roze school ?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
te-oud
New user
New user
Geslacht: Vrouw

roze school ?

Bericht door te-oud » 26 okt 2009 16:38

Hallo,

ik ben een leerkracht in opleiding en schrijf / maak een werk rond homosexualteit in het onderwijs. Ik heb zelf al 13 jaar een lesbische relaties en wij hebben ondertussen 3 kinderen. Bij het lezen en zoeken naar info, was ik toch vaak verbaasd over wat ik tegenkwam. Ik had gedacht dat het anno 2009 toch wel wat vlotter zou lopen allemaal voor de jonge holebi's op school, maar dit blijkt niet zo. Jongeren worden geconfronteerd met leerkrachten die niet zo holebi-minded zijn, pestgedrag van vnl heterosexuele medeleerlingen, straffe reacties op "sexueel gedrag"van holebi's op school.

Graag had ik wat tips of reacties van jonge holebi's in het secundair onderwijs ? Hoe zou je graag hebben dat je leerkrachten dit makkelijker maken voor jou op school ? Wordt er al eens een boek voorgesteld met dit thema als literatuur of blijft het allemaal wat verdoken ?
Een kussend koppeltje in de gang of aan de toiletten ? Wordt er hier verschillend op gereageerd voor heterostelletjes tov homostelletjes ?

Dankjewel !!

tiktak
New user
New user

Re: roze school ?

Bericht door tiktak » 26 okt 2009 16:51

Ik zou eigenlijk gewoon het liefst hebben dat ze er mss wel is iets over zeggen, maar dan krijg k altijd zo ne rooje kop en voel k my serieus ongemakkelyk, maar ze mogen er zéker géén groot spel van maken alsof het zoo speciaal is, want hoe meer ze dr over gaan zeggen en hoe meer ze dr ovr prate hoe ongemakkelyker ik my voel. :-?
Maar ik kan natuurlyk wel begrijpen dat er andere mense zyn die wel vinde dat er meer over gepraat moet worden. :wink:

Maar ze mogen homokoppels in geen geval anders bekyken dan heterokoppels, maar ik denk dat iedereen hier het daar wel mee eens zal zijn :)

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 26 okt 2009 17:48

Op mijn school wordt er niet verschillend op gereageerd , maar een boek voorstellen over dat thema zou wel eens leuk zijn!

Shannen
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 26 okt 2009 21:38

Als een boek voorstellen bij ons al gebeurde (en ik zit nu pas in mijn eerste jaar hoger), dan zei de leerkracht dat er wel heel duidelijk bij en vermeldde hij nog eens extra dat vb Kartonnen Dozen van Tom Lanoye de jongens wel eens ongemakkelijk kon maken, maar dat er nog genoeg andere boeken waren, dus geen paniek!

Ik denk dat het beter zou zijn als het thema in vb godsdienst aangekaart wordt en ipv iedereen gwn z'n mening te laten geven, mensen ook echt laten argumenteren en als die argumenten dan nergens op slaan, dat ook subtiel duidelijk maken. Het moet ook meer dan een keer aan bod komen, eerder verspreid over het jaar. Er ook voor zorgen dat er opgezocht moet worden over het thema ivm een taak voor een vak ofzo.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

Choco

Bericht door Choco » 29 okt 2009 17:11

Ik had eigelijk niet graag dat men over homoseksualiteit praatte in de les.

Ik herinner mij nog telkens dat het over homoseksualiteit ging dat ik zo rood werd als een tomaat en ineens begon te stotteren. Om nog maar te zwijgen dat na elke keer "homoseksualiteit" werd besproken, de roddels over mijn geaardheid de kop opstaken.

Ik heb mij in heel mijn middelbare schooltijd nooit zo onrustig gevoeld als tijdens de lessen biologie en godsdienst die gewijd werden aan "homoseksualteit".

Kussende koppeltjes horen trouwens niet thuis op school.

XjustmeX
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door XjustmeX » 29 dec 2009 06:00

de helft van de meisjes bij ons op school is bi/lesbisch, en er zitten ook een aantal jongens(waarvan het overduidelijk is) die homo zijn. dus bij ons op school is dit totaal geen taboe meer :D en ghoh door op die school te komen ben ik te weten gekomen dat ik lesbisch ben, en had ik er totaal geen problemen mee het te aanvaarden :greenthing: Maar ik kan me voorstellen dat dit op sommige scholen een zeer moeilijk onderwerp is. En bij de leerkracht godsdienst durf ik me niet te outen. Hoe raar ik het ook vind want normaal gezien heb ik er geen problemen mee, dus ik hoop nu maar dat we dit jaar niet over homosexualiteit zullen praten. ik haat dit thema eerlijk gezegd omdat ik altijd gevraagd wordt uitleg te geven, terwijl dit niet iets speciaal is, ik voel me niet anders als hetero's. en ik vind dit ook niet echt iets om over te praten, maar dit is natuurlijk mijn mening :wink:
it's better to be hated for who you are, than be loved for who you aren't

Silke PinkH
Experienced user
Experienced user

Bericht door Silke PinkH » 05 apr 2010 15:20

Bij ons wordt seksueel gedrag niet goedgekeurd, zowel voor holebi's als hetero's. Ik zelf zet mij in voor de roze school. Overal waar ik kan, zoals bijvoorbeeld bij mijn eindwerk voor Engels, probeer ik holebi onderwerpen te introduceren. Maar over het algemeen zijn ze bij ons tolerant, dus er echt over meespreken kan ik niet...
Some of you are thinking: Eppic love can't happen to me... But when true love enters your life, eppic happens.

robbedoes
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door robbedoes » 07 apr 2010 01:34

Ik heb mijn secundaire doorlopen in een school waar enkel KSO-opleidingen werden gegeven,

daar zijn de meeste mensen op zich al een beetje 'anders' :wink:

alternatiever, kunstzinniger en dus ook héél wat holebi's. Niet enkel bij leerlingen maar ook bij leerkrachten. In de hal lagen ook allerhande foldertjes over kunstprojecten maar dus ook evengoed over maatschappelijke dingen, en over relaties. Dus ook foldertjes over holebi-dingen :wink:

Nu zit ik in mijn eerste jaar Herman T. en daar zitten uiteraard ook mensen die niet hetero zijn. Maar echt negatieve reacties moet je daar niet verwachten. Héél tolerant dus!
:lol:

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 26 apr 2010 16:12

Toen ik mij destijds langs mijn neus weg outte als zijnde "bi" tegen een medeleerling, is daar op bezinnigsdagen een héél spel rond geweest. Alle jongens vonden het gewéldig, alle meisjes hadden het gevoel dat ik hun stiekem had staan begluren in de kleedkamers. Eén meisje was supernieuwsgierig (maar die blijkt intussen ook lesbisch te zijn :D )
Ik was nieuw op de school en had dan ook nog niet echt "vrienden". Uiteindelijk is een jongen (die later de papa van mijn kindjes is geworden) met mij komen praten en zei dat hij niet wist waar al die ophef ineens vandaan kwam. Zo zijn langzaamaan meer mensen met me komen babbelen en ik heb gewoon eerlijk geantwoord op hun vragen. Naarmate dat ze het beter begrepen, viel de spanning langzaam weg.
De volgende dag wilde de vrouw die de bezinning begeleidde, het onderwerp opnieuw aankaarten, omdat ze erover had gehoord. Ik heb toen geantwoord: "Mevrouw, ik heb gisterenavond al uren over mijn seksualiteit gepraat, misschien zijn er hetero's die zich willen outen en verklaren hoe het is om hetero te zijn?" De hele groep schoot in de lach en vanaf dat moment was de spanning eigenlijk volledig uit de lucht.
Toen enkele weken later, het thema seksualiteit aan bod kwam tijdens de les psychologie, zeiden een aantal klasgenoten zelfs: "Mevrouw, mss moet u toch eens met S. praten, zij legt dat veel verhelderender uit!" :lol:

Op zich was de school waar ik zat zeer open-minded. Alles was mss ook anders gelopen als ik er al langer had gezeten. Maar doordat iedereen toch wel een andere kijk had op de zaak, na wat uitleg, ben ik er van overtuigd, dat iedere school er baat bij zou hebben als er wat meer informatie over het thema "holebi" zou gegeven worden.

Overigens denk ik ook dat holebi's zich niet zo ongemakkelijk zouden voelen wanneer het over homoseksualiteit gaat in de klas, wanneer de drempel om je te outen, lager was. En die drempel kan alleen maar omlaag gaan, als steeds meer mensen beseffen dat homo- of biseksueel zijn, even normaal is als heteroseksueel zijn, alleen iets minder vaak voorkomt.
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

Jo1990
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jo1990 » 26 apr 2010 16:30

Eerlijk gezegd zou ik het niet weten hoe de meerderheid bij mij op school zou reageren .Ik denk voornamelijk goed en zullen natuurlijk altijd paar "onnozelaars" tussen zitten die "cool" moeten doen of weet ik wat...

Maar dit jaar moesten we als eindwerk voor zedenleer een soort van les geven en de klas laten discussiëren over een bepaald onderwerp. ik heb toen een powerpoint gemaakt , brain storm gedaan , verhalen voorgelezen en dus discussie punten aangehaald en op het einde heb ik bepaalde mensen uit die klas een rollenspel laten doen ..4pers , 1homo , 2 mensen die goed reageren en 1 reageerde slecht , de 2 moesten dus de andere persoon weten te overtuigen aan de hand van goede argumenten.

En ik was verbaasd hoe ze het in het spel toch opnamen voor hun medestudent om die te beschermen. en ik vind het voor herhaling vatbaar om zo'n les te geven als eindwerk....

LadyGayGay
New user
New user

Bericht door LadyGayGay » 26 apr 2010 18:19

Het zou toch wel beter zijn moest er wat opener over gepraat worden, gwn eens een les over homoseksualiteit ofzo. Ook voorstellen doen van 'gay'boeken vind ik wel leuk, niet dat ik mij daar iets van aantrek, ik lees wat ik wil!
Er zal wel een andere mentaliteit zijn tegenover homokoppeltjes, eventjes onwellig maar dan wel net zo behandelen als heterokoppels, wat natuurlijk wel de bedoeling is!

Wij willen gelijk behandeld worden, nie?

x

xine
New user
New user

Bericht door xine » 12 mei 2010 18:49

Bij ons op school (of toch zeker in onze klas) valt het allemaal wel mee van tolerantie.
Ik herinner me nog een les bij Engles waar de onderwerpen eerst 'the Ladiez side' en dan 'the Ladz side' waren. Het waren eigenlijk lessen over Engelse jongerentaal, maar er kwamen ook versiertips in, en ik dacht: 'Dat is weer typisch, he, de holebi's worden verzwegen'. De volgende les kregen we een bundel met 'The lads and Ladette side' met daaraan een klasgesprek over homo's gekoppeld. Daarin vroeg de lerares onder andere of er mensen waren in de klas die iets tegen kussende mannen op straat hadden en 1 iemand stak zijn hand op. Die jongen heeft daar nog een paar grapjes over gekregen van zijn vrienden. Het leek bijna de omgekeerde wereld. xD
Bij zedenleer hebben we het ook eens over homoseksualiteit gehad. We kregen 3 standpunten en moesten in groepjes argumenten voor en tegen verzinnen en uiteindelijk zeggen wat het merendeel van je groepje vondt. Dit vondt ik een beetje stresserend omdat we in random groepjes gezet werden bij mensen die ik niet kende, maar omdat ook hier bijna iedereen anti-homofobie was viel dat nog wel mee.
Op zich was zou het ook een goed idee zijn geweest, als de standpunten goed waren geweest (Er zaten dingen bij die niet klopten zoals: 'homoseksualiteit is onnatuurlijk en eigenmeningsvragen.)
Ook praten over boeken vindt ik een goed idee.

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 13 mei 2010 15:39

ons nieuw thema voor Godsdienst is Homofilie juij :roll:
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

Josie
Experienced user
Experienced user

Bericht door Josie » 18 mei 2010 17:35

Nu ik erover nadenk, bij ons op school zijn er eigenlijk geen holebikoppels :confi: toch niet voor zover ik weet, wel een leerkracht en opvoedster die een vriendin hebben, en zo enkele mensen waarvan het geweten zijn dat ze lesbisch zijn, maar ik denk zelfs niet dat er jongens out zijn op onze school! Waaraan dit ligt weet ik niet echt, misschien outen zo weinig mensen zich, net omdat er zo weinig mensen al out zijn zijn. Een vicieuze cirkel dus... Ik zit nu in mijn laatste jaar en het begint nu pas algemeen geweten te zijn, terwijl ik het al heel lang weet van mezelf dusja.

Bij ons mogen koppeltjes ongestoord staan knuffelen en kussen op de speelplaats. In het schoolreglement staat nochtans uitdrukkelijk van niet, maar dat lijkt zowat de enige regel die niet door de opvoeders en leerkrachten wordt nagevolgd... Persoonlijk vind ik dit soms nogal storend, want sommigen staan echt zo centraal als ze maar kunnen, zodat zeker iedereen het kan zien. Er zou eens een holebikoppeltje moeten zijn op school, benieuwd of ze er dan iets van zouden zeggen, heb zo een licht vermoeden van wel

Het zou wel een oplossing kunnen zijn als er meer rond homoseksualiteit gedaan zou worden. Zelf heb ik ook al een werk gedaan rond holebi's voor engels en dat voorgesteld voor de klas, maar daar is niet zo veel reactie op gekomen. In godsdienst zei onze leerkracht in het begin van het jaar ook dat we mochten lesvoorstellen doen voor de laatste lessen van het jaar. Toen ben ik na de les naar hem toegegaan en verteld dat ik op meisjes val (de eerste leerkracht eigenlijk tegen wie ik het vertelde, maar tis ne tofn pee :rock: heel open-minded enzo voor een leerkracht gdl) en dan heb ik dus voorgesteld om daar iets rond te doen tijdens die laatste lessen, hij leek me wel enthousiast over dat voorstel. Wel, die laatste lessen komen er nu aan en ik ben benieuwd of hij er daadwerkelijk iets rond zal doen. Kzou het eerlijk gezegd wel tof vinden eigenlijk!
Je bent zó zot dat er krullen op je rug staan

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 19 mei 2010 13:22

Nu ik er over nadenk, was mijn middelbare school als katholieke uniformschool wel heel open-minded.

Eén van de populairste en meest geliefde leerkrachten is homo en woont samen met zijn vriend.

In het derde jaar kregen we een gastspreker die getuigde over AIDS.
In het vierde jaar kregen we een sessie met een vrouw van (ik denk) Sensoa en die had het dan heel veel over homoseksualiteit.

Ik weet nog dat heel goed dat de klas naar mij zat te kijken toen. Ik had toen iets van :wtf: , waarom kijken jullie allemaal naar mij?
Ik heb daar wel heel mottig nog over rondgelopen. Want op die leeftijd was ik daar echt niet mee bezig. Ik dacht er gewoon niet over na. Eigenlijk heeft die sessie mij meer kwaad dan goed gedaan toen. Ipv van er over na te denken heb ik het meer genegeerd.
Hoe dan ook, mijn klasgenoten hadden het eerder door dan mezelf. Wat eigenlijk wel grappig is. Hoewel iedereen tot op vandaag nog steeds denkt dat ik bi ben. Daarin hadden ze het toch mis.
Fluctuat nec mergitur

Gesloten