God en religie?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
BiNDing
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: God en religie?

Bericht door BiNDing » 13 aug 2014 18:09

Laynee schreef:Een collega van me is heel gelovig en zit momenteel als monitor op een christelijk jeugdkamp. Ik heb al wat discussies met hem gehad, daarom heb ik ook een vraag voor de gelovigen hier.
Volgens Genesis (2,24) zijn man en vrouw voor elkaar geschapen: "Zo komt het dat een man zijn vader en zijn moeder verlaat en zich zó aan zijn vrouw hecht dat zij volkomen één worden."

Hoe kunnnen een man en man of een vrouw en vrouw één worden? Dus hoe rijmen jullie deze visie met je homoseksualiteit?
Door de geschriften in de Bijbel niet letterlijk te nemen en de symboliek er achter te zoeken (Zo het Boek ook bedoelt is te lezen, meen ik).

Nota 1: Alles kan verklaard worden volgens de bijbel. Het is gewoon een kwestie van het te kunnen uitleggen.

Als ik het [Gen; 2,24 - Willibrord] interpreteer als 'de man verlaat de liefde van zijn vader en zijn moeder om zich bij de liefde van zijn vrouw terug één te voelen'. In de Nieuwe Bijbelvertaling ziet het vers er zo uit "Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt." Het 'één lichaam' zie ik als de vervolmaking van de liefde. Hieruit kan ook het losmaken verklaard worden eerder in de vers, losmaken van de liefde van zijn moeder en zijn vader.

Het één worden van een man en een vrouw kan dus ook bereikt worden tussen man-man en vrouw-vrouw.

Nota 2: IHet 'één worden' heeft volgens de officiële aantekeningen van de Willibrordvertaling toch vooral een lichamelijke bijklank. Dit wordt (volgens mij) dan weer getemperd door de voorgaande vers [Gen; 2,23] dat in de Nieuwe Bijbelvertaling stelt: "Toen riep de mens uit: "Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw,een uit een man gebouwd.".". Hier wordt er gesproken over een gelijke. Een object is per definitie gelijk aan zichzelf, dus de mens (man in de Willibrordvertaling) is gelijk aan de mens, want dat is ook zijn eigen gebeente, etc. en dus gelijk aan de vrouw en aan de man. De éénmaking kan dus bereikt worden tussen de mens en de mens, tussen welk geslacht dan ook.
Spoiler! :
Een vader hebben die godsdienst geeft. Het zorgt toch voor een afwijking.
Nota 3: Geniaal filmpje van lenny :D
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 14 aug 2014 13:40

Laynee schreef:Een collega van me is heel gelovig en zit momenteel als monitor op een christelijk jeugdkamp. Ik heb al wat discussies met hem gehad, daarom heb ik ook een vraag voor de gelovigen hier.
Volgens Genesis (2,24) zijn man en vrouw voor elkaar geschapen: "Zo komt het dat een man zijn vader en zijn moeder verlaat en zich zó aan zijn vrouw hecht dat zij volkomen één worden."

Hoe kunnnen een man en man of een vrouw en vrouw één worden? Dus hoe rijmen jullie deze visie met je homoseksualiteit?
Graag treed ik Binding bij.
Een bijbeltekst plaats je best in zijn context. Dat is de vertaling, de kruisverwijzingen naar andere teksten, de ontstaansgeschiedenis van de tekst, het boek enz...
De scheppingsverhalen zijn van een vrij recente data, 6e eeuw v.C in vergelijking met de andere verhalen van de Tora, 1200 v.C. Is het niet opvallend dat, een volk een verhaal schrijft over een paradijs waar ze buiten gezet worden terwijl ze zelf in ballingschap leven. Met andere woorden de scheppingsverhalen zijn ingegeven door de tijd waarin ze ontstaan zijn. Het is eigenlijk opmerkelijk dat er twee scheppingsverhalen zijn die elkaar tegen spreken. Enerzijds maakt God de mens op de zesde dag, anderzijds maakt God de mens eerst en boetseert hij hem uit klei en pas daarna de dieren.

