N-VA en (Vlaams-)Nationalisme

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Auden
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Denktank anti-NVA

Bericht door Auden » 30 jun 2014 20:52

Niemand is hier uit op censuur. De vraag is alleen of het topic hier past: een oproep voor een "denktank" in plaats van een discussie, en of de toon niet ongepast is: N-VA-stemmers moeten zich schamen etc.
Was die post een vraag om discussie of was ze in bvb. het onpopulaire meningentopic geplaatst, no problem. Soit, ik ben geen moderator en wil de echte moderators niet de les spellen ;).
Ik had mijn bedenkingen en gaf ze voor wat ze waard zijn, da's alles.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 30 jun 2014 21:32

Laynee schreef: Mag dit nog gezegd worden?
Even opmerken dat je als een gecrispeerde N-VA'er klinkt.
Hysterische anti-N-VA'ers zoals bovenstaande zijn verschrikkelijk gênant. Je zou denken dat Bart De Wever ze persoonlijk uitstuurt om een gemakkelijk vijandbeeld te creëren en zo het weerleggen van gefundeerde kritiek te vermijden.

adarr91
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door adarr91 » 30 jun 2014 21:58

Duidelijk verschillende meningen.
Maar laten we het allemaal een beetje deftig houden op ons forum, alstublieft.

Bedankt merci dank u.
- The journey of a thousand miles begins with one step -

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 01 jul 2014 14:49

Laynee schreef:Laatste reactie dan: officieel is de partij niet nazi, officieus daartegen... Er zitten lieden bij de partij die als ze het voor het zeggen zouden krijgen, het er allemaal niet meer mooi uit zou zien.

Bijvoorbeeld: 24 juni 2014 op de gemeenteraad in Gent nota bene: http://www.youtube.com/watch?v=FPS5rgaL_7Q,
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst ... nsen.dhtml

Minderwaardige mensen, dus. Vroeger heette dat untermenschen. Je zou maar voor hem (of hen?) tot die categorie horen. Dan rijst de volgende vraag: wat te doen met 'minderwaardige mensen'?
Ik denk dat je dringend de geschiedenisfeiten rond nazi's en rassenverheerlijking nog eens moet vastnemen. Naast een zeer vuile belediging voor N-VA'ers is dit ook of vooral het bagatelliseren van het verschrikkelijk lijden van de slachtoffers van nazi's en rassenverheerlijking. Voor de verandering.

Wat de uitspraak over "minderwaardige mensen" betreft, ik ben er van overtuigd dat er heel wat mensen buiten de N-VA (of VB) in die termen denken. Die zijn alleen niet zo dom om het publiekelijk te verkondigen en nadien dan nog trots achter zo'n uitspraak te blijven staan. Het is inderdaad een verwerpelijke uitspraak (of denken), laat dat duidelijk zijn. Maar er is nog steeds een gigantisch verschil tussen het systematisch uitroeien van een sociale, etnische of religieuze groep, het uitvoeren van medische experimenten op die groep of het opsluiten in mensonterende werkkampen. Denkt de overgrote meerderheid van degenen die denken in termen van "minderwaardige mensen" ook in termen van zulke fysieke, mentale, financiële repressie, uitbuiting of uitroeiing? Nee.
Vraagstuk opgelost.

Dat gezegd zijnde, vind ik wel dat N-VA publiekelijk afstand moet nemen van zulke uitspraken. Lijkt me logisch. Dat dat nog steeds niet gebeurd is spreekt weer boekdelen over het empathisch vermogen van de topfiguren en het extreem socio-economisch discours van de partij. Hell, ik durf zelfs te denken dat ze bepaalde achterbansegmenten te vriend willen houden. Wil dat zeggen dat N-VA of de overgrote meerderheid van zijn leden te vergelijken zijn met nazi's? Ook hier is antwoord nee.
Ik heb eveneens mijn bedenkingen bij het eerste deel van zijn uitspraak, "minderwaardig werk bestaat niet". Ook dat gaat regelrecht in tegen wat duizenden mensen elke dag ervaren.

