LGBTQIA+ op school.

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
FienS
New user
New user
Geslacht: Vrouw

LGBTQIA+ op school.

Bericht door FienS » 09 aug 2018 20:19

Wat vinden jullie van LGBTQIA+ op school. Wordt er genoeg uitleg gegeven? wordt er de juiste uitleg gegeven?

ik kan jullie alvast zeggen dat ik het bij mij op school niet genoeg vindt. bij mij op school wordt er alleen aandacht aan gegeven tijdens de lessen: Godsdienst, Islam en NCZ. bij sommige geloven is de LGBTQIA+ gemeenschap taboe en wordt dat ook nog tegen de leerlingen verteld, zo ontstaat homofobie.

Ik vind dus dat er meer aandacht moet aan worden besteed. Wat vinden jullie?
I did it my way - Frank Sinatra

Met dank aan Shaun het Schaap

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: LGBTQIA+ op school.

Bericht door geeninspiratie » 09 aug 2018 21:02

FienS schreef:
09 aug 2018 20:19
Wat vinden jullie van LGBTQIA+ op school. Wordt er genoeg uitleg gegeven? wordt er de juiste uitleg gegeven?

ik kan jullie alvast zeggen dat ik het bij mij op school niet genoeg vindt. bij mij op school wordt er alleen aandacht aan gegeven tijdens de lessen: Godsdienst, Islam en NCZ. bij sommige geloven is de LGBTQIA+ gemeenschap taboe en wordt dat ook nog tegen de leerlingen verteld, zo ontstaat homofobie.

Ik vind dus dat er meer aandacht moet aan worden besteed. Wat vinden jullie?
Ik ga akkoord :).

Ik zit ondertussen al een jaartje op de univ, maar mijn middelbare school deed niet bijzonder veel om holebiseksualiteit bespreekbaar te maken. Ik had zelfs niet het gevoel dat de school zich actief inspande. Het moest komen van een toevallig welwillende leerkracht die een klasgesprek wou openen over het onderwerp.
Zo nu en dan droeg ik zelf ook mijn steentje bij. Ik ben sinds het vierde middelbaar uit de kast en tijdens discussies bracht ik soms op hoe ik het bekeek als homo, als dat natuurlijk van toepassing was.

Maar neen, eigenlijk werd er niet zoveel gedaan... In het vierde middelbaar hadden we RSV-dag, zo een vorming over relaties en seksualiteit. Nog voor we 's morgens deftig begonnen waren, werd er al gezegd: "Hoewel ongeveer een tiende van de bevolking homo of lesbisch is, gaan we het vandaag toch niet hebben over die groep mensen." Wat heb je nu in godsnaam aan seksuele vorming als ze het heteromodel weer voorop stellen?
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

ShaunHetSchaap
New user
New user

Bericht door ShaunHetSchaap » 09 aug 2018 23:46

Ik ben al twee jaar van het middelbaar af en het dringt steeds meer tot me door hoe erg de situatie eigenlijk is/was. Op school is nooit, in geen enkele les of door geen enkele leerkracht het woord 'holebi' of 'transgender' in de mond genomen of zelfs maar aan bod gekomen. Ook niet bij godsdienst (christelijk college, mischien ligt het daaraan :what: ). In het laatste jaar was er niemand die openlijk LGBT+ was of van wie het min of meer een publiek geheim was, die waren allemaal doorheen de jaren al weggegaan (door de vijandige sfeer die er hing vermoedelijk). Er is dus nog werk aan de winkel...
:hugs: free hugs :hugs:

MoederVan2
New user
New user

Bericht door MoederVan2 » 10 aug 2018 00:10

Ik heb in de voorlaatste school waarin ik heb gezeten nu ongeveer zo een 9jaar terug bij zedeleer een spreekbeurt gehouden over holebi's gehouden we mochten eender welk onderwerp uitkiezen en dat was het onderwerp dat ik vrijwillig had gekozen omdat dat mij het meeste aanstond om te kiezen, mijn onderbewustzijn dat mij toen al vertelde dat ik toch anders was dan ikzelf en anderen dachten dat ik was.
Had toen al uit de kast moeten komen vlak voor de klasgroep die uit twee klassen bestond.
Had redelijk veel crushes op meisjes en had de eerste keer met een gozer achter de rug, mijn eerste keer seks was belabberd 1 ik moest alles doen als beginneling terwijl die gast al meer ervaring had... ik dacht bij mezelf hmm doet geen pijn maar heb er ook geen deugd aan ik lever beter werk met mijn handen (een boek of game is interessanter dat seks met een man)
Piemel zuigen ook niet mijn favoriete ding (wat vinden die hetero chicks daar nu leuk aan...)
Elke hetero relatie die eindigde op ik kan beter lesbisch worden maar dan bedacht ik mij omdat mijn vader zo conservative as f*ck is dus die vind dat liefde tussen hetzelfde geslacht niet juist is...
Maar daar heb ik nu wel genoeg van volgende week kom ik uit de kast ookal heb ik nog geen vriendin en hij zal het maar moeten accepteren holebi zijn is geen fase het is wie je bent!! (Bij mij was hetero zijn een fase een verdomd foute fase)
Tomboy allert, swordfighter, muddiver, lone wolf.
Romanticus, gedichtenschrijver, tekenaar.
Moeder van 2 schattige dochtertjes :love:

Jason
New user
New user

Bericht door Jason » 10 aug 2018 00:14

Goh, op mijn oude middelbare school werd er in principe heel weinig aandacht aan besteed. Tot voor mijn coming out was er ook geen enkele leerling die openlijk holebi was. Aan het einde van het 4e middelbaar had ik mijn coming out en was ik vanaf dat moment ook de enige jongen die openlijk voor zijn seksualiteit durfde uit te komen.

Ik zat in een Katholieke school, waardoor er vanuit school heel weinig initiatief werd genomen om het thema homoseksualiteit aan te snijden. Tijdens de lessen Godsdienst in het 5e/6e jaar kwam relatievorming heel even aan bod. De leerkracht godsdienst probeerde er niet te diep op in te gaan, dus moest ik maar zelf het voortouw nemen op het moment dat het ook even aan bod kwam. Ook enkele klasgenoten hebben door de jaren heen geprobeerd om bij zo'n bezinningsmoment even een blik te werpen op holebi's.

Helaas was ook in het lerarenkorps niet altijd sprake van holebitolerantie. Mijn leerkracht Duits/Nederlands in het 6e jaar wist uiteraard dat ik homoseksueel ben (zoiets gaat nu eenmaal als een lopend vuurtje). Hij maakte regelmatig nogal gemene, walgelijke opmerkingen over mijn homoseksualiteit. Ik heb hem vaak weerwoord kunnen bieden, maar op een bepaald moment ben je er ook wel klaar mee.

Florre
Moderator van het jaar 2017

Bericht door Florre » 10 aug 2018 06:46

Mijn ervaringen leren dat bovenstaande verhalen zeker niet uitzonderlijk zijn, maar gelukkig ook niet overal van toepassing zijn.
In het lager in de Katholieke school kwam het even aan bod, maar wss vooral omdat we een progressieve leerkracht hadden. In het middelbaar kwam dit ook zelden aan bod, ik kan me het toch zeker niet goed herinneren. Omdat ik zelf nog in de kast zat en niemand anders uit de klasgroep al openlijk holebi is/was heeft dat er hoogstwaarschijnlijk ook wel invloed op gehad. In mijn jaar was er maar 1 openlijke holebi, dus ja het was eerder uitzondering dan regel waardoor dit niet sterk aan bod kwam.

De cultuurshock met de kunsthumaniora kon niet groter zijn, omdat ze daar veel sneller uit de kast kwamen en er door leerlingen en leerkrachten veel meer over gepraat werd. Die openheid heeft me toch veel geleerd.

Als leerkracht heb ik gewoon al geleerd dat erover praten niet altijd genoeg is, maar als er bij foto's gewoon af en toe eens twee papa's of mama's zouden staan of andere impliciete tekens groeit een tolerantie zeker.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

Jason
New user
New user

Bericht door Jason » 10 aug 2018 07:45

Florre schreef:
10 aug 2018 06:46
Mijn ervaringen leren dat bovenstaande verhalen zeker niet uitzonderlijk zijn, maar gelukkig ook niet overal van toepassing zijn.
In het lager in de Katholieke school kwam het even aan bod, maar wss vooral omdat we een progressieve leerkracht hadden. In het middelbaar kwam dit ook zelden aan bod, ik kan me het toch zeker niet goed herinneren. Omdat ik zelf nog in de kast zat en niemand anders uit de klasgroep al openlijk holebi is/was heeft dat er hoogstwaarschijnlijk ook wel invloed op gehad. In mijn jaar was er maar 1 openlijke holebi, dus ja het was eerder uitzondering dan regel waardoor dit niet sterk aan bod kwam.

De cultuurshock met de kunsthumaniora kon niet groter zijn, omdat ze daar veel sneller uit de kast kwamen en er door leerlingen en leerkrachten veel meer over gepraat werd. Die openheid heeft me toch veel geleerd.

Als leerkracht heb ik gewoon al geleerd dat erover praten niet altijd genoeg is, maar als er bij foto's gewoon af en toe eens twee papa's of mama's zouden staan of andere impliciete tekens groeit een tolerantie zeker.
Ik vind ook dat ze in heel wat schoolboeken dat ook gewoon zouden moeten verwerken. Ook in vraagstukken en dergelijke meer die betrekking hebben tot gezinnen, wordt altijd het hetero-model voorgeschoteld. Als je kinderen aan de hand van plaatjes, vraagstukken en dergelijke meer duidelijk kunt maken dat er diversiteit is in de wereld en dat daar helemaal niets mis mee is, dan zal de tolerantie op latere leeftijd ook een stuk beter zijn. Maar goed, uiteindelijk moet tolerantie niet alleen vanuit school worden aangebracht, maar ook zeker vanuit de (thuis)omgeving.

BartV
Senior user
Senior user

Bericht door BartV » 10 aug 2018 13:30

Bij mij op het middelbaar werd er geen woord over homoseksualiteit gerept... Ik zat zelf ook op 2 katholieke middelbare scholen, dat zal er wel te maken mee hebben, maar spijtig genoeg is er daar nooit iets over gezegd geweest.

Ikzelf zou volgens mij sneller uit mijn struggle over mijn geaardheid zijn gekomen mocht er wat meer over gecommuniceerd worden, ik had nogal een negatief beeld van homo's etc, gewoon omdat ik enorm onwetend was op dat vlak...
"Alt er Love" -> Alles is liefde

FienS
New user
New user

Bericht door FienS » 10 aug 2018 14:59

alvast bedankt voor deze recaties, hopelijk komen er nog veel meer!

Ik zit dus op een GO! school. tijdens de lessen NCZ ( wat ik volg) werd er alleen over LGBTQIA+ gepraat omdat de leerkracht het nodig vond om dit onderwerp aan te kaarten en homofobie tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat er op de katholieke scholen nog minder over wordt gepraat.

Ik wil het op mijn school aankaarten, maar nog niet direct want ik ben nog niet uit de kast en ben dat momenteel nog niet van plan, omdat ik het nog en beetje moet uizoeken.

Ik hoop dat ik niet de enigste ben die er iets wil aan doen.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 10 aug 2018 15:04

FienS schreef:
10 aug 2018 14:59

Ik zit dus op een GO! school. tijdens de lessen NCZ ( wat ik volg) werd er alleen over LGBTQIA+ gepraat omdat de leerkracht het nodig vond om dit onderwerp aan te kaarten en homofobie tegen te gaan. Ik kan me voorstellen dat er op de katholieke scholen nog minder over wordt gepraat.

Ik wil het op mijn school aankaarten, maar nog niet direct want ik ben nog niet uit de kast en ben dat momenteel nog niet van plan, omdat ik het nog en beetje moet uizoeken.

Dat doet me eigenlijk wel denken... Zou het iets opleveren om nu als oud-leerling terug te gaan naar mijn school en daar eens met wat voorstellen af te komen?
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

ShaunHetSchaap
New user
New user

Bericht door ShaunHetSchaap » 10 aug 2018 21:47

geeninspiratie schreef:
10 aug 2018 15:04
FienS schreef:

Dat doet me eigenlijk wel denken... Zou het iets opleveren om nu als oud-leerling terug te gaan naar mijn school en daar eens met wat voorstellen af te komen?
Awel, ik dacht een beetje hetzelfde...

tactic
New user
New user

Bericht door tactic » 13 aug 2018 15:16

Ik zit op een katholieke middelbare school en er wordt bijna geen aandacht aan besteed. Het is misschien ooit eens voorgekomen in een les godsdienst, maar verder hebben geen zulke vormingsmomenten of dagen waarop we het over zo'n onderwerpen hebben.

Ik heb wel één keer echte homohaat in school gezien: We waren eens op schoolreis naar een grote stad, en we liepen door een bekend monument. 2 jongens (uit een ander land) zaten naar een bord te kijken en hielden elkaars hand vast. Iemand van mijn klas kon het niet laten om keiluid "Ieww" te roepen, en de rest lachte een beetje mee met hem. Natuurlijk is niet iedereen zo in mijn school, de meeste mensen zijn vinden het wel oke denk ik. Maar toch zei er niemand iets op, ook ik niet. Dit toont wat voor sfeertje er rondhangt, en ik vind dat eigenlijk niet kunnen.

