Sintenpietenschandaal of is dit maar iets banaal?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Plaats reactie
idk
Babbelaar van 't jaar 2017
Geslacht: Vrouw

Sintenpietenschandaal of is dit maar iets banaal?

Bericht door idk » 06 nov 2018 18:39

Lap... en zoals elk jaar naar aanloop van 6 december (sorry voor de Sint-Maartenliefhebbers) is er weer discussie over Sint en Piet.

Sint en Piet
Zwart of niet
Een mijter met een kruis aan
Is deze traditie nu helemaal naar de maan
Racisme ja of nee
Ah ja, na 6 december zitten ze weer met hun stoomboot op volle zee
Dit gedicht trekt op niets
Geef mij in plaats van Slechtweervandaag maar een goede fiets.

Maar dus... dit topic gaat over de voorstanders en tegenstanders van de traditie.

Wie vindt dat een katholieke Sint en een zwarte roetknecht niet meer van deze tijd is, wie strijdt voor het afschaffen van 'Zwarte' Piet en wie vindt het zonde dat dit steeds opnieuw opgerakeld wordt.

Aanleiding van dit topic:
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/fran ... a01f63ee/
Spoiler! :
Ik vermoed dat mijn standpunt helaas duidelijk is. Met alle respect (en ergens begrijp ik de twijfel), ik hou steevast vast aan de traditie.
Iedereen weet dat Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen.
Zo kunnen we over alles wel iets zeggen... waarom is Sinterklaas vb. een man? *zucht*
Sorry als ik hiermee mensen tegen de schenen stamp, still love you!
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

BartV
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Re: Sintenpietenschandaal of is dit maar iets banaal?

Bericht door BartV » 06 nov 2018 19:48

Ik vind dat zwarte piet echt niets racistisch is, geen enkel kind die een kind met een andere huidskleur gaat pesten daarom.
Heel spijtig dat dit wordt gebruikt als politieke discussie, laat kinderen toch genieten van het Sinterklaasfeest zonder al die discussies :p

Ik vond de zwarte pieten altijd een vrolijke bende :)
"Alt er Love" -> Alles is liefde

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 06 nov 2018 22:23

Opvallend hoe zoiets banaals toch kan leiden tot een discussie die grote proporties aanneemt.

Het vaak gehoorde argument: "Het is een traditie en het moet een traditie blijven", slaat echt nergens op. Slavernij en duelleren waren ook ooit tradities, maar gelukkig is dat veranderd. Anderzijds vind ik niet dat we alles maar moeten aanpassen van zodra iemand beweert zich aangevallen te voelen door een bepaald gebruik.

Ik heb zelf het gevoel dat de hele pietendiscussie uit Nederland lijkt te zijn overgewaaid. Dat is niet helemaal verwonderlijk, de sfeer rond Sinterklaas ligt daar helemaal anders. We komen eigenlijk van een tijd waarin Zwarte Piet een vrij slechte reputatie had: hij was de zwarte, enge man die stoute kinderen strafte en in de zak stopte. Sinterklaasliedjes zoals Zie ginds komt de stoomboot met "wie stout is de roe!" getuigen hier nog van. Later veranderde dat beeld. België was hierin koploper, met grote dank aan Bart Peeters die met zijn programma Dag Sinterklaas een heel nieuwe kant van Zwarte Piet liet zien. In Nederland kwam die evolutie later, en daarom is de discussie daar heviger.

Ik vind niet dat het beeld van Zwarte Piet dat wij neerzetten helemaal vrij is van racisme. Hij wordt gewoon echt voorgesteld als een stereotype zwarte, dikke lippen en oorringen inbegrepen. Ook in liedjes vind je soms racistische gedachten nog terug:

Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Betekent dat dat de mensen die Zwarte Piet willen behouden racistisch zijn? Natuurlijk niet. Maar ik denk dat wat begrip de gemoederen zeker kan verzachten. Omgekeerd geldt hetzelfde: (radicale) tegenstanders mogen naar mijn gevoel wat vaker naar de andere zijde luisteren. Affiches waarop het kruis van Sinterklaas' mijter wordt gehaald en het paard wordt vervangen door een fiets, zal de zaak alvast niet veel helpen.

Daarnet bekeek ik trouwens deze video. Ik vond hem eigenlijk nog interessant, zowel voor voorstanders, tegenstanders als iedereen ertussen.

But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Florre
Moderator van het jaar 2017

Bericht door Florre » 06 nov 2018 22:43

Het verhaal van Dalila Hermans hierrond is ook mooi,
ze vertelde op een lezing waarom ze voor haar de pieten anders wou:
deze deden haar denken als jong kind dat ze terug meegenomen zou worden door die boze mensen (zwarte pieten)
(even een anekdote terzijde)

goh ik vind het op zich goed dat we zulke zaken in vraag stellen
en wijzigingen durven aanbrengen aan de andere kant moeten we wel zorgen dat we ondanks al de heisa errond
hierdoor een kinderfeest niet verpesten.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

Plaats reactie