Holebi-thema in school

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Grensgeval
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Re: Holebi-thema in school

Bericht door Grensgeval » 23 jun 2014 17:14

In het vierde jaar hadden wij een RSV-dag (Relationele en Seksuele Vorming) waar het thema besproken werd, maar echte themadagen of zo waren er bij ons niet. Wel kwam het in verschillende vakken aan bod. Bij taallessen zaten er bij debatten weleens stellingen over holebi's tussen, en we hebben geloof ik ooit de film Fucking Amal besproken. Bij godsdienst hadden we een aantal lessen rond het thema seksualiteit.

Ik kan niet zeggen dat ik het als een gemis heb ervaren dat er geen echte themadagen besproken werden. Ik heb altijd het idee gehad dat zowel leerlingen als leerkrachten redelijk positief tegenover holebi's stonden. Ik prijs me dus gelukkig dat ik op een progressieve school zat, want ik kan me inbeelden dat er plaatsen zijn waar dergelijke themadagen wel hun nut kunnen hebben...
Welcome to my world of make believe

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door geeninspiratie » 23 jun 2014 17:20

Grensgeval schreef: Ik prijs me dus gelukkig dat ik op een progressieve school zat, want ik kan me inbeelden dat er plaatsen zijn waar dergelijke themadagen wel hun nut kunnen hebben...
Inderdaad! En dan hebben de leerkrachten en directie op zo'n scholen er nog het meeste behoefte aan... :-?
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

blue_sky
New user
New user

Bericht door blue_sky » 13 jul 2014 02:16

Waar ik op school zat heeft de godsdienstleraar (ondertussen 2 yaar geleden) een volledige les besteed aan het uitleggen waarom homoseksualiteit NIET natuurlijk is :o

ceke
New user
New user

Bericht door ceke » 13 jul 2014 11:36

In het zesde jaar hebben we wel enkele lesweken gesproken rond het thema holebi, maar sprekers of echte themadagen zijn er nooit geweest. De school waar ik zat, was ook niet zo conservatief en viel wel goed mee, er waren ook leerkrachten die zelf holebi waren en het werd wel allemaal geaccepteerd. Alleen merk je binnen de schoolmuren dat er niet zoveel holebi's zijn. Als ik hoor van oudere vrienden die al op het unief zitten, lopen er een keer dubbel zoveel homo's rond... Ik denk ook dat de meeste hun coming out dus pas na het middelbaar doen.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 13 jul 2014 12:26

blue_sky schreef:Waar ik op school zat heeft de godsdienstleraar (ondertussen 2 yaar geleden) een volledige les besteed aan het uitleggen waarom homoseksualiteit NIET natuurlijk is :o
Leuk is anders :( . Ja, dat is het probleem met godsdienst. Of ze zijn er volledig tegen of ze zijn juist heel positief. Maar is dat eigenlijk wel toegestaan? Ik weet dat men in het openbaar zijn mening mag geven (dus ook als ze zeggen dat homoseksualiteit niet natuurlijk is), maar of dat als leerkracht op een school te doen is toch erg onverantwoordelijk. Als je tegen homoseksualiteit bent, moet je toch geen leraar worden zeker?
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Elliiitje
New user
New user

Bericht door Elliiitje » 30 jul 2014 19:00

Ik heb het initiatief genomen om mijn directeur aan te spreken dat er niks werd rond gedaan.
Het feit dat mijn directeur homo is en ik een goede band met hem had hielpen wel.
Hij vond het super dat ik ernaar vroeg, al bleek hij wel elk jaar in het laatste jaar zelf een vorming te geven.

Die vorming was echt interessant en hij gebruikte duidelijk wjnh als bron :)

Mockingjay
New user
New user

Bericht door Mockingjay » 03 aug 2014 23:07

Ieder jaar word het wel eens aangehaald tijdens de lessen godsdienst etc maar echt dagen worden er niet aan besteed, op RSV dag ook eens in een groepje een kleine opdracht maar verder niks speciaals. Aan de ene kant snap ik wel dat sommigen dit nodig vinden maar aan de andere kant vind ik zo'n momenten als holebi in de kast echt een kwelling, om de een of andere reden heb ik altijd het gevoel dat iedereen mij aangaapt terwijl dat niet zo is. Dat weet ik ook maar toch heb ik op zo'n momenten echt het gevoel dat alles wat ik doe of niet doe de aandacht op mij focust en iedereen het direct ziet. Het feitje dat er vorig jaar tijdens een quiz opdracht eens een leerkracht vroeg of er holebi's in de klas zitten en iedereen toen naar mij keek geeft me nu niet bepaald zelfvertrouwen moet ik zeggen.

Zo'n persoonlijke thema's behandel ik eigenlijk liever thuis, dan heb ik dat onwennige gevoel niet en kom ik er sowieso veel meer over te weten in plaats van een gesprek waar alleen het vrouwelijke deel van de klas aan meewerkt.
Lalala!

Feeling_Alone
New user
New user

Bericht door Feeling_Alone » 30 aug 2014 22:22

In mijn school is er ook niks aan.
Ze doen er zelf niks aan om het gepest tegen te gaan.
en het feit dat ik de enigste holebi ben op de hele school zegt ook wel genoeg.
DUS...

Ik start zelf een campagne, ik start een gsa (gay straight alliance). In nederland is dat bijna in elke school, in belgie is er dan maar 1 school die dat heeft, dus start ik dat zelf en heb ik al acties bedacht :p

Let's hope it works :D
x

marie.el
New user
New user

Bericht door marie.el » 08 sep 2014 22:44

Bij ons werd er wel af en toe over gepraat. Er is ook eens een duo van WJNH geweest, denk ik, om er een uurtje vorming over te geven. En er was ook een soort holebiwerkgroep (paar leerkrachten en leerlingen). Geen idee wat dat precies inhield - ik bleef daar toen nog het liefst ver van weg - wel hingen zij onder andere posters op van WJNH, bijvoorbeeld. En de nonnen verwijderden die dan vakkundig...

sander
New user
New user
Contacteer:

Bericht door sander » 04 jan 2015 14:50

Mijn school had ook niet echt holebi-thema's... eigenlijk wel enorm jammer!
misschien een puntje waar ik kan aan welken als ik mijn diploma leerkracht secundair onderwijs heb gehaald :)

duckje
Regular user
Regular user

Bericht door duckje » 08 jan 2015 22:30

Ik zou me zo geviseerd en speciaal voelen als holebi als thema behandeld wordt. Dus ik ben hier geen voorstander van. Het komt voor in mijn lessen als alle andere zaken die ik normaal vind, want holebi zijn mag als normaal bekeken worden..

Logic3S
New user
New user

Bericht door Logic3S » 10 jan 2015 12:00

Tsja.... Bij ons komt het ook zelden verder dan een korte vermelding in de godsdienstles.
Al moet ik wel zeggen dat dit het eerste jaar is waarin een leerkracht gezegd heeft dat "mochten we met twijfels zitten we ze altijd mogen aanspreken". Ik meen me zelfs nog te herinneren dat ze zei dat er nog een thema rond holebi's zou komen.
Ben benieuwd wat dat gaat geven... :D maar eigenlijk heb ik er ook niet zoveel hoop op...

Verder is het inderdaad heel jammer dat scholen (en dan eigenlijk vooral middelbare scholen, waar jongeren (lees: pubers) hun identiteit proberen te vormen) daar (in de meeste gevallen) enorm weinig aandacht aan schenken. Ook bij ons is dit zo. Ik zit dan wel op een technische school, waar het nu ook niet bepaald de beste omgeving is om homo te zijn...
Ik moet iedereen teleurstellen: holebi-zijn is een doodnormale, saaie, biologische en chemische realiteit. Ik leef er elke dag mee, en ik kan niet zeggen dat ik er speciaal last van heb. - Tom De Cock (MNM)

wingin
Regular user
Regular user

Bericht door wingin » 11 jan 2015 10:09

In mijn school is er geen thema of acties rond holebis, maar dat is ook niet nodig vind ik (in die school). De leerkrachten zijn er heel open en los en grappig, en je kunt er altijd naartoe met je vragen. Sommige staan zelfs na de schooluren klaar voor je :)

Onderschrift verwijderd. Bekijk die PB die ik je stuurde, alsjeblieft ;) - BiNDing

Nick
New user
New user

Bericht door Nick » 01 feb 2015 21:04

Echt vormingsdagen/themadagen hebben we niet gehad over het holebi-thema. Maar dat betekent niet dat er niet over gesproken werd.

Toen ik in het vijfde middelbaar zat hadden wij eerder filosofie tijdens het vak godsdienst dan echt godsdienst zelf. Onze leerkracht stond zeer open voor dingen waar soms nog een taboe rond zit. Dat was ook de periode waarin ik me begon te outen tegenover vrienden en familie als biseksueel en ben daarmee ook naar die leerkracht gestapt. Ik heb haar gevraagd of we een lesuur konden vrijmaken om over dit thema te babbelen in de klas, als aanleiding voor mijn coming-out. Dat gesprek liep eigenlijk zo goed, dat had ik helemaal niet verwacht. Tegen het einde van het lesuur heb ik me toen ook geout tegenover mijn klasgenoten.

Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat zo'n klasgesprek een discussie kan opwekken in de klas, die misschien wel positief uitdraait, waardoor holebi's zich veiliger voelen om zich te outen. Ik vind een themadag dus ook een zeer goed idee.

Nick
Just keep swimming, just keep swimming, just keep swimming swimming swimming. ~Dori

Mou dareka no tame janakute jibun no tame ni waratte ii yo ~Bleach

KakaAfterATeaparty
New user
New user

Bericht door KakaAfterATeaparty » 15 mar 2015 12:22

Ik zit op een kleine middelbare school in een plattelandsgemeenschap, maar ondanks die plattelandsmentaliteit worden we wel goed gesensibiliseerd. In het derde jaar hadden we een woensdag projectdag over het holebi-thema en in het vierde jaar hadden we ook weer projectdag over relaties, waar het ook wel even aan bod kwam. In de gewone lessen wordt er echter nooit over gedebatteerd, maar dat beschouw ik als normaal, want andere maatschappelijk gevoelige thema's (bijv. migratie en integratie) passeren evenmin de revue en dat ligt waarschijnlijk ook wat aan sommige schoolboeken die nauwelijks aandacht hebben voor zulke onderwerpen.
Het enige waar ik me nu aan stoor is het thema van ons fameus schoolfeest: boys vs girls. Jongens en meisjes moeten dus tegen elkaar 'strijden' om uit te maken wie het sterke en zwakke geslacht is. Ten eerste: zijn man en vrouw niet evenwaardig? Ten tweede: is het vasthouden aan de clichébeelden van man en vrouw niet een van de oorzaken van homofobie? Holebi's beantwoorden nu eenmaal niet altijd aan die beelden.
Zo hebben ze (tiens, twee macholeerkrachten!) het schoolfeest immers voorgesteld: poetsende huisvrouwen versus voetballende mannen.
En daarbij: waarom moeten we mensen altijd in het hokje man of vrouw plaatsen?
Ik vind dus dat daaromtrent veel meer gesensibiliseerd moet worden. Weg met die hokjes en bijbehorende clichés! Een projectdag over gender zou dus misschien geen slecht idee zijn.

Plaats reactie