Biep biep… holebi… biep biep: de GAYDAR!

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
105 berichten • Pagina 1 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Biep biep… holebi… biep biep: de GAYDAR!

Berichtdoor Loesbloem » 16 dec 2013 01:41
Sinds ik een goede maand geleden mijn kast op een kier zette, betrap ik mezelf er vaak op andere mensen te “scannen”. Op café, in het auditorium, op de fiets… overal probeer ik te raden wie holebi is en wie niet. Naar mijn gevoel kan ik de homoseksuele mannen er wel uithalen, maar (helaas) lukt dat bij vrouwen/meisjes niet. Tenzij ik een koppel tegenkom natuurlijk.

Nu vroeg ik me af hoe het met jullie gaydar gesteld is? En of het iets is dat jullie in zekere zin ‘ontwikkeld’ hebben toen jullie uit de kast kwamen? Of vinden jullie dit allemaal eerder quatsch?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover!
Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 26
Geslacht: Vrouw

Re: Biep biep… holebi… biep biep: de GAYDAR!

Berichtdoor padzo » 16 dec 2013 22:22
Nu moet je mij toch eens zeggen hoe je in godsnaam homoseksuele mannen er uit haalt? :P
Ik herken vaak vrouwelijke en/of extraverte homo's maar die hebben heel wat andere interesses dan ikzelf, dus daar heb ik niets aan. Pas op, ik ben bevriend met een ubercoole homo met een slap handje, ik moet dat durven zeggen, maar we hebben geen raakvlak buiten eens goed met elkaar lachen.

Ik heb een selectieve gaydar voor de rest. Ik spot knappe jongens en beeld Me die dan in als homoseksueel en uberinteressant. Ding is dat ik echt veel kritischer ben op innerlijk dan op uiterlijk vlak (Ne Piet is Ne Piet!), dus uiteindelijk zou ik überhaupt niet veel aan een gaydar hebben, want dat zou compleet nutteloos zijn.

ik denk voorts dat er eigenlijk in het algemeen weinig mensen hun lief leren kennen hebben door ze aan te spreken obv louter uiterlijk. Maar het is altijd leuk op te dromen uiteraard. :homo:

btw: ik heb te veel uber gebruikt in deze post. ONSCHULDIGEN .
en dat van die Piet was min of meer een grap
padzo
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22
Geslacht: Man

Berichtdoor Loesbloem » 18 dec 2013 00:12
padzo schreef:Nu moet je mij toch eens zeggen hoe je in godsnaam homoseksuele mannen er uit haalt? :P

Hm ok, misschien was ik iets te enthousiast en waarschijnlijk zijn het toch vooral de mensen die het op de een of andere manier toch laten zien, die ik herken. Maar ik bedoel maar dat ik lesbische meisjes vrouwen heel 'onzichtbaar' vind. WAAR ZIJN JULLIE? ;-)

Mijn excuses als ik gefrustreerd over kom, ben ik niet hoor :D !
Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor mientje » 18 dec 2013 08:58
Het ding met een gaydar is dat velen denken hem te hebben, maar weinigen het echt zeker zijn. Op straat denk ik ook geregeld 'ik denk dat die lesbisch is', maar ik heb het nog nooit gecontroleerd door het te gaan vragen. Daarnaast heb je ook de personen die bij elke coming-out zeggen: 'ik wist het', wat ik ook niet altijd geloof.

Los daarvan geloof ik wel dat er non-verbale communicatie is, die typisch is voor holebi's, maar daar heb je meer voor nodig dan een glimp van ver. Bovendien is die theorie, volgens mij, niet sluitend.

Op radio 1 was er onlangs de girlgaydartest http://www.radio1.be/girlgaydartest omtrent clichés (wat volgens mij een beetje de basis is van een gaydar). Ik had 7.

