gelovig en holebi

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017
Geslacht: Man

Re: Gelovig en Holebi

Bericht door raskolnikow » 14 sep 2018 12:55

Florre schreef:
28 aug 2018 17:37
Spoiler! :
Geachte Excellentie De Kesel

de recente uitspraken van Excellentie R. Burke en van Zijne Heiligheid Paus Franciscus waren de aanzet om deze brief te schrijven.
Ongeloof en verontwaardiging waren mijn eerste reactie bij het horen van hun uitspraken naar holebi’s toe. Daarnaast volgde nog een golf van woede en totale onbegrip, want eminentie, u moet weten dat ik net als zoveel andere holebi-jongeren een aantal Christelijke levensvragen heb. Vanuit mijn katholieke opvoeding werden een aantal waarden aangeleerd, die ik nog steeds gebruik doorheen het leven. Vanuit mijn geloof in de medemens en in God blijf ik volharden om het goede in elkaar te zien en te ontdekken. Toch krijgt iedere keer door diverse uitspraken mijn geloof een dreun en dwaal ik steeds verder af van de kerk. U kan het vergelijken met de parabel van het verloren schaap, waar de herder het schaapje verder afstoot.

Door diverse redenen ga ik niet meer wekelijks naar de kerk. Ben ik nu een slechte mens geworden? Bij de geloofsbelijdenis zeg ik bewust een zin niet meer mee. Ben ik nu een ketter geworden? In mijn ontdekkingstocht door het leven blijk ik homoseksueel te zijn. Ben ik nu psychisch gestoord geworden?

Dit zijn enkele van de vele vragen die door mijn hoofd spoken na zulke uitspraken. Elke keer opnieuw bots ik tegen het onbegrip van een liefdevolle kerk op. Hoe hard ik ook mijn best doe, gelooft u me ik heb alles geprobeerd, maar ik ben wie ik ben.
Daarom vraag ik u uit het diepst van mijn hart om een herder te zijn die aan alle schapen denkt, zodat seksualiteit geen obstakel vormt voor het geloof, dat de kerk een voorbeeld stelt zodat we weer in een mooiere maatschappij, mooiere wereld mogen leven.

Bedankt voor uw tijd en aandacht.
Met vriendelijke groeten,
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat veel mensen het onderscheid niet vatten dat de Katholieke Kerk maakt tussen 'zijn' en 'handelen'. De Kerk erkent al langer dat er mensen zijn met een homoseksuele geaardheid en dat zij daaraan weinig kunnen verhelpen. Maar ernaar handelen is nog steeds zondig, want "niet in overeenstemming met Gods wil". De sterksten (of de diepstgelovigen) zullen erin slagen hun driften te bedwingen door celibatair te leven of te kiezen voor een suboptimale seksualiteitsbeleving met iemand van het andere geslacht (er is per slot van rekening ook meer dan seks in een mensenleven). Maar de Kerk weet natuurlijk ook wel dat dit voor velen te hoog gegrepen is en dat de mens (soms) te zwak is. Daarom stelt ze zich doorgaans ook vergevingsgezind op ten aanzien van de zondaar. Elk mens zondigt wel eens; ieder van ons is immers erfgenaam van de oerzonde. Gestreng wijzen op de door God gewilde weg (geen homoseksuele daden) impliceert niet per se onbegrip. Vergelijk hier met het verhaal van de overspelige vrouw die dreigt gestenigd te worden. Zij wordt door Christus berispt en gewezen op haar zonde, maar hij keert zich ook naar de mannen die haar willen stenigen met de woorden: 'wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'. Het vervolg (de reactie van de mannen) is je wellicht bekend.

Voorts is het met de katholieke kerk natuurlijk zo: de leer is wat ze is en het staat iedereen vrij zich eraan te onderwerpen of niet. Alles valt en staat met de vraag in hoeverre je de rooms-katholieke kerk als de ultieme boodschapper van Christus' weg ziet. Ik kan me voorstellen dat gelovige homoseksuelen misschien meer heil zien in bepaalde protestantse stromingen. Anderzijds: een veeleisende kerk wordt globaliter serieuzer genomen. Als aan de mens geen eisen worden gesteld, wordt het allemaal wel erg vrijblijvend.

Over de verhouding homoseksualiteit en katholieke kerk heeft de Nederlandse priester Antoine Bodar behartenswaardige dingen geschreven in 'Ongeordende Liefde'. Ik vermoed dat je het vaak niet met hem eens zult zijn, maar de lectuur van dat boek kan wel verhelderend werken.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

idk
Babbelaar van 't jaar 2017
Geslacht: Vrouw

Gelovig en Holebi

Bericht door idk » 14 sep 2018 17:27

Ik zal het heel simpel houden, Rasko.
Wij leerkrachten leren onze leerlingen dat de god van het Christendom (sinds het Nieuwe Testament) een liefdevolle god is.
Hij aanvaardt de mensen zoals hij is, ziet iedereen graag en oordeelt niet.

