Autisme!

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
56 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Autisme!

Berichtdoor Anne F. » 17 nov 2011 20:36
Hoi hoi,

Ik vroeg me af, zijn er hier ook mensen met autisme?

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Het is niet te vergelijke met een handicap of wat dan ook. Het is vaak ook niet te merken. Bij autisme heb je vaak last van beperkingen in het sociaal gedrag, de communicatie en herhaling van gedrag.
5 bekende vormen van autisme: Stoornis van Asperger, Syndroom van Rett, Desintegratiestoornis en PDD-NOS.

Ik heb pdd-nos.
Ik heb vooral moeite met sociaal contact en gedrag en communicatie.

Iemand anders?
En kent iemand moeilijkheden in het dagelijks leven omdat hij/zij dit heeft?
Of kent u iemand die dit heeft?

~ Anne,
Screw You! I'm ALIVE!
Anne F.
Regular user
Regular user

Leeftijd: 21
Geslacht: Vrouw

Re: Autisme!

Berichtdoor Kikkerkop » 18 nov 2011 16:30
En onder welke categorie valt mijn sociale retardatie 8) ?
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Geslacht: Man

Berichtdoor dDelusional » 18 nov 2011 18:58
Iemand die ik ken heeft autisme en ik zou het nooit geweten hebben, moest die het niet verteld hebben. Er zijn gewoon een paar extra details waar ik op moet letten als ik ermee omga, maar 't is nog altijd een geweldig mens :)
dDelusional
Regular user
Regular user

Leeftijd: 25

Berichtdoor Salomon » 18 nov 2011 19:04
Kikkerkop schreef:En onder welke categorie valt mijn sociale retardatie 8) ?

Dat heet: een klootzak zijn.

OT: ik geef bijles aan een jongen met autisme. Hij is pas 11, dus het is natuurlijk niet te vergelijken. Hij heeft klassiek autisme. Het is een hele lieve jongen. Hij gaat naar een normale school voorlopig, maar of hij dat ook in het middelbaar zal kunnen volhouden... Hij is slim genoeg, maar heeft problemen met de sociale conventies en met het functioneren in een klasgroep.
Salomon

Berichtdoor Anne F. » 18 nov 2011 20:56
De meeste mensen met autisme vinden het lastig emoties, gevoelens, te uiten. Of sociale contacte te leggen.
Ik zelf zit op speciaal onderwijs in nederland. REK4. vmbo-tl niveau.
Er wordt gezegt dat wij niet worden aangenomen op een andere reguliere middelbare school omdat wij van speciaal onderwijs komen.
Dit vind ik erg *** want ik zou graag havo willen doen omdat ik weet dat ik het kan. Maar je krijgt geen kans.

Ook als lesbisch zijnde vind ik het lastig autisme te hebben.
Het is al lastig met autisme en relaties, maar als je dan ook nog eens lesbisch bent; minder kans dat je een leuk iemand tegenkomt; durft iet snel wat te zeggen, vind sociaal ccotact moeilijk.
das een heel dilema haha xD

herkent iemand dit ook?

Xx Anne,
Screw You! I'm ALIVE!
Anne F.
Regular user
Regular user

Berichtdoor CFBarton » 18 nov 2011 20:59
Ik heb een behoorlijk milde vorm van ASS, maar weet het blijkbaar goed te verstoppen omdat m'n woordenschat behoorlijk groot is. 8)
Ik heb het soms moeilijk om de verschillende buien van mensen te onderscheiden en een plaats te geven en heb ik het ook soms wat moeilijk om nieuwe contacten te leggen (hoewel dat sinds dit jaar stukken beter blijkt te lukken, raar genoeg) en te communiceren. Het spreken voor publiek ging vroeger veel vlotter, maar geregeld pestgedrag zorgde voor een minderwaardigheidscomplex waar ik nog niet helemaal over ben. :-?
Maar je bent dus zeker niet alleen op het forum, Anne ;-)

@Simon: Ik heb ook vaak moeite met het stigma dat mensen krijgen die tot het Autisme-spectrum horen. Ik had al gehoord dat een hoger IQ regelmatig met ASS gelinkt wordt, maar was even verbaasd dat het ook aan holebi-seksualiteit zou kunnen gelinkt worden . :o

@Kikkerkop: Ik kan me voorstellen dat het een grap was en misschien niet wou toeschrijven dat iedere mens met een vorm van autisme een complete communicatieve nul is, maar (met alle respect) de verwoording vond ik toch ook niet kunnen, hoor. Als je een idee zou hebben waar mensen die aan deze diagnose beantwoorden elke dag mee moeten worstelen, niet alleen op vlak van communicatie, zou je er ook niet mee kunnen lachen.
- “Genius - the ability to produce fantastic amounts of equally fantastic bullshit that all makes perfect sense”. -
CFBarton
New user
New user

Berichtdoor Springbal » 20 nov 2011 01:23
Ik geef of heb inmiddels al zo'n euhm 4 of 5 jaar denk ik een jongen met autisme bij ons in de roeiclub. Zijn sociaal functioneren is misschien niet altijd optimaal, en al maakt hij soms gedachtenkronkels of uitspraken waarvan zelfs ik zou denken van "huh" :) , het is in de eerste plaats een jongen met capaciteiten. Hij gaat misschien nooit een topper worden in het roeien, misschien ook niet in de richting die hij volgt, maar hij komt uit Bijzonder Lager Onderwijs en volgt nu Beroeps Secundair Onderwijs en hij aard daar tamelijk goed. Het enige wat hem echt parten kan spelen is zijn verminderde leesvaardigheid en het feit dat hij niet altijd flexibel is. En als hij is boos is, ach dan is hij boos, dan weten we dat hij even moet afkoelen.

*kijkt naar Kikkerkop*
*leest reacties*
*kijkt meewarig naar Kikkerkop*
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor eithnec » 20 nov 2011 12:12
hoi
ik heb damp syndroom valt net buiten het ass rijtje maar heeft wel een boel overeenkomsten is eigenlijk een mix van nld add dcd en dysexecutieve stoornis

groetjes
caro :wink:
puur op het gevoel
eithnec
New user
New user

Leeftijd: 30

Berichtdoor Anne F. » 20 nov 2011 21:58
Hey,

Ik heb vanochtend de film: snow cake gezien,
Geweldige film! 2 uur drna was ik nog steeds in shock!
T gaat over een autistische vrouw die haar dochter verliest..

http://www.youtube.com/watch?v=YtTdn1sbU8M

Xx Anne,
Screw You! I'm ALIVE!
Anne F.
Regular user
Regular user

Berichtdoor Daluicis » 03 jan 2012 06:17
Mijn destijds beste maat in het middelbaar had een vorm van autisme. Van wat ik gelezen heb, gaat het wellicht om een vorm van het syndroom van asperger.Tegenwoordig heb ik er geen contact meer mee. Wat mij nog tot de dag van vandaag af en toe van wakker ligt.

Ikzelf was nogal een onzeker persoon, een gevoelenspersoon. Hij was een de andere kant een persoon die wist wat hij wilde en een meer zekere persoon (aan de buitenkant, op het eerste gezicht toch). Met tijd werden mijn gevoelens meer, en werd ik verliefd op hem. Dan is er van alles en nog wat gebeurt (veel discussies alvast- en uiteindelijk wilde hij na school geen contact meer met mij. (uiteindelijk kon een schoolvriend geen echte vriend van hem zijn, vertelde hij me).

Ik weet nog altijd niet wat te geloven. Mijn gevoelens en gedachten zelf zeggen dat hij me wel graag zeg en als maat had (en zelfs meer). Zijn woorden zeggen anders, maar ik vermoed dat dit voornamelijk komt dat hij zich enorm gekwetst voelde door mij (al zei hij dit uiteraard niet).

Nu vele jaren later heb ik nog altijd vele vragen en geen antwoorden. Ik vermoed dat ik ze nooit zal krijgen... Ook vraag ik mij af hoe hij kijkt op de hele geschiedenis.

Tot nu toe blijft hij toch wel de meest boeiende persoon dat ik heb ontmoet.
____

Ik leef alvast met jullie mee. Want het is wellicht niet gemakkelijk. Maar onthou zeer goed dat jullie er zeker mogen zijn.

@Anne: bedankt voor de filmtip. Ik zal hem zeker eens bekijken.
Daluicis
Senior user
Senior user

Berichtdoor RedFruit » 22 jan 2012 20:50
Ik heb nare ''ervaringen'' met mensen met Autisme, niet dat ze allemaal over 1 kam te scheren zijn.. maar het heeft wel invloed op mijn oordeel tegenover Autisme.
Mijn vader is namelijk autistisch, hij is heel erg op zich zelf.. maar daarnaast ook een enorme schoft, denkt alleen aan zichzelf terwijl hij een ''gezin'' heeft te onderhouden met de daarbij komende gevolgen.
Ook is mijn ex vriend Autistisch, hij was enorm geobserseerd.. en seks was het enigste wat bij hem telde, hij was enorm onvoorspelbaar.. het ene moment was ik alles voor hem en dan een uur later kon hij me bij wijze van spreken weer wel schieten.

Nu benadruk ik nogmaals dat niet iedereen met autisme zo hoeft te zijn als de hierboven genoemde personen, het lijkt me knap lastig om met zn ziekte te moeten leven en constant in de knoei te zijn met je zelf.
Soms mag je rusten, maar opgeven nooit!
RedFruit
New user
New user

Berichtdoor Saartje89 » 13 feb 2012 16:16
Mijn broer heeft autisme, en op sociaal vlak gaat dat wel redelijk goed, en een vriendin van int middelbaar had ook autisme en dat was een heel toffe :). En ik begrijp dat het niet altijd even simpel is in de maatschapij als je autisme hebt en dat sommige mensen daar nogaltijd het "klassieke" beeld van hebben. En ik vind dat je gewoon je zelf moet blijven want daar is helemaal niks mis mee! En vind dat ferm dat sommige er hier vooruitkomen dat ze autisme hebben, moet niet altijd even simpel zijn omdat te zeggen.
Saartje89
Regular user
Regular user

Leeftijd: 28

Berichtdoor metalhead94 » 16 feb 2012 23:26
Ik ken iemand met autisme ...

Zelf heb ik volgens mijn ouders autistische trekjes
- Ik ben een echte 'hokjesdenker' zoals mijn moeder dat zegt. Het voorbeeld dat mijn Ma vorige week nog gaf was: "Ok, school gedaan, nu naar de bushalte. Niets of niemand mag daartussen komen." alles zit dus in een vast schema. Als iets daarbuiten treedt, flip ik. Overlaatst was ik in paniek omdat mijn bus niet kwam. Ik belde men moeder en zij zei dak gewoon de volgende bus moest pakken en dat zij ging bellen naar school. Aan zo'n dingen denk ik niet meteen. Ik flip gewoon en denk niet na over alternatieven.

- Ik heb moeite met het tonen van emoties. of ik nu verdrietig, kwaad, gefrustreerd of gelukkig ben, je ziet dat niet hard aan me. Ik kan enorm gefrustreerd worden door iets, maar ik kan het niet tonen, en erover praten al helemaal niet. daardoor stapelen veel dingen zich op en ontploft plots de bom, meestal thuis, zonder dat iemand weet waarom ik zo doe ... dan is het weer enkele weken ruzie en daarna komt eindelijk uit wat er scheelt.

- Ik ben erg introvert. Ik kan niet echt praten over diepere dingen ... dan raak ik niet aan mijn woorden, kan ik dingen niet formuleren ... bv het gesprek met mijn beste vriendin over mijn lesbisch-zijn verliep zo moeilijk, dat we via msn verderpraatten. daar ligt de drempel voor mij iets lager. het introverte zorgt er ook voor dat ik moeilijk op onbekenden afstap.
Diegenen die erbij waren bij de forummeeting zullen dat misschien wel gemerkt hebben. toen ik daar aankwam was ik eerst een paar minuten voor de trap aan het aarzelen om dan een sms naar silas te sturen: "zijn jullie dat?" om dan, na bevestiging erop af te durven stappen. Ik zei niks, was superstil. En pas wanneer Lawstudent begon te praten, was de eersste keer dak echt een geprek had met iemand. daarna was het ijs een beetje gebroken en verliep het vlotter ^^

- Mijn moeder vind dit mijn ergste trekje, ze zegt dat het autistisch is, maar ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft: mijn groenten, aardappelen en vlees moeten apart van elkaar zitten, niets van mijn eten dat niet samen in 1 pot is samen klaargemaakt, mag vermengd worden.
Laatst bijgewerkt door metalhead94 op 25 maart 2012 10:30, in totaal 1 keer bewerkt.
It doesn't do well to dwell on dreams if you forget to live.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

wasurenai ano hi kanjita itami - I don't forget the pain I felt that day
metalhead94
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Different » 24 feb 2012 19:18
@imeagle1994: Ik vond het, ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen, bijna akelig om je forumpost te lezen, want (het is misschien wat cliché) ik kon het zelf geschreven hebben.
Zelf ben ik een achttal maanden geleden gediagnosticeerd met Asperger syndroom, en hoewel ik altijd wel heb geweten dat ik anders was, vond ik het zwaar en ik heb het nog niet echt aanvaard. Het feit dat ik homo ben daarentegen vind ik niet erg meer, na er drie jaar mee geworsteld te hebben.
Dat ik het zo moeilijk heb met autistisch zijn heb ik eigenlijk nog tegen niemand verteld, dat ik homo ben wel, dat heb ik tegen m'n enige vriendin verteld, en dan nog via msn.
Ik voel me alvast wat gesterkt, wetende dat er nog mensen zijn zoals ik.
Different
New user
New user

Berichtdoor Sith Lord Nemo » 25 feb 2012 18:26
Hallo,
Ik moet zeggen dat ik ("nog"?) niet gediagnoseerd ben,
Maar ik heb vele dingen gemeen met somige vormen van autisme.
door een aangeboren hersenafwijking en hersenbeschadiging door de jaren heen.

De nood hebben aan structuur, (alhoewel ik nu op mezelf woon en dus een rustiger leven leid, heb ik wat meer energie om om te gaan met dagen die minder gestructuurd verlopen.)

En de moeite hebben om sociaal contact te maken /houden.
Oja ik heb ook soms zo van die momenten dat ik alles rangschik op m'n bord (m'n moeder zei ooit dat ik zo een bord voor in de microgolf moest gebruiken , met die vakjes :lol: )

Met het openbaar vervoer reizen doe ik alleen als het niet echt anders kan
Aangezien dit tot extra stress leid (1ste klas reizen toen ik voor de eerste keer naar FACTS @Gent ging dit jaar ,hielp wel wat om zeker te zijn dat ik rustig kon neerzitten :oops: )

Enzovoort
Ik ga trouwens ook naar de bowling viewtopic.php?f=41&t=27223

Groetjes Michaël
It's better to remain
silent and be thought a fool, than to open your mouth and remove all doubt
Sith Lord Nemo
Regular user
Regular user

Leeftijd: 32

Berichtdoor metalhead94 » 25 feb 2012 20:34
-
Laatst bijgewerkt door metalhead94 op 25 maart 2012 10:37, in totaal 1 keer bewerkt.
It doesn't do well to dwell on dreams if you forget to live.

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

wasurenai ano hi kanjita itami - I don't forget the pain I felt that day
metalhead94
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor dd_voske » 06 maart 2012 18:21
ik heb vaak last van sociaal contact en zit in een Buso school maar ik heb een goeie vriendin die me helpt om me meer sociaal te zijn en zit bij mij op school.
dd_voske
New user
New user

Leeftijd: 24

Berichtdoor PlayingWithLightning » 06 maart 2012 19:28
Ik heb bij verschillende mensen met verschillende vormen van autisme is de klas gezeten. Maar zelf heb ik het niet. Ik kon wel met een van die klasgenoten redelijk goed omgaan, al merkte ik wel dat hij zich gewoon moeilijker kon uitdrukken enzo.
Zelf heb ik weer een totaal andere stoornis, maar daar gaat dit topic niet over. Maar het zorgt er wel voor dat ik mensen veel minder snel veroordeel als ze "een beetje anders" zijn of doen.

@ Anne F. Bedankt voor de filmtip!
Ya soshla s uma, Mne Nuzna ona..
Prosti..
</3
PlayingWithLightning
New user
New user

Leeftijd: 27

Berichtdoor Mephistoteles » 30 maart 2012 22:56
Bij mij hebben ze onlangs autisme geconstateerd.
Feare no more the heate o' th' Sun,
Nor the furious Winters rages,
Thou thy worldly task hast don,
Home art gon, and tane thy wages.
Golden Lads, and Girles all must,
As Chimney-Sweepers come to dust.
Mephistoteles
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor DifferentHeart » 10 apr 2012 10:59
ik heb eigenlijk een heel lichte vorm van autisme, ik heb geen last van veranderingen enzo van die dingen, het enigste wat mijn probleem is dat ik soms iets grofs zeg en dat mensen kwaad op mij zijn terwijl dat niet mijn bedoeling is...
DifferentHeart

56 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Keer terug naar Het Praatcafe