Zoals Binding al zei is de vertaling naar vrouw vrij ongelukkig. Als je de Hebreeuwse vertaling er bij neemt gaat het over iesj en iesja. Maar wat daarvoor staat is veel belangrijker. "Eindelijk, dit is been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees! Mannin zal zij heten, want uit een man is zij genomen." De eerste zin is een uitdrukking van zeer diepe verbondenheid, de mens en zijn levenspartner zijn zeer diep verbonden en zowel de ene als de andere kunnen dus ook niet zonder elkaar. Dan wordt er een naam gegeven aan de nieuwe mens, 'mannin', een uit de man gebouwd wezen. Zoals Binding zegt is man = mens dus eigenlijk krijgt de mens zijn naam door het wezen dat uit hem is gemaakt. Het is pas voor het eerst hier dat dit woord man valt en hiervoor was sprake van mens. Dus de man ontstaat pas doordat er een 'vrouw' zou zijn.

Het is dus belangrijk te weten dat het scheppingsverhaal vooral gelijkheid en eenheid symboliseert en zeker geen onderdanigheid of macht, toch niet tussen de man en de vrouw.

Maar... dat geeft nog geen volledig antwoord op je vraag. De eenheid is symbolisch van aard, een relatie is de grootste eenheid die een mens kan hebben met een ander. Je streeft dus naar die eenheid, die je eigenlijk nooit kan bereiken. Ik denk dat die existentiële eenzaamheid hier als het ware wordt uitgelegd. Het is God die heeft gezorgd dat jullie samen horen, jullie zijn voor elkaar gemaakt, logisch dat jullie zo sterk naar elkaar verlangen... Daarna komt dan weer de verklaring waarom je die eenheid nooit zal kunnen verkrijgen, de zondeval. Maar de eenheid waarvan hier sprake is mag je zeker niet fysiek opvatten. Deze eenheid lijkt me even bereikbaar of onbereikbaar voor een homo koppel. De symboliek van twee mensen die voor elkaar gemaakt zijn en in een relatie staan waar ze streven naar de grootste gelijkheid en verbondenheid die er is kan net zo goed toegepast worden bij homoseksuele relaties.

De vertaling van vrouw, het is zo dat er sprake is van iesja, een soort vrouwelijke versie van de mens, toen nog niet man, dat zou pas na mannin zijn, is een verklaring hoe het komt dat een mens een gezin sticht. Om een antwoord te bieden op de vraag hoe ik dit rijm met mijn homoseksualiteit wil ik terug wat afstand nemen van het verhaal en de zin. Dit verhaal is, zoals de rest van de Bijbel geschreven door mensen. In hun tijd en gewoonten, een tijd waar homo koppels niet echt de regel waren. Is het dan vreemd dat wanneer ze een verhaal schrijven om moed te geven, dat dit een 'gewoon' gezin is? Deze keuze van 'vrouw' houdt geen keuze van God in, maar van de mensen die dit verhaal schreven.

Samenvattend: de eenheid waarvan sprake is universeel, dus even goed mogelijk binnen een homoseksuele relatie. Het woord vrouw is eerder een teken van de tijd en manier om de klassieke relatie te verklaren, geen duidelijke keuze tegen homoseksualiteit.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Laynee
**BANNED**
Geslacht: Vrouw

Bericht door Laynee » 16 aug 2014 23:34

Bedankt voor de oprechte antwoorden op m'n vraag. Ik apprecieer dit echt. :) Maar kun je geloven dat er simpelen zijn die gewoon lezen wat er staat? Het gaat ook mijn verstand te boven, dus blijven ombuigen om het in uw kraam te laten passen! :wink:
Go with the flow.

Auden
Experienced user
Experienced user

Bericht door Auden » 18 aug 2014 10:51

Laynee schreef:Bedankt voor de oprechte antwoorden op m'n vraag. Ik apprecieer dit echt. :) Maar kun je geloven dat er simpelen zijn die gewoon lezen wat er staat? Het gaat ook mijn verstand te boven, dus blijven ombuigen om het in uw kraam te laten passen! :wink:
Dat is het in essentie ook: van zodra bijbelteksten circuleerden kreeg je telkens weer aangepaste interpretaties naar gelang het uitkwam. Eeuwenlang werden deze bijbelteksten gebruikt om de tegenovergestelde boodschap te verkondigen. Traditionele conservatieven vinden dat progressieven de teksten ombuigen tot ze in hun kraam passen en omgekeerd. Er valt bijvoorbeeld evengoed wat voor te zeggen dat als je een vrouw "mannin" noemt, je haar ondergeschikt maakt aan de man, als afgeleid product, ook in benaming.
Het maakt ook nogal wat verschil of je deze teksten vanuit een joodse of christelijke invalshoek leest. Het idee van een zondeval importeren in het verhaal is een (late) christelijke reflex (de eerste Genesishoofdstukken komen weinig aan bod in het OT, op een paar late passages na waarin het vooral over de verdorvenheid van vrouwen gaat naar het voorbeeld van Eva; in Jezus' uitspraken in de evangelies en in Paulus' brieven zijn ze enorm belangrijk). De straf na het eten van de verboden vrucht is niet een verloren eenheid tussen twee mensen of zelfs sterfelijkheid (je kan nergens vinden dat de mens in het paradijs eeuwig zou leven), maar barenspijn en hard labeur om te overleven.

Progressieve gelovigen geven universele interpretaties aan passages met een "heteroseksuele bias" of minimaliseren teksten waarin homoseksualiteit op het eerste gezicht veroordeeld wordt (die gaan niet over homoseksualiteit zoals wij dat nu opvatten, is het antwoord). Het probleem hiermee is dat je heel moeilijk homoseksualiteit op zich positief kan waarderen met de bijbel. Bij een universele boodschap over liefde is homoseksualiteit iets dat er "toevallig" ook in past. Als er geen relevante tekst in de bijbel te vinden is over homoseksualiteit (positief of veroordelend), dan stel je dat je centrale heilige tekst hopeloos irrelevant is voor een belangrijk aspect (relaties, seksualiteit) in het leven van een bepaalde groep mensen.

Met de bijbel kan een gelovige alle kanten uit en er zijn tegenwoordig genoeg progressieve opvattingen om het eigen geweten met de teksten in overeenstemming te brengen. Daar zit het probleem niet. Sommige van zijn of haar medegelovigen daarentegen... ;)
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 05 sep 2014 20:11

Ik geloofde vroeger niet in god, hoewel pas na mijn 'black-out', want in mijn jeugd gingen we met mijn ouders elke zondag naar de mis. Niet dat ik dat fout vond. Mijn zus heeft ook een tijd bij het koor gezongen.

Als je tegenwoordig vraagt aan een doorsnee jongere of ze de tien geboden nog kunnen opzeggen, ga je helaas teleurgesteld zijn. Ik toch. Zelfs het 'Onze Vader' kennen ze niet meer.

Maar ik heb altijd wel geloofd dat er 'iets' moest zijn, al is het leven na de dood, maar dat is misschien niet hetzelfde als religie.

De laatste maand(en) regent het hier echter toevalligheden, ( ik kan ze gerust opnoemen als je wil), en ik begin het er toch aan te twijfelen of het allemaal wel 'toeval' is.

Ik ben zelfs op een punt gekomen dat ik buiten kerstmis (wat ik ook nog wel altijd doe met mijn ouders), maandelijks wel terug naar de mis zou willen gaan.

Of met een pastoor of geestelijke praten, godsdienst leerkracht(en) van het middelbaar zijn ook al goed.

Het is by the way dankzij mijn godsdienst leerkracht van mijn zesde middelbaar dat ik mij, ondertussen al 7 jaar, inzet bij Oxfam Wereldwinkels als vrijwilliger.

Diegene die interesse mochten hebben om het over 'Fairtrade' te hebben, stuur gerust een P.M. (Waar het hart van vol is, loopt de mond van over)

Een woord dat trouwens bovenaan op mijn rode lijst staat is ONRECHTVAARDIGHEID, in al zijn facetten trouwens, in alle religies en alle vormen
Verander de wereld, begin bij jezelf

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 09 sep 2014 00:16

Ik vind het mooi hoe je dat beschrijft; the legionnaire! Je lijkt me een erg puur iemand.

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 09 sep 2014 18:51

bedankt.

Je slaat de nagel op zijn kop, al maakt iedereen dat maar voor zichzelf uit.

P.S: de vorige paus (Benidictus), daar geloofde ik totaal niet in. En hij dan in Afraka, tijdens een bezoek, ging lopen vertellen dat condooms een slechte zaak zijn en je de natuur zijn vrije gang moet laten gaan, sorry, maar dan heeft hij toch afgedaan voor mij en is hij het niet waardig om in mijn ogen paus te zijn.

Met Fransiscus hebben we het misschien al beter getroffen, lijkt mij. Niet alleen op vlak van homo-tolerantie binnen de kerk. Ik denk niet dat hij het erg zou vinden als ik naar de mis zou gaan.

Ik keur het zeker ook niet goed wat er in de wereld al allemaal gebeurd is in naam van de 'kerk', al denk ik maar aan de kruistochten (en al die jihadstrijders die in naam van allah denken te vechten)

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 10 sep 2014 12:08

the legionnaire schreef:P.S: de vorige paus (Benidictus), daar geloofde ik totaal niet in. En hij dan in Afraka, tijdens een bezoek, ging lopen vertellen dat condooms een slechte zaak zijn en je de natuur zijn vrije gang moet laten gaan, sorry, maar dan heeft hij toch afgedaan voor mij en is hij het niet waardig om in mijn ogen paus te zijn.
Dat heeft hij dan ook helemaal niet gezegd. Hij pleitte voor voorhuwelijkse onthouding en echtelijke trouw.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Pancake
Forumkoppel 2017

Bericht door Pancake » 10 sep 2014 12:40

Ik las gisteren in de krant over een bisschop (ene Johan) die een brief naar het Vaticaan geschreven heeft i.v.m. de tolerantie van homohuwelijk, kunstmatige inseminatie en andere kerkelijke taboe's. Hoe staan jullie ertegenover? Ik persoonlijk nogal gemengd. Ik vrees dat alle pogingen om dergelijke taboe's uit de weg te ruimen nutteloos zullen zijn en al dan niet een averechts effect zullen hebben in de kerkelijke gemeenschap. De Kerk is namelijk niet te bekeren, want wat de Bijbel zegt, valt niet te betwisten.

Zou het kunnen dat er dan wel een zekere tolerantie komt? Ik zet er alvast mijn hoop niet op in.
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 10 sep 2014 13:12

raskolnikow schreef:
the legionnaire schreef:P.S: de vorige paus (Benidictus), daar geloofde ik totaal niet in. En hij dan in Afraka, tijdens een bezoek, ging lopen vertellen dat condooms een slechte zaak zijn en je de natuur zijn vrije gang moet laten gaan, sorry, maar dan heeft hij toch afgedaan voor mij en is hij het niet waardig om in mijn ogen paus te zijn.
Dat heeft hij dan ook helemaal niet gezegd. Hij pleitte voor voorhuwelijkse onthouding en echtelijke trouw.

sorry, dan heb ik dat verkeerd gehoord.

Toch heb ik bij paus Franciscus meer vertrouwen dan paus Benedictus.

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 23 dec 2014 23:54

Iemand gekeken naar "De Ketter en de Kerkvorst" Met Aartsbisschop Léonard en Etienne Vermeersch?

Natuurlijk was Léonard zeer Rooms-conservatief en restrictief in zijn opvattingen (ooh de verwondering :what: ) over masturbatie, seksualiteit, homoseksualiteit maar al bij al vond ik dat Léonard uit het eerste deel van de reportage blijk gaf van zeer integer man te zijn. Persoonlijk (in lijn van zijn geloof) keurde hij homoseksualiteit af maar als hij over anderen sprak, vond ik dat hij zonder al te veel paternalistisch te zijn toch een behoorlijk ruimdenkend perspectief had en ontzettend eerlijk sprak voor een zittend Aartsbisschop... Als je daar een Kardinaal Danneels tegenover zet (tegen Ivan Heylen bv. over seksueel misbruik binnen de Kerk: "ik vind zo dat we daar al voldoende over gepraat hebben zo...") Léonard in deze reportage ten minste hoe zal ik het zeggen... verfrissend was? :roll:
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 27 dec 2014 16:30

AmillionFaces23 schreef:Iemand gekeken naar "De Ketter en de Kerkvorst" Met Aartsbisschop Léonard en Etienne Vermeersch?

Natuurlijk was Léonard zeer Rooms-conservatief en restrictief in zijn opvattingen (ooh de verwondering :what: ) over masturbatie, seksualiteit, homoseksualiteit maar al bij al vond ik dat Léonard uit het eerste deel van de reportage blijk gaf van zeer integer man te zijn. Persoonlijk (in lijn van zijn geloof) keurde hij homoseksualiteit af maar als hij over anderen sprak, vond ik dat hij zonder al te veel paternalistisch te zijn toch een behoorlijk ruimdenkend perspectief had en ontzettend eerlijk sprak voor een zittend Aartsbisschop... Als je daar een Kardinaal Danneels tegenover zet (tegen Ivan Heylen bv. over seksueel misbruik binnen de Kerk: "ik vind zo dat we daar al voldoende over gepraat hebben zo...") Léonard in deze reportage ten minste hoe zal ik het zeggen... verfrissend was? :roll:
Die verenging van seksualiteit tot procreatie zit er natuurlijk al vanoudsher in gebakken. Uiteindelijk is dat de kern van de moeilijke relatie die de Kerk heeft met homoseksualiteit, anticonceptie, buitenhuwelijkse seks e.d.m.: een verwerping van het genot-om-het-genot. Léonard is daar heel helder over; je weet wat je aan hem hebt. Neemt niet weg dat hij op een bepaald moment toch de discussie afbrak toen Vermeersch enigszins op dreef kwam.

Overigens vond ik het maar saaie televisie. De discussies zijn op niveau, maar het zoveelste beeld van Vermeersch en Léonard die broederlijk naar Mozart en Bach luisteren was er te veel aan. De trailer voor komende zondag beloofde niet veel beterschap.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 28 dec 2014 20:57

Inderdaad mooie maar saaie televisie; het zijn gewoon twee gezapige oude mannetjes die voor zichzelf een zekere (confessionele) overtuiging hebben ontwikkeld en nog weinig bekeringsdrang hebben en elkaar gewoon respecteren.
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 28 dec 2014 23:21

Pancake schreef:Ik las gisteren in de krant over een bisschop (ene Johan) die een brief naar het Vaticaan geschreven heeft i.v.m. de tolerantie van homohuwelijk, kunstmatige inseminatie en andere kerkelijke taboe's. Hoe staan jullie ertegenover? Ik persoonlijk nogal gemengd. Ik vrees dat alle pogingen om dergelijke taboe's uit de weg te ruimen nutteloos zullen zijn en al dan niet een averechts effect zullen hebben in de kerkelijke gemeenschap. De Kerk is namelijk niet te bekeren, want wat de Bijbel zegt, valt niet te betwisten.

Zou het kunnen dat er dan wel een zekere tolerantie komt? Ik zet er alvast mijn hoop niet op in.
De dogma's gaan niet veranderen denk ik. Maar het signaal telt wel denk ik. De andere paus heeft duidelijk een andere tijdsgeest ingeluid. Ik hoop oprecht dat hij de gezanten van Johannes Paulus II wat kan verzwakken. Het gaat niet over taboes. zoals hier al wat later in dit topic is gezegd, heeft alles te maken met het idee dat 'de Kerk' seks ziet als een manier om kinderen te verwekken. Ook het huwelijk is eigenlijk niet geldig wanneer je vooraf de intentie hebt geen kinderen te krijgen. Dus het feit dat er een bisschop het opneemt voor bv holebi's, is volgens mij wel degelijk een goed teken. Het is een teken dat het instituut naar de holebi's toe komt. Het aandeel holebi's binnen 'de Kerk' is immers vrij groot.

Als ik zo vrij mag zijn denk ik dat je visie die is van iemand die eerder buiten 'de Kerk' of het Katholieke geloof staat. De dogma's zal je inderdaad niet veranderen. Maar dogma's zijn dingen die overeen gekomen zijn. Een voorbeeld is, vanaf nu spreken we af dat we in één God geloven en dat zowel Jezus, de Vader als de Geest één is en God. Of dat Maria ter hemel opgenomen is enz. Dit is op véél meer gebaseerd dan 'de Bijbel'. Ik ken weinig Katholieke jongeren die denken 'wat de Bijbel zegt is waar en daar kan je niet aan tillen'. Elke gelovige zal er waarde en geloof aan hechten, maar een gelovige zal zich vooral afvragen: Wat zegt dit verhaal, over of voor mij? Bij de brandende braamstruik kan je je bijvoorbeeld afvragen, wat zet mij in brand? Waarvoor zou ik alles opgeven? Leef ik met te veel zekerheden in het leven om te kunnen leven? Zeg ik wat mensen willen horen of zeg ik wat ik zie, hoe ik het zie. Iemand die gelooft hecht hier waarde en geloof aan, maar zal zich vooral afvragen wat het over of voor hem zegt. Net zoals ik me afvroeg of een leven als gelovige en homo met een partner (toen ik me dat afvroeg had ik nog geen lief), mogelijk is. Het antwoord lijkt duidelijk, maar ik moest dat zelf vinden.
eer
Zal een homokoppel plots kunnen trouwen? Neen. Verandert het iets? JA, de hoogste gezagdrager van een bisdom plooit zich naar onder meer holebi's.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 30 nov 2015 12:15

Tijdens de gebeurtenissen van de laatste weken stond het geloof vaak centraal. In hun reacties op Parijs werden als het ware nieuwe oorlogen ontketend. Het is allemaal de schuld van de moslims. Of: moet je een klein deel geradicaliseerde mensen veralgemenen met een hele gemeenschap? Ik ben zelf opgegroeid in Brussel. Vaak was ruim de helft van mijn klas moslim, maar veelal gematigd zoals christelijke mensen hun geloof dezer dagen beleven. De meesten hebben geen problemen met holebi's, maar extremisme vind je overal en mocht er geen islam zijn, zouden ze het binnen een andere strekking vinden.

Ik vond het frappant: de dag na de aanslagen begonnen mensen op sociale media hun steun te betuigen met "pray for paris" en al snel volgden de boodschappen dat je niet mocht bidden, maar moest vechten. Mensen die vinden dat religie moet afgeschaft worden, maar in hun beleving nog altijd denken dat "gelovigen" enkel zuiver dogmatisch leven en alle regels strikt volgen. Zo gebeurt dat zelden. Het is vaak een aanvoelen, zich kunnen identificeren met een strekking, al dan niet vanuit familiale achtergrond.

Goed, mijn punt is: ik blijf gelovig, maar keur extremisme in al zijn vormen af.

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 04 jan 2016 12:00

Ik blijf toch een aanhanger van het agnosticisme en ben dus een aanhanger van filosofen. Er is geen enkel bewijs dat God nu wel of niet bestaat, maar ik heb respect voor iedereen (zijn geloof). Ik geloof wel, maar niet in God (of ik nu atheïst ben dat zou ik nu ook wel niet durven zeggen, want ik geloof wel degelijk). Zo had ik even een relatie met een meisje die bij de Paus is geweest zelfs. Maar eerst dacht ik dat het niet zo extreem zou zijn, wat dus wel degelijk een gigantische turn off was toen. Ik vind dat je geen enge kijk mag hebben op het leven, niet alles blindelings volgen en dus af en toe de dingen in vraag moet stellen. Ik denk gewoon dat bepaalde Bijbelse verhalen wel echt gebeurd zijn, maar dat er eigenlijk gewoon een levensles achter zit. En dat is precies wat je eruit moet halen. De mensen waren vroeger meer onwetend als nu en daarom is de ontkerkelijking gewoon een feit. De Kerk is hopeloos verouderd. Ook de gaylobby in het Vaticaan is daar het beste bewijs van. Mensen vinden mythen, sagen, verhalen gewoon interessanter om te geloven dan het feit dat wat er is, alleen hetgeen is wat er bestaat. Maar ik herhaal: ik heb respect voor iedereen zijn (geloofs)overtuiging,... Niemand heeft de perfecte visie op het leven, daarom is het interessant om naar elkaars opinies te luisteren.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 04 jan 2016 16:29

Ik denk wat er is, wat men vandaag al kent, kan waarnemen, slechts een heel klein deel is van het grote geheel dat niemand precies kent. De prent: what the bleep do we know? is daar een goed voorbeeld van.
Ik zou mezelf daarom eerder spiritueel noemen, iemand die gelooft in een soort onsterfelijke ziel, maar hoe, wat, waar, waarom,....dat kunnen we allemaal nog niet weten. Zuiver dogmatisch regeltjes volgen, dat is niets voor mij, maar ik hou nog wel van christelijke waarden die het goede en kwade van elkaar scheiden. Ik hoop vooral dat er meer is na de dood. Heb daarom veel over BDE gelezen en onderzocht en alle getuigenissen, zelfs van artsen die wat opener zijn, is de conclusie toch wel dat de kans groot is dat het meer is dan puur een reactie van de hersenen ( kan daar wel verder op ingaan, maar wil toch vooral on-topic blijven)
Goed, ik vind dat geloof iets positiefs kan hebben in de zin van herenigd worden met overleden personen. Mocht ik honderd procent zeker weten dat elke week naar de kerk gaan daar de voorwaarde voor is, zou ik dat zeker doen.

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 06 jan 2016 21:46

Ik wil niet uitweiden, maar ik denk dat die 'bijna dood ervaring BDE' wel ethologisch-evolutief te verklaren zal zijn in de toekomst door de wetenschap, al zal er altijd wel een zone van onwetendheid blijven bestaan. Ik blijf bij mijn standpunt dat er niets zoals een 'zielenwereld' bestaat, daarmee geloof ik in het materialisme (alles is te herleiden tot materie). Het klinkt droog, maar het ook zo - denk ik. De mens is gewoon om aan zingeving te doen en zal dit maar moeilijk als echte waarheid onder ogen kunnen zien. Al zou ik ook liever willen geloven dat je ziel onsterfelijk is ;)
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 06 jan 2016 21:56

Als je het wil geloven, dan moet je dat een beetje proberen toelaten. Het werkt bevrijdend zonder dat je een extremistisch standpunt moet innemen.
De ervaring van o.a Pam Reynolds getuigt van een iets minder materialistische visie van de ziel binnen de BDE. De waarheid ligt altijd in het midden
Er is materie. Er is iets dat je mogelijk geen materie kan noemen.

Wiske
Schattigaard van 2017
Geslacht: Vrouw

Bericht door Wiske » 06 jan 2016 22:19

...
Laatst gewijzigd door Wiske op 03 jan 2018 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
:grouphug:

Gesloten