Autisme!

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
56 berichten • Pagina 2 van 31, 2, 3

Re: Autisme!

Berichtdoor sjalot » 13 apr 2012 21:24
Ik werkte 4 jaar als GOn-begeleidster bij leerlingen met ASS van 3 tot 18 jaar (van randnormaal tot normaal en hoogbegaafd) en nu sta ik voor mijn eigen autiklas met minder begaafde leerlingen.

Ik heb er de laatste jaren dus wel wat leren kennen. En iedereen heeft gewoon zijn eigen karakter, maar de moeilijkheden die ze ervaren zijn altijd wel terug te brengen op dezelfde grote oorzaken.

Nu, iedereen heeft wel wat autitrekjes (net zoals we ook veel trekjes hebben van heel wat andere zaken), maar dit valt toch niet te vergelijken met ASS.

Over het ASS - niet-hetero zijnde: er kwam een jaar of 2 -3 geleden een vrouw met ASS op school vertellen over haar ervaringen (zelf lesbisch) en ik geloof dat zij ook iets vermeldde van een 30%. Maar ik heb dit achteraf niet gecontroleerd, dus ik heb geen idee over de daadwerkelijke cijfers. In hoeverre daar een cijfer op te plakken valt.
Een tocht van 1000 mijl begint met een eerste stap
sjalot
Regular user
Regular user

Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor The mistery man » 07 mei 2012 19:53
Anne F. schreef:Hoi hoi,

Ik vroeg me af, zijn er hier ook mensen met autisme?

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Het is niet te vergelijke met een handicap of wat dan ook. Het is vaak ook niet te merken. Bij autisme heb je vaak last van beperkingen in het sociaal gedrag, de communicatie en herhaling van gedrag.
5 bekende vormen van autisme: Stoornis van Asperger, Syndroom van Rett, Desintegratiestoornis en PDD-NOS.

Ik heb pdd-nos.
Ik heb vooral moeite met sociaal contact en gedrag en communicatie.

Iemand anders?
En kent iemand moeilijkheden in het dagelijks leven omdat hij/zij dit heeft?
Of kent u iemand die dit heeft?

~ Anne,

syndroom van rett, PDD-NOS en het desintegratiestoornis zijn geen vormen van autisme.
het zijn autistische stoornissen die autistische kenmerken hebben maar geen vorm van autisme zijn. enkel asperger is een erkende vorm van autisme, de rest zijn verwant en hebben bepaalde kenmerken, maar zijn geen vormen van autisme.
The mistery man
New user
New user

Leeftijd: 25
Geslacht: Man

Berichtdoor Préttiggestoord » 09 mei 2012 20:00
Zelf heb ik geen autisme (voor zover ik weet), maar ik ken wel een paar mensen die het hebben. Eerst dacht ik dat er slechts een paar mensen op zoveel het hadden, maar het blijken er nu eigenlijk best veel te zijn. De meeste jongens/meisjes die het hebben en die ik ken zijn best leuk hoor. Soms merk je wel een beetje dat ze het moeilijk hebben om zich uit te drukken, maar als ze het niet verteld hadden dan wist ik het nog niet.
Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Leeftijd: 22

Berichtdoor duckje » 23 jun 2012 22:39
Hey,

Had niet verwacht dit onderwerp op dit forum aan te treffen. Heb het wel graag doorlezen.

Ik ben enkele keren naar een psychologe geweest maar zij zag geen nood om mij te laten diagnosticeren: het etiket-plakken zal je niet veranderen, zei ze, dus ik ben een beetje onwetend nog op dat vlak, en laat me dát net mijn groot struikelblok zijn: mijn leven loopt zeer gestructureerd en volgens zelfopgelegde richtlijnen. Ervaringen versterken telkens zo'n richtlijn. Ik analyseer ieders gedrag en trek daar (veel te snel) conclusies uit; mijn probleem is echter dat ik niet zie dat dit verkeerd is omdat die conclusies effectief wel waar zijn en jammer genoeg uitkomen of ietsje later bevestigd worden.

Op het vlak van homo-contacten heb ik me serieus in een hoek laten zetten, door mezelf dus he. Ik had geen intensie om me niet te outen op men werk; echter liepen er de eerste jaren dat ik er werkte twee holebi-leerkrachten rond die er bijna een spel van maakten om zich in elke klas als eerste te outen. Ik vond dat zo'n verkeerd signaal: je bent leraar en begint je persoonlijke leven de eerste schooldag al toe te lichten aan op dat moment nog vreemde kinderen, dat ik het andere extreme ben opgegaan: ik communiceer niet over mijn prive-leven. Niets. Nooit. Nergens.
Het 'praatje' maken met collega's wordt zo gereduceerd tot enkel 'veilige onderwerpen' zoals werken in te tuin of gaan fietsen.
Geen vrienden dus op het werk bij deze.

Maar om niet als homo geout te zijn, is het ook moeilijk om weg te gaan in een homomilieu vermits er natuurlijk herkend kan worden. Ergens geen probleem omdat ik het aanvankelijk toch niet wilde verbergen, maar door een gebrek aan de sociale contacten om je gerust te kunnen voelen om eens weg te gaan, gebeurt dat gewoonweg niet.
Geen nieuwe vrienden dus ontmoeten.

Buiten het hokjes-denken en vaak zwart-wit-argumenteren, ben ik totaal niet empathisch; ik vind hetgeen wij de natuur aandoen veel erger dan wat mensen elkaar aandoen. Huilen of kwaad zijn, ik reageer hetzelfde.

Het enige dat die psychologe me duidelijk heeft kunnen maken, is dat ik een te hoog verwachtingspatroon heb van mensen om me heen. Ik merk dat ook wel van mezelf: ik geef iedereen een kans, maar elk feit telt, en elke fout wordt opgemerkt; ik onthoud heel goed de uitspraken van een ander waar ik de ander opnieuw aan moet doen herinneren als die achteraf wat anders doet; en als er hierover gediscussieerd moet worden, catalogeer ik dit nogal makkelijk als 'liegen of rond de pot draaien' en veroordeel ik.
Dus zoveel vrienden van vroeger zijn er niet meer overgebleven.

Dus homo zijn en een vorm of kenmerk van autisme hebben (ik weet zelf nog niet goed wat) kan soms nog extra moeilijk zijn.
duckje
Regular user
Regular user

Leeftijd: 36

Berichtdoor Liro » 24 jun 2012 03:09
duckje schreef:Het enige dat die psychologe me duidelijk heeft kunnen maken, is dat ik een te hoog verwachtingspatroon heb van mensen om me heen. Ik merk dat ook wel van mezelf: ik geef iedereen een kans, maar elk feit telt, en elke fout wordt opgemerkt; ik onthoud heel goed de uitspraken van een ander

Dat ken ik.. :) heb je daar dan ook iets aan kunnen veranderen?

Verder wil ik wel zeggen dat mensen vaak erg snel zeggen dat ze (of hun kinderen, vaak de kinderen) een, al dan niet lichte, vorm van autisme hebben. Ik ga niet zeggen wie wat wel of niet heeft (en ik doel al helemaal niet op iemand specifiek in dit topic), maar een autismespectrumstoornis, zoals dat dan zo mooi heet, is echt wel heel wat meer dan soms niet doorhebben dat je een ander kwetst of het soms een moeilijk hebben met sociaal contact. Dat heeft iedereen wel eens. It's a whole different ball game.
I guess dat dat geldt voor heel wat stoornissen: iedereen heeft/is tegenwoordig ook ADHD, OCD, neurotisch, bipolair, hoogbegaafd, hoogsensitief (whatever that may be) etc. Van die zelfdiagnoses vind ik altijd zo fout t.o.v. mensen die de stoornissen effectief hebben. Doet me denken aan mensen die zelf op internet opzoeken welke ziekte ze hebben. Daar zijn psychologen of psychiaters voor.
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.
Liro
Senior user
Senior user

Leeftijd: 33

Berichtdoor Salomon » 24 jun 2012 08:51
Aansluitend bij wat Liro zegt: zelf gaan proberen een diagnose te plakken op je mentale/psychische problemen is best gevaarlijk, en helpt helemaal niet. Misschien lijkt het gemakkelijker omdat je allerlei lijstjes met symptomen op internet kan vinden, je herkent daar dingen in, en je denkt dat jij dat bent. Maar iedereen die gaat zoeken vindt wel dingen die hij/zij herkent in de meeste stoornissen (of is dat geen politiek correct woord meer). Je komt daar geen stap mee vooruit, zoiets moet je laten testen en diagnosticeren door een professional.
Zelf heb ik me mijn hele leven anders gevoeld dan andere mensen, al van toen ik een kleuter was. Maar het heeft tot mijn 17de geduurd tot mijn ouders wilden inzien dat dat ook zo was. Ik heb toen de diagnose gekregen bipolaire stoornis, verder ben ik hoogsensitief en hoogbegaafd (wat dan wel geen stoornis is, maar ook voor problemen kan zorgen :wink:). Ik heb geen autismespectrumstoornis, maar als ik die lijstjes afga vind ik ook veel dingen terug bij mezelf hoor.
Salomon

Berichtdoor duckje » 24 jun 2012 16:13
Liro schreef: heb je daar dan ook iets aan kunnen veranderen?

Jezelf veranderen als je niet ziet waar je 'fouten' maakt, is moeilijk hoor. De kennis erover maakt het verteren soms draaglijker of kan in min of meerdere mate helpen relativeren, maar het is dan gewoon droogjes: ah ja ik had er weer teveel van verwacht, gewoon niks verwachten is veiliger.
Maar tegelijk vind ik niks verwachten zo doelloos en de moeite niet er energie in te steken.

Verder wil ik wel zeggen dat mensen vaak erg snel zeggen dat ze (of hun kinderen, vaak de kinderen) een, al dan niet lichte, vorm van autisme hebben.

Daar treed ik je volledig in bij! Pretenderen dat je een ziekte hebt of dat een karakterstoornis je domineert, kan je enkel als dit officieel vastgesteld is. Desalniettemin kunnen enkele kenmerken wel naar boven komen die je kan claimen, maar de grens tussen claimen en beginnen te leven volgens een zelf-herkend-kenmerk is soms troebel.
duckje
Regular user
Regular user

Berichtdoor Liro » 24 jun 2012 17:08
I agree :) maar ik vroeg me af of je door het contact met die psychologe wel zag waar je fouten maakt en ze dus kon veranderen. Out of curiosity. Ik denk dat 'weten' wel helpt, maar niet altijd zorgt dat je ook effectief verandert (of dat wilt, want ik weet niet of dat verwachten zo slecht is).

Ik denk ook dat iedereen wel kenmerken heeft van bepaalde psychologische condities, maar iets als autisme heeft wel veel criteria waar je aan moet 'voldoen', niet gewoon een dingetje. It's one of my peeves 8)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.
Liro
Senior user
Senior user

Leeftijd: 33

Berichtdoor duckje » 24 jun 2012 17:35
Liro schreef:I agree :) maar ik vroeg me af of je door het contact met die psychologe wel zag waar je fouten maakt en ze dus kon veranderen. Out of curiosity.

Euh ik behoed me ervoor net geen fouten te maken hoor Liro. Dus ik doe niets verkeerds. Zij die me kunnen zeggen wat ik precies verkeerd doe, mogen dat altijd melden, maar in een ruzie verlies je daar enkel vrienden mee in plaats van rijker aan info te worden (en ik betreur dat maar kan het niet helpen)

Voorbeeld:
Spoiler! :
In een discussie met een vriendin gisteren exact een jaar geleden, waarin er het een en ander is misgelopen qua communicatie over het niet komen opdagen op een quizavond zei ik (toen) dat er de afgelopen 6 maanden geen enkele keer over die quiz gesproken was geweest en ik geen rechtstreekse uitnodiging daarvoor had gekregen en bij deze me niet uitgenodigd voelde en dus niet was komen opdagen. En mezelf gaan uitnodigen en het deksel op de neus krijgen als er reeds 5 man in de quizploeg zit, vind ik een brug te ver, vooral omdat er die hele periode niet over gesproken werd. Dus als ik me 6 maanden eerder officieel uitgenodigd hoorde te voelen toen er eens op een avond daarover gesproken was, zonder verdere details, dan wide ik me daarvoor verontschuldigen maar ten goeder trouw uit onwetendheid gehandeld.
Haar antwoord als dat iedereen fouten maakt en ik gewoon moet toegeven dat ik een fout maakte, punt, gaat er gewoon niet in bij mij. Als ik een concreet feit vraag waar ik een fout maak, wil ik deze beargumenteren en bevestigen maar blindelings en ondoordacht gaan zeggen: ik maak wel fouten dus ik verontschuldig me, is inhoudloos want niet gemeend vermits ik er net op let geen fouten te maken. Mijn handelen is beredeneerd.
- sorry als het klagerig zou overkopen, wil dit topic niet in de negativiteit duwen, want het was net aangenaam om lezen.. vandaar de spoiler :D
duckje
Regular user
Regular user

Berichtdoor Hestur » 19 jul 2012 13:23
Ik heb ook het Aspergersyndroom en bij mij is dat dan vooral het moeite hebben met gesprekken voeren en gesprekken niet laten stilvallen, en ook gewoon, moeite hebben met mensen aan te spreken of hen iets te vragen (zelfs bij mijn ouders heb ik dit vaak), zekerheid over alles nodig hebben, geïrriteerd/gestresst raken door veel drukte/lawaai/dingen tegelijk moeten doen.
Nu, soms gaat het makkelijker dan anders, maar meestal gaan al die dingen heel stroef.
Hestur
New user
New user

Berichtdoor Asubuhi » 27 aug 2012 00:34
Ik weet niet hoe het bij mij zit. Een aantal jaar geleden stelde een psycholoog voor om ernaar te testen, maar ik heb dat afgeslagen omdat ik niet echt de nood voelde een naamkaartje op mijn gedrag te zetten.

Soms heb ik het gevoel dat het erger wordt, ik kan mij ook niet echt herinneren dat ik als kind anders was dan andere kinderen. Ik babbelde veel als kleuter, maar dat is gestopt, geen idee om welke reden, tijdens mijn lagere schooltijd. Graag alleen spelen, ja, deed ik altijd al graag, maar ik kan mij niet inbeelden dat ik als kind ooit het gevoel had zoals het nu wel vaak opkomt, om alleen te willen zijn.
Er zijn wel meer zaken van 'het lijstje kenmerken' waarin ik mij herken, maar zoals hierboven aangehaald, inderdaad, ik kan zeggen dat ik mij erin herken, meer wil dat daarom niet zeggen.
Al twijfel ik er soms toch aan mij es nader te laten onderzoeken :) Gewoon al om een verklaring voor mijzelf te hebben, want soms begrijp ik mijzelf ook al niet helemaal :D

Oja, ik las deze week Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht (Mark Haddon), wel een jeugdboek, maar mooi :)

*dubbelpost samengevoegd*
Asubuhi
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 28

Berichtdoor SecondMistake » 31 dec 2012 22:56
Ik heb ook Autisme : ASS en MCDD.
SecondMistake
New user
New user

Leeftijd: 24

Berichtdoor Paul » 01 jan 2013 23:58
Het verhaal van Duckje herken ik ook wel voor een deel wel. Maar of dat nu meteen door (een lichte vorm van) autisme komt weet ik niet. Ik ben daar ook nogal huiverig voor om snel zulke etiketten ergens op te plakken. Dat is de laatste jaren nogal in de mode gekomen, om als iemand even niet het perfecte gemiddelde is, er een (semi)psychologische aandoening van te maken: ADHD of Asperger etc. Vroeger maalde men daar niet om en noemde men deze of gene gewoon een wat rustiger of drukker persoon.

Wat meer specifiek terugkomend op wat Duckje schreef: tegenwoordig wordt in het algemeen een vrij grote assertiviteit van mensen verwacht, waaronder bijv ook dat je "je zelf bent", dat je open bent en over jezelf verteld. Men je een meer verlegen of introvert persoon, dan wordt je idd gauw een buitenbeentje als je weinig over jezelf wilt of durft te vertellen. Dat is jammer, maar zo is het helaas vaak...
Daar alleen kan liefde wonen, daar alleen is 't leven zoet,
waar men stil en ongedwongen, alles voor elkander doet
Paul
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Drydrybones » 02 jan 2013 13:09
duckje schreef:Dus homo zijn en een vorm of kenmerk van autisme hebben (ik weet zelf nog niet goed wat) kan soms nog extra moeilijk zijn.

*zucht* Dat herken ik. Ik ben zelf licht autistisch en vind het daardoor ook moeilijk om mezelf te ontdekken enzo. ;s
Drydrybones
New user
New user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Natsu » 02 jan 2013 14:54
Ik heb enkele jaren geleden mijn basiscursus gedaan tot monitor bij Kazou, maar ben nu enkel nog actief bij JOMBA (Jongeren met bijzondere aandacht). Op deze vakanties krijgen we dan allemaal iemand toegewezen. Ik zorgde voor 2 kindjes met autisme en ik heb daar echt goede herinneringen aan! Het is inderdaad echt niet zo dat ze geen contact willen zoeken. In het begin liep het wat moeilijk. Ze hadden heimwee, nieuwe omgeving, zoveel nieuwe mensen... maar echt, na 2 dagen was het helemaal anders! Het ene meisje wilde mij heel graag SMOG leren (= een soort gebarentaal) en de jongen had al snel door dat ik niets van voetbal wist dus probeerde mij (tevergeefs) alles over voetbal te leren. De liefde da je van die gastjes krijgt is echt ongelofelijk !! Hopelijk kan ik deze zomer weer mee op kamp!
:bid:
En vérité, ne ferait-on pas pour moins que cela, le Tour du Monde? ~Jules Vernes
Natsu
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor FactFiction » 03 feb 2013 01:56
Zo'n 8 jaar geleden is bij mij de diagnose autisme (Asperger) gesteld.
Ik had vooral problemen op sociaal gebied. Zo durfde ik bv. niemand in de ogen kijken en klapte ik volledig toe als vreemden iets aan mij vroegen.
Maar de laatste jaren ben ik enorm vooruit gegaan. Ik denk zelfs dat als ik nu iemand nieuw zou leren kennen, dat die persoon niet eens zou merken dat ik autistisch ben. :lol:
Let your dreams be bigger than your fears.
FactFiction
New user
New user

Berichtdoor TwumTwum » 02 apr 2013 21:11
Ik heb zelf een lichte vorm van ASS ( Autisme Spectrum Stoornis ) en mijn kleine zus ook. Toch verschillen wij héél hard van elkaar zoals de meeste broers of zussen . Als ik zeg dat ik ASS heb verschieten de meeste wel. Ik denk omdat de meeste mensen een soort van stereotype hebben van een Autist bv: BenX en kinderen met een extreme vorm van ASS die soms op Tv komen. Niet iedere autist heeft het zelfde probleem. Ik kan niet verder zonder te weten wat er komt of misschien komen zal. Best vermoeiend voor de mensen rondom mij maar ook voor mijzelf. Maar dat heeft mijn kleine zus dan weer niet. In tegenstelling legt zij minder snel contact en is minder sociaal. En dat heb ik dan weer niet. Ik durf wel minder rap te praten en luister of observeer liever dan zelf een gesprek de beginnen omdat ik niet goed weet wat ik moet zeggen. En ik heb het moeilijk om oogcontact te houden tijdens een gesprek. Een vriend van mij heeft ook autisme en is veel te sociaal hij zou in het random gewoon tegen een vreemde heel zijn levens verhaal vertellen . De ene autist is asociaal en maakt moeilijk vrienden terwijl de andere graag onder de mensen is en graag praat. Het is ook boeiend om met iemand die autistisch is een gesprek te beginnen omdat ze een andere kijk hebben op bepaalde dingen ;)
TwumTwum
New user
New user

Berichtdoor ikske » 29 dec 2013 17:03
hey ik heb ook autisme en ADHD ik ben een meisje en ontdekt dat ik lesbish ben ! op mijn 15 jar werd ik verliefd op een meisje ik dacht dat dit fout was en.dat dat zal overgaan en nu ik 18 ven voel ik dat ik gelukkig wil worden met een vrouw het voelt veilig voor mij en meer voorspelbaar en dat is wat ik altijd al nodig had! ik had 3 jaar lang geworsteld met mijn gevoelens ik voelde me anders ik dacht.door mijn autisme maar nu weet ik dat lesbish zijn er toch een beetje raar was volr me vroeger ik onderdrukte 3 jaar mijn gevoelens door automutilatie. ik heb diep gezeten maar nu kan ik mezelf accepteren alleen heb ik bang voor reacties van anderen als er iemand is ook met autisme mag je altijd praten met mij dan voel ik me beter vegrepen :)
ikske
New user
New user

Berichtdoor Appelsien17 » 29 dec 2013 18:19
Hoi,ik heb geen autisme maar ik zit in het buso voor een andere aandoening,ik heb op mijn school verschillende soorten van autisme van dat je autisme bijna niet kunt zien tot heel zwaare autisme,ik heb ook een vriendin mee autisme en ze is heel lief tegen mij
Gr appelsien 17
Appelsien17
Regular user
Regular user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Samotex » 30 dec 2013 13:24
FactFiction schreef:Zo'n 8 jaar geleden is bij mij de diagnose autisme (Asperger) gesteld.
Ik had vooral problemen op sociaal gebied. Zo durfde ik bv. niemand in de ogen kijken en klapte ik volledig toe als vreemden iets aan mij vroegen.
Maar de laatste jaren ben ik enorm vooruit gegaan. Ik denk zelfs dat als ik nu iemand nieuw zou leren kennen, dat die persoon niet eens zou merken dat ik autistisch ben. :lol:

Ik vraag me dan af ( en met mij ook professoren zoals o.a. Paul Verhaeghe) of de zogenaamde lichtere vormen van autisme niet veeleer een gevolg zijn van het sociale klimaat waarin we leven. Ik heb al enkele mensen gekend die onderdrukt waren op school, in de opvoeding, ....en zo'n etiket kregen op gekleefd. Ze durfden inderdaad bv. niet in iemands ogen kijken of klapten dicht wanneer ze vreemden zagen. Maar dat is eruit gegaan. Ken iemand die eerst therapie volgde om beter te leren leven met autisme en die zei: maar komaan, ik leerde daar dingen die totaal niet op mij van toepassing waren. Ik moest TE gestructureerd gaan leven en had daar nooit problemen mee. Daarna volgde die gewone therapie zonder etiket en bleek die gewoon erg onzeker en onderdrukt te zijn en moest die van dat stigma loskomen.

Ik ken ook heel wat mensen uit het BuSO en mensen die amper mee kunnen in het BSO. Je merkt vooral dat er een zekere vorm van intelligentie en sociaal aanvoelen ontbreekt. Subtiliteit kennen ze niet. Er was eens zo'n jongen die wist dat mijn buurman het niet zo op homo's heeft begrepen, vrij agressief is en toen hij die kruiste, zei hij: dag schone jongen, wil je eens je beentjes spreiden voor mij?
Normaal gezien weet je dat je dan problemen uitlokt, maar hij niet.

Nu, ik was vroeger ook sociaal naief. Als tiener zou ik ook nog zo'n stempel hebben kunnen krijgen. Ik ben gewoon geëvolueerd. Nu zit ik nog in een fase waarin ik soms iets of iemand niet wil en niet weet hoe ik dat op de man af moet zeggen. Ik denk liever eerst eens na voor ik wel weet of ik wel meen wat ik zeg en of ik die persoon in kwestie niet kwets.
Samotex
Senior user
Senior user

56 berichten • Pagina 2 van 31, 2, 3

Keer terug naar Het Praatcafe