Ikzelf herken ze niet altijd, van sommige coming-outs val ik stijf achterover. Maar ik ga vaak naar holebi-cafés, daar heb je dat niet nodig ;) . Gaydarren als ik ergens staat te wachten of gewoon op een bankje zit, vind ik fijn; ik kijk graag naar mensen. Maar ik blijf mij ervan bewust dat hij wellicht even selectief is als die van Padzo. Ik hoop dat ze lesbisch is.
mientje
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25

Berichtdoor lithium » 19 dec 2013 17:10
Hahaha, heel grappig deze discussie, maar vooral ook heel interessant!

Ik ga grotendeels akkoord met jullie! Uit eigen ervaringen heb ik ontdekt dat ik de jongens er doorgaans veel sneller uithaal dan de meisjes (niet echt handig dus voor mij).

En inderdaad, ik ga vooral af op de clichés die we nog steeds hebben, ook al tellen die clichés tegenwoordig steeds minder en minder. Veel stoere, mannelijke meisjes waar mijn 'gaydar' tilt bij slaat bleken achteraf "gewoon" hetero te zijn (of dat beweerden ze althans). En omgekeerd ben ik al een paar keer uit de lucht gevallen bij bepaalde meisjes hun coming-out --> wat ik btw ongelooflijk stoer vind: zo iemand waarvan nu eens niémand had kunnen merken dat ze voor de vrouwen viel. (Maar daar gaat het niet om)
Wat ik dus wil zeggen is dat het met onze moderne samenleving steeds moeilijker wordt om puur op uiterlijk af te gaan; soms begin ik dan zo'n buikgevoel te krijgen als ik eens een gesprek met die persoon begin (afgaand op bepaalde verbale en non verbale tekens die die persoon al dan niet bewust geeft) en dus iets minder oppervlakkig kijk. [zeg me als ik verkeerd ben..]
Waar ik me wel heel vaak aan laat vangen is de verwarring van de gevoelens van "ze IS lesbisch" en "ik WOU dat ze lesbisch was" ... als je een meisje wel ziet zitten, ben ik niet meer objectief en kan ik totaal niet meer afgaan op dat 'buikgevoel' .. en da's echt jammer ;)

grtjs
lithium
New user
New user

Berichtdoor Anne » 25 jan 2014 14:31
Om de een of andere reden vragen ongelofelijk veel vriendinnen om hun vermoedens (of iemand al dan niet holebi is) te bevestigen. Volgens mij gaan zij ervan uit dat alle homo's lesbiennes een fantastische 'gaydar' hebben, maar helaas heb ik daar zelf nog niets van gemerkt. Net zoals de anderen hier hóop ik vaak dat iemand lesbisch is maar of ik daar ooit zeker van ben? Absoluut niet. *zucht*

Lang leve de regenboogbandjes! Hoewel.. Die worden tegenwoordig ook door iedereen gedragen. :(
Anne
New user
New user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Préttiggestoord » 28 jan 2014 13:11
Volg de netwerkjes op Facebook.. :wink:
Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Berichtdoor Fejamie » 03 feb 2014 21:20
mientje schreef:Op radio 1 was er onlangs de girlgaydartest http://www.radio1.be/girlgaydartest omtrent clichés (wat volgens mij een beetje de basis is van een gaydar). Ik had 7.

Zalig initiatief van Radio 1 :p.

Wat betreft de gaydar, zelf merk ik dat ik er soms ook wel dik naast zit maar ook heb ik enkele vrienden die wel beroep doen op de zogezegde 'gaydar' :P . Telkens er gekeken wordt naar een (dames)basketbalwedstrijd en er potentiele lesbiennes tussen zitten krijg ik toch wel de vraag gesteld van "wat zegt uwen gaydar, groen of rood?" maar zelf moet ik toch wel bemerken dat dat spel soms eens tilt slaat :) !
Dus wees gerust, ik denk dat je helemaal niet de enige bent bij wie de gaydar niet altijd of niet helemaal werkt :) .

xx
Fejamie
New user
New user

Berichtdoor fender1995 » 07 feb 2014 23:49
Ik betrouw mijn gayradar soms te slecht
fender1995
Regular user
Regular user

Berichtdoor winteriscoming » 11 apr 2014 18:30
De mannen kan ik er meestal wel uithalen. De vrouwen jammergenoeg niet.