@ Liro: Het ging inderdaad niet over censuur, wel om een nodige openlijke reactie vanuit het forumteam.
Wat ondertussen gebeurd is.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 20 sep 2014 14:58

Ik ben niet voor de nv-a, maar ook niet 100 procent tegen. Sommige standpunten van de nv-a vind ik niet verkeerd en daar zou ik wel eens over kunnen praten. Allen vind ik dat ze het toch anders moeten aanpakken.

Bijvoorbeeld: werkloosheidsuitkeringen beperken in de tijd, daar valt over te discussiëren, maar ik vind niet dat de mensen die niet anders of beter kunnen slachtoffer moeten zijn omdat er inderdaad echte profiteurs tussenzitten die zogezegd niet kunnen werken. Die profiteurs mogen ze van mij hun uitkering beperken, maar daar mag iemand die echt zijn beperkingen heeft vind ik niet de dupe van zijn.

Ook dat ze gemeentewerk zouden willen koppelen aan een uitkering vind ik op zich geen slecht idee. Maar ik denk dat het gevaar dan wel zou kunnen bestaan dat je gemeentewerkers gaat hebben die niet gemotiveerd zijn. Ze zouden bv. ook vrijwilligerswerk aan die uitkering kunnen koppelen, maar dan moet ik toch zeggen dat bv. de wereldwinkel, waar ik ook lid van ben, liever nieuwe vrijwilligers gaat hebben die het uit overtuiging doen, en niet omdat ze verplicht worden om het te doen.
Ik denk dat iedereen er wel van overtuigd is dat gemotiveerde werknemer beter presteren.

Ook dat ze nu de kernreactoren, doel 1 en doel 2, 10 jaar langer willen openhouden vind ik een absoluut verkeerd signaal. Niet alleen omdat ik wat meer milieubewust ben, maar ook omdat landen over heel de wereld moeite doen om van kernenergie af te geraken, en terecht, maar wij dan simpelweg beslissen om ze nog 10 jaar langer open te houden.
In Japan zijn ze een jaar kernenergie-vrij, omdat hun ogen daar opengingen na de kernramp in Fukushima. Ik hoop niet dat ze in België gaan wachten tot er zich ook een kernramp voordoet vooraleer ze inzien dat we van kernenergie moeten afstappen. ( misschien meer over het milieu in het gerelateerde topic)

Maar dat ik zo milieu-minded ben, wil ook niet zeggen dat ik het voor 100 procent eens ben met de groenen, en er punten van die partij zijn waar ik mij toch serieuze vragen stel, zoals het mogelijk overkappen van de Antwerpse ring.

Er zijn ook standpunten van andere partijen waar ik me wel in kan vinden, maar in mijn ogen is er geen partij waar voor 100 procent mijn voorkeur naar toe gaat.
En ik wil niet blanco stemmen.

Ik denk zeker niet dat het een goede zaak is om België te splitsen en voor een republiek Vlaanderen te gaan. In mijn ogen gaat dat het er niet beter op maken.

Groeten,

The legionnaire
Verander de wereld, begin bij jezelf

Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Bericht door Darkcrow » 20 sep 2014 16:51

Ik ben eerder links gericht dan recht. Inderdaad NVA had enkele standpunten waar ik het eens mee ben. Een goed voorbeeld is de pensioenen. Waarom kan iemand al op zijn vijftigste op pensioen kunnen gaan terwijl de rest tot zijn vijfenzestigste moet werken? En waarom krijgt een ambtenaar het dubbele van een bediende als ze op pensioen gaan?

Maar ik moet erbij vermelden dat ik eerder tegen NVA ben dan voor. Omwille van hun rechtse karakter, niets persoonlijk. Wat ik ook niet leuk vond is hoe ze ten opzichte van doppers kijken. Ze zeggen maar zet alle doppers aan het werk. Maar in de realiteit ligt het veel moeilijker. Er is een reden dat ze geen werk kunnen vinden, bijvoorbeeld:
- geen ervaring (belangrijkste bij schoolverlaters)
- gebrekkig openbaar vervoer
- geen Nederlands kunnen (inderdaad die zijn er ook)
- niet het juiste papiertje (diploma) hebben
- een handicap
- discriminatie
- te gebrekkige sociale vaardigheden om een sollicitatie tot een goed einde te brengen
- er is gewoon geen werk in jouw omgeving
- niet het juiste profiel hebben
- geen rijbewijs
- geen auto
- de onbereikbaarheid van industrieterreinen
- psychische problemen
- enz.

Voor sommige problemen zijn er oplossingen maar die vragen tijd. Maar nu ben ik een beetje :offtopic:
Om terug te komen bij NVA, ik had de stemtest gedaan en mijn overeenkomst op de NVA was slechts rond de 40%, de beste score die ik had was 65%. Ook niet al te hoog maar ik moest op iemand kiezen en hun programma stond me het meeste aan.

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 20 sep 2014 21:03

Ik ben zeker niet voor de NV-A!

Ik ben ook eerder links en tegen voor het grootste deel.

Wat je aanhaalt over doppers klopt ook. Werk vinden is niet evident, al zeker niet bij jou in de buurt. En als je ergens kunt beginnen, dan is het misschien nog niet eens het werk dat je graag doet, laat staan waar je voor gestudeerd hebt. En op termijn doe je toch ook liever wat je graag doet/waar je goed in bent en waar je voor gestudeerd hebt. Als je een diploma hebt en je vind niet direct werk waar je voor gestudeerd hebt ligt dat niet direct aan jezelf.

Auto of geen auto is nog zoiets. Ik moet alles doen met het openbaar vervoer. Als je om 5 uur 's morgens moet opstaan om uiteindelijk om 8 uur te beginnen stel je je misschien toch vragen, en had je liever gehad dat je werk op 10 min fietsen van je vandaan ligt.

Vraag is inderdaad ook of er over 40 jaar nog wel zoiets bestaat als het pensioen

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 21 sep 2014 03:14

Och allemaal zever. Dit mag van mij zeker. Al vind ik dat jullie allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn. Zowel zeggen dat je dit moet sencureren als deze praat verkopen is verwerpelijk wat mijn betreft.

Dit gezegd zijnde wil ik toch oproepen eens te kijken hoe nazisme begon. Mensen bekijken als categorieën. Nva-ers zijn nazi's of alle werklozen zijn profiteurs, homo's zijn luiaards, of iedereen werkt voor joden. Allemaal bevatten ze het gevaar van emoties en een veralgemening.

Daarnaast weet ik niet wat erger is. Ik vind jou minderwaardig of ik vind dat kassierder zijn en minderwaardig werk is. Ik weet het wel maar ik denk niet voor iemand anders.

We worden verbonden door medemenselijkheid laat dat ook eens spreken, onze paarse arme mens zie ik graag ondanks dat hij paars is een arm. Ook de groene rijke mens trouwens.

Vrede en alle goeds, aan iedereen!
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 30 sep 2014 20:17

Je mening geven over politieke agendapunten is in mijn ogen niet iets wat je kan verwerpen he.

Sommige zaken kan je het mee eens zijn, andere niet. En ik krop die niet op en zeg gewoon hoe ik het zie.

Politiek is in feite redelijk ziekelijk, maar wel noodzakelijk, anders draait dit landje niet denk ik.
Maar als ik er aan denk wat die mensen netto verdienen stel ik me toch vragen, want sommigen zijn het in mijn ogen niet direct waard.
En 5 regeringen in één klein landje, sorry, dat vind ik te veel. Dat ze eerst maar eens snoeien in de ministerspostjes en portefeuilles, voor ze de vredelievende burgers al hun geld aftroggelen met nutteloze vormen van belastingen, waar alleen de mensen die er al goed bij zitten nog meer geld verdienen.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar dat is wel hoe ik er over denk

groeten,

the Legionnaire

the legionnaire
New user
New user

Re: N-VA en (Vlaams-)Nationalisme

Bericht door the legionnaire » 01 okt 2014 21:14

Ook dat nog.

Maar ik zit op dezelfde golflengte. Misschien moet ik zelf in de politiek stappen. Dat verdient goed he.

Je hoeft er bij mij weten niet voor gestudeerd te hebben (laag niveau dan), als dat wel het geval is, dan vraag ik me toch af of elke politicus goed heeft opgelet in de klas.

Als al de politici in heel België 5% van hun loon zouden inleveren zou ik inderdaad wel eens willen weten aan welk bedrag je zit.

Ik ben niet goed in schatten, maar het kan inderdaad wel eens in de miljarden lopen.

En als je 17 miljard moet besparen is elk miljard minder welkom.

fabio
Regular user
Regular user

Bericht door fabio » 02 okt 2014 06:44

the legionnaire schreef:Ook dat nog.

Maar ik zit op dezelfde golflengte. Misschien moet ik zelf in de politiek stappen. Dat verdient goed he.

Je hoeft er bij mij weten niet voor gestudeerd te hebben (laag niveau dan), als dat wel het geval is, dan vraag ik me toch af of elke politicus goed heeft opgelet in de klas.

Als al de politici in heel België 5% van hun loon zouden inleveren zou ik inderdaad wel eens willen weten aan welk bedrag je zit.

Ik ben niet goed in schatten, maar het kan inderdaad wel eens in de miljarden lopen.

En als je 17 miljard moet besparen is elk miljard minder welkom.
Toch even nuanceren denk ik...
Ten eerste: je MOET niet gestudeerd hebben om verkozen te worden, het is immers aan "het volk" om te kiezen wie hen vertegenwoordigd. Ik vraag me echter wel af of je daar ook maar iets kan gaan doen als je niets weet van rechten, begrotingen opmaken en de concrete werking van het politiek apparaat.

Ten tweede: toen ik in het openingscollege van Geert Bourgeois zat (UGent) werd hem de vraag gesteld of hij, omdat iedereen moet besparen, ook op zijn eigen loon en dat van parlementairen zal besparen. Ik vond het op dat moment een geniale vraag, het klinkt immers logisch, iedereen gelijk voor de wet. Op dat moment antwoordde onze kersverse minister-president met: "dat is een populistische vraag, daar gaat het debat niet over.". Een fenomeen dat in de latere debatten in het Vlaams Parlement ook terugkwam. Het leek alsof de regering elke vraag waarop ze niet wilden ( of konden?) antwoorden afdeden als "populistisch". Een spijtige trend, want ze zouden veel beter het debat openen voor zo'n stellengen. Ik ben het er niet mee eens dat men moet snoeien in het loon dat een normale parlementariër krijgt. Want dan zou je in dezelfde logica kunnen snoeien in het loon van dokters, CEO's die voor werk zorgen,... Op die manier wordt je recht de communistische sovjet-unie in gekatapulteerd. Niet iedereen is gelijk en niet iedereen verdiend hetzelfde. Waar volgens mij wél verandering in moet/kan komen is de combinatie van tientallen "postjes" en dus het ontvangen van meerdere lonen. Dit zou echter nooit genoeg "opleveren" om niet nog andere maatregelen te nemen.

Even OT: ik ben niet zozeer anti-NVA te noemen. De mensen zelf kunnen en zullen stuk voor stuk vriendelijke en sympathieke mensen zijn. Ik ben het echter totaal niet eens met hun programma, dat volgens mij ( en ja, ik heb het gelezen) helemaal niet zo Vlaams nationalistisch is, maar eerder liberaal.
Er is bijvoorbeeld niets communautair te vinden in het Vlaams regeerakkoord, wel een hele resem aan besparingsmaatregelen die door de gezinnen en de minder gegoeden hard zullen aankomen. Ikzelf ben dus helemaal niet voor NVA, maar een partij beoordelen op een (of een paar) leden is even absurd als zeggen dat alleen rijken in sociale woningen wonen door slechts vier huisvestingsmaatschappijen op te bellen.

En PS: the legionnaire: schatten is idd precies niet aan jou besteed, zo rap zit je niet aan een miljard hoor :)
A map of the world that does not include Utopia isn't even worth glancing at, for it leaves out the one country at wich humanity is always landing. And when humanity lands there, it looks out,and, seeing a better country, sets sail.
Progress is the realisation of Utopia.

Oscar Wilde

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 02 okt 2014 09:13

Disco Trut schreef: Ik zou er zelf niet aan willen beginnen omdat het zo'n extreem complex onontwarbaar kluwen van regelgeving is dat heel dat apparaat in leven houdt en reguleert en ervoor zorgt dat sommige diensten overbelast zijn en andere volkomen verpieteren, maar ik ben ervan overtuigd dat de Belgische politiek miljarden euro's kan besparen op zichzelf.
Terug naar een unitaire Belgische staat zou veel handiger en goedkoper zijn, ja .
Hoeveel zou de federalisering en Vlaanderen ons al niet gekost hebben? ? Is er daar nog geen onderzoek naar gedaan?
Fluctuat nec mergitur

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 02 okt 2014 11:31

Voor 1970 werkte België nochtans prima.

Ik weet dat federalisering en een zelfstandig Vlaanderen een heilig huisje is maar misschien begint het eens tijd te worden dat we dat ook in vraag stellen en het niet zomaar als 'logisch'en 'onoverkomelijk' gaan beschouwen. Want dat is het niet.

Ik snap niet dat we in de 21ste eeuw nog achterhaalde principes als 'taal', 'woonplaats' of 'grondgebied' moeten gebruiken als argumentatie om op te splitsen? Moeten we niet eerder samenbrengen in plaats van te verschralen?
Fluctuat nec mergitur

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 02 okt 2014 12:10

He,

ik heb heus geen ambitie om in de politiek te gaan hoor. Maar ik heb over elk standpunt wel mijn mening, en ik vind het leuk om er over te discussiëren. Ik luister ook naar de mening van anderen.

Maar om het even over 'splitsen' te hebben. Ik heb er toch sterk mijn twijfels over of het een goede zaak is om België te splitsen en voor een republiek Vlaanderen te gaan (heeft Bart de wever toch al genoemd).

Ik vind het nu al eigenlijk niet direct kunnen dat we in één land leven, maar niet weten wat er over de taalgrens heen gebeurt. (bijvoorbeeld: in het nieuws word er ook geen woord - of zeker niet veel- over Wallonië gesproken, of wat er daar gebeurt. Ik kan me natuurlijk ook vergissen, heb even al geen journaal meer op tv gevolgd)

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 02 okt 2014 12:11

Jij had het hier op het kluwen van regeringen, parlementen, administratie, hét apparaat,.....Daarop reageer ik :wink:

En over al de rest..Ja, ik ken mijn Belgische geschiedenis hoor :greentongue:
Fluctuat nec mergitur

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 02 okt 2014 14:22

Ben het eigenlijk een beetje eens met JFK wat betreft terug gaan naar een unitaire staat. Hoewel ik niet weet of dat praktisch mogelijk is.
Ideologisch ben ik zoveel mogelijk tegen een 'wij vs. zij' houding, en ik heb het gevoel dat het nu ook niet werkt. Dat de federale regering dat keer op keer bewijst, is volgens mij net een gevolg van die enorm sterke opdeling tussen Vlaanderen en Wallonië, waarbij veel bevoegdheden niet meer in handen zijn van die federale regering.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 02 okt 2014 14:31

Liro schreef:Ben het eigenlijk een beetje eens met JFK wat betreft terug gaan naar een unitaire staat. Hoewel ik niet weet of dat praktisch mogelijk is.
Praktisch haalbaar lijkt me ook meer en meer onmogelijk. Ze doen er echt alles aan om zoveel mogelijk een kloof te maken.

Het zou al goed zijn moest de realiteitszin er zijn om bepaalde bevoegdheden die nu onlogisch bij de gewesten of gemeenschappen zitten (zoals bijvoorbeeld buitenlandse handel) terug te her-federaliseren.
Maar ja..Dat is natuurlijk vloeken in de kerk voor velen. Wat je hebt gekregen, geef je niet meer terug.
Ideologisch ben ik zoveel mogelijk tegen een 'wij vs. zij' houding, en ik heb het gevoel dat het nu ook niet werkt. Dat de federale regering dat keer op keer bewijst, is volgens mij net een gevolg van die enorm sterke opdeling tussen Vlaanderen en Wallonië, waarbij veel bevoegdheden niet meer in handen zijn van die federale regering
Goh...nu gaat het toch vlotjes lukken? :D
Dat moet N-VA ook nogal tegenzitten. De Belgische regering die 'toch onwerkbaar' is, gaat er nu komen met hun steun. :mrgreen:

(goed ja.. Ze zullen er wel alles aan doen om hun agenda door te drukken en de boel intern te verrotten. Dat is hun openlijke strategie)
Fluctuat nec mergitur

smafie
Regular user
Regular user

Bericht door smafie » 03 okt 2014 01:32

Nogal atypisch misschien, maar hoewel de N-VA zo ongeveer de laatste partij is waar ik op zou stemmen, vind ik dat er voor Vlaamse onafhankelijkheid behoorlijk wat te zeggen valt. Moest er hier ooit een referendum worden georganiseerd, zou ik dan ook zwaar overwegen om voor de Vlaamse onafhankelijkheid te stemmen. Als er een fatsoenlijke oplossing voor Brussel voorhanden is natuurlijk.

Ten eerste zou het, om voor de hand liggende redenen, een stuk makkelijker worden om aan politiek te doen. Elk landsdeel kan dan zijn eigen ding doen, het wordt iets makkelijker om compromissen te sluiten, al was het maar omdat er meer politieke wil zou zijn om dat te doen.
Maar bovendien, nog belangrijker, zou het een stuk overzichtelijker worden beleid te beoordelen. De Franstalige helft van de federale regering komt amper in Vlaamse media, moet dus ook erg weinig verantwoording afleggen aan de Vlaamse kiezer en bijgevolg weten we ook bijzonder weinig weten over wat er gaande is op de Franstalige departementen. Van de Vice-Eerste Ministers kan ik me misschien nog een beeld vormen, maar iemand die weet wat Laruelle, Courard of Whatelet hebben uitgespookt de voorbije jaren?
Hoe onmogelijk is het ook om politieke partijen te beoordelen als de ene partij op het Vlaamse niveau oppositie moet voeren tegen een partij waarmee ze federaal een coalitie vormt en als bij de andere partij het omgekeerde het geval is. Nu zal dat issue de komende legislatuur wel minder spelen, maar daar staat tegenover dat Wallonië maar voor een kwart vertegenwoordigd zal zijn in de op til staande regering. Merk trouwens op dat diegenen die zich het hardst hebben verzet tegen het beeld van twee democratieën nu verontwaardigd staan te wezen over het democratisch deficit. Ofwel zeg je dat er er één democratie is en dan is er nu dus geen probleem, ofwel zijn er twee en dan is er wel een deficit. Maar kies alsjeblieft.
Vierde argument is dat de zes/acht (die twee kleintjes hebben geen nieuwe verkozenen/"ministers" meer, right?) parlementen en regeringen inderdaad behoorlijk wat kosten. Nu niet om even populistisch te gaan beweren dat er miljarden op kunnen bespaard worden. Maar als het met minder kan, waarom niet natuurlijk.
Mijn slotargument is gewoon mijn eigen theorietje, waarin ik stel dat, wanneer de hardwerkende, rechtse, kleinburgerlijke Vlaming niet meer het gevoel heeft dat hij de helft van zijn loon met afstaan aan de luie Waal, er misschien weer wat meer groeimarge komt aan de linkerzijde van het politieke spectrum. Maar bon, kan natuurlijk evengoed niet waar zijn. Persoonlijke politieke preferenties zijn natuurlijk geen valabel argument voor de splitsing van een land. :p

Dit alles neemt niet weg dat ik weinig geneigd ben om voor de N-VA te stemmen. Niks waar ik meer van gruwel dat bekrompen UNIZO/Voka/N-VA-volkje. De kleine hardwerkende zelfstandige, liefst nog een West-Vlaming, die niks anders doet dan naar de eigen navel te staren en er een sport van maakt om elkaar te overtreffen in om ter meeste klagen, doorgaans zero gevoel voor stijl en schoonheid heeft, latent racistisch zit te wezen in zijn zelfgebouwde fermette met twee garagepoorten in een of ander lintdorp.
En iets meer inhoudelijk stel ik mij toch ook wel vragen bij het begrotingsfetisjisme van de N-VA, hun visie op veiligheid, mobiliteit, stedelijkheid, discriminatie, energie, onderwijs en klimaat. En bij hun youtube-filmpjes.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 03 okt 2014 08:50

De cultuursector moet keihard besparen...Onze cultuurhuizen smeken om extra werkingsmiddelen..

En wat doet onze kruideniersregering Bourgeois I ? Een nieuw cultuurhuis plannen in de Brusselse rand.. De kaart toont duidelijk dat er daar in die regio geen behoefte aan is. Bovendien ligt Brussel (Bozar, Flagey, Munt, KVS, Wiels, etc...) vlakbij. (oh wacht..alles is goed om Brussel te vermijden zeker? :-) Zucht..Alles voor de Vlaemsche verankering.

Wat is het volgende?
Vlaamse nederzettingen?
Fluctuat nec mergitur

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 03 okt 2014 11:30

JFK schreef:Voor 1970 werkte België nochtans prima.

Ik weet dat federalisering en een zelfstandig Vlaanderen een heilig huisje is maar misschien begint het eens tijd te worden dat we dat ook in vraag stellen en het niet zomaar als 'logisch'en 'onoverkomelijk' gaan beschouwen. Want dat is het niet.

Ik snap niet dat we in de 21ste eeuw nog achterhaalde principes als 'taal', 'woonplaats' of 'grondgebied' moeten gebruiken als argumentatie om op te splitsen? Moeten we niet eerder samenbrengen in plaats van te verschralen?
Ik zie die evolutie wel degelijk als logisch en (wellicht) onoverkomelijk. Een gemeenschappelijke taal vergemakkelijkt nu eenmaal de vorming van een politieke gemeenschap. Die leunt immers in belangrijke mate op communicatie, informatie en debat. In de negentiende eeuw hoefde men zich uiteraard nog niet te bekreunen om een taalkloof: de politieke gemeenschap was goeddeels beperkt tot een kleine elite die het Frans machtig was. De democratisering heeft de taalverschillen echter steeds relevanter gemaakt. Ik zie geen elementen die wijzen op een mogelijke ommekeer. Zonder het "Brusselprobleem" was België wellicht nu al opgedoekt.

Voorts gaat het niet om een tegenstelling tussen 'samenbrengen' en 'verschralen'. Als het beleid en de beleidstaal dichter bij de burger staan kan dat juist een verdieping met zich meebrengen, een grotere betrokkenheid van burgers, niet geremd door taal- en (politieke) cultuurverschillen.
We staan er zelden bij stil, maar de schaal van de moderne staten zoals die in de achttiende en negentiende eeuw hun beslag kregen is eigenlijk zeer groot. Zo'n staten zijn mastodontorganisaties, balsturig en bureaucratisch: ongetwijfeld van een zeer geschikt formaat in een tijd dat de politieke hefbomen slechts door een kleine (tamelijk homogene) opperlaag werden bediend, maar veel minder geschikt om ten dienste te staan van een (meer heterogeen) massa-electoraat. Mijn vrees is ook dat een groeiende schaalvergroting juist de door jou gevreesde verschraling in de hand werkt.
Overigens staat België nu al een pak bevoegdheden af aan internationale organisaties als de EU: die twee evoluties staan elkaars geenszins in de weg. Het gaat erom na te denken wat je het best op welk niveau organiseert. Ik vrees dat België in die logica te zeer een project van een ander tijdperk is.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Gesloten