(onderstaande is grotendeels een kopie van een mail die ik naar mijn holebivrienden stuurde, vandaar de misschien iets andere stijl)
Heej iedereen,
Ok, dus: Mijn vraag aan jullie is -om maar meteen to the point te komen, of jullie een tekst willen schrijven voor mij. Ik kan jullie niets geven, buiten oneindige dankbaarheid...
Waarom moet ik in hemelsnaam teksten van jullie hebben? Wel het zit zo. Ik moet een onderzoek doen voor pragmatiek, voor school dus (eerstejaars taal-&letterkunde, wees prepared! het staat jullie wsl ook te wachten) en ik ga onderzoeken of je je seksuele geaardheid kan afleiden uit een tekst. Om dit te begrijpen, enige achtergrondkennis:
je kan aan een tekst met vrij grote zekerheid afleiden of deze door een vrouw of man geschreven is (met 80% zekerheid). Vrouwen gebruiken andere constructies, andere functiewoorden...enz. Nu vroeg ik me af, of deze analyse ook zou kloppen voor holebi's, immers: de gemiddelde homo is toch net iets vrouwelijker dan de gemiddelde hetero, en ook veel lesbiennes (niet allemaal, ik weet het ik weet het) hebben toch wel 'nhoop mannelijke trekjes. Nu vraag ik me af of zich dat ook weerspiegelt in hun teksten. Concreet: schrijft een homo op een "vrouwelijkere" manier dan een heterokerel? (niet op het eerste zicht uiteraard, maar na ontleding) En voor lesbiennes omgekeerd. Ik moet aldus een corpus teksten verzamelen van homo's en lesbiennes, ik pas die criteria daarop toe en voila.
(stel dat zou blijken dat de gemiddelde homo een pak "vrouwelijker" schrijft dan de hetero, dan kan men misschien wel uit een tekst (wetende dat ie geschreven is door een man dan) afleiden dat die "misschien/waarschijnlijk" homo is. Zou dat niet ongelooflijk grappig zijn(a) )
En voor die teksten richt ik mij dus tot de homo’s en lesbiennes onder jullie (niet de bi’s! dat zou de zaken alleen nog maar gecompliceerder maken, en het is maar een klein onderzoek… Geen masterscriptie ofzo.) ; daarom dus deze vraag.
Goed, terzake! -enkel verder te lezen als u mij het ongelooflijke plezier wilt doen die tekst te schrijven natuurlijk.
Wat ik nodig heb, is een opiniestuk over het volgende:
"Is de mens gemaakt om monogaam te zijn?". Dit leek mij een makkelijk onderwerp (nuja, ik had eerst de opwarming van de aarde in gedachten, of iets politiek getint, of zelf een maf verhaal laten afmaken maar hier kwam al protest op door sommigen

, dusja.) Een opiniestuk over dit onderwerp lijkt me niet al te moeilijk; je kan uitweiden over het huwelijk, scheidingen, open relaties, de natuur... weetikveel. De inhoud doet er niet zoveel toe; of je nu jouw mening geeft of die van iemand anders, of je nu dt fouten schrijft ofniet... Het gaat om de stijl, het gebruik van woorden. Het moet dus echt ook wel door jou geschreven zijn.
Nog andere te weten info:
Lengte: minstens 1000woorden.
Tegen wanneer? Hoe sneller hoe beter, maar binnen de 2weken.
Ik hoop echt op jullie massale medewerking! Je kan mij ook een enorm plezier doen door dit verder te zeggen tegen andere homo's of lesbiennes (géén biseksuelen) vanwie je denkt, dat die dat wel willen doen...
Stuur mij maar een pb’tje als je mee wil doen, dan geef ik je mijn email!
Uiteraard is het volledig anoniem en gebeurt er verder niets met die teksten.
Dagdag!