Paranormale zaakjes

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
12 berichten • Pagina 1 van 1

Paranormale zaakjes

Berichtdoor Centurion » 18 jun 2014 17:56
Ben eens benieuwd naar wie hier wel eens geloof hecht aan - of ervaringen heeft met - allerlei paranormale zaakjes zoals geesten, helderziendheid en dergelijke. Laat horen !
Aim for the world.
Centurion
New user
New user

Leeftijd: 20
Geslacht: Man

Re: Paranormale zaakjes

Berichtdoor Samotex » 18 jun 2014 22:32
Ik ben er wel geboeid door. Had zo'n vriendin die echt rake dingen kon zeggen zonder dat ze er iets van kon weten. Ik voel soms ook een soort telepathie of denk bij dingen: dit is totaal geen toeval.
Waar ik dan wel weer moeite mee heb, is de commerciële uitbuiting ervan. Ik geloof zeker dat er veel meer is dan wat we kunnen waarnemen, alleen gaan sommigen van slechte wil mensen die al financieel zwak staan nog verder uitbuiten. Denk dat de echte paranormale mensen zelden diegenen zijn die er geld voor vragen.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Auden » 19 jun 2014 08:59
Tja, er schuilen interessante trucjes erachter, waardoor velen denken: "dat kan geen toeval zijn." Dat is het ook niet, want het gaat om uitgekookte cold readingtechnieken van suggestief vragen stellen, degene over wie je "voorspelt" of onbekende zaken onthult goed in de gaten te houden terwijl hij antwoordt en zeker te letten op niet-verbale reacties. Vervolgens formuleer je een concreet antwoord, dat toch vaag genoeg is en als je ernaast zit, stuur je ongegeneerd bij etc.

Nog interessanter zijn de psychologische mechanismen waardoor mensen ondanks nuchtere verklaringen daarin blijven geloven, en zelfs gesterkt worden in hun overtuiging als ze weerlegd wordt.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre
Auden
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 29

Berichtdoor mientje » 19 jun 2014 10:00
Auden schreef:Tja, er schuilen interessante trucjes erachter, waardoor velen denken: "dat kan geen toeval zijn." Dat is het ook niet, want het gaat om uitgekookte cold readingtechnieken van suggestief vragen stellen, degene over wie je "voorspelt" of onbekende zaken onthult goed in de gaten te houden terwijl hij antwoordt en zeker te letten op niet-verbale reacties. Vervolgens formuleer je een concreet antwoord, dat toch vaag genoeg is en als je ernaast zit, stuur je ongegeneerd bij etc.

Nog interessanter zijn de psychologische mechanismen waardoor mensen ondanks nuchtere verklaringen daarin blijven geloven, en zelfs gesterkt worden in hun overtuiging als ze weerlegd wordt.

Dat vind ik een van de meest vieze wetenschappelijke verwijzingen die ik ooit las. Ik lees dat als: "stop met discussiëren, je kan niets zeggen want als je iets zegt, is dat omdat je gedesillusioneerd bent." Ik wil ook niet discussiëren met jou, daar ben je veel te slim voor en ik ken er veel te weinig van. Je hebt dus uiteraard gelijk, maar ik vind het een stomme wetenschap omdat het niets meer van geloof toelaat als je dit doortrekt en ik weiger in een wereld te leven die puur wetenschappelijk is. Hoe droog, oncreatief en saai moet die wereld zijn. :offtopic:

Over telepathie zou ik het fijn vinden moest de wetenschap ooit ontdekken dat er wel iets van waarheid inzit. Toeval of niet, ik voel me fantastisch als blijkt dat een vriendin en ik hetzelfde denken op hetzelfde moment. Of wanneer mijn broer belt op het moment dat ik hem bel. Hetzelfde met déjà-vue: wetenschap, oké, maar dat boeit me niet, 't is gewoon plezant jezelf wijs te maken dat je dit al eens droomde.

Daarnaast hetzelfde als Samotex: de commerciële uitbuiting die erbij komt kijken is schandalig. Maar ongeveer elk bedrijf in de hele wereld is uit op commerciële uitbuiting, de meesten doen het gewoon heel wat subtieler.
mientje
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Auden » 19 jun 2014 10:17
mientje schreef:
Auden schreef:Tja, er schuilen interessante trucjes erachter, waardoor velen denken: "dat kan geen toeval zijn." Dat is het ook niet, want het gaat om uitgekookte cold readingtechnieken van suggestief vragen stellen, degene over wie je "voorspelt" of onbekende zaken onthult goed in de gaten te houden terwijl hij antwoordt en zeker te letten op niet-verbale reacties. Vervolgens formuleer je een concreet antwoord, dat toch vaag genoeg is en als je ernaast zit, stuur je ongegeneerd bij etc.

Dat vind ik een van de meest vieze wetenschappelijke verwijzingen die ik ooit las. Ik lees dat als: "stop met discussiëren, je kan niets zeggen want als je iets zegt, is dat omdat je gedesillusioneerd bent." Ik wil ook niet discussiëren met jou, daar ben je veel te slim voor en ik ken er veel te weinig van. Je hebt dus uiteraard gelijk, maar ik vind het een stomme wetenschap omdat het niets meer van geloof toelaat als je dit doortrekt en ik weiger in een wereld te leven die puur wetenschappelijk is. Hoe droog, oncreatief en saai moet die wereld zijn. :offtopic:

Over telepathie zou ik het fijn vinden moest de wetenschap ooit ontdekken dat er wel iets van waarheid inzit. Toeval of niet, ik voel me fantastisch als blijkt dat een vriendin en ik hetzelfde denken op hetzelfde moment. Of wanneer mijn broer belt op het moment dat ik hem bel. Hetzelfde met déjà-vue: wetenschap, oké, maar dat boeit me niet, 't is gewoon plezant jezelf wijs te maken dat je dit al eens droomde.

Daarnaast hetzelfde als Samotex: de commerciële uitbuiting die erbij komt kijken is schandalig. Maar ongeveer elk bedrijf in de hele wereld is uit op commerciële uitbuiting, de meesten doen het gewoon heel wat subtieler.

Oei, dat is verkeerd overgekomen. Het is niet omdat ik er niet in geloof dat ik denk dat wie er wel in gelooft dom is of zo, verre van. Mijn uitspraak ging enkel over toekomstvoorspellers etc. Over geloof in ruimere zin heb ik het niet, geval per geval bekijken is een mooi idee. Ook vind ik de kruistocht tegen dergelijke praktijken door veel goedbedoelende "wetenschapsfans" een beetje potsierlijk. Akkoord, profiteren van goedgelovigheid en er munt uit slaan is verwerpelijk, maar kom zeg: je bent geen held in mijn ogen als je Madam Zelda op de foor ontmaskert :p.

Je hebt geen wetenschap of bijzonder geloof in het paranormale nodig om dat soort toevalligheden leuk te vinden. Ik vind het persoonlijk mooier om te denken dat we elkaar echt kennen en op dezelfde lijn zitten als we hetzelfde denken op hetzelfde moment bij dezelfde situatie in plaats van naar externe dingen als paranormale telepathie te verwijzen, maar als iemand daar voor zichzelf een ander verhaal wil rond vertellen, wat kan ik daar op tegen hebben? Niets.

Ik ben niet van die strekking die zegt dat wetenschap alles is ;), hoe meer kritiek erop hoe beter. Sciëntisme, d.w.z. je hele wereldbeeld herleiden tot natuurwetenschap (of liever, de kant-en-klare versie daarvan), is niet aan mij besteed en ik vind het een gevaarlijke illusie. Vaak is het niet meer dan een excuus om de politieke, sociale en culturele achtergrond van problemen koudweg te negeren en je eigen visie als "neutraal" voor te stellen.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Auden
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor mientje » 19 jun 2014 10:42
Auden schreef:
Spoiler! :
Oei, dat is verkeerd overgekomen. Het is niet omdat ik er niet in geloof dat ik denk dat wie er wel in gelooft dom is of zo, verre van. Mijn uitspraak ging enkel over toekomstvoorspellers etc. Over geloof in ruimere zin heb ik het niet, geval per geval bekijken is een mooi idee. Ook vind ik de kruistocht tegen dergelijke praktijken door veel goedbedoelende "wetenschapsfans" een beetje potsierlijk. Akkoord, profiteren van goedgelovigheid en er munt uit slaan is verwerpelijk, maar kom zeg: je bent geen held in mijn ogen als je Madam Zelda op de foor ontmaskert :p.

