N-VA en (Vlaams-)Nationalisme

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Laynee
**BANNED**
Geslacht: Vrouw

N-VA en (Vlaams-)Nationalisme

Bericht door Laynee » 28 jun 2014 12:28

Een identiteitscrisis en het egoïsme bij sommige Vlamingen, mede veroorzaakt door de globalisering maar ook door eigenliefde, rechtvaardigt niet het stemmen op een nazi partij.
De partij is niet eens gebaseerd op een politieke stroming, links of rechts in het politieke spectrum. Ze heeft haar fundament in de verheerlijking van de Vlaamse identiteit (of zeg maar ras) en neemt allerlei Vlamingen met een minderwaardigheidscomplex en slecht karakter op. Het is een partij die voortbouwt op uitsluiting, zelfdestructie en broedertwisten.

Verstandige Vlamingen, gelukkig nog een meerderheid, stemt niet op NVA of erger het Vlaams Belang. Zij willen vertegenwoordigd worden door de klassieke partijen in het Vlaams gewest, waarvan er ook soortgelijke partijen in de andere gewesten zijn. Deze partijen zijn perfect in staat om de maatschappelijke problemen in hun deelstaat en heel België aan te pakken. Ook werkten en werken ze aan communautaire problemen. Het tegendeel beweren, zou een grote leugen zijn voor wie de geschiedenis van België kent. Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat NVA de communautaire problemen ‘beter’ zou kunnen aanpakken. Een partij die andere gewesten of hun inwoners met disrespect behandelt, schoffeert om hun taal, moet niet op al teveel samenwerking rekenen. Een extreem nationalistische of de facto separatistische partij, heeft niets te betekenen op federaal niveau en kan dus niet au serieux in België en bij uitbreiding Europa worden genomen.

Het kan niet dat deze partij verder groeit. Iedereen die op deze partij stemt, zou zich diep moeten schamen, gesteld dat hun slecht karakter daar nog toe in staat is.

Hoe kunnen we de NVA kiezers laten inzien dat ze vóór links of rechts moeten stemmen? Dat linkse of rechtse partijen ook het communautaire aspect in hun programma hebben? Dat rassenverheerlijking of racisme foei en onwettelijk is? Kortom: hoe kan de NVA in België een halt worden toegeroepen?
Go with the flow.

Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Re: Denktank anti-NVA

Bericht door Samotex » 28 jun 2014 14:07

Ik vraag me af of dit soort posts wel mag toegelaten worden. Ik had mijn redenen om voor NVA te stemmen, namelijk dat vlamingen vooral politiek gezien altijd de slaaf lijken te worden van Waalse partijen met PS op kop, dat hierdoor heel wat dingen fout zijn gelopen. Ik spreek nog maar van het vreemdelingenbeleid de laatste 20 jaar.
Hoe men het van Waalse kant opnieuw aan het spelen is, echt een mes in de rug van de vlamingen.
Los daarvan vind ik het ongelooflijk hoe walen in Vlaanderen komen shoppen en meteen hun taal opdringen. Aan de andere kant Nederlands praten, is not done. Ze verstaan het niet en het interesseert hen niet.

Je kan je ook de vraag stellen of we nog in een democratie leven.

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 28 jun 2014 14:47

Amai, de twee posts hierboven zijn nogal onzin. Ik hoop dat het forum beter kan dan dit.
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 28 jun 2014 15:04

Zoals Gasquet zei.
Er zijn topics genoeg om over politiek te discussiëren, liefst zonder Godwin (tenzij je kan aantonen dat het om nazi-ideologie gaat, niet dus) of dwaas gejammer over "we leven niet in een democratie."
Voor een denktank daarentegen, of wat daarvoor moet doorgaan, zijn er andere fora dan dit hier, vind ik.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 28 jun 2014 16:08

Amai, wat voor zever is me dat hier.

