Wil je later kinderen?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
342 berichten • Pagina 1 van 181, 2, 3, 4, 5 ... 18

Poll: Wil je later kinderen?

Ja - 58%
Nee - 16%
Dat zien we later wel - 26%
Totaal aantal stemmen : 380

Wil je later kinderen?

Berichtdoor Sistje » 06 jul 2011 14:13
De titel is duidelijk: Wil je later kinderen? Hoeveel wil je er? Droom je van een huisje-tuintje-boompje?

Ikzelf wil zeker kinderen. Ik zou geen leven zonder kinderen willen. Het leven lijkt mij zo betekenisloos wanneer je die niet hebt.

En ik droom echt wel van een huis met een grote tuin aan de rand van de stad, met een hond etc. Liefst zelf een iets groter gezin: drie kinderen zou voor mij ideaal zijn.
Sistje
Regular user
Regular user

Leeftijd: 26
Geslacht: Man

Re: Wil je later kinderen?

Berichtdoor mei_meisje » 06 jul 2011 14:19
Mijn droom is 2 kindjes. En een huisje in mariakerke/lovendegem ofzo.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling
mei_meisje
I have no life
I have no life

Leeftijd: 25
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor De lachende profeet » 06 jul 2011 14:43
Ik zie echt niet in waarom een leven zonder kinderen betekenisloos zou zijn. Niet iedereen past in zo'n situatie. Sommige mensen hebben heel andere ambities waar te maken, en die ambities zijn niet persé minder waardevol dan kinderen opvoeden. Als je trouwens ziet hoeveel kinderen worden verkloot door hun opvoeders (in feite elk kind tot op zekere hoogte als je ziet wat voor waarden centraal staan in onze cultuur), dan is er geen reden om aan te nemen dat het gezinsleven het ideaal moet zijn waar we naar moeten streven.

Ik heb zelf twee redenen om geen kinderen te willen. Ten eerste, ik heb inderdaad andere ambities - die niet enkel veel beter bij mij passen, maar waardoor ik mij in veel grotere harmonie met de wereld kan ontplooien. Ten tweede, ik weet dat ik zelf niet stabiel genoeg ben om een kind serieus op te voeden. Waarom zou ik een kind laten lijden onder mijn problemen? Ik ben vooral op zoek naar een zielsverwant, een gezin zegt me niets, zou me alleen maar benauwen.

En wie mij niet gelooft, moet het befaamde gedicht van Philip Larkin nog eens lezen.

Spoiler! :
THIS BE THE VERSE
They fuck you up, your mum and dad.
They may not mean to, but they do.
They fill you with the faults they had
And add some extra, just for you.

But they were fucked up in their turn
By fools in old-style hats and coats,
Who half the time were soppy-stern
And half at one another’s throats.

Man hands on misery to man.
It deepens like a coastal shelf.
Get out as early as you can,
And don’t have any kids yourself.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.

Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985
De lachende profeet
I have no life
I have no life

Leeftijd: 32

Berichtdoor Sistje » 06 jul 2011 14:59
De lachende profeet schreef:Ik zie echt niet in waarom een leven zonder kinderen betekenisloos zou zijn.

Ik bedoelde dat ook niet als een algemene regel. Het is hoe ik het voor mijzelf zie.
Sistje
Regular user
Regular user

Berichtdoor De lachende profeet » 06 jul 2011 15:13
Sistje schreef:
De lachende profeet schreef:Ik zie echt niet in waarom een leven zonder kinderen betekenisloos zou zijn.

Ik bedoelde dat ook niet als een algemene regel. Het is hoe ik het voor mijzelf zie.

Het was ook niet persoonlijk bedoeld, hé. Als jij kinderen wilt en overtuigd bent dat je er goed voor kan zorgen: Go for it!

Al is het wel vreemd dat de kwestie holebiadoptie nog niet is aangehaald ...
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.

Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985
De lachende profeet
I have no life
I have no life

Leeftijd: 32

Berichtdoor 21st Century Kid » 06 jul 2011 22:35
Als het enkel van mezelf afhangt: neen.
verschillende kleine redenen: geen zin om op mijn werk naar huis te (moeten) gaan voor de kinderen, ik word gek van kinderen van anderen als ze lastig zijn, of van de rommel die ouders overal mee naartoe zeulen (om te zwijgen van al het gedoe van pampers en speelgoed in huis), en later dat gepuber, denk dat ik bedank.
maar de grotere redenen: ik heb geen gevoel van 'ja, ik wil een gezin stichten'.
Ben ik goed met kinderen: ja, zeker. Maar ik ben altijd zo blij als ik ze terug mag geven :)

En dan is er idd nog de kwestie: hoe?
Als ik kijk naar een bevriend heterokoppel dat al zolang op een tweede adoptiekindje wacht, en hoe slopend dat is, dan bedank ik, denk ik.
21st Century Kid
Regular user
Regular user

Leeftijd: 31

Berichtdoor Sharon » 17 jul 2011 23:40
Vroeger wilde ik erg graag kinderen, waarschijnlijk "omdat het zo hoorde". Net zoals ik toen nog in de waan was dat ik volstrekt hetero was ;).
Nu, zoveel jaar later, lijk ik niet meer volledig achter het kind-idee te staan. Meer zelfs: liefst wil ik er eigenlijk geen. In mijn omgeving zegt iedereen dat dat nog kan veranderen en ze hebben nu eenmaal gelijk. Voor hetzelfde geld begint mijn biologische klok ineens op mijn 35 te tikken, god knows! Maar op dit moment ben ik er rotsvast van overtuigd dat ik er ook écht geen wil, vooral omdat ik me er nog niet klaar voor voel, me niet helemaal kan vinden in de mogelijkheden om als holebikoppel aan kinderen te geraken en ook niet echt kan wennen aan het idee om een kind uit mij te persen ... brrr! Maar ik hou het in ieder geval in overweging dat zoiets inderdaad nog KAN veranderen ;).
Het leven is een toneelstuk waar we niet hebben kunnen voor repeteren. Zing, lach, dans, bemin en beleef elk moment van je leven zo intens mogelijk, vóór het doek valt en het toneelstuk eindigt zonder applaus ... (Charlie Chaplin)
Sharon
New user
New user

Leeftijd: 27

Berichtdoor Sage » 18 jul 2011 10:12
Niet speciaal. Vroege wilde ik heel graag kinderen, maar ik heb me erbij neergelegd dat het er waarschijnlijk niet van komt.
Mijn vriend heeft wel 2 kinderen. Dat zijn dus een beetje mijn "stiefkinderen". Ik zie die kinderen ook graag, maar niet zoals een eigen kind. Daarvoor zie ik ze ook niet vaak genoeg, denk ik. Ze zijn het meest bij hun moeder.
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?
Sage
Regular user
Regular user

Leeftijd: 29

Berichtdoor fender1995 » 19 jul 2011 15:43
ik wil zeker kinderen!!
en kleuterjuf worden,
dus dat zijn kids all on
:p
(zullen wel hier wanneer ik werk nog eens op terugkomen? :p)

xx
fender1995
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor steffieke » 20 jul 2011 23:57
Ikzelf wil heel graag kindjes.
Toen ik net samen was met mijn vriendin, en we hierover babbelden, stond zij er nogal weigerachtig tegenover. Ze zag zichzelf niet echt als een moederfiguur. (haar vorige relatie was met een jongen)
Maar we zijn ondertussen al eventjes samen, en nu ziet zij het ook wel zitten om later een gezinnetje te stichten. (Zolang zij ze niet moet dragen! :D )
I carry your heart. (I carry it in my heart)
steffieke
New user
New user

Leeftijd: 27

Berichtdoor fender1995 » 21 jul 2011 13:40
steffieke schreef:Ikzelf wil heel graag kindjes.
Toen ik net samen was met mijn vriendin, en we hierover babbelden, stond zij er nogal weigerachtig tegenover. Ze zag zichzelf niet echt als een moederfiguur. (haar vorige relatie was met een jongen)
Maar we zijn ondertussen al eventjes samen, en nu ziet zij het ook wel zitten om later een gezinnetje te stichten. (Zolang zij ze niet moet dragen! :D )

dat heb ik ook, ok wel ze het liefst ook niet dragen
volgensmij is dat geweldig zo'n leven in je
maar dat bevallen, :s
fender1995
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor dancinglife » 21 jul 2011 13:46
jaaaaaa ik wil kinderen :love:
ik kan het mij niet voorstellen om geen kinderen te hebben,
een gezellig gezin dat je leven compleet maakt :D
dancinglife
New user
New user

Leeftijd: 24

Berichtdoor lizzy » 22 jul 2011 00:15
Ik hou van kinderen! Al denk ik niet dat ik later kinderen zal hebben. Ik kom uit een nogal 'fucked up' gezin en ik wil er gewoon zeker van zijn dat mijn kinderen niet hetzelfde zouden moeten meemaken als wat mijn ouders mij allemaal hebben laten doorstaan. En het is nu eenmaal een feit dat zulke dingen van generatie op generatie overgaan. Ook al zeggen mijn vrienden nog zo graag dat ik het wel goed zou doen :).
lizzy
New user
New user

Berichtdoor Sage » 22 jul 2011 08:55
lizzy schreef:Ik hou van kinderen! Al denk ik niet dat ik later kinderen zal hebben. Ik kom uit een nogal 'fucked up' gezin en ik wil er gewoon zeker van zijn dat mijn kinderen niet hetzelfde zouden moeten meemaken als wat mijn ouders mij allemaal hebben laten doorstaan. En het is nu eenmaal een feit dat zulke dingen van generatie op generatie overgaan. Ook al zeggen mijn vrienden nog zo graag dat ik het wel goed zou doen :).

Oei... Dan hoop ik dat ik op mijn moeder lijk en niet op mijn vader. Hoewel dat ook niet ideaal zou zijn.
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people in the world?
Sage
Regular user
Regular user

Berichtdoor Lin » 22 jul 2011 11:29
Als ik enkel mijn gevoel volg: Ja, ik wil kinderen!

Helaas maak ik me ook een aantal bedenkingen. Is het niet te egoïstisch om voor kindjes te kiezen, puur omdat ik dat zelf wil? Stel je voor dat je kind z'n hele leven lang gepest wordt omdat het twee mama's heeft. Kinderen kunnen wreed zijn voor elkaar, vooral als ze vanuit hun eigen opvoeding niet mee krijgen dat anders zijn geen schande is.

Verder is het technisch natuurlijk ook onmogelijk om een kindje te verwekken, genetisch enkel van mijn toekomstige vriendin en mezelf. Dat kind zal altijd voor de helft de genen hebben van een onbekend persoon. Stel je voor dat die dan één of andere erfelijke ziekte heeft die niet op voorhand vast te stellen was. Wie weet heeft de biologische papa een ontzettend slecht karakter of een crimineel verleden en draagt hij dat over op ons kindje.

Misschien zijn die bedenkingen lichtjes overdreven, maar ik zit er soms wel mee als ik me mijn toekomst met kindje(s) voorstel.
Lin
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23

Berichtdoor rilenka » 22 jul 2011 11:51
ik wil echt wel (eigen) kindjes later, een leven zonder kindjes kan ik me niet echt voorstellen. Als ik aan de toekomst denk, denk ik daar ook altijd kindjes bij...

kan mij echter wel vinden lin in jouw gedachten gang...

@ fender1995 ik studeer de opleiding kleuteronderwijs, zit nu in mijn 2de jaar en heb mij voorlopig echt nog niet bedacht, integendeel mijn 'moederinstinct' wordt groter.. ook nu in de vakantie werk ik met kindjes en ja ooit hoop ik dat daar 'ons' (ben wel nog single, maar een kindje van mij en mijn partner later dus) kindje zal lopen
The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Nieuwe site Liever Spruitjes: http://www.lieverspruitjes.be
Onze Facebook (vriendenpagina): http://www.facebook.com/lieverspruitjes.wjnh
Onze Facebook (fanpagina): https://www.facebook.com/LS.WJNH
rilenka
Senior user
Senior user

Berichtdoor Skipperke » 22 jul 2011 13:33
Ik wil later ook heeel graag kindjes!
nu toch nog.. later bekijk ik dit dan wel.. genoeg tijd, geld,... als ik ze niet goed zou kunnen opvoeden, zal ik er ook geen krijgen.
En later wil ik ook al met kindjes werken dus we zien wel zeker :D
maar nu zeg ik zeker ja :D
Skipperke
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 25

Berichtdoor Noukske » 22 jul 2011 17:06
Mij maakt het eerlijk gezegd niet veel uit; geen kinderen hebben heeft zo zijn voordelen, wel kinderen hebben ook. Het hangt dus een beetje af van wat mijn vriendin later zou willen.
"Love isn't blind, it's retarded" - Charlie Harper
Noukske
Regular user
Regular user

Berichtdoor analyse » 22 jul 2011 19:35
Lin schreef:Als ik enkel mijn gevoel volg: Ja, ik wil kinderen!

Helaas maak ik me ook een aantal bedenkingen. Is het niet te egoïstisch om voor kindjes te kiezen, puur omdat ik dat zelf wil? Stel je voor dat je kind z'n hele leven lang gepest wordt omdat het twee mama's heeft. Kinderen kunnen wreed zijn voor elkaar, vooral als ze vanuit hun eigen opvoeding niet mee krijgen dat anders zijn geen schande is.

Verder is het technisch natuurlijk ook onmogelijk om een kindje te verwekken, genetisch enkel van mijn toekomstige vriendin en mezelf. Dat kind zal altijd voor de helft de genen hebben van een onbekend persoon. Stel je voor dat die dan één of andere erfelijke ziekte heeft die niet op voorhand vast te stellen was. Wie weet heeft de biologische papa een ontzettend slecht karakter of een crimineel verleden en draagt hij dat over op ons kindje.

Misschien zijn die bedenkingen lichtjes overdreven, maar ik zit er soms wel mee als ik me mijn toekomst met kindje(s) voorstel.

Ik vind die bedenkingen niet overdreven, dat zijn ook dingen waar ik vaak bij stilsta...

Noukske schreef:Mij maakt het eerlijk gezegd niet veel uit; geen kinderen hebben heeft zo zijn voordelen, wel kinderen hebben ook. Het hangt dus een beetje af van wat mijn vriendin later zou willen.

Zoiets...
call me easy, say i'm strong..
Love me my way, it ain't wrong...
analyse
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor PokerFace » 23 jul 2011 00:17
Lin schreef:Als ik enkel mijn gevoel volg: Ja, ik wil kinderen!

Ik redeneer wel ongeveer hetzelfde als jou. Ik koester ook wel een beetje die vrees. Mijn vriendin ziet dat dan weer anders en ergens WIL ik haar liever volgen dan wat ik er zelf over denkt. Kindjes kunnen inderdaad wreed zijn, maar kinderen worden ook om allerlei redenen gepest. Ware het niet omdat hun ouders holebi zijn, dan was het wel omdat het een brilletje daagt, ros is, te dik, enz.
Momenteel wil ik er eigenlijk niet verder over nadenken, het maakt me een beetje sip. Een drietal jaar terug wou ik resoluut geen kinderen omwille van het feit dat het niet via de natuurlijke weg kan en de mogelijke pestgevolgen, etc. Nu zeker wel. We zien dus wel hoe ik erover denk binnen een vijftal jaar waarschijnlijk.
Once the music hits your system, there's no way you are gonna stop.
PokerFace
Experienced user
Experienced user

342 berichten • Pagina 1 van 181, 2, 3, 4, 5 ... 18

Keer terug naar Het Praatcafe