Je hebt geen wetenschap of bijzonder geloof in het paranormale nodig om dat soort toevalligheden leuk te vinden. Ik vind het persoonlijk mooier om te denken dat we elkaar echt kennen en op dezelfde lijn zitten als we hetzelfde denken op hetzelfde moment bij dezelfde situatie in plaats van naar externe dingen als paranormale telepathie te verwijzen, maar als iemand daar voor zichzelf een ander verhaal wil rond vertellen, wat kan ik daar op tegen hebben? Niets.

Ik ben niet van die strekking die zegt dat wetenschap alles is ;), hoe meer kritiek erop hoe beter. Sciëntisme, d.w.z. je hele wereldbeeld herleiden tot natuurwetenschap (of liever, de kant-en-klare versie daarvan), is niet aan mij besteed en ik vind het een gevaarlijke illusie. Vaak is het niet meer dan een excuus om de politieke, sociale en culturele achtergrond van problemen koudweg te negeren en je eigen visie als "neutraal" voor te stellen.

Ik ben blij dat het slechts lag aan de limieten van een geschreven gesprek.

OT: Gili met zijn shows als 'iedereen paranormaal' vind ik echt zalig. Die weerlegt programma's als 'het zesde zintuig' en consoorten, maar op een ludieke vrolijke manier. Het is leuk om van uw sokken te worden geblazen op een entertainende manier.
mientje
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Samotex » 19 jun 2014 12:17
Maar Gili verdient dan ook weer aan zijn shows. Dat is dan commercieel inspelen op iets anders commercieel om zelf nog commerciëler te zijn. Het is niet dat zijn show wordt aangeboden als een gratis dienst van het OCMW om mensen die geld zijn verloren aan charlatans te behoeden en zo zie je maar: alles is en blijft commerce.

Los van het commerciële paranormale geloof ik dat ik op een dag de ware liefde zal vinden op een plaats, een manier dat je het niet had verwacht. Hoor ik wel vaker. Dat ik bepaalde mensen zal tegenkomen en denken: had ik hier op dit moment niet geweest, had ik een ander leven gehad. Het is dat het zo moest zijn.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor FiduciaryBank » 19 jun 2014 19:07
mientje schreef:Je hebt dus uiteraard gelijk, maar ik vind het een stomme wetenschap omdat het niets meer van geloof toelaat als je dit doortrekt en ik weiger in een wereld te leven die puur wetenschappelijk is. Hoe droog, oncreatief en saai moet die wereld zijn. :offtopic:

:cry2: :emo: :goodbyecruelworld: De wereld is in mijn ogen niet in orde vooraleer iedereen begrijpt hoe wonderlijk, creatief en wild de wereld volgens de wetenschap is. Maar dat terzijde. Geloof heeft alle speelruimte bij de wetenschap, zolang het niet dingen beweert in wetenschappelijke zin. Dat is het probleem met "paranormale zaakjes", daar pretendeert men uitspraken te doen over de waarneembare realiteit, zonder gegronde basis.

Zeggen dat je vaak hetzelfde voelt op het hetzelfde moment als iemand anders, en dat telepathie noemen is geen probleem. Zeggen dat er een directe, draadloze verbinding is tussen de hersenfuncties van twee personen? Dat vergt wetenschappelijk bewijs.

Auden schreef:Ook vind ik de kruistocht tegen dergelijke praktijken door veel goedbedoelende "wetenschapsfans" een beetje potsierlijk. Akkoord, profiteren van goedgelovigheid en er munt uit slaan is verwerpelijk, maar kom zeg: je bent geen held in mijn ogen als je Madam Zelda op de foor ontmaskert :p.

Tot Madame Zelda op voorhand een disclaimer geeft dat geen van haar uitspraken noodzakelijk waar zijn en haar activiteiten louter entertainment voorstellen, zijn die fans in hun recht. :ibi:

Tenzij het verhaal ook in het vaarwater van het wetenschappelijke terechtkomt. :angelface2:

Je hele wereldbeeld herleiden tot een rationele onderbouw (wat natuurlijk niet haalbaar is), is daarentegen wel een nobel doel. In principe moet er een objectieve reden zijn voor wat je als waar beschouwt (of thans wat je daarvan aan anderen verkondigt). Wetenschap is louter een doorgedreven vorm van rationaliteit, een werktuig. Niets belet u om dat op politieke en socioculturele kwesties los te laten.

