Hoe reageer jij op provocaties?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Gesloten
simonke
New user
New user
Geslacht: Man

Hoe reageer jij op provocaties?

Bericht door simonke » 23 feb 2014 23:25

Dag iedereen,

De laatste tijd heb ik het gehad: dat moment dat ik met mijn mond vol tanden sta te gapen, niet wetend wat ik moet zeggen of hoe ik mij moet verdedigen. Het kwets me als ik er niet in slaag om me te verdedigen, dan lig ik er sowieso nog dagen wakker van. Dat deed ik ook, ik heb nu nog altijd spijt dat ik niet wist hoe te reageren.

Ik wil kunnen reageren op provocaties. Negeren lijkt misschien de beste oplossing, maar het raakt me diep in mijn hart als ik niet reageer. Daarom vraag ik me af hoe jullie reageren. Wat zeggen jullie als er, en dan niet als grapje bedoelt, maar doodserieus, met homo, jeanette wordt gegooid? Of op beledigingen?

Ik zit in de scouts en geef leiding aan kindjes van het 3e tot het 5e leerjaar. Ik was zwaar geschrokken hoe vroeg discriminatie eigenlijk van de paplepel wordt mee gegeven. Niet dat ze die dingen van hun ouders leren, maar ze leren iig niet het omgekeerde. Homo en jeanette zijn erg gebruikelijk scheldwoorden. Die kindjes bedoelen dat allemaal niet zo ernstig. Toch vraag ik me dan af hoe je dan moet reageren. Dit dan in tegenstelling als het wel serieus bedoeld is.

Deel uw ervaringen.

Samotex
Senior user
Senior user

Re: Hoe reageer jij op provocaties?

Bericht door Samotex » 24 feb 2014 13:01

Negeren is het beste. Vaak bedoelen ze het niet zo, het zijn nu eenmaal scheldwoorden, maar als ze je echt graag hebben en je zegt wie je bent, dan is de kans groot dat ze het zullen aanvaarden.

mientje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door mientje » 24 feb 2014 13:22

Ik geef leiding aan het midddelbaar en daar begin ik bij elk discriminerend scheldwoord een discussie met de schelder. Meestal zeg ik iets à la: 'homo is geen scheldwoord, hoe ouderwets ben jij, als je hem wil kwetsen zal je toch iets indrukwekkenders moeten gebruiken'. Als ze lesbo of iets in die aard tegen mij gebruiken, spreek ik hen vervolgens aan met 'hetero'. Dat is anders in het 3e tot 5e leerjaar. Daar moet je nog meer de expliciete uitleg geven dat iemand uitschelden niet mag. Dan is het moeilijk daarbij nog eens uit te leggen dat homo geen scheldwoord is. Denk ik.

Met de serieuze beledigingen heb ik nog geen ervaring. Op straat zou ik er wellicht niet op reageren, daar ben ik zeker dat ik geen verschil kan maken. Als het op café/feestje/... is, zou ik, afhankelijk van wie en waar en 7 andere omstandigheden, een discussie aangaan over holebi's.

Conclusie: als ik denk dat ik een verschil kan maken, probeer ik te reageren. Als ik weet dat het meer moeite dan resultaat oplevert, hou ik mijn mond.

Ketnetkick
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ketnetkick » 25 feb 2014 16:23

Ik geef leiding op kampen en speelpleinen aan verschillende leeftijdsgroepen (ook kleuters), en ik schrik er ook telkens weer van hoe snel homofobe en racistische uitspraken uit de mondjes van die kinderen komt. Bij de 'kleinere' kinderen maak ik ze er altijd meteen attent op dat ze zoiets niet mogen zeggen, en als het op een ander kindje gericht is moeten er natuurlijk excuses volgen. Indien mogelijk spreek ik er ook soms de ouders over aan (hoewel sommigen dat al een brug te ver vinden, dus daarover lopen de meningen uiteen).

Wat ik bij de oudere kinderen (en volwassenen) gemerkt heb, is dat het helpt om niet onder de indruk te zijn, of tenminste te doen alsof. Zoals Mientje zegt: "Is dat het beste wat je kan, mensen op hun geaardheid of huidskleur beoordelen? Flink zo!".

