studiekeuze

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
20 berichten • Pagina 1 van 1

studiekeuze

Berichtdoor liekex3 » 16 jun 2013 21:28
hoi iedereen.
Ik zit met een redelijk zwaar Dillema en had graag even jullie meningen hierover gehad.

Om bij het begin te beginnen:
Vorig jaar ben ik begonnen aan de opleiding kleuteronderwijs. Ik vond het een boeiende en leerrijke opleiding en ook de stages waren heel leuk! Ik haalde er veel voldoening uit, en zag mezelf echt als kleuterjuf in de toekomst.
Op het einde van het jaar kreeg ik een enorm slecht stagebezoek waardoor ik niet geslaagd was op stage (mede door teveel werkpunten aan mijn kant).
Voor de rest was ik op de opleidingsvakken geslaagd. Enkel stage dus niet. In september begon ik dus met volle moed aan een combi-jaar waarin ik vakken van het tweede volg maar stage van het eerste.
Doordat ik gebuisd was kreeg mijn zelfvertrouwen een enorme deuk, vooral omdat de stage waarop ik beoordeeld was wel heel goed was.
Naarmate dit academiejaar vorderde kreeg ik er minder en minder zin in. Ik was niet meer zo zeker dat dit is wat ik later wil doen. Ook nu weer heb ik problemen gehad op mijn stage, maar dit keer kwam het door een arrogante mentor.
Toch merkte ik dat mijn motivatie sterk gedaald was.

Dit terzijde is er sinds vorig jaar dacht ik een nieuwe opleiding sociale readaptatiewetenschappen. Deze opleiding spreekt me erg aan, maar ik heb me laten vertellen dat ze nog niet precies weten welke kant ze met deze opleiding op willen gaan, en dat er daardoor ook niet echt werkzekerheid is.

Nu is mijn belangrijkste vraag eigenlijk: Zou ik twee jaar opgeven en helemaal opnieuw beginnen of zou ik toch nog verder doen met de opleiding kleuteronderwijs(nog twee jaar) om eventueel daarna nog iets anders te studeren.

Zijn er mensen die de opleiding srw een beetje kennen en die mij meer info kunnen geven naar de toekomst toe(jobs)
Ik hoop op reactie want nog 3 maand en mijn keuze moet vast staan :)
liekex3
New user
New user

Leeftijd: 26
Geslacht: Vrouw

Re: studiekeuze

Berichtdoor Zus » 18 jun 2013 10:58
Ik ken die opleiding niet, maar ik ken wel een paar mensen die kleuteronderwijs hebben gevolgd.
De ene had net als jij problemen met de stages (en ook wel met de enorme hoeveelheid opdrachten). Zij heeft een jaar over gedaan, maar was dan een jaar later weer niet geslaagd voor haar stage. Uiteindelijk is ze gestopt en kinderzorg (7e jaar) gaan doen.
De andere zit nu in haar 2e jaar. In januari had ze het te zwaar. Als ik me niet vergis, heeft ze toen ook niet alle examens meegedaan. Dit semester heeft ze besloten om geen stage te doen, maar die te verschuiven naar volgend jaar. Dan zal ze dus haar stage van het 2e jaar combineren met de vakken van het 3e jaar.

Ben je nu wel geslaagd voor je stage? En hoe vind je dat verder, doe je je stage graag?
Als je al zeker weet dat je dit werk niet wil doen, maar dat je sowieso een andere opleiding wil gaan volgen, dan kan je beter nu veranderen, denk ik. Want als je een diploma hebt waar je uiteindelijk niets mee doet, dan zijn die jaren toch een beetje weggegooid...
Zus
Regular user
Regular user

Leeftijd: 30

Berichtdoor liekex3 » 18 jun 2013 18:53
Ik heb mijn uitslag nog niet voor mijn stage.
Er zit dus nog wel steeds een kans in dat ik slaag, maar het is een twijfelgeval.
Nu dat mijn examens voorbij zijn begin ik weer te twijfelen.
Ik zal maar gewoon mijn punten afwachten en dan kan ik nog zien :)

Maar kleuteronderwijs is inderdaad wel een heel zware opleiding qua stress, voorbereidingen, stages.
Ik zou niet meer opnieuw voor deze opleiding kiezen in ieder geval ook al vind ik het nog steeds wel leuk.
liekex3
New user
New user

Berichtdoor Zus » 19 jun 2013 11:13
Het lijkt mij een goed idee om eerst je uitslag af te wachten.
Als je niet geslaagd zou zijn, is het al makkelijker om met deze richting te stoppen, dan als je wel geslaagd bent.

Op zich is het ook niet slecht om er nu al over na te denken. Zo heb je genoeg tijd om informatie op te zoeken over de opleiding die je misschien zou willen gaan doen en om alles op een rijtje te zetten.
Het is ook niet makkelijk, een studiekeuze maken...
Succes!
Zus
Regular user
Regular user

Berichtdoor Anna* » 23 jun 2013 21:23
ik heb een paar vriendinnen die nu in het eerste jaar sociale readaptatiewetenschappen zitten. Voor zover ik weet lijkt die richting nog wel een beetje op orthopedagogie (wat ik doe), ik weet niet precies wat de verschillen zijn, maar het grootste verschil is dat orthopedagogie ook op volwassenen gericht is, terwijl dat bij sociale readaptatiewetenschappen niet is. Wat ik van mijn vriendinnen hoor , kan je er vanalles mee uit later om een paar dingen op te noemen, je kan in een leefgroep gaan werken, huiswerkbegeleiding... en waarschijnlijk nog veel andere dingen. Als je iets moet weten of zo, ik wil het altijd wel voor je vragen of je in contact brengen met één van die vriendinnen? want die weten er natuurlijk meer over als mij :)
Life begins at the end of your comfort zone
Anna*
Regular user
Regular user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Anna* » 23 jun 2013 21:23
maar volgens mij is er dus een brede keuze aan jobs ;)
Anna*
Regular user
Regular user

Berichtdoor liekex3 » 30 jun 2013 22:54
Om dus maar even mijn keuze bekend te maken :)

Ik was op alles geslaagd dit jaar, dus ik kan volgend jaar naar mijn tweede jaar kleuteronderwijs.
Vermits kleuteronderwijs mijn eerste keuze was blijf ik ook bij die keuze.
Het lijkt mij verstandiger om dit eerst af te maken en indien ik dit nog wil daarna nog SRW te gaan studeren :)

Toch bedankt voor de reacties
liekex3
New user
New user

Berichtdoor Anna* » 01 jul 2013 22:11
liekex3 schreef:Om dus maar even mijn keuze bekend te maken :)

Ik was op alles geslaagd dit jaar, dus ik kan volgend jaar naar mijn tweede jaar kleuteronderwijs.
Vermits kleuteronderwijs mijn eerste keuze was blijf ik ook bij die keuze.
Het lijkt mij verstandiger om dit eerst af te maken en indien ik dit nog wil daarna nog SRW te gaan studeren :)

Toch bedankt voor de reacties

proficiat! en veel succes er mee :D
Anna*
Regular user
Regular user

Berichtdoor scorpiandoll » 01 aug 2013 12:45
Ik zit een beetje met hetzelfde...
Maar ik heb wel al besloten dat ik ga stoppen met kleuteronderwijs omdat ik het mezelf niet heem mijn leven zie doen. Nu ben ik aan het twijfelen tussen orthopedagogie en srw. Weet iemand misschien wat nu juist het verschil is? Ik denk dat srw ongeveer hetzelfde is maar dan gericht op kinderen en jongeren. Maar in antwerpen kies je in het 2e jaar ook of je je meer wil richten op kinderen of volwassenen denk ik.

Weten jullie misschien ook wat de beste school is voor orthopedagogie?

Alvast heel hard bedankt!
scorpiandoll
New user
New user

Berichtdoor Zus » 02 aug 2013 09:55
Nee, ik weet niet wat de verschillen zijn of wat de "beste school" is voor orthopedagogie, maar ik weet wel dat je je bij orthopedagogie nog eens af moet vragen of je dat op bachelorniveau wil doen of liever op hbo5 (in het volwassenenonderwijs).
Zus
Regular user
Regular user

Berichtdoor liekex3 » 10 aug 2013 23:52
http://www.khleuven.be/Studeren-aan-de- ... en-Welzijn

http://www.khlim.be/opleiding/orthopeda ... r-klasse-1

Het zijn wel twee verschillende scholen. maar de beroepsprofilering blijft hetzelfde natuurlijk :)

Ik weet uit ervaring dat de KHLeuven een zeer goede hogeschool is en ik heb van ervaringen van vrienden gehoord dat Geel een zeer goede school is voor sociaal werk. :)
liekex3
New user
New user

Berichtdoor Chuck » 18 aug 2013 23:00
Ik volg nu SRW, en op zich is het wel een heel boeiende richting.
Er zit inderdaad wel een gelijkenis in met orthopedagogie, maar je kan inderdaad alleen met jongeren gaan werken. Of als ik mij niet vergis kan je ook nog in een leefgroep voor (mentaal) gehandicapten terecht, omdat naar hoe ik begrepen heb heeft Vlaanderen geen vaste vereisten voor iemand die met dit soort personen wil gaan werken.

Moest je SRW overwegen, zou ik ook zeker rekening houden met de richting Sociaal Werk, omdat mensen die deze richting hebben gevolgd ook zeker alle richtingen uitmogen van iemand die SRW heeft gedaan. Sociaal werk is net iets breder als SRW, maar gaat iets minder diep in op de leefwereld van jongeren. ;)
Chuck
Regular user
Regular user

Geslacht: Man

Berichtdoor liekex3 » 22 aug 2013 02:17
Oh chuck leuk!
Waar volg je dat?

Omdat ik een eeuwige twijfelaar ben heb ik de knoop doorgehakt en zal ik toch srw gaan volgen.
De opleiding biedt me meer uitdaging en kleuteronderwijs doet dat niet vind ik.
Ik heb besloten de sprong te wagen en ik weet zeker dat ik hier geen spijt van zal krijgen
Ik kan al bijna niet wachten tot ik mij kan inschrijven. Ik moet nog tot 10 september wachten aangezien ik al student aan de khleuven ben. :-)
liekex3
New user
New user

Berichtdoor jolien2808 » 22 aug 2013 12:14
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar twee jaar geleden zijn de hogescholen die orthopedagogie als opleiding hadden doorgelicht en dan kwam de HoGent (hogeschool Gent) er uit als meest kwaliteitsvolle voor de opleiding orthopedagogie hé :-)
*Love is a friendship on fire*
jolien2808
Regular user
Regular user

Leeftijd: 25

Berichtdoor kimberleeey » 15 okt 2014 19:53
goedendag allemaal

ik heb aan het overwegen om sociale readaptatiewetenschappen te gaan studeren aan de khleuven.
omdat het ver is en toch een enorme beslissing is om op kot tegaan zou ik graag wat meer informatie willen over deze richting. is er hier iemand die rsw gestudeert heeft of nog studeert? of mensen die dit ook overwegen om volgend jaar aan de richting te starten, dat zou ook fijn zijn

wie kan mij meer informatie geven?

alvast bedankt
met vriendelijke groetjes!
kimberleeey
New user
New user

Berichtdoor Zathura » 16 okt 2014 22:04
kimberleeey schreef:goedendag allemaal

ik heb aan het overwegen om sociale readaptatiewetenschappen te gaan studeren aan de khleuven.
omdat het ver is en toch een enorme beslissing is om op kot tegaan zou ik graag wat meer informatie willen over deze richting. is er hier iemand die rsw gestudeert heeft of nog studeert? of mensen die dit ook overwegen om volgend jaar aan de richting te starten, dat zou ook fijn zijn

wie kan mij meer informatie geven?

alvast bedankt
met vriendelijke groetjes!

Ik ken iemand die deze richting volgt, dus als je even zegt wat je wilt weten, dan kan ik dit doorgeven en post ik de antwoorden later in dit topic. ^^
Raise a glass, 'cause I'm not done saying it.
They all wanna get rough, get away with it.
Let 'em talk 'cause we're dancing in this world alone.
Zathura
Regular user
Regular user

Berichtdoor potvolkleuren » 16 okt 2014 22:25
Ik heb uiteindelijk de stap naar SRW gezet. (ik ben de starter van deze post, maar met een nieuw profiel omdat mijn vorige plots onvindbaar was :D)

Ik heb echt nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. Ik zit ondertussen in mijn 2de jaar, en ik hou echt van de opleiding. Ik volg ze ook in Leuven, en ook ik heb de stap naar kot moeten zetten omdat pendelen te tijdrovend was. Toch zou dat je niet mogen tegenhouden om de opleiding te kiezen.
Stuur me gerust een pb'tje met je vragen en ik zal ze met plezier voor je beantwoorden. :)
*De ogen zeggen wat de mond niet kan*
potvolkleuren
New user
New user

Berichtdoor lot3 » 14 aug 2016 21:38
Ik zie dat deze reacties van 2-3 jaar geleden zijn, maar ik heb hetzelfde probleem..
Ik wil volgend jaar gaan studeren en de enige 2 richtingen die me echt aanspreken zijn srw en orthopedagogie. Ik kan absoluut niet kiezen tussen de twee richtingen. Ik werk heel graag met jongen maar ook graag met ouderen (net iets liever met jongeren maar ik wil nog steeds de mogelijk hebben om met ouderen te kunnen werken) (Ik ben net afgestudeerd aan secundaire school; jeugd- en gehandicapten zorg)

Is er nog iemand die niet kon kiezen tussen deze twee richtingen of meer ervaring heeft met één van de twee richtingen?
lot3
New user
New user

Berichtdoor TD163 » 14 aug 2016 21:42
Wat wel eens kan helpen om je keuze te maken is de cursussen van een bepaalde richting zodat je een beter inzicht krijgt in de richting.
Nothing sounds like a straight six TD.
TD163
Regular user
Regular user

Leeftijd: 27

Berichtdoor lot3 » 14 aug 2016 21:45
ja dit ga ik doen, maar het probleem is dat ik enkel van srw de cursus kan inkijken, ik ken niemand die ortho doet..
lot3
New user
New user

20 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe