Thesis? Wetenschappelijke Enquête?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Evelien, Nousch en Els

Bericht door Evelien, Nousch en Els » 01 mar 2007 17:45

Hallo iedereen!

Wij, Evelien, Els en Anouschka, zijn studentes Logopedie aan de Universiteit van Gent. In het laatste jaar van onze opleiding zijn wij op zoek naar proefpersonen die willen meewerken aan onze thesis. We maken een studie over de spraak bij homoseksuelen.

Mensen die willen meewerken moeten voldoen aan volgende criteria:
- Homoseksuele mannen (niet biseksueel)
- Moedertaal: Nederlands
- Geen drager van een orthodontisch apparaat
- Geen logopedist / student logopedie

Verloop van het onderzoek:
Aan de proefpersonen zal gevraagd worden een korte vragenlijst in te vullen met persoonlijke gegevens. Daarna wordt hen gevraagd om een korte tekst voor te lezen voor de camera (enkel de mond wordt gefilmd). De spraak wordt via een speciaal programma opgenomen op de pc. Het totale onderzoek zal nog geen 5 minuten duren! Anonimiteit wordt verzekerd.

We hebben nog heel veel mensen nodig :!:

Als je zin hebt om mee te werken, kom dan op maandag 5 maart eens af naar het café van Verkeerd Geparkeerd (Kammerstraat 22, Gent, 20u-23u). Ik zal jullie telkens laten weten waar en wanneer we spraakopnames doen, ok?

Indien jullie nog activiteiten weten waar we naartoe zouden kunnen gaan, aarzel dan niet om ons te contacteren! Of als jullie eens afspreken met vrienden op kot ofzo (liefst meer dan 5 personen), laat het dan gerust weten en dan komen we af!

In de hoop op een massale respons verblijven wij,

Evelien Lefebvre (0494/14 72 31, evelien.lefebvre@ugent.be)
Els De Bruyn (0499/37 30 63, els.debruyn@ugent.be)
Anouschka Sokoloff (0479/82 25 35, anouschka.sokoloff@ugent.be)

Scarlett
Experienced user
Experienced user

Bericht door Scarlett » 01 mar 2007 17:48

Praten homo's dan anders?
:roflmao:
Sorry, ik lig eventjes toe.

Evelien, Nousch en Els

Bericht door Evelien, Nousch en Els » 01 mar 2007 18:14

Scarlett schreef:Praten homo's dan anders?

Beste,

Er is nog niet veel wetenschappelijk onderzoek gebeurd naar de spraak bij homoseksuelen.
Vanuit onze opleiding is er interesse om dit onderzoek grondig te voeren.
Wij willen objectief nagaan of er op het vlak van toonhoogte en articulatie verschillen zouden zijn tussen hetero- en homoseksuele mannen. Pas nadat we onze resultaten hebben, kunnen we dus een correct antwoord geven op je vraag. Je kan altijd je e-mailadres eens geven en dan sturen we de conclusies op na afloop van ons onderzoek.

Vriendelijke Groeten, Evelien.

Els1985

Bericht door Els1985 » 01 mar 2007 18:36

Evelien, Nousch en Els schreef:

Beste,

Er is nog niet veel wetenschappelijk onderzoek gebeurd naar de spraak bij homoseksuelen.
Wij willen objectief nagaan of er op het vlak van toonhoogte en articulatie verschillen zouden zijn tussen hetero- en homoseksuele mannen. Pas nadat we onze resultaten hebben, kunnen we dus een correct antwoord geven op je vraag. Je kan altijd je e-mailadres eens geven en dan sturen we de conclusies op na afloop van ons onderzoek.

Ik ben benieuwd naar de resultaten, ik denk velen onder ons. Homo's anders praten, tja ergens lijkt het iets 'om toe bij te liggen' anderzijds is het wel een cliché ook é, meer hoge tonen ( of vrouwelijk !) --> Niet dat ik het vind, maar de mensen.......
Nu, ik vind het een zinvol onderzoek; het kan vooroordelen mogelijks uit de weg helpen. Nu dit betreft wel homomannen die hier durven aan meedoen, niet zelfverzekerder en merk je dat dan ook niet in hun stem... of maak ik nu een rare kronkel?
En kan je dat dan op 5 min weten..? Moet je iemands stem niet verschillende keren meten en daar dan een soort 'gemiddelde' van nemen:p... want als je zenuwachtig bent.. of je niet goed in je vel voelt of...
ik ben nieuwsgierig !

Scarlett
Experienced user
Experienced user

Bericht door Scarlett » 01 mar 2007 18:50

Mja het lijkt me raar dat ze echt 'anders' zouden spreken. Misschien hogere tonen (of dat is wat mensen er zich bij voorstellen). Maar voor de rest... Gaat het gewoon om de toon, of wordt er iets anders onderzocht?
En de bi-mannen, mogen die ook meedoen? Of praten die nOg anders? :wink:
Sorry hoor, maar het klinkt grappig.

Evelien, Nousch en Els

Bericht door Evelien, Nousch en Els » 01 mar 2007 22:15

De spraak wordt met een speciaal programma, 'Praat' genoemd, opgenomen op de pc. We kunnen het dus zoveel keer beluisteren als we willen. Met dat programma kunnen we specifieke spraakanalyses maken, bvb. de gemiddelde toonhoogte berekenen. En ja, het is en blijft een momentopname. Dus als de mensen een beetje zenuwachtig zijn, of verkouden, of... kan dat inderdaad een invloed hebben op de spraak.
Btw: Wij zijn ook enorm nieuwsgierig naar de resultaten :wink:

Els1985 schreef:
Evelien, Nousch en Els schreef:

Beste,

Ik ben benieuwd naar de resultaten, ik denk velen onder ons. Homo's anders praten, tja ergens lijkt het iets 'om toe bij te liggen' anderzijds is het wel een cliché ook é, meer hoge tonen ( of vrouwelijk !) --> Niet dat ik het vind, maar de mensen.......
Nu, ik vind het een zinvol onderzoek; het kan vooroordelen mogelijks uit de weg helpen. Nu dit betreft wel homomannen die hier durven aan meedoen, niet zelfverzekerder en merk je dat dan ook niet in hun stem... of maak ik nu een rare kronkel?
En kan je dat dan op 5 min weten..? Moet je iemands stem niet verschillende keren meten en daar dan een soort 'gemiddelde' van nemen:p... want als je zenuwachtig bent.. of je niet goed in je vel voelt of...
ik ben nieuwsgierig !

Evelien, Nousch en Els

Bericht door Evelien, Nousch en Els » 01 mar 2007 22:20

Zoals ik al tegen Els zei, berekenen we o.a. de gemiddelde toonhoogte. Er worden ook ankele aspecten van de articulatie nagegaan. En euhms, bi-mannen mogen jammergenoeg niet deelnemen, sorry :( . Of zij al dan niet op een andere manier zouden praten, kan misschien volgend jaar eens onderzocht worden...

Scarlett schreef:Mja het lijkt me raar dat ze echt 'anders' zouden spreken. Misschien hogere tonen (of dat is wat mensen er zich bij voorstellen). Maar voor de rest... Gaat het gewoon om de toon, of wordt er iets anders onderzocht?

Faramir
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Faramir » 03 mar 2007 16:45

jongehomo schreef:Ik weet niet zeker of dit hier wel thuishoort dus srry als het verkeerd staat. Ik moet dus voor zedenleer een uur komen praten over iets dat betrekking had tot me zelf en tot zedenleer en ik dacht aan homofobie. Ik vroeg me af of er hier soms mensen waren die zelf het slachtoffer zijn (geweest) van homofobie. Ik zeg er nu al bij dat ik in mijn werk geen namen ga vermelden, ik ben dus gewoon opzoek naar mensen die het hebben voorgehad en die ik als voorbeeld zou kunnen gebruiken. Wat ik mij ook afvraag is waarom er toch zoveel mensen homofoob zijn, schrik voor het onbekende, schrik dat we hen zouden proberen te verleiden of kussen, of andere redenen? Als iemand me kan helpen stuur dan mailtje naar vincebooghmans@hotmail.com of pm. Alvast bedankt!

Intred
New user
New user

Bericht door Intred » 05 mar 2007 08:35

Geachte,

Graag zou ik om uw medewerking vragen aan een onderzoek. Het betreft een onderzoek rond nieuwe communicatietechnologieën dat kadert binnen een thesisverhandeling aan de vakgroep Communicatiewetenschappen (Universiteit Gent).

In het belang van het onderzoek vragen wij u de vragen zorgvuldig te lezen en waarheidsgetrouw te beantwoorden. Dit onderzoek wordt enkel vanuit wetenschappelijke bedoelingen opgezet en heeft geen enkel commercieel doel. Alle vergaarde informatie wordt uiteraard volledig anoniem behandeld.

U kan de enquête terugvinden op www.mobieletelevisie.net
Mocht u nog verdere vragen hebben, dan kan u ons steeds contacteren.

Ik bedank u alvast voor uw medewerking

Hoogachtend,

Jurgen De Vos
Promotor: Prof. Dr. Eric Dejonghe

Evelien, Nousch en Els

Bericht door Evelien, Nousch en Els » 05 mar 2007 08:50

Hey iedereen,

Dinsdag 6/3 maken wij van 14u tot 17u spraakopnames in de Blandijn (Blandijnberg 2, 9000 Gent; Faculteit Letteren en Wijsbegeerte). We zitten achter het secretariaat in de geluidsdichte kamer.

Woensdag 7/3 zitten we in studentenresto 'De Brug' in de Sint-Pietersnieuwstraat, Gent van 12u tot 14u.

Tot dan!!!
Evelien, Els en Anouschka.

Evelien, Nousch en Els schreef:Zoals ik al tegen Els zei, berekenen we o.a. de gemiddelde toonhoogte. Er worden ook ankele aspecten van de articulatie nagegaan. En euhms, bi-mannen mogen jammergenoeg niet deelnemen, sorry :( . Of zij al dan niet op een andere manier zouden praten, kan misschien volgend jaar eens onderzocht worden...

Scarlett schreef:Mja het lijkt me raar dat ze echt 'anders' zouden spreken. Misschien hogere tonen (of dat is wat mensen er zich bij voorstellen). Maar voor de rest... Gaat het gewoon om de toon, of wordt er iets anders onderzocht?

Evelien, Nousch en Els

Bericht door Evelien, Nousch en Els » 08 mar 2007 15:49

Vanavond zitten we in de Chocoladedebar (Sint-Pietersnieuwstraat 99) vanaf 20u tijdens de activiteit 'Open en Bloot' van Verkeerd Geparkeerd.

Morgenavond zitten we in Discotheek Kokorico, Grote Baan 22, 9930 Zomergem vanaf 22u. De kandidaten van de Mister Love-everyone Verkiezing zullen voorgesteld worden en Wendy van Wanten is Special Guest -> Het is dus zeker de moeite om eens af te komen !

Zaterdag zullen we eerst in Casa Rosa (Kammerstraat 22, Gent)zitten tijdens het Bi&Friends leescafé (19u-23u) en daarna verplaatsen we ons richting Vooruit waar een knallende Holebifuif plaatsvindt. Je kan ons vinden in de Vestiaire...

Niet alles ligt voor 100% vast. Mocht er iets wijigen of niet doorgaan, laten we jullie het uiteraard weten.

Hopelijk tot één deze dagen :!:

Evelien, Nousch en Els schreef:Hey iedereen,

Dinsdag 6/3 maken wij van 14u tot 17u spraakopnames in de Blandijn (Blandijnberg 2, 9000 Gent; Faculteit Letteren en Wijsbegeerte). We zitten achter het secretariaat in de geluidsdichte kamer.

