Boskamp: "Homo's moeten naar de dokter."

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
BiNDing
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Boskamp: "Homo's moeten naar de dokter."

Bericht door BiNDing » 14 aug 2013 15:46

Op vraag van lenny:
Te vinden op De Standaard Online (http://www.standaard.be/cnt/dmf20130814_00692876)
Voetbalanalist Johan Boskamp treedt in het Nederlandse tijdschrift Niewe Revu zijn vriend René van der Gijp bij, die vorige week heel wat kritiek kreeg nadat hij had gezegd dat ‘voetbal geen sport voor homo’s is’.
Het tijdschrift vroeg Boskamp om een reactie op de commotie rond René van der Gijp. Die had vorige week in het Nederlandse televisieprogramma Voetbal International gezegd dat voetbal geen sport voor homo's is. ‘Als je homo bent, dan ga je gewoon in een kapperszaak werken’, aldus nog Van der Gijp.

‘Wat een flauwekul allemaal. René heeft niks verkeerd gezegd. Hij mag zeggen wat hij wil. Ik ben het roerend met hem eens! Wat moet je anders zeggen als je al die bootjes (de Nederlandse voetbalbond met ondermeer Louis van Gaal nam met een boot deel aan de stoet in de Nederlandse Gay Pride, red.) ziet?', aldus Boskamp in De Nieuwe Revu.

'In België speelt deze discussie helemaal niet. Ik heb ook nooit een homo meegemaakt in al mijn jaren als speler en trainer. Al mijn medespelers waren hartstikke gezond, of ik ben stekeblind geweest, dat kan natuurlijk ook. Maar al die boze reacties, wat een zielige mensen.’

Boskamp zei ook nog dat homoseksualiteit iets is ‘waarvoor je naar de dokter moet’.
Gedachten bij dit artikel?
Laatst gewijzigd door BiNDing op 14 aug 2013 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

lenny
Forumkoppel 2017

Re: Boskamp: "Homo's moeten naar de dokter."

Bericht door lenny » 14 aug 2013 15:47

De grote boze voetbalwereld moet zich weer nestelen in de stereotypen...

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 14 aug 2013 15:53

Ik denk dat deze uitspraken het verminderen van het taboe over holebi's in de voetbalwereld niet ten goede zullen komen. Boskamp staat erom bekend om een flapuit te zijn, maar dit gaat er wel wat over, vind ik. Boskamp heeft volgens mij als tv-persoonlijkheid en voetbalbekendheid een voorbeeldfunctie en deze uitspraken passen daar niet in, vind ik. Hij mag vinden wat hij vind, maar daarom moet het nog niet zo geuit worden.

Het zou mij ook verbazen moest Boskamp in de Belgische voetbalwereld nog nooit een homo tegengekomen zijn. Holebi's in de voetbalwereld zijn er niet echt scheutig op zich te outen (mede door het hele taboe dat er zich rond bevindt) en deze uitspraken gaan er zeker niet bij helpen...
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

Sylvan
Senior user
Senior user

Bericht door Sylvan » 14 aug 2013 16:12

boskamp is een has-been die wanhopig probeert relevant te blijven (FC nerds anyone? )
zijn mening over homo's doet mij evenveel als de mening van een gorilla over de kak die hij in zen hand heeft en zo direct gaat smijten.
De mening van de huidige bondscoach, voetbaltrainers en spelers zelf doen er 1000 maal meer toe.
what kind of man loves like this?

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 14 aug 2013 16:55

Volgens mij heeft hij wat meer medische kennis nodig. :yeahimcool:

bieke007
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door bieke007 » 14 aug 2013 17:23

En ik die dacht dat ze in Nederland al zo ver stonden wat betreft acceptatie van holebi's!
every new beginning comes from some other beginning's end

Sage
Regular user
Regular user

Bericht door Sage » 14 aug 2013 17:33

Boskamp is gewoon een onnozelaar en een zielig figuur die graag het gevoel heeft dat hij nog belangrijk is, terwijl hij eigenlijk niks meer voorstelt.
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?

boekenwurmpje
Regular user
Regular user

Bericht door boekenwurmpje » 14 aug 2013 17:37

Ach als Boskamp en Van Der Gijp hun gezamelijk iq optellen (als ze al zover kunnen tellen) komen ze nog niet boven de kamertemperatuur.

2 van die onbenullige types die in die programma's alleen maar ingehuurd worden om de dorpsclown uit te hangen.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 14 aug 2013 17:54

Boskamp zegt dat hij die uitspraken niet heeft gedaan: http://www.sporza.be/cm/sporza/voetbal/130814_Boskamp
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Sage
Regular user
Regular user

Bericht door Sage » 14 aug 2013 18:08

raskolnikow schreef:Boskamp zegt dat hij die uitspraken niet heeft gedaan: http://www.sporza.be/cm/sporza/voetbal/130814_Boskamp
Het lijkt toch vooral alsof hij terugkrabbelt. "Ik heb zelf homo's in mijn kennissenkring". Een beetje hetzelfde argument als "ik ben geen racist, ik heb een Turkse collega en daar heb ik geen probleem mee."

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 14 aug 2013 18:28

Sage schreef:Het lijkt toch vooral alsof hij terugkrabbelt. "Ik heb zelf homo's in mijn kennissenkring". Een beetje hetzelfde argument als "ik ben geen racist, ik heb een Turkse collega en daar heb ik geen probleem mee."
Tja, hoe wil je dat iemand bewijst dat hij geen racist of homofoob is?
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Sage
Regular user
Regular user

Bericht door Sage » 14 aug 2013 18:41

raskolnikow schreef:
Sage schreef:Het lijkt toch vooral alsof hij terugkrabbelt. "Ik heb zelf homo's in mijn kennissenkring". Een beetje hetzelfde argument als "ik ben geen racist, ik heb een Turkse collega en daar heb ik geen probleem mee."
Tja, hoe wil je dat iemand bewijst dat hij geen racist of homofoob is?
Door zijn algemeen gedrag. Iemand die probeert te bewijzen dat hij geen racist of homofoob is, is per definitie al verdacht :P

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 14 aug 2013 18:49

Sage schreef:Door zijn algemeen gedrag. Iemand die probeert te bewijzen dat hij geen racist of homofoob is, is per definitie al verdacht :P
Het lijkt me vrij logisch dat iemand die ergens van beticht wordt, probeert te bewijzen dat het niet zo is. Ik zie niet in waarom zo'n reactie "per definitie verdacht" zou zijn.

Sage
Regular user
Regular user

Bericht door Sage » 14 aug 2013 18:50

raskolnikow schreef:
Sage schreef:Door zijn algemeen gedrag. Iemand die probeert te bewijzen dat hij geen racist of homofoob is, is per definitie al verdacht :P
Het lijkt me vrij logisch dat iemand die ergens van beticht wordt, probeert te bewijzen dat het niet zo is. Ik zie niet in waarom zo'n reactie "per definitie verdacht" zou zijn.
You're taking it too seriously :wink:

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 14 aug 2013 19:24

Ach, zoals ik al ergens liet te kennen geven, hij zou beter ook naar een psychiater gaan, maar daarvoor moet je kunnen denken. Probleem voor hem. Voor de rest, ja hopen dat de VRT hem geen forum meer geeft.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 14 aug 2013 19:29

Springbal schreef:Ach, zoals ik al ergens liet te kennen geven, hij zou beter ook naar een psychiater gaan, maar daarvoor moet je kunnen denken. Probleem voor hem. Voor de rest, ja hopen dat de VRT hem geen forum meer geeft.
Hopelijk wordt niemand gebroodroofd omwille van zijn (vermeende) mening...

cerclezot
Experienced user
Experienced user

Bericht door cerclezot » 14 aug 2013 20:06

Wat Van Der Grijp zegt is echt schandalig en komt de acceptatie van holebi's in de voetbal zeker niet ten goede. Alsof elke homo/biseksuele man kapper is (het idee alleen al :kots:). Maar ik vraag mij af hoe Boskamp het precies gezegd heeft en wat de media er van gemaakt hebben. Want journalisten zijn er ook niet vies van om iemands worden zo te verdraaien om toch maar lezers te krijgen. Als hij zoals hij nu zegt enkel gezegd heeft dat hij geen weet heeft van homo's in de voetbal in zijn tijd. Dan is daar niks mis mee, want er zijn weinig voetballers die er voor uitkomen. Als hij echter echt gezegd heeft dat homo's naar de dokter moeten, dan is dat inderdaad schandalig. In ieder geval is dit weer geen goede zaak voor homovoetballers die uit de kast willen komen. AA Gent doelman Boeckx zei in Extra time op canvas ook dat hij hoopte dat er geen homo's bij AA Gent spelen en mee onder de douche gaan. Dat is even homofoob alleen werd daar niet op gereageerd.

