gelovig en holebi

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
18 berichten • Pagina 1 van 1

gelovig en holebi

Berichtdoor glasses_J » 12 jan 2015 22:02
Ey iedereen
Ik ben nieuw en ik zal even kort mijn verhaal doen: ik weet al sinds een heel aantal jaren dat ik op vrouwen val en daar ben ik oke mee, ik ben ook uit de kast.
Nu ben ik ook echter gelovig (christelijk) geeft soms situaties, en lange discussies. Hoe dan ook ik vroeg mij af of er hier nog gelovige holebi’s zijn en hoe zij omgaan met de combinatie geloof en gay zijn.
Laat gerust een berichtje!
Grtz Glasses
glasses_J
New user
New user

Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw

Re: gelovig en holebi

Berichtdoor geeninspiratie » 12 jan 2015 22:05
Ikzelf ben ook gelovig. Ik ben christelijk, maar ik weet niet echt of het nu katholiek is of niet. Mensen vragen zich wel eens af hoe een holebi gelovig kan zijn; ik antwoord dan gewoon dat God van iedereen houdt; de Bijbel is immers geschreven door mensen die 2000 jaar leefden, daarop moet je niet meer afgaan ;).

Neem ook zeker eens een kijkje op dit topic ;) :

http://www.weljongniethetero.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=26760
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 19
Geslacht: Man

Berichtdoor miss fraise » 12 jan 2015 22:12
[quote="geeninspiratie"ik antwoord dan gewoon dat God van iedereen houdt; de Bijbel is immers geschreven door mensen die 2000 jaar leefden, daarop moet je niet meer afgaan ;).
[/quote]
Mooi!

(Ik ben zelf verre van gelovig dus wat kom ik hier eigenlijk doen?). Tijdens de scholenwerking over holebi's zei een godsdienstleerkracht ooit dat hij een nieuw woord voor holebi's had: gelijklievenden. Ik vind het nog steeds heel mooi. Voor de rest denk ik ook dat er een groot verschil is tussen wat het instituut Kerk zegt (denk de Paus en Léonard etc) en wat christenen zelf aan de basis denken.
Punt Andere Lijn! Wij zijn er voor en door holebi's tot en met 30 jaar en organiseren activiteiten, fuiven, praatcafé's,... in het Brugse en omstreken. Voor elk wat wils dus. :rock:
miss fraise
Senior user
Senior user

Leeftijd: 27

Berichtdoor glasses_J » 12 jan 2015 22:28
Voor de rest denk ik ook dat er een groot verschil is tussen wat het instituut Kerk zegt (denk de Paus en Léonard etc) en wat christenen zelf aan de basis denken.

Danku wel Miss fraise, en tof dat je toch iets (tofs) zegt ondanks dat je ongelovig bent ;)

de Bijbel is immers geschreven door mensen die 2000 jaar leefden, daarop moet je niet meer afgaan

En geenisnpiratie, de bijbel is niet bedoel om zomaar te slikker maar om je te doen nadenken, en ondanks de ouderdom van het boek lees ik het toch graag ;)
glasses_J
New user
New user

Berichtdoor geeninspiratie » 12 jan 2015 22:42
Ja, niet alles is onzin, ze; maar sommigen zijn nogal moeilijk positief te interpreteren:

Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 19

Berichtdoor fender1995 » 12 jan 2015 23:42
Ik ben zelf niet gelovig, eerder atheist. Maar ik weet te zeggen dat deze paus zich als enige van het vaticaan opensteld voor liefde van hetzelfde geslacht. Dus problemen combo kerk en geloof? Als zelfs de paus er geen probleem mee heeft? (De meeste anderen van het vaticaan nog wel) Oke, volgens de bijbel is het niet oke. Maar die is idd enorm lang geleden geschreven en de tijden waren toen anders. En geloof word door iedereen anders opgevat. Nee ik geloof niet, maar ik vind het wel interessant en ik vind niet dat anderen daarover moeten oordelen. Je gelooft in wat je wilt en hoe hard je wilt en anderen doen dat op een andere manier of mss zelfs niet. Die hebben daar niets over te zeggen.
fender1995
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor glasses_J » 16 jan 2015 23:42
Hey fender1995 merci voor je comment, je hebt een paar goede punten daar! Ik ben wel niet catholiek dus het vaticaan maakt mij niet veel uit. Maar idd als de mening van de paus ook verder dan de katholiek effect heeft is het iets positief.
Hey Geeninspiratie chek zeker een matthew vines op youtube, deze quote gaat puur over seks en niet over relaties (alles qoute van deze aard) er zijn ook bijbel qoutes die meer algemene positiviteit meer brengen ;)
glasses_J
New user
New user

Berichtdoor BiNDing » 17 jan 2015 00:02
Ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen met "deze quote gaat puur over seks en niet over relaties". Maakt die interpretatie het dan positiever dan als het ook over relaties zou gaan?
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]
BiNDing
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25

Berichtdoor glasses_J » 20 jan 2015 20:34
maakt die interpretatie het dan positiever dan als het ook over relaties zou gaan?

