Vroeger speelde ik met ...

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Springbal
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Vroeger speelde ik met ...

Bericht door Springbal » 09 dec 2013 10:33

De laatste drol van de Sint zijn Knol is net opgeveegd, Zwarte Piet heeft weer flink wat maanden rust, maar die arme elfen van de kerstman werken zich alweer volop uit de naad. Kerstbomen en kitcherige versieringen duiken weer overal op. Jawel, het einde van het jaar nadert weer, tijd voor gezelligheid, maar ook pakjestijd.

Misschien is interessant om te zien met welk soort speelgoed je vroeger speelde, was dit uitgesproken "mannelijk", "vrouwelijk", hadden anderen er problemen mee etc?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Re: Vroeger speelde ik met ...

Bericht door Springbal » 09 dec 2013 10:36

Om zelf alvast het goede voorbeeld te geven.

Ik heb vroeger zowel een strijkijzertje en een keukentje gekregen, als een "legerset" (jeep, helicopter, truck). Ik heb met autootjes gespeeld, maar kon evengoed op zolder in de verkleedkoffer duiken en een jurkje aantrekken (mijn broer ook notabene en die is behoorlijk hetero). Met playmobil en lego gekke stadjes gebouwd, heroïsche veldslagen uitgevochten. Met dino's en losse stukken speelgoed de gekste avonturen gemaakt. Ravotten in de tuin. Maar als ik bij meisjes ging spelen kon ik evengoed mee met de barbiepoppen spelen.

Een gewone mix van alles denk ik. Wie volgt?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Liro
Senior user
Senior user

Bericht door Liro » 09 dec 2013 12:48

Als kleuter speelde ik prinsesje.. yeah.. :oops:
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.

cerclezot
Experienced user
Experienced user

Bericht door cerclezot » 09 dec 2013 13:24

Ik speelde toch voornamelijk met Lego en ik vind het nu heerlijk om met mijn nichtjes van 1 en 2 met Duplo te spelen. Een maand geleden liep ik in Keulen de Legowinkel binnen en ik moest me inhouden om niet te veel te kopen.

Homba
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Homba » 09 dec 2013 13:43

Lego, autootjes, kampen bouwen, in bomen klimmen, vliegers oplaten, mijn Game Boy en Teifoc. Mijn ouders lachten altijd dat ik een halve jongen was. De grootste uitzondering op die tendens was toen ik in de derde kleuterklas een fruitpers vroeg aan de Sint. Mandarijntjes persen ging helaas niet zo goed, dat was wel een tegenvaller.

Kat
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Kat » 09 dec 2013 13:49

met barbies (heeeeel vrouwelijk), met k'nex (dat was dan weeriets jongensachtiger) en tekenen (niet echtgeslachtsgerelateerd)

Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Bericht door Loesbloem » 09 dec 2013 16:53

Ik heb uuuuren met mijn pop gespeeld, ik had er dan ook 'attributen' bij: buggy, fietszitje... noem maar op. Langs de andere kant ook heel veel met lego gespeeld. Wij (mijn broer en ik) bouwden dan een hele stad compleet met brandweer, politie, trein, voetbalveld én zelfs een ruimtestation. Verder hadden we ook een supergrote doos met van die blokjes die je in een heel parcours moet zetten en dan moet omduwen (hoe heet dat nu ook alweer?).

Qua buitenspelletjes heb ik vooral heel veel de straat op en af gefietst en verder ook gevoetbald.

Dus ja, zowel met "mannelijk", "vrouwelijk" als "neutraal" speelgoed gespeeld.

cerclezot
Experienced user
Experienced user

Bericht door cerclezot » 09 dec 2013 17:27

Loesbloem schreef:Verder hadden we ook een supergrote doos met van die blokjes die je in een heel parcours moet zetten en dan moet omduwen (hoe heet dat nu ook alweer?).
Volgens mij bedoel je domino

Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Bericht door Loesbloem » 09 dec 2013 17:39

ja inderdaad! Domino, dank u!
Spoiler! :
Afbeelding

mientje
Forum addict
Forum addict

Bericht door mientje » 09 dec 2013 18:26

Ik had een viertal barbiepoppen, maar na twee uur was ik al de helft van de attributen kwijt; na 1 dag verdwenen ze dan ook. Duplo was mijn lievelingsspeelgoed. Buiten speelde ik liefste met Afbeelding of met quadro: Afbeelding

Van k'nex en lego vond ik de onderdelen te klein.

We hadden ook een zalige tuin om kampen en boomhutten in te bouwen. Voetballen met grote broer, op voorwaarde dat ik, telkens hij scoorde, ook een goal mocht maken. (Ik speel nog altijd enkel tegen hem op voorwaarde dat ik win :oops: .)

Ook mijn knuffels waren een belangrijk onderdeel in mijn speelproces.

Ik had een neutraal winkeltje (het had geen attributen, enkel een toonbank) en dat is door de jaren een ruilwinkel, een museum, een ziekenhuis, een keuken .... geweest.

Quincy_
New user
New user
Contacteer:

Bericht door Quincy_ » 09 dec 2013 20:01

Ik speelde met alles wat mijn broer kreeg: lego, de legerverzameling + burcht, autoracebaan,.. Daarnaast vonden we het ook heerlijk om in de bomen te klimmen en boomhutjes te bouwen. Ik was eigenlijk een echte 'buitenspeler'. Ik hield ervan om te schommelen, aan het klimrekje ondersteboven hangen, zandkastelen maken, de tent opzetten en in spelen.. heerlijk! :)
Sometimes when we think we are keeping a secret, that secret is actually keeping us.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 10 dec 2013 09:07

Interessant topic! :D

Mijn ultiem speelgoed was toch wel LEGO (en voorheen DUPLO). Daar had ik echt enorm veel van. Van brandweerkazerne, politiekantoor tot twee kastelen, piratenschip en Spaans ontdekkingsreizigership. (grappig hoe je interesses toen eigenlijk al aan de oppervlakte kwamen) . Voor de rest speelde ik ook enorm veel met bouw-LEGO, waar ik dan voornamelijk flatgebouwen, huizen en andere hoge torens mee maakte.
(Sommigen die met mij al naar het STA.M geweest zijn, zullen bevestigen dat ik nog steeds een fascinatie heb om hoge LEGO-torens te bouwen. :blush: Freud ging er een vette kluif aan gehad hebben)

Buiten speelde ik vooral riddertje, ontdekkingsreiziger, ...... Zwaard, schild had ik wel al speelgoed, maar mijn ouders hebben heel lang geweigerd om mij een geweer of pistool te geven als speelgoed. Totdat ze echt niet meer konden, gezien ik teveel uit de boot viel bij vrienden.

Ik vroeg ook altijd Action Men, maar dat hebben mij ouders ook steeds geweigerd wegens 'te gewelddadig'

Maar ik had evengoed ook Barbies (twee of drie). Dat komt voornamelijk omdat ik vaak samenspeelde met mijn nicht van dezelfde leeftijd en mijn zus. En die weigerden altijd om de LEGO te spelen. Dus moest ik mij wel aanpassen.
Ik weet wel nog als kleuter dat ik een barbie geëist heb. Op een sinterklaasochtend kreeg ik een smoby-werktafel. ( :roll: Serieus lieve ouders..Dat was echt het meest crappy cadeau ooit..Ik....Een werktafel....met hamers en vijzen enzo... :roll: ..Ik heb er nooit naar omgekeken. :P Wel grappig is dat mijn jongste neefje er wel keiveel mee speelde later. Die is nu werkzaam in de bouw. Nogmaals..Grappig hoe kinderen hun latere interesses al heel diep in zich hebben) . Niet wat ik gevraagd had dus. Mijn zus had net een Barbie-villa gekregen en was daar wel enorm blij mee. Toen heb ik echt gehuild dat ik een barbie wou om te kunnen meespelen met mijn zus. Diezelfde sinterklaasochtend zijn mijn ouders nog naar de toenmalige FUN gereden om mij een barbie te laten kiezen. :ibi:
Fluctuat nec mergitur

Reuel
Meest begeerde vrijgezel 2017

Bericht door Reuel » 10 dec 2013 11:59

Oh, dit is een fijn topic!

De absolute nummer één bij mij was Lego. Kastelen bouwen, ruimteschepen, sporen aanleggen, dorpjes maken,... Haaah, jolly good times!
Ik had ook nog een vrij puike verzameling Playmobil, ook een mooie Playmobilpiratenboot en een gewone motorboot daarvan. Dus alles met het zee-thema was met Playmobil, de rest was met Lego. :)
En na een paar jaar kwam mijn boze stiefzus, en dan maakte alles van mijn kostbare legogebouwtjes kapot -al dan niet met opzet. 't Is dan ook nooit goedgekomen tussen ons.

Bij vrienden/vriendinnen waar ik ging spelen was het ook hier vooral Lego om dan gigantische dingen from scratch op te bouwen. Of verkleden en dan in een bos degelijke stokken zoeken om dan ridder te spelen (of Lord Of The Rings naspelen) gedurende dagen in de vakanties. Ook enorm veel geëxperimenteerd om brouwseltjes en drankjes van vanalles en nog wat te maken dat we vonden in de tuin of het bos.

Ik was precies wel de enige jongen die ook bij meisjes mocht gaan spelen destijds in het lager. Één vriendin van mij had enkel Barbie's, dus dan speelde ik daar ook wel mee als ik daar was. Ik vond het nog wel tof toen. :p

Mijn oma en opa hadden (en hebben) nog steeds een gigantische zolder, min of meer opgedeeld in verschillende delen. Zoals een bibliotheek, zetelhoek, tafelhoek, keuken,... Elk kleinkind nam dan zijn of haar plekje in en we speelden dan uren-, dagen-, wekenlang op de zolder 'Dorp', met allemaal verschillende rollen (de burgemeester, de winkelier, de klusjesman, de bibliothecaris,...) en iedereen richtte dan zijn eigen huis in. Heerlijke herinneringen :D . Of we gebruikten gewoon heel het huis van oma en opa en deden dan alsof dat de Titanic was en aan het zinken was.
Ze hadden ook nog een tuin met een zelfgebricoleerde speeltuin, dus als het mooi weer was hebben we daar toch ook wel ettelijke uren versleten op schommels, in de boomhut, op de glijbaan. Ook een paar keer op ontdekkingstocht geweest in het bos achter de tuin en we 'ontdekten' daar altijd een wei met paarden op. En we klommen er vaak over, om dan achtervolgd te worden door die paarden. Een beetje gevaarlijk als ik het zo overdenk :P .
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.

Justaface
New user
New user

Bericht door Justaface » 10 dec 2013 16:01

Qua speelgoed was ik als kleine jongen een beetje een buitenbeentje...

Aan een heel jonge leeftijd speelde ik namelijk met beidde Action Men and Barbie. Wat ik op zich niet zo heel raar vind want als kind ben je toch meer aangetrokken aan kleuren en vormen, los van alle verwachtingen dat de maatschappij heeft van je.

Maar wat ik altijd heel interessant vond was om de Action Men te laten trouwen, kinderen krijgen, te knuffelen en samen dingen te doen terwijl de Barbie de beste vriendin was.

Ook maakte ik kleertjes voor die Barbie's maar vaak heel super sletterig a la Xena en waren ze opeens allemaal ninjas die het moesten uitvechten met elkaar.

Hoh, de goeie ouwe tijd :)
Laatst gewijzigd door Justaface op 10 dec 2013 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 10 dec 2013 16:28

gezelschapsspelen zoals muizenval, peking mysteries, het ganzenbord, wie is het,....

Tetris op gameboy ( alsook super mario bros)

Hadden ook zo mannetjes van the turtles.

Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Bericht door Loesbloem » 10 dec 2013 16:34

Reuel schreef:Mijn oma en opa hadden (en hebben) nog steeds een gigantische zolder, min of meer opgedeeld in verschillende delen. Zoals een bibliotheek, zetelhoek, tafelhoek, keuken,... Elk kleinkind nam dan zijn of haar plekje in en we speelden dan uren-, dagen-, wekenlang op de zolder 'Dorp', met allemaal verschillende rollen (de burgemeester, de winkelier, de klusjesman, de bibliothecaris,...) en iedereen richtte dan zijn eigen huis in. Heerlijke herinneringen :D . Of we gebruikten gewoon heel het huis van oma en opa en deden dan alsof dat de Titanic was en aan het zinken was.
Oja, dit roept bij mij ook heerlijke herinneringen op aan mijn oma (en haar huis): een oud herenhuis met heel veel kamers waar wij dan als kleinkinderen ook vanalles uitstaken. In de ene slaapkamer gingen we op het bed gaan springen, in de andere kamer speelden we dan 'schooltje', we hadden ook een 'vertelkamer' oh en in oude kamer van nonkel J. gingen we op de bureaustoel gaan ronddraaien tot we misselijk werden... Zalig gewoon!

Mockingjay
New user
New user

Bericht door Mockingjay » 10 dec 2013 16:50

Ik speelde altijd met de Lego Duplo tot in het vierde of later zelf leerjaar. We hadden altijd meer gewone Legosteentjes maar dat zei mij niks want van mijn Duplo had ik een Zoo en een trein. Geweldig was dat. Nadien ging ik meer naar de Knex omdat mijn broer daar niet meer mee speelde en daar had ik een achtbaan van en probeerde ik ook altijd een super groot reuzenrad te maken.

En in het begin van al mijn spelen was ik het zoek en sorteerslaafje van mijn grote broer, toen ik dat kotsbeu was ging ik samen met mijn grote zus met de poppen spelen. Bij mijn Oma was het ook altijd feest want met haar speelde ik altijd gezin en dan was de oude popemie waar mijn moeder nog mee gespeeld heeft jarig. En met de autobaan heb ik ook nog wat gespeeld maar ik vond verjaardag spelen en slingers maken en ophangen veel plezanter.

En de knuffels, ik heb nog altijd bijna iedere knuffel die ik ooit gehad heb nog steeds in mijn Bed liggen. Mijn favoriete is een big die ik al sinds mijn geboorte heb en een pandabeer, van die twee ben ik nog altijd zot. :blush: Beiden hebben ook een ubercoole naam gekregen zoals "Varken, en toen ik wat origineler werd en de panda kreeg Bamboe Beetje, voor en achternaam enal! Vond ik in die tijd heel slim en cool van mezelf. Xd
Laatst gewijzigd door Mockingjay op 10 dec 2013 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Lalala!

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 10 dec 2013 17:00

Had ook zo'n winkeltje met namaakproducten, plastiek fruit en vals geld. Ook zo'n kleine kassa die dan een herkenbaar geluid maakte.

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 10 dec 2013 19:02

Ik begon met duplo (zet het nu ook niet voor me neus of ik speel verder). Dan naar lego bellville , ik speelde ook met barbies, poppen (ik en mijn zus maakten zelfs 'geboortekaartjes'); Ik bouwde bij mijn grootouders huizen met plastieken bouwblokken (dat wil ik ook nog altijd doen als ik daar ben, en alle kleuren hebben hun specifiek doel, muren, dak, afwerking). Buiten speelde ik in de zandbak , ik maakte huisjes plattegronden met natgemaakt zand. Ik had ook in een garage een bord hangen waar ik een imaginair klasje lesgaf, ook maakte ik soepen met gras, bloemen, wilde kastanjes, ...
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

_viooltje_
Regular user
Regular user

Bericht door _viooltje_ » 10 dec 2013 19:08

Oh mientje, zo'n waterbaan hadden wij ook :D Supertof! En voor binnen hadden we een spoorweg met treintjes en bruggen en een station en wissels :)

Voor de rest speelde ik vooral met papier: tekenen, briefjes schrijven, spelletjes uitvinden, lezen, knippen... Buiten klom ik graag in de boom of vond ik spelletjes uit voor op de stelten, of we speelden politie en boef, of we reden op ons fiets. Er was altijd genoeg gezelschap, en we vonden altijd wel iets uit om te doen. Enkel met poppen heb ik nooit gespeeld, zo te zien ben ik hier één van de enige :)

Plaats reactie