Ik heb er ook geen probleem mee om mezelf te verdedigen als ik beledigd wordt in het dagelijkse leven, of vrienden in dat geval te verdedigen. Dat doe ik dus op dezelfde manier als hierboven. De belediger beledigen doe ik nooit, want da's je verlagen naar hetzelfde niveau. Het gaat erom dat je boven hen blijft.
Varjudesse tee on mööda läind,
ma vaatan ja otsin ikka veel,
on vaikusel see võim - heliseda
sind ma ootan siin, just poolel teel,
sa kuula, hüüdmas on mu hääl

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 14 mar 2014 18:17

Ik heb een keer in een kleedkamer, ik was zo goed als klaar, toen er een troepje jongeren van een sportkamp zich kwam omkleden en eentje riep als scheldwoord "homo" naar een andere. Ik heb droog geantwoord "euh jongeman, Homo is hier geen scheldwoord, okay?!" --> "ja maar bij mij thuis wel" --> "ja dat zegt dan genoeg over hoe het er bij jou thuis aan toe gaat"

Kinderen op kamp krijgen een gelijkaardige repliek als ze iets negatiefs over homo's of janetten roepen, maatschappelijk kwetsbaar en jong mij goed en ik ben er niet om (her)op te voeden, maar een beetje respect bijbrengen doe ik wel. Ik vraag dan meestal op de man (allez, op 't kind af) wat zijn/haar probleem daarmee is etc
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Sal
New user
New user

Bericht door Sal » 17 mar 2014 21:42

Wat heeft pesten tot doel?
Dat is de hamvraag hier, meestal is de pester erop uit iemand slecht te laten voelen en hem een boost te geven in ego.

Dus om echt pestgedrag een halt toe te roepen moet je vooral niet de pester(s) hun zin geven.
Want wanneer ze zien (hoe klein dit ook mag zijn) dat ze hun doel bereikt hebben (jou diep van binnen raken)
dan is dit al een boost voor hen om het nog meer te doen.

Dus mijn remedie was altijd de dingen weglachen. En als je nog eens een goede comeback had die naar hun gezicht te gooien.
(natuurlijk moet je hier opletten dat ze geen fysiek geweld gebruiken! Bezin eer je bemin en ken vooral je tegenstander).
Dus bij wildvreemde negeer je het best of lach je er eens mee en loop je een andere richting uit.
Bij aanhoudend gedrag confronteer je hen best met de realiteit dat sommige dingen geen taboe meer zijn!
Want ik denk dat de meerderheid meer openminded is dan de pester(s) zelf. En dat deze even bang zijn om hun reactie te uiten.

In het land der blinden is 1 oog koning... Maar misschien moeten we hier de realiteit onder ogen zien en de volgende bende, onderdrukten wakker schudden dat ze samen een groter zicht hebben op zaken dan iemand die maar 1 oog heeft op een perceptie.

Dus mocht je leider/leerkracht/... zijn dan is het misschien de tijd om dergelijk gedrag te bespreken. Want beide partijen kunnen hieruit iets leren.

Swat dat was men educatieve zelve.
Zelf had ik het vaak ook moeilijk om dingen onder ogen te zien.
Heb het vaak zitten opkroppen en lang zitten over denken.
Het enige wat ik hieruit heb geleerd is dat je eerst jezelf volledig moet leren accepteren.
En de dingen leren weglachen, want tenslotte weet jij beter dan wie ook dat je het bij het rechte eind hebt en de andere er totaal naast zit.
Natuurlijk is dit voor iedereen anders, maar ik voelde mij hier het beste bij.
Wees jezelf, zeg wat je denkt en lukt het niet dan kan je jezelf niet beschuldigen dat je het niet geprobeerd hebt.

(p.s.: sorry voor de ogen, zichten en visies ik denk dat ik me iets teveel inzicht haf)
"When you possess light within, you see it externally." ~ Anais Nin

Afbeelding

Emcy
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Emcy » 17 aug 2014 00:09

Afhankelijk van wat de provocatie is.
Als het enkel een opmerking maken is tegen hun omgeving, dan heb ik de neiging om ze een reden tot 'praten' te geven. ;-) beetje stout misschien maar iets in mij wil juist dan tonen dat het echt is wat ze zien of zo.
Als het intimiderend overkomt dan ga ik het eerder proberen te negeren.
De eerste keren was ik wel te verbouwereerd om te reageren. Ik had echt een gevoel van ... dees kan niet echt gebeuren... Maar hoe ouder je wordt hoe beter je daarmee leert omgaan.
Zeker nu ik ieder jaar wel een paar keer mijn coming-out doe (ik geef les op een middelbare school en hoe langer ik lesgeef hoe belangrijker ik dit vind) voel ik me wel zekerder over mezelf en mijn geaardheid.
Ik hoop wel dat ik gespaard blijf van negatieve reacties... Want ik kan eigenlijk echt niet klagen.

Ethan

Bericht door Ethan » 30 aug 2014 16:35

Ik reageer nie vaak op provocaties, soms negeer ik soms maak ik dan ook een opmerking op haar/hem en dan zwijgen ze of worden ze boos en gaan weg

Gesloten