Daar gaat het helemaal niet over. En neen ik denk dat het in geen geval een positieve quote is. Maar ik vind eht wel spijtig dat er direct met deze quote gesmeten word en zo de converstatie van geloof naar negatieve aspecten van de bijbel word getrokken. Er valt veel te zeggen over de bijbel, en de bijbel hoort bij het christelijk geloof, maar het geloof niet opzich.
Ik vind het ook spijtig dat er zomaar met quote gesmeten word zonder over die qoute en tijd waarin die geschreven werd, of wat de boodschap van het gehele boek (leviticus) is.
Ik heb dit onderwerp niet geopende om de bijbel te verdedigen (ik heb er mijn mening over en iemand anders de zijne, en ik heb daar respect voor.) Zoals in mijn eerste berichtje gezegd dat ik nieuwsgierig ben of hier nog gelovige holebi's zijn en hoe zij omgaan met de combi holebi geloof.
glasses_J
New user
New user

Berichtdoor JFK » 21 jan 2015 10:35
De bijbel is een leidraad, een boek met wijsheden om je leven in te vullen. Natuurlijk is het geschreven in een bepaalde tijd maar je moet openheid en ruime blik hebben om het te kunnen interpreteren naar de dag van vandaag.

Moesten mensen eens beseffen dat ze de bijbel niet letterlijk moeten nemen (dit is dus geldig voor conservatieve christenen en voor anti-gelovigen) zou er al heel veel miserie uitgespaard kunnen worden.

De bijbel is ook maar een selectie hé. Al die homofobe uitspraken (net zoals een resem andere zevers over bv dat je geen konijn mag eten ofzo) komt uit één bepaald boek. Die kan gerust geschrapt worden. De bijbel zou moeten een levendig boek zijn. Er is ook destijds een keuze gemaakt, dus waarom geen andere testamenten opnemen?

Ik geloof niet dat de leer uitgedragen van Jezus Christus anti-homo zou zijn. Dat staat er volgens mij echt haaks op. De homofobie binnen de kerk is een 'historische keuze' En die kan je terugdraaien.

Mensen zoals Paus Franciscus en de bisschop van Antwerpen tonen volgens mij de nieuwe kerk. Met mensen zoals hen kan het de goede kant opgaan.
Ik was bijvoorbeeld onder de indruk van de paus zijn uitspraken tijdens de mis deze week bij het bezoek aan de Filipijnen, waar hij openlijk opriep voor respect voor vrouwen en het belang van vrouwen onderstreepte; In zo'n macholand kan zoiets wel tellen.

afgesplitst naar het praatcafé :wink:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor raskolnikow » 21 jan 2015 14:30
geeninspiratie schreef:Ja, niet alles is onzin, ze; maar sommigen zijn nogal moeilijk positief te interpreteren:

Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

glasses_J schreef:En neen ik denk dat het in geen geval een positieve quote is. Maar ik vind eht wel spijtig dat er direct met deze quote gesmeten word en zo de converstatie van geloof naar negatieve aspecten van de bijbel word getrokken. Er valt veel te zeggen over de bijbel, en de bijbel hoort bij het christelijk geloof, maar het geloof niet opzich.
Ik vind het ook spijtig dat er zomaar met quote gesmeten word zonder over die qoute en tijd waarin die geschreven werd, of wat de boodschap van het gehele boek (leviticus) is.

Even iets over dat citaat uit Leviticus... Men moet begrijpen dat de verhouding van christenen tot het Oude Testament nogal complex is. Het Oude Testament geldt als het oude verbond tussen God en de mens en wordt dus als (deels) achterhaald beschouwd. In wezen komt het erop neer dat christenen worden verondersteld de morele wetten uit het OT te handhaven (homoseksuele handelingen blijven zondig), maar dat de praktische voorschriften (in dit geval de strafmaat) als tijdgebonden moeten worden beschouwd.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Berichtdoor glasses_J » 27 jan 2015 22:25
Dankuwel JFK je haalt daar een paar goeie argumenten op, maar ik vind persoonlijk niet dat de boeken met 'homofobe uitspraken' geschrapt moeten worden, ja er staan soms niet zon leuke dingen in om dan een pagina verder liefde voor elkaar te benadrukken ;) en bepaalde dingen staat er gewoon in omdat dat belangrijk was voor te overleven toen. Ik ben niet katholiek maar de huidige paus is naar mijn gevoel wel oke :)
En raskolnikow je hebt ook een punt, de houding tegen over het out testament is zeer complex en ik weet zelf nog niet goed hoe ik er tegenaan kijk, als (lesbische) vrouw vind ik bepaalde uitspraken in de bijbel niet altijd even leuk maar er zijn ook bijbelstudies en qoutes die deze dan weer neutraliseren. Ik ben nog volop bezig met de bijbel te lezen, en verschilleden aspecten er van aan het bestuderen.