Préttiggestoord schreef:Volg de netwerkjes op Facebook.. :wink:

Ik denk toch niet dat je dat bij iedereen op facebook kan zien.
winteriscoming
Regular user
Regular user

Leeftijd: 27

Berichtdoor sail » 11 apr 2014 21:49
Ik ga volledig akkoord dat ik er jongens makkelijker uit haal dan meisjes (zoals de meeste hier) maar dat is dan ook gewoon de toffe slape handjes mannen waar meisjes zo makkelijk mee praten. :P (cliché)
Verder denk ik dat meisjes dat nog altijd meer verstoppen dan jongens waardoor het zo verdomd moeilijk is om hen te spotten :( nu jah ik doe het zelf ook, al zou ik toch denken dat het bij mij moet opvallen (puur stereotype gewijs dan maar blijkbaar niet of ik heb echt blinde vriend XD )
Naar holebi bars & events gaan lijkt me (puur theoretisch want heb er nog geen ervaring mee) wel een goede manier omdat de gaydar wat te verfijnen ^^
en FB helpt, het is toch oh zo leuk om mensen te observeren vanop een bankje of aan de hand van foto's op fb. Uitzoeken of je je vermoedens kan bevestigen door een beweging die ze maken in het park of een post op hun wall :P (oh hopelijk benk ni de enige die zich daarme amuseert op saaiere momenten) maar ook ik ben al, al te vaak tot de conclusie gekomen dat hopen op die is holebi gaat lijken in die is holebi --' tot zelfs die is geïnteresseerd in mij ..... (onnodig frustratie I know, het komt wanneer het komt - al mag het wel gaan komen - specifiek zoeken zal niet veel helpen denk ik dan ^^)
sail
New user
New user

Leeftijd: 24

Berichtdoor evatje » 12 apr 2014 17:47
meisjes lukt mij ook echt niet... AL zou ik het zooo graag willen :)
evatje
New user
New user

Berichtdoor redwings » 12 apr 2014 17:54
sail schreef:Ik ga volledig akkoord dat ik er jongens makkelijker uit haal dan meisjes (zoals de meeste hier) maar dat is dan ook gewoon de toffe slape handjes mannen waar meisjes zo makkelijk mee praten. :P (cliché)
Verder denk ik dat meisjes dat nog altijd meer verstoppen dan jongens waardoor het zo verdomd moeilijk is om hen te spotten :( nu jah ik doe het zelf ook, al zou ik toch denken dat het bij mij moet opvallen (puur stereotype gewijs dan maar blijkbaar niet of ik heb echt blinde vriend XD )
Naar holebi bars & events gaan lijkt me (puur theoretisch want heb er nog geen ervaring mee) wel een goede manier omdat de gaydar wat te verfijnen ^^
en FB helpt, het is toch oh zo leuk om mensen te observeren vanop een bankje of aan de hand van foto's op fb. Uitzoeken of je je vermoedens kan bevestigen door een beweging die ze maken in het park of een post op hun wall :P (oh hopelijk benk ni de enige die zich daarme amuseert op saaiere momenten) maar ook ik ben al, al te vaak tot de conclusie gekomen dat hopen op die is holebi gaat lijken in die is holebi --' tot zelfs die is geïnteresseerd in mij ..... (onnodig frustratie I know, het komt wanneer het komt - al mag het wel gaan komen - specifiek zoeken zal niet veel helpen denk ik dan ^^)

Helemaal akkoord met het bovenstaande!
Maar ik haal meisjes er wel nog snel uit, maar ook vooral de echt stereotiepe, waar je niet naast kan kijken. En nu bedoel ik het niet beledigend, maar dat is wat men wel vaker 'de manwijven' noemt en die halen de meeste hetero's er ook uit. Jammer genoeg is dat niet echt mijn type en ben ik daar dus helemaal niets mee. Wel haal ik er andere mensen ook snel uit als ik ze ken, maar ook dat draaide steeds op een teleurstelling uit (niet geïnteresseerd of al een lief).
-Babbelaar van het jaar 2015-
redwings
Knapste vrouwelijke forummer 2016

Leeftijd: 23

Berichtdoor Vantakopaap » 14 apr 2014 16:16
-)
Laatst bijgewerkt door Vantakopaap op 21 jun 2015 00:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Vantakopaap

Berichtdoor FiduciaryBank » 14 apr 2014 23:09
Vantakopaap schreef:Het is gewoon een gokspel.

After seeing faces for less than a blink of an eye, college students have accuracy greater than mere chance in judging others' sexual orientation. Their "gaydar" persisted even when they saw the photos upside-down, and gay versus straight judgments were more accurate for women's faces than for men's. bron: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 115859.htm

(een overzicht van onderzoeken is te vinden op http://en.wikipedia.org/wiki/Gaydar#Scientific_research)
FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Berichtdoor Paswoord » 18 apr 2014 10:37
Ik zou het totaal niet kunnen zien op het 'zicht', ik leid dat eerder af uit bewegingen en aanrakingen denk ik. Daar is dan meer seksuele spanning (of misschien is dat mijn verbeelding soms). Jongens kan ik er denk ik ook wel sneller uithalen, die hebben een zachtere uitdrukking in het gezicht vind ik - naast de manier waarop ze spreken en bewegen. Toch zit er in mijn klas ook een jongen waar de gayness vanaf druipt maar wel al enkele jaren een vriendin heeft. Lang leve de metroseksuele man zeker? Wat betreft vrouwen, ik had totaal niet kunnen zeggen dat mijn ex lesbisch was tot ze mij dat expliciet duidelijk maakte. Misschien was dat ook wel selectieve onwetendheid van mijn kant omdat ik toen zelf nog een beetje in denial was : ) Van mijn huidige vriendin had ik eveneens niet op het zicht van kunnen zeggen dat ze ook voor de vrouwen is. Ik ga er gemakkelijkheidshalve altijd vanuit dat iedereen hetero is tot het tegendeel bewezen is.
Paswoord
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Préttiggestoord » 20 apr 2014 23:32
winteriscoming schreef:De mannen kan ik er meestal wel uithalen. De vrouwen jammergenoeg niet.

Préttiggestoord schreef:Volg de netwerkjes op Facebook.. :wink:

Ik denk toch niet dat je dat bij iedereen op facebook kan zien.

Eenmaal je een aantal holebivrienden hebt begin je dat wel sneller te zien bij gemeenschappelijke vrienden.
Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Berichtdoor muisXx » 19 jun 2014 14:00
Er zit volgens mij ook iets van oefening achter. Hoe meer je optrekt met holebi's, hoe beter je in staat lijkt om ook holebi's te herkennen die je niet tijdens een holebi-activiteit tegenkomt. Mogelijks leer je het verschil te zien tussen een blik die iemand werpt op een geslacht waarin hij/zij wel geïnteresseerd bent vs een blik die dat niet inhoudt.

Mijn gaydar is er alvast enorm op achteruit gegaan sinds ik geen tijd meer had voor &of, webredactie WJNH, dingen zoals expedition Y, ... Nu kan ik echt uit de lucht vallen als iemand die ik al weken ken holebi blijkt.
muisXx
New user
New user

Leeftijd: 24

Berichtdoor neah » 26 jun 2014 23:16
ik haal soms de jongens eruit maar nooit de meisjes in mijn ogen is iedereen gay yaaay
mijn gaydar staat dus op 0
ik ben dus ook forever alone
neah
New user
New user

Berichtdoor Jell Gordan » 07 jul 2014 18:57
Moest iedereen waarvan mijn gaydar zegt dat ze holebi zijn (of waarvan ik het hoop :p ), het effectief zijn, dan zouden er bijna geen hetero's zijn.

Ik ben er dus niet zo goed in, vrees ik...
Never give a sword to a man who can't dance. And boy, can I dance!
Jell Gordan
New user
New user

105 berichten • Pagina 1 van 61, 2, 3, 4, 5, 6

Keer terug naar Het Praatcafe