Ook in de Godsdienstlessen is er plaats voor een gesprek rond holebi's.

Conclusie uit de school: geen enkel probleem.

Toch raar dat het enkel volwassenen zijn die zo redeneren. De leerlingen hebben er over het algemeen geen probleem mee en als je ze vraagt hoe God erover denkt zeggen ze steevast: Hij houdt van iedereen.

Amen.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

Confusion
Senior user
Senior user

Bericht door Confusion » 14 sep 2018 18:21

idk schreef:
14 sep 2018 17:27
Ik zal het heel simpel houden, Rasko.
Wij leerkrachten leren onze leerlingen dat de god van het Christendom (sinds het Nieuwe Testament) een liefdevolle god is.
Hij aanvaardt de mensen zoals hij is, ziet iedereen graag en oordeelt niet.

Ook in de Godsdienstlessen is er plaats voor een gesprek rond holebi's.

Conclusie uit de school: geen enkel probleem.

Toch raar dat het enkel volwassenen zijn die zo redeneren. De leerlingen hebben er over het algemeen geen probleem mee en als je ze vraagt hoe God erover denkt zeggen ze steevast: Hij houdt van iedereen.

Amen.
Een kleine overname die hierbij aansluit.

Bij ons op 't school hebben we kinderen die uit een gezin met twee mama's komen. Toen die kinderen respectievelijk in de kleuterklas zaten werd dit tijdens de eerste week van het schooljaar al aangehaald. Want er werd gevreesd dat hun klasgenootjes het niet gingen snappen en er dan vervelend over gingen doen tegen die kinderen. Kort gesprek tijdens het kringmoment, nog eens goed benadrukken dat er niets mis mee is, iedereen kon het toch al een beetje plaatsen en ging gewoon verder met hun dag.

Dit gebeurde in een katholieke school. :)

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 14 sep 2018 21:34

Het Vaticaan is niet aan de Guimardstraat gevestigd, hé.

Wat leerlingen vandaag in het katholiek onderwijs aangereikt krijgen is inderdaad een liefelijke, 'n beetje wollige versie van de feitelijke rooms-katholieke leer. D.w.z. veel oog voor de liefhebbende God en de naastenliefde, en weinig of geen aandacht voor de veeleisende, minder aangename componenten, o.m. op het vlak van de seksualiteit. Vandaar dat zoveel mensen ook opschrikken als de paus de puntjes nog eens op de i's zet.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

Confusion
Senior user
Senior user

Re: gelovig en holebi

Bericht door Confusion » 14 sep 2018 23:39

Ten eerste: goed punt.

Ten tweede: Volgens mij is deels de terugslag zo zwaar omdat het Paus Franciscus is, die zich algemeen presenteerde als veel flexibeler en moderner dan zijn voorgangers.

Diegenen die behoefte hebben aan Katholicisme in hun leven, maar hun geloof tegelijk willen verzoenen met de huidige zeitgeist, zagen in die man een frisse wind voor de Kerk. Ze hadden gehoopt dat hij het logge, bombastische kerkelijk orgaan ging omvormen tot het zachte, "wollige" katholicisme dat ze zelf voor ogen hebben.
Spoiler! :
Die wens heb ik vaak genoeg horen rondgaan in mijn directe omgeving.
Maar dan zegt hij zoiets:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/pa ... ~a531dd1e/
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/pa ... ~a4fd31ca/

En algemene verontwaardiging volgde, omdat die rechtstreeks voortkomt uit de teleurstelling dat er eigenlijk niet veel veranderd is in het Vaticaan.

idk

Bericht door idk » 15 sep 2018 09:26

1: ik denk dat je OT en NT mengt.
2: de bijbel is in een volledig andere tijdsgeest geschreven. Die regels gelden nu niet meer zo strikt, en die omkanteling naar het interpreteren van de bijbel in onze huidige maatschappij is bezig... Die wollige beleving van religie is gewoon hoe we vandaag de dag moeten omgaan met geloof.
(En vele gelovigen, priesters etc. doen dat ook perfect).
Het is gewoon jammer dat dergelijke uitspraken deze sneltrein aan evolutie binnen religie wat tegenhouden.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.

raskolnikow

Bericht door raskolnikow » 15 sep 2018 13:17

Confusion schreef:
14 sep 2018 23:39
Ten tweede: Volgens mij is deels de terugslag zo zwaar omdat het Paus Franciscus is, die zich algemeen presenteerde als veel flexibeler en moderner dan zijn voorgangers.