Hoe dan ook ik heb besloten voor mijzelf dat ik mijn geloof en gaarheid mekaar niet mer in de weg ga laten staan, zoals ik een paar jaar wel heb gedaan.
glasses_J
New user
New user

Berichtdoor raskolnikow » 28 jan 2015 00:26
glasses_J schreef:En raskolnikow je hebt ook een punt, de houding tegen over het out testament is zeer complex en ik weet zelf nog niet goed hoe ik er tegenaan kijk, als (lesbische) vrouw vind ik bepaalde uitspraken in de bijbel niet altijd even leuk maar er zijn ook bijbelstudies en qoutes die deze dan weer neutraliseren. Ik ben nog volop bezig met de bijbel te lezen, en verschilleden aspecten er van aan het bestuderen.

Hoe dan ook ik heb besloten voor mijzelf dat ik mijn geloof en gaarheid mekaar niet mer in de weg ga laten staan, zoals ik een paar jaar wel heb gedaan.

Het ene hoeft inderdaad het andere niet in de weg te staan.

Wat ik echter moeilijk begrijp (als niet-gelovige dan) is die gehechtheid aan de roomse (pauselijke) visie op Christus en de bijbel. De meesten onder ons zijn natuurlijk opgegroeid in een rooms-katholieke setting, maar toch... Ondanks de zware klappen die de Kerk de voorbije jaren heeft gekregen en de kritiek op het instituut zie ik nauwelijks een uitstroom naar andere christelijke stromingen. Is het water zo diep?
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Berichtdoor JFK » 28 jan 2015 11:28
Goh.
je ziet toch heel veel 'alternatieve' gebedsgroepen en jongerenbewegingen enzo los van de leer van Rome? Die trekken toch nu het meeste volk?
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor Wall » 28 jan 2015 12:22
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo goed. Voel je je misschien een slechte christen omdat je holebi bent?

Ik snap niet goed waarom je denkt dat anderen met je in discussie zouden gaan omdat je een gelovige holebi bent. Ik ben van mening dat je daar gewoon respect voor moet hebben, ook al ben je zelf niet gelovig. Het moet ook niet "uitgelegd" worden. Jij gelooft in god, anderen niet. Veroordeel jij daar mensen voor of blijven dat gewoon dezelfde mensen als voordien? Iedereen heeft het recht op een eigen visie/overtuiging.

Sommige noemen het god. Zelf denk ik eerder na over zaken met de waarden en normen waarmee ik opgevoed ben.
Moderator van het jaar 2015
Wall
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor glasses_J » 29 jan 2015 22:28
Ey om te beginnen wil ik zeggen dat ik niet goed ben in schrijven en mij in het algemeen woordelijk uitdrukken, sorry voor de soms warrige comments, een forum is waarschijnlijk niet het beste medium voor mij.

raskolnikow ja het water is zo diep, Ik heb niets het het instituut van de rooms katholieke kerk.

JFK ja er zijn idd voldoende 'alternatieve' gebedsgroepen en jongerenbewegingen.

"Ik snap het probleem eigenlijk niet zo goed. Voel je je misschien een slechte christen omdat je holebi bent?"
Het Wall ik heb mij hierdoor een paar jaar terug getrokken van geloven en een soort van humanistis geweest tegenwoordig heb ik er geen probleem meer mee en ben ik met beide 'in de rein'.
En de realiteit is dat andere regelmatig met mij in discussie gaan over de combinatie gelovig en holebi. Ik heb meer 'schrik' om mij te outen als christen dan als holebi.
Het zou idd tof zijn mogt iedereen jouw mening over respect zou delen, en neen ik veroordeel niemand die een ander geloof heeft dan ik zelf.
Bedankt om nog bij het topic te blijven ;)
glasses_J
New user
New user

Berichtdoor adarr91 » 04 aug 2015 12:29
Het ene sluit het andere niet uit.
Voor de geïnteresseerden; Ella Masar spreekt vanaf 6:25 over de strijd met haar geloof.
- The journey of a thousand miles begins with one step -
adarr91
Senior user
Senior user

Leeftijd: 26

Berichtdoor doortje » 29 maart 2018 11:07
adarr91 schreef:Het ene sluit het andere niet uit.
Voor de geïnteresseerden; Ella Masar spreekt vanaf 6:25 over de strijd met haar geloof.

Wat een prachtig filmpje! Heel mooi om te zien...
doortje
New user
New user

18 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe