Voor het eerst stemmen / partijen en holebirechten

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Gneiss
New user
New user
Geslacht: Man

Re: Voor het eerst stemmen / partijen en holebirechten

Bericht door Gneiss » 25 mei 2014 22:26

Nu zal ik wel diep teleurgesteld zijn als meneer De Goei geen eerste minister wordt. Iedereen aan wie ik het vroeg heeft erop gestemd!

melan
Senior user
Senior user

Bericht door melan » 29 mei 2014 23:38

Stilicho schreef:Ik kan deze keer niet gaan stemmen, ook niet via volmacht en vind het wel spijtig, zeker omdat het over drie verkiezingen gaat...
Ja! Des te meer omdat ik zondag net terug in België was. Iedereen ging voor het middageten gaan stemmen en ik kon niet mee. :(
Na počátku bylo slovo.
On ne peut pas vivre sans un livre dans la poche.

BastardPriest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door BastardPriest » 02 jun 2014 20:00

Ondanks dat NVA de grootste partij is, komt CD&V veruit de sterkste uit deze verkiezingen. Hebben nagenoeg alle sleutels in handen en kunnen als ze daar zin in hebben een minister-president (Peeters) en premier (Geens) leveren. Als ze Franstalig België een coalitie zonder NVA kunnen beloven, kunnen ze als tegeneis gemakkelijk de positie van premier opeisen.

Holebirechten enzo hebben mijn stemkeuze niet beïnvloed. Met uitzondering van één partij, denk ik dat ze daarover nagenoeg allemaal op dezelfde golflengte zitten..? Ik weet het eigenlijk zelfs niet. Er zijn wel belangrijkere kwesties dan dat en het heeft toch een groot deel van zijn relevatie verloren. De rechten zijn verworven?
A church in ruin...

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 jun 2014 11:40

N-VA kiest voor Europese fractie met homo- en xenofoben

De ware aard komt boven.
:kots:

Zogenaamd pro-holebirechten zijn ( ok ja..We wisten al met MEP Mark Demesmaeker dat zoiets heel relatief is) en zogenaamd pro-Europees (sterk Vlaanderen in sterk Europa ...en Europa dient om het Belgisch niveau op te vangen, jaja) En dan kruipen ze in een fractie met homofoben, racisten en eurosceptici... Wat een zever allemaal... En waarom? Omdat ECR hen iets meer vrijheid geeft in stemgedrag en hun afkeer voor Verhofstadt groot is. Wat een dorpspolitiekmentaliteit....bah.
Alles is goed om de Vlaemsche zaak te dienen zeker? Daarvoor moeten blijkbaar democratie en respect voor mensenrechten al wijken.

Hoe rechts plots heel snel extreem-rechts wordt.
Fluctuat nec mergitur

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 19 jun 2014 12:24

JFK schreef:De ware aard komt boven.
:kots:

Zogenaamd pro-holebirechten zijn ( ok ja..We wisten al met MEP Mark Demesmaeker dat zoiets heel relatief is) en zogenaamd pro-Europees (sterk Vlaanderen in sterk Europa ...en Europa dient om het Belgisch niveau op te vangen, jaja) En dan kruipen ze in een fractie met homofoben, racisten en eurosceptici... Wat een zever allemaal... En waarom? Omdat ECR hen iets meer vrijheid geeft in stemgedrag en hun afkeer voor Verhofstadt groot is. Wat een dorpspolitiekmentaliteit....bah.
Alles is goed om de Vlaemsche zaak te dienen zeker? Daarvoor moeten blijkbaar democratie en respect voor mensenrechten al wijken.

Hoe rechts plots heel snel extreem-rechts wordt.
Zo'n fractie is louter pro forma en heeft inhoudelijk weinig om het lijf. Voordien zaten ze met de groenen in één fractie. Daaruit heb je, neem ik aan, ook geen conclusies getrokken aangaande het groen-progressieve karakter van de N-VA?
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 20 jun 2014 07:26

Een aanzienlijk deel van de partijraad (of wel orgaan dan ook dit beslist heeft) heeft toch voor aansluiting bij de EVA gestemd. De Wever vindt hen echter "een bende losers" en droomt ervan de Vlaamse David Cameron te worden. Ik vind het nog altijd raar dat een regionalist zoete broodjes bakt met de Britse conservatieven. Dat moet slecht vallen bij de traditionele vendelzwaaiende achterban, die graag met Schotland, Ierland en Wales dweept. Zolang de partij succesvol is, houden die zich gedeisd. Of misschien wil De Wever wel de nieuwe Verhofstadt worden: al zijn principes laten vallen voor macht?
In ieder geval: ik denk dat het een hele slechte beslissing was van N-VA om zich met dit zootje ongeregeld te associëren en dat ze er nog nadeel van zal ondervinden. Daar ben ik echter niet rouwig om, ze er zelf voor gekozen.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 jun 2014 09:01

raskolnikow schreef: Zo'n fractie is louter pro forma en heeft inhoudelijk weinig om het lijf.
Een fractie in het EP heeft wél iets om het lijf hoor. Meer dan je denkt.
Gaande van amendementen in te dienen (en dat zijn er heel wat.), blokvorming tijdens stemmingen, leveren van verschillende commissie-en werkgroepvoorzitters naargelang je belangrijkheid, krijgen van financiële middelen, grote invloed op het toekennen van sleutelfuncties,.....
En dit zijn dan nog maar de dingen die spontaan in mij opkomen.
Fluctuat nec mergitur

Auden
Experienced user
Experienced user

Voor het eerst stemmen / partijen en holebirechten

Bericht door Auden » 20 jun 2014 09:49

Bovendien is N-VA tot de EVA toegetreden als erfgenaam van de Volksunie, nadat Spirit ermee ophield. Van de linkervleugel van de Volksunie kon je nog zeggen dat ze min of meer groen en progressief waren. N-VA is uit de rechtervleugel voortgekomen, die de linkse VU'ers mogelijk nog dieper minacht dan de Walen (zet twee flaminganten bijeen en ze gaan in ruzie uiteen :p, van dat cliché is iets aan).
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 20 jun 2014 12:57

JFK schreef:Een fractie in het EP heeft wél iets om het lijf hoor. Meer dan je denkt.
Gaande van amendementen in te dienen (en dat zijn er heel wat.), blokvorming tijdens stemmingen, leveren van verschillende commissie-en werkgroepvoorzitters naargelang je belangrijkheid, krijgen van financiële middelen, grote invloed op het toekennen van sleutelfuncties,.....
En dit zijn dan nog maar de dingen die spontaan in mij opkomen.
Dat weet ik best, maar wat verandert dat inhoudelijk aan het N-VA-programma? Sommige mensen stellen het nu voor alsof de N-VA alleen al door het toetreden tot die fractie een homofobe, anti-Europese partij is geworden. Ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat de N-VA aldoende partijen als de Deense Volkspartij de facto een duwtje in de rug geeft. De partij geeft ook toe dat het een moeilijke afweging is geweest. Het huidige systeem, waarbij allerhande voordelen aan fractievorming worden gekoppeld, dwingt nu eenmaal tot allianties waar niemand werkelijk op zit te wachten. Mijns inziens is dat systeem zelf aan herziening toe.
Auden schreef:Bovendien is N-VA tot de EVA toegetreden als erfgenaam van de Volksunie, nadat Spirit ermee ophield. Van de linkervleugel van de Volksunie kon je nog zeggen dat ze min of meer groen en progressief waren. N-VA is uit de rechtervleugel voortgekomen, die de linkse VU'ers mogelijk nog dieper minacht dan de Walen (zet twee flaminganten bijeen en ze gaan in ruzie uiteen :p, van dat cliché is iets aan).
Je haalt partij en fractie door elkaar, vrees ik. De N-VA blijft bij de EVA, maar kiest voor een andere fractie. Die spagaat alleen al toont aan hoe arbitrair die fracties uiteindelijk zijn.
De EVA is overwegend links-regionalistisch, maar het regionalistische was toch altijd belangrijker. De Lega Nord bijvoorbeeld maakte ook korte tijd deel uit van de EVA.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 20 jun 2014 13:28

Mja, mijn uitleg was niet duidelijk genoeg: ze blijven inderdaad nog met de EVA-partij verbonden. Het onderscheid tussen partij en alliantie is belangrijk, dat zeker. Uiteindelijk heeft de EVA toch punten van overeenkomst gevonden om een alliantie met de Europese Groenen aan te gaan.
De Lega Nord-episode is van korte duur geweest en ze zijn eruit gebonjourd omwille van hun xenofobie. Eigenlijk zag je hetzelfde in de oude Volksunie: de tegenstrijdigheid druipt eraf, variatie van progressief tot extreem rechts. Qua stemgedrag is N-VA nooit een echt een trouw EVA-lid geweest.

Het verandert niets aan het programma van N-VA, ze geven wel de boodschap: het kan ons niet schelen dat we ons associëren met racisten en homofoben, ieder middel is goed om ons socio-economisch programma door te duwen en ethiek zetten we graag tussen haakjes. De EVP is theoretisch een mogelijke keuze voor een rechtse, conservatieve partij (maar ook daar: in gezelschap van Silvio :p ).
Omgekeerd zou een fractie met Verhofstadt ook een kanjer van formaat geweest zijn, maar dan voor de geloofwaardigheid van Verhofstadt en zijn polemieken tegen N-VA en nationalisme.
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 jun 2014 14:14

Dank u wel, Auden! :lovesigh: :adore:
Je was me voor! 8)
Fluctuat nec mergitur

Gesloten