Onpopulaire meningen [4]

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
450 berichten • Pagina 23 van 231 ... 19, 20, 21, 22, 23

Re: Onpopulaire meningen [4]

Berichtdoor Reuel » 29 jun 2017 18:52
Het is altijd koffiedik kijken. Maar ik stel voorlopig vast op de eerste ruwe macro-economische cijfers. Het ging het de UK onder Cameron best treffelijk, het referendum strooide behoorlijk wat roet in het eten en voedt onzekerheid. Een verkiezing die nadien de kaarten onduidelijk schudt, versterkt dat enkel. De pond staat al maanden zwakker, de groeicijfers zijn naar beneden bijgesteld en buitenlands investeringen dalen de laatste maanden langzamerhand. Bovendien riskeert er een trage, gestage Brexodus van internationale werkkrachten. Het is geen totale economische implosie (wat het remain-kamp wel deed uitschijnen), maar de laatste resultaten en vooruitzichten zijn alleszins somberder dan ze waren pre-referendum. Hoe langer dit duurt hoe schadelijker.
Het is in ieders belang dat er een sterkere leidersfiguur/regering komt en dat die onderhandelingen met de EU snel klaarheid en zekerheid brengen, zodat zowel het VK als de EU een doorstart kunnen maken. May staat daarvoor in de weg. Hier doelde ik dus op: ik pretendeer geen helderziende gaven noch heb ik last van een onverteerde brexit beslissing.

Regeringsformaties en regeren in het VK met het Belgische systeem vergelijken, is trouwens appels met peren vergelijken.

Wel, dat is nu net wat er aan heel dat Brexit-verhaal te verfoeien valt: dat politiek gedraai van het establishment. Opnieuw: Je doet aan politiek omdat je een idee hebt om de samenleving mee vorm te geven, vanuit een idee waarin je hoopt mensen daar zo veel mogelijk in te betrekken. Jammer als je niet verkozen bent geraakt of jouw idee er niet door raakt. Als het niet aanslaat bij verkiezingen of referendum, dan slaat het niet aan. Je stapt er dan uit of blijft aan de zijlijn begin je dan het werk om bij de volgende kans mensen te overtuigen van je verhaal. Je kunt dat verhaal beter ontwikkelen door uit te vogelen hoe het een antwoord kan bieden op maatschappelijke uitdagingen en waar de verschillen liggen met de tegenstander.

Niet om bij elke andere electorale zucht van de massa inhoudelijk je kar te keren om je toch wanhopig te blijven vastklampen aan de macht. Dat is bijzonder schadelijk voor het vertrouwen in het politieke bestel. Die kiezer schudde inderdaad de kaarten (nipt) pro-brexit in een raadgevend referendum, dan had daar ook maar een geloofwaardige pro-brexit man/vrouw/regering moeten staan toen Cameron en consoorten de biezen pakten. Niet een arrogant en opportunistisch u-turn figuur.

Of andere politici het 'beter' zouden doen? Geen idee, maar die zou waarschijnlijk meer vertrouwen, legitimiteit en ideeën hebben om er iets van te maken. Ook al is de goegemeente er niet mee akkoord en fluctueert de populariteit omdat niemand eigenlijk weet wat te doen. Je staat dan op z'n minst zelfzeker in je schoenen. Wat op zich een stabielere basis is dan het moeras waarop May ontredderd op laveert, wat voorlopig enkel onzekerheid en economische somberheid voedt.

Thatcher heeft inderdaad ook haar onpopulaire periodes gehad waar ze vaak te boven is gekomen. Maar verdikke, ze bleef tenminste trouw aan haar idealen en wist op te stappen wanneer ze geen vertrouwen en steun meer had.
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 24
Geslacht: Man

Berichtdoor raskolnikow » 29 jun 2017 23:06
Wel, dat is nu net wat er aan heel dat Brexit-verhaal te verfoeien valt: dat politiek gedraai van het establishment. Opnieuw: Je doet aan politiek omdat je een idee hebt om de samenleving mee vorm te geven, vanuit een idee waarin je hoopt mensen daar zo veel mogelijk in te betrekken. Jammer als je niet verkozen bent geraakt of jouw idee er niet door raakt. Als het niet aanslaat bij verkiezingen of referendum, dan slaat het niet aan. Je stapt er dan uit of blijft aan de zijlijn begin je dan het werk om bij de volgende kans mensen te overtuigen van je verhaal. Je kunt dat verhaal beter ontwikkelen door uit te vogelen hoe het een antwoord kan bieden op maatschappelijke uitdagingen en waar de verschillen liggen met de tegenstander.

Niet om bij elke andere electorale zucht van de massa inhoudelijk je kar te keren om je toch wanhopig te blijven vastklampen aan de macht. Dat is bijzonder schadelijk voor het vertrouwen in het politieke bestel. Die kiezer schudde inderdaad de kaarten (nipt) pro-brexit in een raadgevend referendum, dan had daar ook maar een geloofwaardige pro-brexit man/vrouw/regering moeten staan toen Cameron en consoorten de biezen pakten. Niet een arrogant en opportunistisch u-turn figuur.

Dat van die principes is allemaal mooi in theorie. In de politieke werkelijkheid is de brexit een ‘fait à accomplir’. Het is een nieuwe realiteit die de beweegruimte van politici aanmerkelijk heeft versmald. Als het op korte termijn een omkeerbaar gegeven was geweest zou je nog gelijk hebben. Dan kun je inderdaad even aan de zijlijn principieel gaan wezen en rustig wachten tot de wind weer uit de juiste streek waait. Maar nu? Er is geen weg terug.

Het is trouwens niet die U-turn die May de das om heeft gedaan. Die U-turn heeft ze immers vorig jaar al gemaakt, toen ze aanvaardde om het leiderschap van Cameron over te nemen - en dus lang voor haar populariteit begon af te nemen. Twee maanden voor de verkiezingen was ze in zowat alle polls nog de onbetwiste favoriete. Men schijnt dat te vergeten. Wat is er in de tussentijd gebeurd? May moest van de weeromstuit transmuteren van premier naar campagnebeest. Dat is een rol die haar duidelijk niet ligt. Tussendoor moest er ook nog een emo-rolletje gespeeld worden voor de nabestaanden en slachtoffers van die woontorenbrand. Ook dat is een rol die haar niet ligt. Ik verwacht dat ook niet van een premier. Voor dat soort symbolische aaitjes en knuffels hebben ze in de UK Queen Elizabeth stand-by staan.

Of andere politici het 'beter' zouden doen? Geen idee, maar die zou waarschijnlijk meer vertrouwen, legitimiteit en ideeën hebben om er iets van te maken. Ook al is de goegemeente er niet mee akkoord en fluctueert de populariteit omdat niemand eigenlijk weet wat te doen. Je staat dan op z'n minst zelfzeker in je schoenen. Wat op zich een stabielere basis is dan het moeras waarop May ontredderd op laveert, wat voorlopig enkel onzekerheid en economische somberheid voedt.

“Waarschijnlijk”… Hoeveel meer legitimiteit kun je nog hebben als je bij de verkiezingen, ondanks een licht verlies, nog altijd het grootste aantal kiezers achter je schaart? Welke andere bron van legitimiteit zou dat resultaat in de schaduw kunnen stellen?

Na een verkiezing die niet het verhoopte resultaat gaf is er altijd veel drama. Er wordt twijfel gezaaid over het leiderschap van deze of gene, de media ruiken bloed, de analisten draaien overuren en stapelen speculatie op speculatie, en ondertussen moet er – in dit geval – nog even onderhandeld worden met een gedoogpartner. Het gaat er allemaal koortsig aan toe. Nu die deal met de DUP rond is kan het regeerwerk eindelijk beginnen en kan May weer de rol op zich nemen die haar het beste ligt: niet die van campaigner, niet die van troosteres van nog nasmeulende weduwen en wezen, maar die van premier. Haar uitgerekend nu opofferen zou een strategische blunder van formaat zijn en – vooral - een typische uiting van kortetermijndenken.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2016

Berichtdoor JFK » 30 jun 2017 09:04
Dan vergeet je de rest van de Conservatieve Partij nodig. Die zijn volop bezig haar te ondergraven. De messen worden geslepen.. En er zijn er veel die 'wraak' willen nemen op May. Langetermijnvisie ten spijt.

Het is zoals Reuel zegt. Als politicus heb je een droom, een visie...slaat die niet aan.. Dan moet je je conclusies trekken en niet in je ivoren toren blijven zitten. May heeft gewoon het leiderschap van de partij/premierschap overgenomen van Cameron, zonder mandaat. Ze wou die krijgen door te gokken en heeft die gok verloren. Wat May nu doet door te blijven is de gewone, gefrustreerde kiezer nog meer zich doen afkeren van het politieke systeem.

Nee, May is geen campagnebeest... (niet komen opdagen voor cruciale tv-debatten, het hautaine There is no magic money tree- antwoord tegenover een bezorgde NHS verpleegster,..) Maar dat maakt haar automatisch ook geen betere leider. Campagne voeren is niet iets vuils. Het zet je niet verheven boven de rest.

Het valt me echt op dat je heel hard gelooft in het aura en de heiligheid van 'het premierschap' hé.... May is de premier.. Alsof haar dat meer glans geeft.

Powerstruck much?

raskolnikow schreef: [..] Nu die deal met de DUP rond is kan het regeerwerk eindelijk beginnen en kan May weer de rol op zich nemen die haar het beste ligt: niet die van campaigner, niet die van troosteres van nog nasmeulende weduwen en wezen, maar die van premier [..]

Heel classy! En grappig.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor JFK » 24 jul 2017 08:53

:roflmao:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor BartV » 16 aug 2017 12:27
Dit zit al lang in mijn hoofd:

Weg met de herenfiets

Waarom is het toch niet sociaal aanvaard om als jongen een fiets te hebben zonder een buis waar ge over moet springen? :confi:
"Alt er Love" -> Alles is liefde
BartV
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 20

Berichtdoor JFK » 16 aug 2017 13:22
BartV schreef:Dit zit al lang in mijn hoofd:

Weg met de herenfiets

Waarom is het toch niet sociaal aanvaard om als jongen een fiets te hebben zonder een buis waar ge over moet springen? :confi:

Belachelijk inderdaad. Het onderscheid mannen-vrouwenfietsen is trouwens destijds puur gemaakt door fabrikanten om meer fietsen te verkopen.
(in plaats van 1 fiets moest een huishouden er minstens 2 kopen)
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Thor » 13 sep 2017 11:37
JFK schreef:
BartV schreef:Dit zit al lang in mijn hoofd:

Weg met de herenfiets

Belachelijk inderdaad. Het onderscheid mannen-vrouwenfietsen is trouwens destijds puur gemaakt door fabrikanten om meer fietsen te verkopen.
(in plaats van 1 fiets moest een huishouden er minstens 2 kopen)

Tenzij het over een homo of lesbisch koppel gaat :p
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor idk » 13 sep 2017 13:03
Hoh ja. Ik ben blij dat er een tweede soort fiets gekomen is (voor de 'gerokte' dames oa). Anders moesten we allemaal over die buis ;)
(Driehoeksconstructie herenfiets is beter).

In de steden zie ik anders veel heren op een damesfiets. Gewoon doen! Mijn fiets staat aan het station dus thuis neem ik ook vaak de fiets van mijn papa. Dat boeit me nu eens helemaal niet wat de mensen zouden kunnen denken.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor JFK » 13 sep 2017 13:13
Vrouwen op een mannenkoersfiets vind ik nochtans best sexy!

:groovy: :yeahimcool:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Echo » 26 sep 2017 12:20
Ik heb al jaren mijn mannenfiets en die rijdt beduidend beter dan zijn vrouwelijke evenknie (die mijn zus heeft... Mijn ouders had ooit eens het lumineuze idee dezelfde fiets te kopen. Gelukkig niet met bijhorende identieke K-way...)

De stabiliteit van de fiets zou wel beter zijn door de driehoeksconstructie waardoor de fiets lichter gemaakt kan worden.

En inderdaad, vrouwen op van die koersfietsjes. Het heeft iets. (en zeker als ze dan een lange rok draagt, en die rok die omhoog geschoven moet worden om te kunnen fietsen, en zo iet wat onzedig haar prachtige benen gaat tonen...)
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.
Echo
I have no life
I have no life

Leeftijd: 29

450 berichten • Pagina 23 van 231 ... 19, 20, 21, 22, 23

Keer terug naar Het Praatcafe