God en religie?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Daluicis
Senior user
Senior user

Re: God en religie?

Bericht door Daluicis » 20 nov 2011 11:22

LittleBraveGirl schreef:En zoals een beroemde filosoof (ik weet niet meer wie) ooit zie:" Heeft God de mens geschapen of schiep de mens God ?"
Dat was Nietzsche trouwens.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 20 nov 2011 12:05

Al meer dan één pagina discussie over God zonder dat religie ter sprake is gekomen.

Laten we het er voorlopig bij houden dat ik wel in meer of mindere mate religieus ben, maar niet geloof in een god voorzover je die god louter beschouwt als een bovennatuurlijk wezen, dus als een soort 'supermens' die de aarde heeft gecreëerd. Zo'n godsbeeld is ten eerste veel te antropomorf en ten tweede niet meer dan een filosofische hypothese. Maar met religie an sich heeft zoiets niet veel te maken.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 20 nov 2011 12:22

Daluicis schreef:
LittleBraveGirl schreef:En zoals een beroemde filosoof (ik weet niet meer wie) ooit zie:" Heeft God de mens geschapen of schiep de mens God ?"
Of volgens Freud "God is een infantiele illusie". Ik moet is zien of ik mijn cursus godsdienst uit het 6e middelbaar nog terugvind daar hebben we toen een aantal humanisten of zo gezien met hun mening aangaande religie.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

kwebbeltje
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door kwebbeltje » 20 nov 2011 12:23

AMPK schreef: Er is hier onderzoek naar gedaan en wat blijkt, mensen waarvoor gebid werd hadden geen betere uitkomst dan mensen waarvoor niet gebid werd en wanneer de patiënt wist dat er voor hem gebeden werd dan deed hij het zelf slechter dan mensen waarvoor niet gebid werd. De verklaring voor dat laatste is waarschijnlijk dat de patiënt die weten dat er voor hun gebid word denken dat ze er slechter aan toe zijn.
Hoe verklaar je dan dat de persoon ink westie er niets van afwist? Ik heb dit gedaan op mijn kamer, zonder haar bijzijn EN ze was er mentaal niet meer voor de volle 100% bij op die moment... leg dat dan eens uit, verklaar maar ^^ ;-)
i'm not a complete idiot, some parts are missing :p (tholens)

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 20 nov 2011 14:10

kwebbeltje schreef:
AMPK schreef: Er is hier onderzoek naar gedaan en wat blijkt, mensen waarvoor gebid werd hadden geen betere uitkomst dan mensen waarvoor niet gebid werd en wanneer de patiënt wist dat er voor hem gebeden werd dan deed hij het zelf slechter dan mensen waarvoor niet gebid werd. De verklaring voor dat laatste is waarschijnlijk dat de patiënt die weten dat er voor hun gebid word denken dat ze er slechter aan toe zijn.
Hoe verklaar je dan dat de persoon ink westie er niets van afwist? Ik heb dit gedaan op mijn kamer, zonder haar bijzijn EN ze was er mentaal niet meer voor de volle 100% bij op die moment... leg dat dan eens uit, verklaar maar ^^ ;-)
Zeer simpel, zelfs als je niet had gebid zou ze nog steeds beter geworden zijn.

LittleBraveGirl
New user
New user

Bericht door LittleBraveGirl » 20 nov 2011 15:24

Daluicis schreef:
Tnx ;)

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 20 nov 2011 15:25

noi esquerre schreef:
JustMe_ schreef:Hij heeft voor een klein deel gelijk hoor, maar houdt ook niet met alles rekening in zijn onderzoek. Denk maar aan de Tweede wereldoorlog! Hij beweert dat dat nog niets is tegenover bepaalde massamoorden vroeger. Maar vergeet niet dat de Tweede Wereldoorlog een jaar of vijf duurde, en de Atlantische slavenhandel eeuwen. Hij focust ook vooral op de ontwikkeling in het Westen, en heeft hij weinig aandacht voor de misdaden uit ons koloniale verleden. Hij vermeldt trouwens ook niet dat dagelijks duizenden mensen sneuvelen omdat ze met een in het Westen vervaardigd wapen worden doodgeschoten!

Zijn studie bewijst helemaal niet dat we in het algemeen vooruitgaan hier op aarde!
D'er zijn heden ten dagen ter wereld nog genoeg 'paradijzen' waar uw instant-oplossing Religie™ (werkt — als ik uw uitleg goed begrijp — zelfs tegen natuurrampen!) nog hyper-important is — en bijgevolg verstikkend voor alle mogelijke minderheden (van atheïsten, over vrouwen, tot holebi's). Het pittoreske Peshawar en het mondaine Teheran schieten mij als pracht-voorbeelden te binnen.

Ik kies toch maar lekker voor het verdorven, "oppervlakkige", "banale", irreligieuze Westen.
Ik zeg niet dat door te geloven we een perfecte wereld kunnen creëren. Maar ik denk wel dat als we iets meer 'God' of die kracht waarover ik het had proberen te zien/voelen, we daarmee ook meer naar onszelf en naar anderen gaan kijken en daarmee heel wat kunnen verbeteren. Als we die kracht in andere mensen gaan zien, zullen we ook beseffen dat iedereen gelijk is, zo ook de atheïsten, vrouwen en holebi's.
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 20 nov 2011 15:47

De lachende profeet schreef:Al meer dan één pagina discussie over God zonder dat religie ter sprake is gekomen.
Ik heb het niet zo voor bepaalde religies. (Niet dat ik er tegen ben maar) ze leggen je vaak beperkingen op en als je je daaraan houdt dan kom je daar of daar terecht.

Je mag niet dit..
Je mag niet dat..

Ah en waarom niet? Omdat dat in de bijbel, de koran, ... staat. :confi:

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 20 nov 2011 17:43

Préttiggestoord schreef:
De lachende profeet schreef:Al meer dan één pagina discussie over God zonder dat religie ter sprake is gekomen.
Ik heb het niet zo voor bepaalde religies. (Niet dat ik er tegen ben maar) ze leggen je vaak beperkingen op en als je je daaraan houdt dan kom je daar of daar terecht.

Je mag niet dit..
Je mag niet dat..

Religieuze voorschriften trachten je in de fysieke en mentale staat te brengen waarin een gevoel van religiositeit geproduceerd wordt. Men neemt aan dat in deze staat je gedachten helderder zijn (geen invloed/verstoringen door externe prikkels en interne verlangens). Het idee is dat je op deze manier dichter bij het goddelijke komt te staan. Da's ongeveer te vergelijken met sporters die bepaalde stoffen vermijden (zoals alcohol) omdat ze hun prestaties negatief beïnvloeden.

Helaas is het zo dat religieus vaak doordrongen zijn van de politieke agenda van de maatschappij waarin ze ontstonden. Vele religieuze voorschriften zijn daardoor niet meer van toepassing op onze maatschappij of zelfs heel destructief. Zoals in alle disciplines is dogma te vermijden, ook bij religie. Voor gelovigen is het erg belangrijk te beseffen dat voorschriften maar hulpstukken zijn en niet het Nirvana zelf.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Salomon

Bericht door Salomon » 20 nov 2011 18:17

Préttiggestoord schreef:

Je mag niet dit..
Je mag niet dat..

Heftruck heeft het al goed verwoord, maar: ik vind dat die "beperkingen" zoals jij ze noemt ook een hulpmiddel kunnen zijn. Ik ben zelf Katholiek en ik probeer te leven volgens de geest van de Bijbel. Dat brengt beperkingen met zich mee, maar het is ook verrijking. Maar dan moet je wel een onderscheid maken tussen de letterlijke voorschriften, zoals (ik zeg maar iets) het ter dood brengen van homoseksuelen en overspeligen, of de geest waarin zo'n tekst is opgesteld.
Die voorschriften ontstaan in een bepaalde periode in de tijd en in een bepaalde context, en je kan ze dus niet letterlijk gaan toepassen op het leven van vandaag.

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 20 nov 2011 18:58

AMPK schreef:Als God echt bestond dan zou hij berecht moeten worden voor misdaden tegen de menselijkheid.
Niet als we het als een onpersoonlijk iets zien :wink:
God heeft dan namelijk geen mening, en is zich niet eens bewust van wat zich afspeelt hier op aarde.
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

Salomon

Bericht door Salomon » 20 nov 2011 19:01

JustMe_ schreef:
AMPK schreef:Als God echt bestond dan zou hij berecht moeten worden voor misdaden tegen de menselijkheid.
God heeft dan namelijk geen mening, en is zich niet eens bewust van wat zich afspeelt hier op aarde.
Voor een Jood zou het een doodzonde zijn om God te vergelijken met een mens :wink:

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 20 nov 2011 19:05

Salomon schreef:
JustMe_ schreef:
Voor een Jood zou het een doodzonde zijn om God te vergelijken met een mens :wink:
True! De kerk heeft alleen maar van God iets menselijks gemaakt..

Salomon

Bericht door Salomon » 20 nov 2011 19:23

JustMe_ schreef:True! De kerk heeft alleen maar van God iets menselijks gemaakt..
Inderdaad, om het begrijpelijker te maken voor de "gewone" mensen. Daarom zijn ook al de heiligen zo populair: ze geven dat vreemde idee een menselijk gezicht. Voor een Jood is God absoluut transcendent, het is ondenkbaar dat Hij menselijke eigenschappen zou hebben.

lotr
Regular user
Regular user

Bericht door lotr » 20 nov 2011 20:09

Ik denk dat het redelijk raar zou zijn als God moest bestaan. Uiteindelijk hebben mensen god(en) simpelweg verzonnen om verklaringen te geven aan dingen die ze niet snapten. Het is voor mij een beetje hetzelfde als in Roodkapje geloven.
In sommige religies zijn er duizend goden, in sommige is er maar één... Ik kan er wel bij dat je gelooft dat er íets is. Maar als je gelooft dat de christelijke God de enige, echte god is, geloof je dan ook dat een pratende brandende struik Mozes een missie opgelegde of dat Jezus een lamme deed lopen? Ik geloof alleszins niet dat er ooit ook maar iemand is geweest die dingen ingefluisterd kreeg van een engel, duivel of god.

Aan de andere kant vind ik wel dat godsdienst en het geloof in God iets heel mooi kunnen zijn. Het is voor veel mensen zeker en vast een enorme steun . Ik heb er dan ook echt enorm veel respect voor, ook omdat godsdientsen enorm veel bijgedragen hebben aan alle beschavingen, vooral dan op ethisch en op cultureel vlak.
J’ai eu deux crises cardiaques, et j’ai du me faire avorter parce que j’ai pris du crack pendant que j’étais enceinte, en dehors de ça tout va bien.
Préttiggestoord schreef:Trouwens, lotr is gewoon de beste die er is. :)

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 20 nov 2011 21:52

JustMe_ schreef:
Ik dacht dat 'god' de mens geschapen had naar zijn evenbeeld. :confi: Bijgevolg zal hij wel een mening hebben. "Zijn boek" staat er alvast vol van.

dDelusional
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door dDelusional » 20 nov 2011 23:35

Mijn leerkracht godsdienst vroeger zei dat we God niet moesten zien als een omnipotent wezen dat al het slechte op de wereld kon tegenhouden, maar als een Vader die ons de mogelijkheid heeft gegeven keuzes te maken in ons leven - goed of slecht.

Zelf geloof ik wel niet, al snap ik het wel als anderen dat wel doen, zolang ze hun geloof niet opdringen. :)

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 21 nov 2011 00:02

dDelusional schreef:Mijn leerkracht godsdienst vroeger zei dat we God niet moesten zien als een omnipotent wezen dat al het slechte op de wereld kon tegenhouden, maar als een Vader die ons de mogelijkheid heeft gegeven keuzes te maken in ons leven - goed of slecht.
Als jij een beste vriend(in) hebt die bloederige moorden wil plegen in bv een kindercrèche (om een gruw voorbeeld te geven) en jij kan haar tegenhouden, dan hoop ik toch dat je hem/haar zult tegenhouden? Indien je dit niet doet ben je zelfs medeplichtig aan moord.

En dat is al één probleem waarom ik god, mocht hij dan toch bestaan, tenminste een klap verkopen.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 21 nov 2011 03:31

Too much biblical literalism makes baby Jesus cry.

Mensen, 'God' is maar een woord, en al de rest zijn maar aanvullende metaforen.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Salomon

Bericht door Salomon » 21 nov 2011 10:28

dDelusional schreef:
Mijn leerkracht godsdienst vroeger zei dat we God niet moesten zien als een omnipotent wezen dat al het slechte op de wereld kon tegenhouden, maar als een Vader die ons de mogelijkheid heeft gegeven keuzes te maken in ons leven - goed of slecht.

Zelf geloof ik wel niet, al snap ik het wel als anderen dat wel doen, zolang ze hun geloof niet opdringen. :)
Dat is ook hoe ik God zie, zoals jouw leerkracht het verwoordt (op een simpele manier).

Wat mij persoonlijk verschrikkelijk stoort is ook hoe sommige mensen naar gelovigen kijken. Ik dring mijn geloof aan niemand op en ik val anderen er niet mee lastig. Tenzij in mijn lessen, maar dat is ook de bedoeling :P Maar ik merk heel dikwijls aan de reactie van mensen dat ze gelovigen zien als mensen die achterlijk zijn, of dom.

@ lotr: het verhaal van de brandende struik is een metafoor, dat heeft niks te maken met geloven in God te maken. Het is niet omdat ik in God geloof dat ik de Bijbel letterlijk neem.

Gesloten