FienS
New user
New user

Bericht door FienS » 13 aug 2018 17:09

geeninspiratie schreef:
FienS schreef:

Ik denk dat het altijd wel iets zal kunnen opleveren. niet?

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 13 aug 2018 20:45

FienS schreef:
13 aug 2018 17:09
geeninspiratie schreef:
FienS schreef:

Ik denk dat het altijd wel iets zal kunnen opleveren. niet?
Ja, ik verlies niks als ik het probeer :) .

- J.K. Rowling

D24
New user
New user

Bericht door D24 » 15 aug 2018 13:54

Persoonlijk vind ik dat hier nog te weinig in het onderwijs kennis over wordt gegeven. Het onderwerp wordt vaak steeds kort behandeld in de lessen zedenleer/godsdienst en dat vaak door een leerkracht die er zelf weinig over kan zeggen. Maar vaak ook op een manier van “kijk hoe speciaal”, behandel het gewoon als de normaalste zaak in de wereld (wat het ook is).

Ik vind dat ze zeker al vanaf de kleuterklas de kinderen mogen duidelijk maken dat sommige kindjes twee papa’s of twee mama’s kunnen hebben of dat meisjes ook verliefd kunnen worden op andere meisjes. Het zou ook al veel helpen mocht er in handboeken ook foto’s/voorbeelden staan van koppels van hetzelfde geslacht of transgenders.

Debbaut
New user
New user

Bericht door Debbaut » 20 aug 2018 20:21

Ik vind persoonlijk ook dat het onderwijs nog wat tekort schiet op dit vlak. Om dat ongenoegen voor mijn diplomauitrijking duidelijk te maken heb ik vooe IDAHOT in mei een mail naar alle leerkrachten van mijn school gestuurd met de mededeling dat ik vind dat er op school te weinig aandacht voor is en dat leerkrachten gerust mogen meedelen in lessen dat LGBTQIA+ bestaat. De mail heb ik geëndigd met mijn coming out verhaal. Ik heb veel positieve reactie gekregen toen, nu hopen dat ze er kopend schooljaar aan zullen denken en wat meer aandacht aan dit thema besteden. :)
Hapiness can be found, even in the darkest of time, if one only remembers to put on the light.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 20 aug 2018 21:20

Debbaut schreef:
20 aug 2018 20:21
Ik vind persoonlijk ook dat het onderwijs nog wat tekort schiet op dit vlak. Om dat ongenoegen voor mijn diplomauitrijking duidelijk te maken heb ik vooe IDAHOT in mei een mail naar alle leerkrachten van mijn school gestuurd met de mededeling dat ik vind dat er op school te weinig aandacht voor is en dat leerkrachten gerust mogen meedelen in lessen dat LGBTQIA+ bestaat. De mail heb ik geëndigd met mijn coming out verhaal. Ik heb veel positieve reactie gekregen toen, nu hopen dat ze er kopend schooljaar aan zullen denken en wat meer aandacht aan dit thema besteden. :)
Wow! Zo tof :D.

- J.K. Rowling

Debbaut
New user
New user

Bericht door Debbaut » 20 aug 2018 21:28

geeninspiratie schreef:
20 aug 2018 21:20
Debbaut schreef:
20 aug 2018 20:21
Wow! Zo tof :D.
Ja, haha, moet toegeven dat ik bij het verzenden een beetje schrik had voor de reacties, maar aangezien die allemaal positief waren, ga ik ervan uit dat het wel zijn nut heeft gehad.
Hapiness can be found, even in the darkest of time, if one only remembers to put on the light.

FienS
New user
New user

Bericht door FienS » 21 aug 2018 11:34

Door al die reacties hier begin ik me echt jong te voelen :lol: , iedereen van: " Ja op mijn oude school....... want ik ben al afgestudeerd." en dan zit ik hier letterlijk van: " ik moet nog 4 jaar ( ik ga nu naar het 3de) :cry:

ShaunHetSchaap
New user
New user

Bericht door ShaunHetSchaap » 21 aug 2018 11:54

FienS schreef:
21 aug 2018 11:34
Door al die reacties hier begin ik me echt jong te voelen :lol: , iedereen van: " Ja op mijn oude school....... want ik ben al afgestudeerd." en dan zit ik hier letterlijk van: " ik moet nog 4 jaar ( ik ga nu naar het 3de) :cry:
Hoedje af dus dat je je nu al bezighoudt met LGBT+ op school :D :klap:

Plaats reactie