Peanut
Experienced user
Experienced user

Bericht door Peanut » 14 aug 2013 20:43

cerclezot schreef:Wat Van Der Grijp zegt is echt schandalig en komt de acceptatie van holebi's in de voetbal zeker niet ten goede. Alsof elke homo/biseksuele man kapper is (het idee alleen al :kots:). Maar ik vraag mij af hoe Boskamp het precies gezegd heeft en wat de media er van gemaakt hebben. Want journalisten zijn er ook niet vies van om iemands worden zo te verdraaien om toch maar lezers te krijgen. Als hij zoals hij nu zegt enkel gezegd heeft dat hij geen weet heeft van homo's in de voetbal in zijn tijd. Dan is daar niks mis mee, want er zijn weinig voetballers die er voor uitkomen. Als hij echter echt gezegd heeft dat homo's naar de dokter moeten, dan is dat inderdaad schandalig. In ieder geval is dit weer geen goede zaak voor homovoetballers die uit de kast willen komen. AA Gent doelman Boeckx zei in Extra time op canvas ook dat hij hoopte dat er geen homo's bij AA Gent spelen en mee onder de douche gaan. Dat is even homofoob alleen werd daar niet op gereageerd.
Klopt. Journalisten zijn altijd uit op sensatie. Ik heb dat fragment van 'Extra Time' trouwens gezien waarin Boeckx dat zei. Frappant want Boeckx zelf was serieus op zijn tenen getrapt toen een commentator een grap maakte over zijn tegenvallende prestaties. Maar bon, Boeckx is niet bepaald een groot licht.

De voetbalwereld zit vol extremen. Mboyo, ex-ploegmaat van Boeckx die reeds voor de Rode Duivels speelde en nu bij Genk speelt, hemelen ze op. Dat hij 7 jaar cel heeft gekregen voor groepsverkrachting daar tillen ze niet zo zwaar aan. En maar zeuren over verdraagzaamheid, tweede kansen... Maar homo's ? God, nee. Boeckx staat liever onder de douche met een veroordeelde verkrachter dan met een homo.

Het kan ook anders : in Duitsland gaat het er toleranter aan toe. De Duitse Bundesliga kent
negen clubs met een eigen homosupportersvereniging. Er zijn interviews geweest met spelers in de Bundesliga die anoniem zeiden dat ze homo waren waarop veel supporters en Angela Merkel hen hebben aangemoedigd om uit de kast te komen. Of het gebeurd is weet ik niet. Op dat vlak is Duitsland gewoon stukken toleranter, St.Pauli is een voetbalclub die vroeger een homoseksuele voorzitter had. Geen enkele keer heeft iemand zich daar negatief over uitgelaten. In België zou het er anders aan toe gaan. Het Belgisch voetbal heeft nog een lange weg te gaan.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 15 aug 2013 09:45

De hoofdredacteur van De Nieuwe Revu zegt nu dat Boskamp niét heeft gezegd dat homo's naar de dokter moeten. Wat woordelijk werd geciteerd, heeft hij echter wél gezegd, dus ook het gedeelte waarin hij opwerpt dat al zijn spelers "hartstikke gezond" waren.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130814_00693026

siegie
Forum addict
Forum addict

Bericht door siegie » 15 aug 2013 13:21

Ik heb nooit gevraagd dat minder genuanceerde mensen plots een voorbeeldfunctie zouden krijgen. Ik ga me dan ook niet te veel aantrekken van hun uitspraken over wat dan ook, zeker wanneer hen vragen worden gesteld die er in de eerste plaats voor dienen om verontwaardiging uit te lokken en kranten te verkopen.

De uitspraak zelf? Klein bier met wat je normaal hoort op de voetbal...
Onderschrift lijkt slecht Nederlands.

Gesloten