Het is ondertussen al wel duidelijk dat ik N-VA allesbehalve goed gezind ben, maar de beginpost vind ik minstens even ranzig.
Dit hoort niet alleen hier totaal niet thuis, dit hoort nergens thuis. Heb je door dat je even zwart-wit ongegronde en "gutfeeling"-walging en vastgeroeste afkeer tentoonspreidt als dat waarvan je N-VA beschuldigt? Je ziet spoken. Erg griezelige waanbeelden.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Laynee
**BANNED**

Bericht door Laynee » 28 jun 2014 17:53

Samotex schreef:Ik vraag me af of dit soort posts wel mag toegelaten worden. Ik had mijn redenen om voor NVA te stemmen, namelijk dat vlamingen vooral politiek gezien altijd de slaaf lijken te worden van Waalse partijen met PS op kop, dat hierdoor heel wat dingen fout zijn gelopen. Ik spreek nog maar van het vreemdelingenbeleid de laatste 20 jaar.
Hoe men het van Waalse kant opnieuw aan het spelen is, echt een mes in de rug van de vlamingen.
Los daarvan vind ik het ongelooflijk hoe walen in Vlaanderen komen shoppen en meteen hun taal opdringen. Aan de andere kant Nederlands praten, is not done. Ze verstaan het niet en het interesseert hen niet.

Je kan je ook de vraag stellen of we nog in een democratie leven.
Je hebt teveel nva of vlaams-nationalistische propaganda geslikt. Alle kritiek op de partij moet zelfs gecensureerd worden. Ik wens je een spoedige genezing van je waanbeelden, want er zijn werkelijk geen redenen om nva te stemmen.
Go with the flow.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 28 jun 2014 18:39

Ik had mijn mening al lang gevormd nog voor er zelfs sprake was van de NVA. Niemand hoeft me mijn politieke voorkeur te ontzeggen op basis van loze argumenten. Ik ben opgegroeid in en rondom Brussel. Het is normaal dat ik als vlaming vaak onderdrukking heb gevoeld en kan me inbeelden dat je je minder in die situatie kan inleven wanneer je verderop in vlaanderen woont. Wanneer iets een ver van je bed-show is, dan voel je je er minder bij betrokken. Ondanks de tegenkanting van sommigen ben ik blij met wat NVA al voor Vlaanderen heeft gedaan.

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 28 jun 2014 19:35

:-D
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.

Laynee
**BANNED**

Bericht door Laynee » 28 jun 2014 21:17

Samotex schreef:Ik had mijn mening al lang gevormd nog voor er zelfs sprake was van de NVA. Niemand hoeft me mijn politieke voorkeur te ontzeggen op basis van loze argumenten. Ik ben opgegroeid in en rondom Brussel. Het is normaal dat ik als vlaming vaak onderdrukking heb gevoeld en kan me inbeelden dat je je minder in die situatie kan inleven wanneer je verderop in vlaanderen woont. Wanneer iets een ver van je bed-show is, dan voel je je er minder bij betrokken.beks de tegenkanting van sommigen ben ik blij met wat NVA al voor Vlaanderen heeft gedaan.
Oh, maar ik kan me de situatie rond Brussel wel inbeelden. Daarvoor werden reeds taalwetten in het leven geroepen enkele decennia geleden. Ik begrijp ook dat de omgeving doorheen de jaren kan of is veranderd. Een samenleving staat niet stil. Alleen heeft de NVA geen betere oplossing dan de andere partijen voor dat probleem voor de nederlandstaligen. En heeft de partij niets bereikt op communautair vlak ivm andere partijen. NVA zal met hun fixatie op en vijandige houding tov de franstaligen ook niet veel kunnen veranderen door uiteraard het gebrek aan samenwerking aan de andere kant van de taalgrens.
Go with the flow.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 28 jun 2014 22:35

Het ligt wel niet aan de NVA dat de franstaligen ons al jaren dwarsliggen. Ze winden ons zo rond hun vinger. Kijk naar het voorstel van NVA vorige week. Dat was op zich vrij gematigd, maar CDH moest het zo nodig afschieten. Partijen als Open VLD en S-Pa dansen uit eigenbelang al jaren naar de pijpen van de franstaligen.

Gasquet
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Gasquet » 28 jun 2014 22:51

Samotex schreef:Het ligt wel niet aan de NVA dat de franstaligen ons al jaren dwarsliggen. Ze winden ons zo rond hun vinger. Kijk naar het voorstel van NVA vorige week. Dat was op zich vrij gematigd, maar CDH moest het zo nodig afschieten. Partijen als Open VLD en S-Pa dansen uit eigenbelang al jaren naar de pijpen van de franstaligen.
Zelfs al zou dat waar zijn, quod non, what's the problem vanuit democratisch oogpunt? Ze halen er nog genoeg stemmen mee om een pak verkozenen te hebben op alle niveau's. Hell, de uittredende tripartite veroverde zelfs een meerderheid aan Vlaamse kant de afgelopen verkiezingen. Dat gezever van de N-VA moet in de regering is als een man die staat te zwaaien met zijn spel 'kijk ik heb de grootste', waarbij hij wel vergeet te vermelden dat hij impotent is.

Paswoord
Experienced user
Experienced user

Denktank anti-NVA

Bericht door Paswoord » 28 jun 2014 23:09

Samotex schreef:... de franstaligen ...
Wauw, jij kent alle Franstaligen. Bear in mind dat heel wat Vlamingen ook Frans spreken - ahja, hoe gaan ze ons anders verstaan ginder in Dardennen? #billenkletser Identiteit is een construct, we zijn allemaal Belg in de eerste plaats (om het simpel te houden, eigenlijk zijn we natuurlijk gewoon aardbewoners). N-VA verspreidt heel wat propaganda over de mensen aan de andere kant van de taalgrens, die ook geregeld ontkracht wordt in de weinige kritische media die ons resten (De Wereld Morgen, Apache, ..). Over Brussel zwijgt ze eerder, niet? Enfin, ik ken niet elk aspect van hun programma maar in een debat op de VUB over de toekomst van Brussel deden alle partijen aan vingertjes wijzen en niet zozeer met sterke initiatieven komen. Jammer.

Zoals eerder gezegd, N-VA heeft op een behoorlijk hufterige manier heel wat stemmen weten halen dankzij een sterke marketing ploeg. Mensen zijn daar nu eenmaal vatbaar voor. Maar vuur met vuur bestrijden lijkt me niet de oplossing. Ook al haat ik de N-VA with the passion of a thousand burning suns. Het is overigens wel zeer kort door de bocht om te stellen dat N-VA aan rassenverheerlijking doet. En dan nog, in een democratisch stelsel moet ook plaats zijn voor een partij als N-VA. Onze goede vriend Voltaire sprak, "Je ne suis pas d'accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu'à la mort pour que vous puissiez le dire." Wat een held.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 29 jun 2014 00:03

Je haalt daar een stevig punt aan. Doorgaans zullen vlamingen nergens raken als ze geen frans spreken in Wallonië. Je le parle pas, zeggen ze heel kordaat. Omgekeerd zal dat nooit gebeuren. Een vlaming zal het gewoon spreken, ook al was het niveau en de populariteit ooit hoger dan nu. Van daaruit zie je: een vlaming ondergaat het spel en de waal deelt de lakens uit.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 29 jun 2014 01:27

Laynee schreef:
kameraadschap, ik heb geen duidelijk politiek standpunt (ik heb overeenkomsten met nagenoeg elke partij) , maar een partij als NV-A vergelijken met de NAZI's is toch wel enkele bruggen te ver en overschrijdt mijns inziens enkele regels van fatsoen en is een gratuit verwijt waarbij men een persoonlijke antipathie serieus uitvergroot zonder precies echt te weten waarvoor beide ideologieën blijken/bleken te staan. Volgens mij beogen Bart De Wever, Homans en Bourgeois geen systematische uitroeiing van pakweg de Walen etc.

Enkele zaken die de NAZI's hebben "verwezenlijkt"mocht je historisch besef eventjes zijn vertroebelt

los daarvan moet ik is nakijken of dit topic wel volgens de geldende forumregels is, tenzij een lieve mod dat voor mij wil doen.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

jorisje
Regular user
Regular user

Bericht door jorisje » 29 jun 2014 18:01

Sorry hoor, maar ik vind het toch een brug te ver om de NVA met de NAZI te vergelijken. Iedere partij heeft zijn positieve punten in zijn programma staan, maar ook negatieve punten. Het is niet aan iemand anders om een partij te veroordelen. Dus heel deze discussie (als ik het zo kan noemen, want daar lijkt het mijn inzien niet op. Het lijkt eerder op het opdringen van een mening door de forumstarter) niet nodig.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 30 jun 2014 12:29

Disco Trut schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit...

Vind ik dat logo en de gehele beginpost ranzig, idioot, hysterisch, ondoordacht, uitermate zielig of gewoon lachwekkend?

Ik denk er nog eens over na, en hoop dat intussen de moderatie weg weet met topics van dit allooi.
²
Verspil niet te veel tijd met nadenken daarover ;).
Er bestaat waarschijnlijk geen ondubbelzinnige regel die zoiets verbiedt, maar ik hoop dat er reactie komt.
Spoiler! :
Dit lijkt me alvast niet in orde. De beginpost sluit argument en tegenargument uit, en wil een clubje eensgezinden verzamelen. Daar zijn andere plaatsen voor in de wondere wereld van het internet.
(2.3) Discussies worden constructief gevoerd, met onderbouwde argumentatie en/of tegenargumentatie. De gebruiker respecteert het recht van elke andere gebruiker om in een discussie een andere mening te hebben.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

Mirza
Regular user
Regular user

Bericht door Mirza » 30 jun 2014 12:56

De regel daar vlak boven vind ik ook wel interessant:

2.2) De gebruiker gedraagt zich respectvol ten opzichte van andere personen. Op geen enkele wijze laat de organisatie beledigingen, vernederingen, laster of bedreigingen toe.

Dit ruikt naar laster? Nazi's, rassenverheerlijking,..
Al wordt er niet een specifiek persoon geviseerd maar een groep van personen, de term beledigingen is in ieder geval wel van toepassing zou ik denken.
"The most common way people give up their power is by thinking they don't have any" - Alice Walker

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 30 jun 2014 14:13

Afbeelding
Tijd voor een slotje van een Modje!

En aan Laynee: je hebt het nu gelezen, niet meer doen hé!
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 30 jun 2014 18:22

Ik vind het wel vreemd dat iedereen om censuur schreeuwt, want dat is wat jullie doen.
Ik heb eenzelfde waardeoordeel over de verdiensten van dergelijk taalgebruik (komaan, nazi's, echt? hoe origineel), maar ik vind het eigenlijk ook weer erg dat we dan pleiten om zo'n mening te verbieden (lees: zo'n topic mag niet).
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

Laynee
**BANNED**

Bericht door Laynee » 30 jun 2014 19:05

Laatste reactie dan: officieel is de partij niet nazi, officieus daartegen... Er zitten lieden bij de partij die als ze het voor het zeggen zouden krijgen, het er allemaal niet meer mooi uit zou zien.

Bijvoorbeeld: 24 juni 2014 op de gemeenteraad in Gent nota bene: http://www.youtube.com/watch?v=FPS5rgaL_7Q,
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst ... nsen.dhtml

Minderwaardige mensen, dus. Vroeger heette dat untermenschen. Je zou maar voor hem (of hen?) tot die categorie horen. Dan rijst de volgende vraag: wat te doen met 'minderwaardige mensen'?

Ondertussen zit De Wever gayverkiezingen in Antwerpen bij te wonen. Ik noem dat een "schoon stukske theater", zoals ze dat in de stad zouden zeggen.
Heel de mediacampagne van NVA ten spijt, vind ik het helemaal géén deftige partij, vertrouw ik ze voor geen cent en verdient ze daarom mijnentwege ook geen respectvolle behandeling.
Mag dit nog gezegd worden?
Go with the flow.

Gesloten