Het is ook zo'n discussie van definities. Bijvoorbeeld: ja, kritiek op wetenschap, maar alleen kritiek die tast naar argumenten (niet zomaar moddergooien of drogredenen).

mientje schreef: Hetzelfde met déjà-vue: wetenschap, oké, maar dat boeit me niet, 't is gewoon plezant jezelf wijs te maken dat je dit al eens droomde.

Zeg nooit "dat boeit me niet". Het detail onthult het geheel! Wat zien we (http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C ... c_research): het treedt soms op bij schizofrenie, epilepsie, gebruik van bepaalde medicijnen, het heeft een link met de werking van het korte- en langetermijngeheugen. Dus in dit "plezante ding om uzelf iets over wijs te maken" schuilt een weg naar het genezen van talrijke ziekten, het begrijpen van ons geheugen en het samenspel van genen en omgeving. 8)

Samotex schreef:Maar Gili verdient dan ook weer aan zijn shows. Dat is dan commercieel inspelen op iets anders commercieel om zelf nog commerciëler te zijn. Het is niet dat zijn show wordt aangeboden als een gratis dienst van het OCMW om mensen die geld zijn verloren aan charlatans te behoeden en zo zie je maar: alles is en blijft commerce.

Gil verkoopt een product waarvan de beschrijving overeenstemt met wat hij levert (een show over het ontkrachten van o.a. bijgeloof). Iemand die paranormaal is, doet dat meestal niet. Het ene is een legitieme handelstransactie, het andere is oplichting.
FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Samotex » 19 jun 2014 20:00
Uiteindelijk is het allemaal maar hoe je het bekijkt en wil bekijken. Er is zo weinig wetenschappelijk bewezen in verhouding tot het allesomvattende geheel dat openstaan, geloven in "iets" zoals "iets paranormaals" gewoon een manier is van dingen te bekijken en niet van wat nu waar is of niet. Jij weet dat niet, ik weet dat niet. We voelen het allemaal anders aan en voor mij persoonlijk is het net dat openstaan voor iets onbekends dat alles zin geeft.
Samotex
Senior user
Senior user

Berichtdoor Auden » 20 jun 2014 10:12
@FiduciaryBank Daar kan ik me in vinden. Met kritiek op wetenschap is niets mis, zolang het niet om drogredeneringen gaat (ik dacht vooral in de richting van slow science e.d. , maar dat is wel erg off topic). Rationaliteit en wetenschappen - ik verkies het meervoud ;) - zijn geen synoniemen.

Over het paranormale ben ik het met je eens, met dat verschil dat het mij niet uitmaakt zolang het onschadelijk is: de grens ligt voor mij bij gebedsgenezers die mensen effectief weerhouden van een echte medische behandeling, of nog, helderzienden bij politeonderzoek, zelfs niet als "laatste redmiddel" (het is er geen en wat een schade kan het niet aanrichten).
Madam Zelda zet mensen geld af, maar kritiek daarop is iets voor Testaankoop, terecht en nobel, maar nu ook weer niet wereldschokkend. Kwestie van smaakverschil ;).

Een andere nuance in de discussie: creativiteit en wetenschap zijn niet noodzakelijk elkaars tegengestelden. Paranormale "experts" banaliseren mysteries op hun manier met simplistische verklaringen en wetenschap heeft nog geen enkele wetenschapper ervan weerhouden zich te verliezen in muziek, kunst, liefde, vrienschap of een flonkerende sterrenhemel :D.
Auden
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Springbal » 20 jun 2014 18:04
droomverklaringen en "details" uit dromen die in het echt terug komen (genre déjà-vu) hoort dat er ook bij?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Centurion » 20 jun 2014 19:18
Springbal schreef:droomverklaringen en "details" uit dromen die in het echt terug komen (genre déjà-vu) hoort dat er ook bij?

Laat maar horen !
Aim for the world.
Centurion
New user
New user

Leeftijd: 20

12 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe