God en religie?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
JustMe_
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

God en religie?

Bericht door JustMe_ » 19 nov 2011 15:56

Bestaat God voor jou, of niet? Zo ja, hoe zie jij hem/haar/het dan?
Wat zijn jouw reden om, al dan niet, religieus te zijn (in de brede betekenis van het woord)?

Heb respect voor de mening van anderen, maar discussiëren en argumenteren mag natuurlijk altijd!
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

AMPK
New user
New user
Geslacht: Man

Re: God en religie?

Bericht door AMPK » 19 nov 2011 16:26

God kan niet bestaan omdat zijn bestaan de elementaire wetten van de fysica zou breken. Bovendien is er gedurende het hele bestaan van de mensheid geen enkel betrouwbaar stuk bewijsmateriaal gevonden voor zijn bestaan. Zijn bestaan is even onwaarschijnlijk als dat je in het park een sprekende boom tegenkomt die een perfect correcte lezing geeft over de wiskunde achter kwantumchromodynamica.

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 19 nov 2011 16:34

AMPK schreef:God kan niet bestaan omdat zijn bestaan de elementaire wetten van de fysica zou breken. Bovendien is er gedurende het hele bestaan van de mensheid geen enkel betrouwbaar stuk bewijsmateriaal gevonden voor zijn bestaan. Zijn bestaan is even onwaarschijnlijk als dat je in het park een sprekende boom tegenkomt die een perfect correcte lezing geeft over de wiskunde achter kwantumchromodynamica.
Kan je even uitleggen wat en hoe God dan precies die wetten van de fysica zou breken?
Let's meet somewhere with a pale blue sky and a warm summer breeze, a place where the leaves keep changing colour without falling down!

LittleBraveGirl
New user
New user

Bericht door LittleBraveGirl » 19 nov 2011 16:42

Ik persoonlijk geloof niet in God of het bestaan van een bovennatuurlijke kracht. Ik geloof enkel en alleen in de wilskracht. En zoals een beroemde filosoof (ik weet niet meer wie) ooit zie:" Heeft God de mens geschapen of schiep de mens God ?"
Mensen zoeken al heel hun leven lang naar antwoorden op bepaalde gebeurtenissen, (natuur)verschijnselen, ... (bv. Grieken en hun mythen) en als ze geen verklaring vinden, vinden ze gewoon een verklaring uit. Dus zou het niet kunnen dat God ook gewoon een van die verklaringen was ?

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 19 nov 2011 16:56

JustMe_ schreef:
AMPK schreef:God kan niet bestaan omdat zijn bestaan de elementaire wetten van de fysica zou breken. Bovendien is er gedurende het hele bestaan van de mensheid geen enkel betrouwbaar stuk bewijsmateriaal gevonden voor zijn bestaan. Zijn bestaan is even onwaarschijnlijk als dat je in het park een sprekende boom tegenkomt die een perfect correcte lezing geeft over de wiskunde achter kwantumchromodynamica.
Kan je even uitleggen wat en hoe God dan precies die wetten van de fysica zou breken?
De meeste religies van vandaag de dag gaan ervan uit dat God de toekomst kent, echter dit is onmogelijk omwille van het Heisenberg's onzekerheidsbeginsel. Het is bijvoorbeeld fundamenteel onmogelijk om tegelijkertijd de impuls en de plaats van een deeltje te kennen omdat hun operatoren niet commuteren en dus kun je de toekomstige plaats van het deeltje nooit kennen. Om dezelfde reden is het onmogelijk om de 3 componenten (x, y en z) van het impulsmoment te kennen. De meeste religies postuleren dat God het universum heeft gecreëerd maar hoe is dat mogelijk als hij zelf niet de volledige werking ervan kan begrijpen? Bovendien wijst het bewijs in de richting van een heelal dat toevallig ontstaan is maar binnen de beperkingen van de snaartheorie. Tijd en ruimte zijn aan elkaar gelinkt, zonder ruimte kan er ook geen tijd bestaan. Hoe kan God bestaan hebben als er geen tijd bestond? God zou nooit het universum gecreëerd kunnen hebben want dat impliceert het uitvoeren van een actie waarvoor tijd nodig is. Tenslotte, als je stelt dat er een God moet bestaan die het universum gecreëerd heeft kom je uit op de vraag wie God gecreëerd heeft (het beste antwoord hierop is, de menselijk geest :wink: )

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 19 nov 2011 17:00

LittleBraveGirl schreef:Ik persoonlijk geloof niet in God of het bestaan van een bovennatuurlijke kracht. Ik geloof enkel en alleen in de wilskracht. En zoals een beroemde filosoof (ik weet niet meer wie) ooit zie:" Heeft God de mens geschapen of schiep de mens God ?"
Mensen zoeken al heel hun leven lang naar antwoorden op bepaalde gebeurtenissen, (natuur)verschijnselen, ... (bv. Grieken en hun mythen) en als ze geen verklaring vinden, vinden ze gewoon een verklaring uit. Dus zou het niet kunnen dat God ook gewoon een van die verklaringen was ?
Ik ben het gedeeltelijk met jou eens. Maar ik denk vooral dat de mens een persoonlijke God heeft geschapen, dat ze een onpersoonlijke iets geprobeerd hebben 'menselijk' te maken. Ik geloof dat God een onpersoonlijke kracht is, en de wetenschap niet eens de middelen heeft om te bewijzen dat dit niet kan bestaan. Het is iets veel groter en omvangrijker dan wij kunnen begrijpen. Kan iemand mij helemaal uitleggen wat het universum is, hoe het heelal ontstaan is, en daar ook 100% zeker van zijn? Neen, want de wetenschap heeft dit ook nog niet kunnen bewijzen en vastleggen. Het is iets waar het menselijk verstand niet bij kan, en waar misschien die kracht, die ik God noem, wel voor iets mee tussen zit.

Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat deze kracht écht bestaat, net zoals er niet bewezen kan worden dat het niet bestaat! Maar misschien hoeft dit ook niet bewezen te worden.
We hebben de laatste eeuw steeds meer aandacht voor het wereldse, het banale, het oppervlakkige, ... Helpt het ons veel vooruit? Dat vraag ik mij soms af, want we zien in deze tijden ook veel slechte dingen gebeuren: de opwarming van de aarde, natuurrampen, massamoorden, oorlog, economische crisis, misbruik, ... Misschien is de oplossing om iets meer terug te gaan naar die 'Goddelijke kracht', waar we ons vroeger zo aan vasthielden. En inderdaad: vroeger gebeurden er ook erge dingen, meestal zelfs in de naam van God dan. Maar met onze ervaringen van vandaag de dag, moeten we slim genoeg kunnen zijn hier niet op terug te vallen. Ik ben ook niet tégen de wetenschap, ik vind het juist belangrijk dat ook zij naar oplossingen blijven zoeken. Maar ik denk ook dat het vooral erg belangrijk is het wereldse terug een beetje los te laten, en in plaats daarvan weer in God te geloven. Nee, we moeten niet allemaal terug naar de kerk om te bidden en om vergiffenis vragen, want zo werkt God helemaal niet! Ik denk dat nadenken over deze kracht en God niet meteen afstempelen als 'onbestaand' (waarbij men dan een heleboel oppervlakkige, wetenschappelijke bewijzen naar boven haalt), de mensheid zou kunnen redden en onze maatschappij in positieve zin zou kunnen veranderen!
Laatst gewijzigd door JustMe_ op 19 nov 2011 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 19 nov 2011 17:12

JustMe_ schreef: We hebben de laatste eeuw steeds meer aandacht voor het wereldse, het banale, het oppervlakkige, ... Helpt het ons veel vooruit? DAt vraag ik mij soms af, want we zien in deze tijden ook veel slechte dingen gebeuren: de opwarming van de aarde, natuurrampen, massamoorden, oorlog, economische crisis, misbruik, ... Misschien is de oplossing om iets meer terug te gaan naar die 'Goddelijke kracht', waar we ons vroeger zo aan vasthielden. En inderdaad: vroeger gebeurden er ook erge dingen, meestal zelfs in de naam van God dan. Maar met onze ervaringen van vandaag de dag, moeten we slim genoeg kunnen zijn hier niet op terug te vallen.
We zijn vooruit gegaan want studies tonen aan dat het geweld in de wereld gedaald is.

http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 8309a.html

Pinker, S. The Better Angels of Our Nature: The Decline of Violence in History and its Causes (Allen Lane, 2011).

JustMe_
Experienced user
Experienced user

Bericht door JustMe_ » 19 nov 2011 17:25

AMPK schreef:
JustMe_ schreef: We hebben de laatste eeuw steeds meer aandacht voor het wereldse, het banale, het oppervlakkige, ... Helpt het ons veel vooruit? Dat vraag ik mij soms af, want we zien in deze tijden ook veel slechte dingen gebeuren: de opwarming van de aarde, natuurrampen, massamoorden, oorlog, economische crisis, misbruik, ... Misschien is de oplossing om iets meer terug te gaan naar die 'Goddelijke kracht', waar we ons vroeger zo aan vasthielden. En inderdaad: vroeger gebeurden er ook erge dingen, meestal zelfs in de naam van God dan. Maar met onze ervaringen van vandaag de dag, moeten we slim genoeg kunnen zijn hier niet op terug te vallen.
We zijn vooruit gegaan want studies tonen aan dat het geweld in de wereld gedaald is.

http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 8309a.html

Pinker, S. The Better Angels of Our Nature: The Decline of Violence in History and its Causes (Allen Lane, 2011).
Hij heeft voor een klein deel gelijk hoor, maar houdt ook niet met alles rekening in zijn onderzoek. Denk maar aan de Tweede wereldoorlog! Hij beweert dat dat nog niets is tegenover bepaalde massamoorden vroeger. Maar vergeet niet dat de Tweede Wereldoorlog een jaar of vijf duurde, en de Atlantische slavenhandel eeuwen. Hij focust ook vooral op de ontwikkeling in het Westen, en heeft hij weinig aandacht voor de misdaden uit ons koloniale verleden. Hij vermeldt trouwens ook niet dat dagelijks duizenden mensen sneuvelen omdat ze met een in het Westen vervaardigd wapen worden doodgeschoten!

Zijn studie bewijst helemaal niet dat we in het algemeen vooruitgaan hier op aarde!

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 19 nov 2011 18:37

Ik denk dat God eerder iets persoonlijks is en dat dat voor mij de kracht is die ik in mezelf en in anderen vind en er kan uit putten. God is voor mij niet de vader, de zon en de heilige geest diegene die onfeilbaar is en het heelal, de wereld en de mens naar zijn eigenbeeld schiep (mocht hij dat toch gedaan hebben dan zal spiegel of zijn bril nogal vuil geweest zijn op het moment dat hij de mens maakte). De religie als intituut, die gaat normen opleggen en zeggen van "jij gaat zo en zo leven voor God" aanvaard ik niet, net omdat ze allemaal hetzelfde zeggen en dan toch de anderen een leugenaar noemen. Vooral de diverse stromingen. Voor mij is God dan liever de zon in november die nog wat warmte geeft, of de eerste bloemen in maart, de lach van een kind op kamp dat zegt dat het kamp leuk is, de gelukzaligheid als je naast je lief indommelt of wakker wordt (of andere zaken), een muziekstuk of uitvoering dat/die je beroert tot en kippenvel bezorgt, ... iets wat me de kracht geeft om er voor te gaan.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

noi esquerre
Experienced user
Experienced user

Bericht door noi esquerre » 19 nov 2011 20:51

JustMe_ schreef:Hij heeft voor een klein deel gelijk hoor, maar houdt ook niet met alles rekening in zijn onderzoek. Denk maar aan de Tweede wereldoorlog! Hij beweert dat dat nog niets is tegenover bepaalde massamoorden vroeger. Maar vergeet niet dat de Tweede Wereldoorlog een jaar of vijf duurde, en de Atlantische slavenhandel eeuwen. Hij focust ook vooral op de ontwikkeling in het Westen, en heeft hij weinig aandacht voor de misdaden uit ons koloniale verleden. Hij vermeldt trouwens ook niet dat dagelijks duizenden mensen sneuvelen omdat ze met een in het Westen vervaardigd wapen worden doodgeschoten!

Zijn studie bewijst helemaal niet dat we in het algemeen vooruitgaan hier op aarde!
D'er zijn heden ten dagen ter wereld nog genoeg 'paradijzen' waar uw instant-oplossing Religie™ (werkt — als ik uw uitleg goed begrijp — zelfs tegen natuurrampen!) nog hyper-important is — en bijgevolg verstikkend voor alle mogelijke minderheden (van atheïsten, over vrouwen, tot holebi's). Het pittoreske Peshawar en het mondaine Teheran schieten mij als pracht-voorbeelden te binnen.

Ik kies toch maar lekker voor het verdorven, "oppervlakkige", "banale", irreligieuze Westen.
Redacteur WJNH Nieuws.

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 19 nov 2011 21:08

Ik ben overtuigd atheïst. Indien het toch blijkt dat ik verkeerd was, en ik kom voor god te staan, zou ik hem een ferme mep verkopen. Faithless verwoordt perfect waarom: "Inaction is a weapon of mass destruction."

Dit mag voor vele religieuzen als godslaster klinken. Maar ik heb totaal geen probleem in feite met mensen die wel geloven zolang ze niemand kwaad berokkenen en respect hebben voor anderen. Ik heb het minder voor religieuze instellingen. Die zijn in mijn ogen corrupt.

En dan heb je natuurlijk nog de hypocrieten, die zelf in de naam van god spreken. Die zou ik figuurlijk soms met het hoofd tegen de muur willen slaan door hun hypocrisie.

De westboro baptist church is natuurlijk het perfecte voorbeeld van een groep religieuzen dat ik absoluut niet kan uitstaan.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 19 nov 2011 23:09

Ach zo vroeg vorig jaar in Leuven een jongeman "meneer, gelooft u dat bidden werkt". Ik heb de arme drommel met pre-gastritis en halve stress ogen aangekeken en geantwoord dat "indien bidden effectief werkt, dat ik dan vaker in de kerk of kapel zou zitten dan op mijn bureau of in mijn tentje.". Misschien verwachten we wel teveel van mirakels en bidden, maar ik vrees dat religie een manier kan zijn om net op een bepaalde manier een soort verantwoordelijkheid te ontlopen is. "ik zal wel bidden en het komt in orde" "God zal doen wat rechtvaardig is". Je geeft jezelf een excuus om niets te doen.

Zo is er die "mop" van de boer en de pastoor die samen langs de velden van de boer lopen. En de pastoor zegt "dit veld is mooi geploegd", "ja meneer pastoor, dat heb ik gedaan". "Met de hulp van God" antwoordt de pastoor. Ze passeren een tweede veld en de pastoor zegt "dit veld is mooi bebouwd", "ja meneer pastoor, dat heb ik gedaan". "Met de hulp van God" antwoordt de pastoor. En ze komen bij een derde veld waar het onkruid nog woekert. "Waarom ligt dit veld er zo slordig bij?" vraagt de pastoor. "Hier heb ik God even alleen laten werken" antwoordt de boer.
*padaboemboesj*
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 19 nov 2011 23:26

Zelf geloof ik niet in god. Ik ben ook niet religieus opgevoed. Al die verhalen over hoe de mens is ontstaan door god zijn belachelijk en er is nóóit een logische redenering.

Ik geloof in mezelf en zoals ergens hierboven al is gezegd in wilskracht. Je moet je eigen kracht nooit onderschatten. :)

Ik kon het niet laten. It's the power of the Force, my boy.

It surrounds us and penetrates us. Use the Force. The Force will always be with you. May the Force be with you. You must feel the Force around you. :lol:

Daluicis
Senior user
Senior user

Bericht door Daluicis » 20 nov 2011 00:05

Préttiggestoord schreef:Ik kon het niet laten. It's the power of the Force, my boy.

It surrounds us and penetrates us. Use the Force. The Force will always be with you. May the Force be with you. You must feel the Force around you. :lol:
*enter gay penetration joke here*

Ik kon het ook niet laten ;)

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 20 nov 2011 02:39

Daluicis schreef:Indien het toch blijkt dat ik verkeerd was, en ik kom voor god te staan, zou ik hem een ferme mep verkopen. Faithless verwoordt perfect waarom: "Inaction is a weapon of mass destruction."
Inaction?
Then the LORD said to Joshua, "See, I have delivered Jericho into your hands, along with its king and its fighting men. (Joshua 6:2). When the trumpets sounded, the people shouted, and at the sound of the trumpet, when the people gave a loud shout, the wall collapsed; so every man charged straight in, and they took the city. They devoted the city to the LORD and destroyed with the sword every living thing in it--men and women, young and old, cattle, sheep and donkeys. (Joshua 6:20-21) Then they burned the whole city and everything in it, but they put the silver and gold and the articles of bronze and iron into the treasury of the LORD's house. (Joshua 6:24) So the LORD was with Joshua, and his fame spread throughout the land. (Joshua 6:27)
Then the LORD said to Joshua, "Hold out toward Ai the javelin that is in your hand, for into your hand I will deliver the city." So Joshua held out his javelin toward Ai. (Joshua 8:18). The men of the ambush also came out of the city against them, so that they were caught in the middle, with Israelites on both sides. Israel cut them down, leaving them neither survivors nor fugitives. But they took the king of Ai alive and brought him to Joshua. When Israel had finished killing all the men of Ai in the fields and in the desert where they had chased them, and when every one of them had been put to the sword, all the Israelites returned to Ai and killed those who were in it. Twelve thousand men and women fell that day--all the people of Ai.(Joshua 8:22-25). He hung the king of Ai on a tree and left him there until evening. At sunset, Joshua ordered them to take his body from the tree and throw it down at the entrance of the city gate. And they raised a large pile of rocks over it, which remains to this day. (Joshua 8:29).
Then the LORD rained down burning sulfur on Sodom and Gomorrah--from the LORD out of the heavens. Thus he overthrew those cities and the entire plain, including all those living in the cities--and also the vegetation in the land. (Genesis 19:24-25)
If a man commits adultery with another man's wife--with the wife of his neighbor--both the adulterer and the adulteress must be put to death. If a man sleeps with his father's wife, he has dishonored his father. Both the man and the woman must be put to death; their blood will be on their own heads. If a man sleeps with his daughter-in-law, both of them must be put to death. What they have done is a perversion; their blood will be on their own heads. 'If a man lies with a man as one lies with a woman, both of them have done what is detestable. They must be put to death; their blood will be on their own heads. If a man marries both a woman and her mother, it is wicked. Both he and they must be burned in the fire, so that no wickedness will be among you. If a man has sexual relations with an animal, he must be put to death, and you must kill the animal. If a woman approaches an animal to have sexual relations with it, kill both the woman and the animal. They must be put to death; their blood will be on their own heads.(Leviticus 20:10-16)
If two men are fighting and the wife of one of them comes to rescue her husband from his assailant, and she reaches out and seizes him by his private parts, you shall cut off her hand. Show her no pity. (Deuteronomy 25:11-12)
You shall not seek their peace or their prosperity all your days forever. (Deuteronomy 23:6)
...

Als God echt bestond dan zou hij berecht moeten worden voor misdaden tegen de menselijkheid.

Kikkerkop
Senior user
Senior user

Bericht door Kikkerkop » 20 nov 2011 02:54

Ik geloof niet in god, kabouters zijn meer mijn ding.

Daar kan ik ook tot bidden, die stellen mij geen wetten en die kan ik nog zien op Tv.

kwebbeltje
Regular user
Regular user

Bericht door kwebbeltje » 20 nov 2011 08:58

Ik geloof wel in het bestaan van een god.
Daarnaast geloof ik toch ook wel dat, als er mensen zijn die je verloren hebt, er toch tekenen zijn die op hun aanwezigheid kunnen duiden.

Hetgeen waar ik NIET MEER in geloof, dat is de kerk als instituut. Naar mijn mening kan je perfect gelovig zijn op je eigenste manier. Zonder elke week naar de kerk te hoeven, zonder ieder jaar opnieuw te biecht te gaan, noem maar op.

Bidden hoeft niet per sé een "uitvlucht" te zijn, je kan er soms ook kracht of steun in vinden. In mijn geval had ik om verandering gevraagd in een gebed (medische toestand van een geliefd persoon) en wat blijkt? twee dagen later is die verandering tot stand gekomen. Nu heb ik me toch wel al dikwijls afgevraagd of dat nu ook zou gebeurd zijn zonder dat gebed of niet. Daar ga ik natuurlijk altijd het raden naar hebben...

geloven is een houvast zoeken voor jezelf, iets waaruit je kracht kan putten. maakt niet uit of het de natuur is, of een god. Ieder zoekt het uit voor zichzelf :-)
i'm not a complete idiot, some parts are missing :p (tholens)

Salomon

Bericht door Salomon » 20 nov 2011 09:35

Ik geloof in God. Heel simpel :) Ik ben ook niet voor niks theologie gaan studeren.
Ik identificeer mezelf ook als Katholiek en ik sta nog altijd binnen de Kerk. Ben ik het daarom altijd eens met de paus of met bijvoorbeeld Leonard? Nee, zeker niet.

Hoe ik God zie vind ik een heel moeilijke vraag. Ik geloof dat God mee lijdt met mensen die leed te verwerken krijgen, maar dat Hij niet rechtstreeks ingrijpt in de werkelijkheid. Dat is natuurlijk de eeuwige theologische vraag: als Hij almachtig is, kan Hij dan nog wel goed zijn? En omgekeerd natuurlijk. Ik geloof dat God goed is en zich openbaart in de mens, maar dat Hij niet meer rechtstreeks ingrijpt in zijn schepping. Het goede geeft Hij door via de mensen. Hij openbaart zich in het goede in de wereld, niet in het kwaad.

Waarom ik religieus ben? Tja, dat weet ik eigenlijk niet. Gewoon omdat ik er van overtuigd ben dat God bestaat, en dat hij een liefdevolle God is. Ik heb ervoor gekozen hem te erkennen en te aanvaarden in mijn leven. Mijn geloof is een grote steun, dat zeker. Maar het kan ook een grote last zijn. Ik heb enorm geworsteld met mijn homoseksualiteit in verband met mijn geloof. Soms is dat nog het geval. Maar ik zal mijn geloof nooit opgeven, omdat ik dat gewoon niet kan (en ook niet zou willen).

AMPK
New user
New user

Bericht door AMPK » 20 nov 2011 10:01

kwebbeltje schreef:In mijn geval had ik om verandering gevraagd in een gebed (medische toestand van een geliefd persoon) en wat blijkt? twee dagen later is die verandering tot stand gekomen. Nu heb ik me toch wel al dikwijls afgevraagd of dat nu ook zou gebeurd zijn zonder dat gebed of niet. Daar ga ik natuurlijk altijd het raden naar hebben...
Er is hier onderzoek naar gedaan en wat blijkt, mensen waarvoor gebid werd hadden geen betere uitkomst dan mensen waarvoor niet gebid werd en wanneer de patiënt wist dat er voor hem gebeden werd dan deed hij het zelf slechter dan mensen waarvoor niet gebid werd. De verklaring voor dat laatste is waarschijnlijk dat de patiënt die weten dat er voor hun gebid word denken dat ze er slechter aan toe zijn.

Benson et al. Study of the therapeutic effects of intercessory prayer (STEP) in cardiac bypass patients. Am Heart J, 2006, 151(4): 934-942.
BACKGROUND:
Intercessory prayer is widely believed to influence recovery from illness, but claims of benefits are not supported by well-controlled clinical trials. Prior studies have not addressed whether prayer itself or knowledge/certainty that prayer is being provided may influence outcome. We evaluated whether (1) receiving intercessory prayer or (2) being certain of receiving intercessory prayer was associated with uncomplicated recovery after coronary artery bypass graft (CABG) surgery.

METHODS:
Patients at 6 US hospitals were randomly assigned to 1 of 3 groups: 604 received intercessory prayer after being informed that they may or may not receive prayer; 597 did not receive intercessory prayer also after being informed that they may or may not receive prayer; and 601 received intercessory prayer after being informed they would receive prayer. Intercessory prayer was provided for 14 days, starting the night before CABG. The primary outcome was presence of any complication within 30 days of CABG. Secondary outcomes were any major event and mortality.

RESULTS:
In the 2 groups uncertain about receiving intercessory prayer, complications occurred in 52% (315/604) of patients who received intercessory prayer versus 51% (304/597) of those who did not (relative risk 1.02, 95% CI 0.92-1.15). Complications occurred in 59% (352/601) of patients certain of receiving intercessory prayer compared with the 52% (315/604) of those uncertain of receiving intercessory prayer (relative risk 1.14, 95% CI 1.02-1.28). Major events and 30-day mortality were similar across the 3 groups.

CONCLUSIONS:
Intercessory prayer itself had no effect on complication-free recovery from CABG, but certainty of receiving intercessory prayer was associated with a higher incidence of complications.
En er is zelfs een Cochrane review:

Roberts et al. Intercessory prayer for the alleviation of ill health. Cochrane Database Syst Rev. 2009 Apr 15;(2):CD000368.
BACKGROUND:
Prayer is amongst the oldest and most widespread interventions used with the intention of alleviating illness and promoting good health. Given the significance of this response to illness for a large proportion of the world's population, there has been considerable interest in recent years in measuring the efficacy of intercessory prayer for the alleviation of ill health in a scientifically rigorous fashion. The question of whether this may contribute towards proving or disproving the existence of God is a philosophical question lying outside the scope of this review of the effects of prayer. This revised version of the review has been prepared in response to feedback and to reflect new methods in the conduct and presentation of Cochrane reviews.

OBJECTIVES:
To review the effects of intercessory prayer as an additional intervention for people with health problems already receiving routine health care.

SEARCH STRATEGY:
We systematically searched ten relevant databases including MEDLINE and EMBASE (June 2007).

SELECTION CRITERIA:
We included any randomised trial comparing personal, focused, committed and organised intercessory prayer with those interceding holding some belief that they are praying to God or a god versus any other intervention. This prayer could be offered on behalf of anyone with health problems.

DATA COLLECTION AND ANALYSIS:
We extracted data independently and analysed it on an intention to treat basis, where possible. We calculated, for binary data, the fixed-effect relative risk (RR), their 95% confidence intervals (CI), and the number needed to treat or harm (NNT or NNH).

MAIN RESULTS:
Ten studies are included in this updated review (7646 patients). For the comparison of intercessory prayer plus standard care versus standard care alone, overall there was no clear effect of intercessory prayer on death, with the effect not reaching statistical significance and data being heterogeneous (6 RCTs, n=6784, random-effects RR 0.77 CI 0.51 to 1.16, I(2) 83%). For general clinical state there was also no significant difference between groups (5 RCTs, n=2705, RR intermediate or bad outcome 0.98 CI 0.86 to 1.11). Four studies found no effect for re-admission to Coronary Care Unit (4 RCTs, n=2644, RR 1.00 CI 0.77 to 1.30).Two other trials found intercessory prayer had no effect on re-hospitalisation (2 RCTs, n=1155, RR 0.93 CI 0.71 to 1.22).

AUTHORS' CONCLUSIONS:
These findings are equivocal and, although some of the results of individual studies suggest a positive effect of intercessory prayer,the majority do not and the evidence does not support a recommendation either in favour or against the use of intercessory prayer. We are not convinced that further trials of this intervention should be undertaken and would prefer to see any resources available for such a trial used to investigate other questions in health care.

LittleBraveGirl
New user
New user

Bericht door LittleBraveGirl » 20 nov 2011 10:49

AMPK schreef:Er is hier onderzoek naar gedaan en wat blijkt, mensen waarvoor gebid werd hadden geen betere uitkomst dan mensen waarvoor niet gebid werd en wanneer de patiënt wist dat er voor hem gebeden werd dan deed hij het zelf slechter dan mensen waarvoor niet gebid werd. De verklaring voor dat laatste is waarschijnlijk dat de patiënt die weten dat er voor hun gebid word denken dat ze er slechter aan toe zijn.
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de wilskracht van de persoon. Als de persoon echt wilt genezen zal zijn lichaam zich daar ook meer op focussen en daar naartoe proberen te streven. Als je denkt dat God je gaat genezen gaat je lichaam dan weer minder moeite doen omdat de hersenen zeggen dat het wel in orde komt en dat iemand anders het werk wel zal doen.

Gesloten