Diegenen die behoefte hebben aan Katholicisme in hun leven, maar hun geloof tegelijk willen verzoenen met de huidige zeitgeist, zagen in die man een frisse wind voor de Kerk. Ze hadden gehoopt dat hij het logge, bombastische kerkelijk orgaan ging omvormen tot het zachte, "wollige" katholicisme dat ze zelf voor ogen hebben. Die wens heb ik vaak genoeg horen rondgaan in mijn directe omgeving.

Maar dan zegt hij zoiets:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/pa ... ~a531dd1e/
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/pa ... ~a4fd31ca/

En algemene verontwaardiging volgde, omdat die rechtstreeks voortkomt uit de teleurstelling dat er eigenlijk niet veel veranderd is in het Vaticaan.
In de media wordt Franciscus vaak uitgespeeld als de moderne paus, tegenover de dogmatische Benedictus en de conservatieve Johannes Paulus II, maar eigenlijk zijn dat valse tegenstellingen. De paus is per definitie de behoeder van de traditie. In die hoedanigheid zal hij ook eerder de huidige (altijd vluchtige) Zeitgeist bekritiseren dan er concessies aan doen. En zelfs als die verleiding zou bestaan: vergeet niet dat katholieken in andere delen van de wereld vaak heel anders denken over homoseksualiteit. De Zeitgeist in Oost-Europa of in Afrika is een heel andere dan die in Vlaanderen.

Als er al gemorreld wordt aan het celibaat of aan het exclusief mannelijk priesterschap zullen theologische argumenten de doorslag geven. En de zondigheid van homoseksualiteit en de sacraliteit van het huwelijk tussen man en vrouw staan zeker niet vooraan in de dogma’s die vroeg of laat zullen sneuvelen. Daar is, ook onder Franciscus, nog geen begin van discussie over.

Dus ja, ik vrees dat de wens de vader van de gedachte is. Met alle misverstanden van dien.
idk schreef:
15 sep 2018 09:26
1: ik denk dat je OT en NT mengt.
2: de bijbel is in een volledig andere tijdsgeest geschreven. Die regels gelden nu niet meer zo strikt, en die omkanteling naar het interpreteren van de bijbel in onze huidige maatschappij is bezig... Die wollige beleving van religie is gewoon hoe we vandaag de dag moeten omgaan met geloof.
(En vele gelovigen, priesters etc. doen dat ook perfect).
Het is gewoon jammer dat dergelijke uitspraken deze sneltrein aan evolutie binnen religie wat tegenhouden.
1. Over O.T. en N.T.: zie een oudere post van mij in ditzelfde topic.

2. En dan stel ik opnieuw de vraag die ik hier ook al eerder heb gesteld: waarom scheuren jullie je niet af van de RKK? Want uiteindelijk kiezen jullie een heel andere weg: die waarin elkeen naar believen zijn/haar eigen interpretatie vooropstelt en een beetje aan 'cherry-picking' doet.

idk

Bericht door idk » 15 sep 2018 14:26

Waarom afscheuren als RKK perfect kan samengaan met holebi-zijn? Het is niet omdat er een aantal rotte Christelijke appels tussen zitten, dat je je dan maar moet laten doen en weggaan. Als iemand zich kan vinden in de leer van de RKK maar hij/zij is holebi, dan is er geen enkele reden om 'af te scheuren'. Waar gaan we naartoe zeg? We bevinden ons in een moderne maatschappij waar holebi's meer en meer een stem vinden. Jouw reactie is weer een stap achteruit. Ik interpreteer het als 'We zijn anders dus we moeten maar zelf een geloofclubje oprichten zodat de conservatieve mensen denken dat ze gelijk hebben'.

Geloof evolueert.

FienS
New user
New user

Bericht door FienS » 08 okt 2018 16:36

Ma eigenlijk hebt ge de kerk toch niet nodig om gelovig te zijn. Een vriendin van is holebi en diepgelovig, maar ze gelooft niet in de kerk. Ik vind dat iedereen zijn eigen interpretatie van het geloof mag hebben, met de kerk en de paus of er zonder.
I did it my way - Frank Sinatra

Met dank aan Shaun het Schaap

FienS
New user
New user

Bericht door FienS » 08 okt 2018 17:15

oh ja trouwens over holebi's op school, moeten jullie maar eens naar het topic LGTBQIA+ op school gaan, daar staan veel verhalen op van holebi's op katholieke scholen
I did it my way - Frank Sinatra

Met dank aan Shaun het Schaap

Plaats reactie