Woensdag 7/3 zitten we in studentenresto 'De Brug' in de Sint-Pietersnieuwstraat, Gent van 12u tot 14u.

Tot dan!!!
Evelien, Els en Anouschka.

Evelien, Nousch en Els schreef:Zoals ik al tegen Els zei, berekenen we o.a. de gemiddelde toonhoogte. Er worden ook ankele aspecten van de articulatie nagegaan. En euhms, bi-mannen mogen jammergenoeg niet deelnemen, sorry :( . Of zij al dan niet op een andere manier zouden praten, kan misschien volgend jaar eens onderzocht worden...

dreamteam

Bericht door dreamteam » 09 mar 2007 15:00

Hallo,

Wij zijn 5de jaars studenten van het KA Voskenslaan en hebben gekozen om een eindwerk over holebi's. Daarvoor hebben wij een enquête opgesteld. We zouden graag dit forum gebuiken om een deel van al onze enquêtes af te nemen. Wij zouden het enorm op prijs stellen indien u zou willen meewerken zodat wij onze doelstellingen kunnen bereiken. Voel je vrij om deze enquête door te mailen naar kennissen en vrienden, we zouden het ten zeerste appreciëren!

Indien u graag zou willen meewerken gelieve ons een mailtje te sturen naar dreamteam5hw@hotmail.com

Alvast bedankt voor u medewerking!

Lien, Giel en Suzanne (Dreamteam)

Griet Fleerackers

Ik heb jouw hulp nodig!

Bericht door Griet Fleerackers » 13 mar 2007 13:33

Ik ben laatstejaarsstudente Handelswetenschappen met oriëntatie Marketing aan de Lessius Hogeschool te Antwerpen. In het kader van mijn eindverhandeling doe ik een onderzoek naar de innovativiteit van consumenten.

Ik heb een enquête opgesteld en ben nu op zoek naar personen die bereid zijn een kleine 15 minuten van hun tijd te besteden aan het invullen van deze vragenlijst. Ik moet een 500tal respondenten vinden, dus alle hulp is welkom!

Klik!

Alvast bedankt!

Griet

malaika

vraagje ivm onderzoek

Bericht door malaika » 18 apr 2007 14:39

(onderstaande is grotendeels een kopie van een mail die ik naar mijn holebivrienden stuurde, vandaar de misschien iets andere stijl)

Heej iedereen,

Ok, dus: Mijn vraag aan jullie is -om maar meteen to the point te komen, of jullie een tekst willen schrijven voor mij. Ik kan jullie niets geven, buiten oneindige dankbaarheid...
Waarom moet ik in hemelsnaam teksten van jullie hebben? Wel het zit zo. Ik moet een onderzoek doen voor pragmatiek, voor school dus (eerstejaars taal-&letterkunde, wees prepared! het staat jullie wsl ook te wachten) en ik ga onderzoeken of je je seksuele geaardheid kan afleiden uit een tekst. Om dit te begrijpen, enige achtergrondkennis:

je kan aan een tekst met vrij grote zekerheid afleiden of deze door een vrouw of man geschreven is (met 80% zekerheid). Vrouwen gebruiken andere constructies, andere functiewoorden...enz. Nu vroeg ik me af, of deze analyse ook zou kloppen voor holebi's, immers: de gemiddelde homo is toch net iets vrouwelijker dan de gemiddelde hetero, en ook veel lesbiennes (niet allemaal, ik weet het ik weet het) hebben toch wel 'nhoop mannelijke trekjes. Nu vraag ik me af of zich dat ook weerspiegelt in hun teksten. Concreet: schrijft een homo op een "vrouwelijkere" manier dan een heterokerel? (niet op het eerste zicht uiteraard, maar na ontleding) En voor lesbiennes omgekeerd. Ik moet aldus een corpus teksten verzamelen van homo's en lesbiennes, ik pas die criteria daarop toe en voila.

(stel dat zou blijken dat de gemiddelde homo een pak "vrouwelijker" schrijft dan de hetero, dan kan men misschien wel uit een tekst (wetende dat ie geschreven is door een man dan) afleiden dat die "misschien/waarschijnlijk" homo is. Zou dat niet ongelooflijk grappig zijn(a) )

En voor die teksten richt ik mij dus tot de homo’s en lesbiennes onder jullie (niet de bi’s! dat zou de zaken alleen nog maar gecompliceerder maken, en het is maar een klein onderzoek… Geen masterscriptie ofzo.) ; daarom dus deze vraag.

Goed, terzake! -enkel verder te lezen als u mij het ongelooflijke plezier wilt doen die tekst te schrijven natuurlijk.

Wat ik nodig heb, is een opiniestuk over het volgende:
"Is de mens gemaakt om monogaam te zijn?". Dit leek mij een makkelijk onderwerp (nuja, ik had eerst de opwarming van de aarde in gedachten, of iets politiek getint, of zelf een maf verhaal laten afmaken maar hier kwam al protest op door sommigen :wink: , dusja.) Een opiniestuk over dit onderwerp lijkt me niet al te moeilijk; je kan uitweiden over het huwelijk, scheidingen, open relaties, de natuur... weetikveel. De inhoud doet er niet zoveel toe; of je nu jouw mening geeft of die van iemand anders, of je nu dt fouten schrijft ofniet... Het gaat om de stijl, het gebruik van woorden. Het moet dus echt ook wel door jou geschreven zijn.

Nog andere te weten info:
Lengte: minstens 1000woorden.

Tegen wanneer? Hoe sneller hoe beter, maar binnen de 2weken.

Ik hoop echt op jullie massale medewerking! Je kan mij ook een enorm plezier doen door dit verder te zeggen tegen andere homo's of lesbiennes (géén biseksuelen) vanwie je denkt, dat die dat wel willen doen...

Stuur mij maar een pb’tje als je mee wil doen, dan geef ik je mijn email!

Uiteraard is het volledig anoniem en gebeurt er verder niets met die teksten.

Dagdag!

Sofie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Sofie » 21 apr 2007 11:32

aline schreef:heeey iedereen

even mijzelf voorstellen: ik ben aline en ik zit in mijn eerste jaar bachelor in het sociaal werk in de arteveldehogeschool te gent.

ik moet een thema uitwerken voor het vak practicum en ik heb gekozen voor homoseksualiteit. wij moeten hiervoor een homo of lesbienne interviewen. ik ben dus hopeloos op zoek naar een spontaan iemand die dit voor mij zou willen doen. dit gesprek wordt opgenomen op band maar dient enkel als examenstof en wordt dan ook alleen maar beluisterd door onze begeleidster.

ik woon zelf in sint-niklaas, maar als je van gent en omstreken bent, wil ik zeker afspreken op een plaats die voor voor jou het makkelijkst is.

zijn er geïnteresseerden? laat mij dan iets weten op mijn e-mailadres alleke6@hotmail.com

Geïnteresseerden meld u en stuur mij een berichtje.

:merci:

aline
[Doctor] What are you doing here, honey? You're not even old enough to know how bad life gets.
[Cecilia] Obviously, Doctor, you've never been a 13-year-old girl.

malaika

Bericht door malaika » 24 apr 2007 19:03

Dag iedereen,

We zijn net op date met de prof geweest, en er is nog één en ander uitgewerkt. Ter vergelijking en ook voor bijkomend onderzoek zijn we ook nog op zoek naar het volgende:

Teksten, van minstens 1000woorden van lesbiennes en homo's over eender wat. 2criteria: ze moeten non-fictie zijn (géén verzonnen verhaaltje dus! Wel: een opiniestuk, verslag, paper,... etc.) en 1000 woorden tellen. (alstublieft, stuur niets korter: ik kan er niets mee doen. En uiteraard ook geen teksten waar stukken letterlijk uit boeken enzo zijn overgenomen.)

Je kan ons dus een énorm plezier doen om gewoon eventjes op je computer te kijken, de meesten onder jullie hebben sowiso wel iets dat wij kunnen gebruiken... en het me door te sturen.

Alvast bedankt!

Graag mailen naar lolawuyts@hotmail.com, met vermelding van geslacht, geaardheid en leeftijd.

Groet!

Sofie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Sofie » 05 mei 2007 11:23

Pebbles schreef:Voor school moeten we een opdracht maken voor het vak Achterstelling en Uitsluiting.

We moeten een professioneel interviewen en 2 personen uit de doelgroep. ik heb de doelgroep holebi's gekozen.

Wie is er bereid om vragen op te lossen? Het duurt maar een tiental minuten.

Ik zoek ook iemand die professioneel bezig is met holebi's.

Alvast hartelijk bedankt!!! :merci:

Hier vind je Pebbles terug.
[Doctor] What are you doing here, honey? You're not even old enough to know how bad life gets.
[Cecilia] Obviously, Doctor, you've never been a 13-year-old girl.

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 05 jul 2007 21:02

s0310451 schreef:Fnac-bons t.w.v. 50 euro te winnen bij deelname aan enquête!

Wil je jouw steentje bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek en bovendien ook nog kans maken op één van de Fnac-bons t.w.v. 50 euro? Dat kan door via onderstaande link de enquête volledig en waarheidsgetrouw in te vullen (duurt 20’). Deze enquête gaat jouw aankoopgedrag en –motivatie na in het kader van het doctoraatonderzoek van Bert Vandecasteele aan de Universiteit Gent en Lessius Hogeschool Antwerpen.
Alvast erg bedankt!

Klik hier!

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 16 jul 2007 11:46

Bert Vandecasteele schreef:Oproep tot inschrijving aan groepsdiscussie over consumentengedrag holebi’s
Fnac cadeaucheques t.w.v. €10 elk te winnen!

Je kent waarschijnlijk wel het cliché dat holebi’s kapitaalkrachtiger zijn dan hetero’s en daarom ook een ander consumentengedrag zouden vertonen. De meeste holebi’s hebben namelijk minder/geen geld te spenderen aan kinderen en kunnen dus aan andere producten en diensten hun geld opdoen.
Ik (Bert Vandecasteele, doctoraatsstudent aan de Gentse universiteit) heb een eerste onderzoek naar dit fenomeen uitgevoerd in Vlaanderen en kom tot opmerkelijke resultaten. Om deze resultaten in een internationaal wetenschappelijk tijdschrift te publiceren, dien ik nog een bijkomende terugkoppeling te doen naar de holebi-gemeenschap.
In de praktijk dien ik dus een aantal holebi’s samen te brengen om over dit onderwerp te discussiëren. Hierbij presenteer ik kort mijn resultaten waarna jullie respons van belang kan zijn om de resultaten goed te interpreteren.

Wil je meehelpen aan wetenschappelijk onderzoek naar holebi’s en op deze manier deze subgroep ook in de wetenschappelijke wereld zichtbaar maken? Wil je bovendien kans maken op Fnac-bons t.w.v. €10 elk? Dat kan door je in te schrijven voor deze groepsdiscussies. Je kan kiezen tussen gesprekken in Gent (op maandagavond 13 augustus voor mannen en op donderdagavond 16 augustus voor vrouwen) of in Antwerpen (op zaterdagmorgen 1 september). Als je liever een individueel gesprek hebt, kan dat ook.
Voor dit alles kan je je inschrijven via deze link. Alle bekomen informatie wordt met de nodige discretie behandeld.
Heb je nog bijkomende vragen of bemerkingen? Dan kan je me altijd mailen.

bob
Experienced user
Experienced user

Bericht door bob » 16 jul 2007 12:19

'Subgroep' heeft zo een negatieve connotatie :(

Plaats reactie