en kloeg dat het personeel er geen Nederlands mocht praten. Dan denk ik wel: dat is nu de enige kliniek in Brussel waar het niet mag, in alle andere klinieken is het zo goed als zuiver nederlandstalig.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 26 mar 2015 13:45

Bartje heeft weer eens een storm van verontwaardiging aangewakkerd. Of beter: hij heeft een interview over racisme en discriminatie in Terzake gegeven, met hoop en al twee denkfouten erin, en daarop is de rest van de politieke monde gesprongen alsof hij er ter plekke de invoering van de fascistische staat heeft aangekondigd. Al die De Wever-critici lijken maar niet te beseffen dat hun aanvallen bij de N-VA-kiezer alleen maar het gevoel versterken dat een volwassen debat over zulke kwesties onmogelijk wordt gemaakt. Ik vrees dat ik ze daarin geen ongelijk kan geven.

kinderknieën
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kinderknieën » 26 mar 2015 18:37

raskolnikow schreef:Al die De Wever-critici lijken maar niet te beseffen dat hun aanvallen bij de N-VA-kiezer alleen maar het gevoel versterken dat een volwassen debat over zulke kwesties onmogelijk wordt gemaakt.
Een volwassen debat wordt vooral onmogelijk gemaakt wanneer het al wordt gesloten nog voor het is begonnen.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 26 mar 2015 20:57

kinderknieën schreef:Een volwassen debat wordt vooral onmogelijk gemaakt wanneer het al wordt gesloten nog voor het is begonnen.
Wie heeft het hoe gesloten?

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 26 mar 2015 22:18

raskolnikow schreef:Al die De Wever-critici lijken maar niet te beseffen dat hun aanvallen bij de N-VA-kiezer alleen maar het gevoel versterken dat een volwassen debat over zulke kwesties onmogelijk wordt gemaakt. Ik vrees dat ik ze daarin geen ongelijk kan geven.
Die arme kiezers toch.

Ik was vroeger ook voorstander van "appeasement" jegens rechtse/conservatieve verongelijkte gevoelens, maar daar ben ik echt klaar mee. Rond dit thema zijn er te veel achterlijke uitspraken gevallen in de N-VA-hoek. Ik denk dat de critici het wel degelijk beseffen, maar dat hen net zoals mij niets kan schelen.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 26 mar 2015 23:01

Stilicho schreef:Die arme kiezers toch.

Ik was vroeger ook voorstander van "appeasement" jegens rechtse/conservatieve verongelijkte gevoelens, maar daar ben ik echt klaar mee. Rond dit thema zijn er te veel achterlijke uitspraken gevallen in de N-VA-hoek. Ik denk dat de critici het wel degelijk beseffen, maar dat hen net zoals mij niets kan schelen.
Als ik iedereen moest negeren die ooit (in mijn ogen) achterlijke uitspraken heeft gedaan...

Maar ik begrijp: je legt je neer bij de huidige politieke machtsverhoudingen. Af en toe wat mopperen in de marge, verontwaardigd zijn over al die domme kiezers en nietbegrijpend het hoofd schudden...

De toekomst van links is verzekerd(!)

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 27 mar 2015 13:43

raskolnikow schreef:

Als ik iedereen moest negeren die ooit (in mijn ogen) achterlijke uitspraken heeft gedaan...

Maar ik begrijp: je legt je neer bij de huidige politieke machtsverhoudingen. Af en toe wat mopperen in de marge, verontwaardigd zijn over al die domme kiezers en nietbegrijpend het hoofd schudden...

Grappig dat je alleen links zegt, want ALLE partijen zijn in hetzelfde bedje ziek hoor (Bart de Wever en Kris Peeters zijn bijvoorbeeld top in bovengenoemde methode)... Het komt er gewoon op neer dat de parlementen vol zitten met semi-intellectuelen... Als je (jezelf) kan verkopen en je zonder voorbehoud de grootste nonsens durft uitkramen kan je in een parlement geraken. Soms kan je inderdaad gewoon best het hoofd schudden bij al die onzin en hopen dat het ooit terug beter wordt!
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 31 mar 2015 21:50

raskolnikow schreef:

Wel, dan heb je me verkeerd begrepen, want ik bedoel net dat men zich niet moet inhouden om de N-VA aan te vallen, ook al heeft dat een averechts effect. En de critici zijn niet dom, ik denk dat die wel degelijk beseffen dat veel mensen net daardoor met de N-VA gaan sympathiseren, maar moet dat dan een reden zijn om te zwijgen?

Dus eigenlijk het omgekeerde van wat je me in de mond probeert te leggen, namelijk onverschilligheid en passiviteit.

Gesloten