HANDLEIDING / FAQ

De FAQ volledig gelezen en nog geen antwoord op je vraag? Nood aan een forumhandleiding? Een fantastisch idee voor het forum? Vind en deel het hier!

Moderators: redwings, Pancake, Wall, JFK, idk, Reuel, Coincidence

1 bericht • Pagina 1 van 1

HANDLEIDING / FAQ

Berichtdoor K_x » 06 mei 2008 18:12
Met zéér veel dank aan Faramir om de tijd te nemen dit allemaal op te stellen!

• Hoe reageer ik op een onderwerp?
    :arrow: zie “1. Een bericht plaatsen”
  • Hoe start ik een nieuw onderwerp?
  • Hoe kan ik een onderschrift/signature toevoegen?
  • Hoe kan ik een afbeelding maken, die naar een website linkt?
    :arrow: zie “3. BBcode”
  • Hoe zet ik een afbeelding online?
    :arrow: zie “4. Afbeeldingen & avatars (schermafbeelding)”
  • Hoe kan ik een bericht ‘quoten’ (aanhalen)?
    :arrow: zie “3. BBcode”
  • Hoe gebruik ik de zoekfunctie?
    :arrow: zie “5. Zoeken”
  • Hoe stuur ik een persoonlijk bericht (PB)?
    :arrow: zie “6. PB’s (privé berichten)”
  • Ik heb dubbel gepost, hoe los ik dat op?

• Hoe kan ik mijn posts verwijderen?
  • Ik ontvang een mail dat ik een PB (persoonlijk bericht) ontvangen heb, maar als ik me aanmeld blijkt er geen nieuw bericht in mijn inbox te zijn. Hoe kan dit?
    :arrow: zie “6. PB’s (privé berichten)”
  • Waarom is mijn berichtenaantal gedaald?
    :arrow: Soms worden berichten of onderwerpen in bepaalde subfora verwijderd. De meer ‘belangrijke’ discussie zullen echter gearchiveerd worden, en die berichten blijven dan meetellen voor je berichtenaantal.
  • Hoe kan ik mijn nickname laten veranderen?
    :arrow: Dit kan mits een gegronde reden, door een moderator of administrator te contacteren. Het moderatorenteam neemt je aanvraag dan in overweging, en houd je op de hoogte van de beslissing.
  • Hoe kan ik mijn account laten verwijderen?
    :arrow: Dit kan je aanvragen bij een administrator.
  • Waarom wordt ik automatisch uitgelogd?
    :arrow: Als je "Log mij automatisch in" niet aanvinkt word je na een bepaalde tijd uit veiligheidsoverwegingen weer uitgelogd. Indien je dat vakje wel aanvinkt blijf je ingelogd, dit is echter niet aan te raden op een publieke PC op b.v. een universiteit of in een bibliotheek of Internetcafé.
  • Waarom is de aangegeven tijd fout?
    :arrow: De weergegeven tijd wordt niet automatisch aangepast (bijvoorbeeld bij de overgang van winter- naar zomeruur). Je kan echter steeds de weergegeven tijd handmatig in je profiel aanpassen.
  • Hoe kan ik mijn rang aanpassen? Welke rangen zijn er en wanneer bereik je die?
    :arrow: Je rang evolueert naarmate je aantal geplaatste berichten, en wel als volgt
    • 0-99 posts: New user
    • 100-299: Regular user
    • 300-799: Experienced user (Bij 666 berichten Number of the beast)
    • 800-1499: Senior user
    • 1500- 4999: Forum addict
    • 5000+: I have no life

1. Een bericht plaatsen

Een bericht plaatsen in een bestaand onderwerp doe je door te klikken op de knop ‘nieuw antwoord’. Je wordt dan naar het berichtformulier geleid, waar je de tekst van je bericht kan invoeren, smilies kan gebruiken, BBcode gebruiken (zie BBcode) enzovoorts.
    Let er wel op dat je op de knop ‘nieuw antwoord’ (Afbeelding) klikt, en niet op ‘nieuw onderwerp’ (dan creëer je immers een nieuw onderwerp dat los staat van het bestaande).

Als je een nieuw onderwerp (Afbeelding) wil starten, kijk dan eerst even of er nog geen gelijkaardig onderwerp geopend is. Hiervoor gebruik je de ‘zoeken’-functie (zie Zoeken). Als er nog geen dergelijk topic bestaat, dan open je gewoon een nieuw!

Er zijn ook enkele belangrijke berichtopties:
    • BBcode uitschakelen:
      Deze optie zorgt ervoor dat alle commando’s die BBcode gebruiken, bijvoorbeeld een afbeelding plaatsen of een bericht quoten (voor meer info: zie BBcode), NIET zullen worden uitgevoerd. Om te zorgen dat de code wel functioneert, laat je dit vakje niet aangevinkt. Overigens is dit vakje standaard niet aangevinkt, zodat je eigenlijk niets hoeft te veranderen.
    • Schakel smilies uit in dit bericht:
      Deze optie maakt dat geen smilies zullen getoond worden.
    • Onderschrift gebruiken:
      Je kan een onderschrift toevoegen aan je bericht. Om dit te doen, plaats je een vinkje naast ‘Onderschrift gebruiken’. Je kan je onderschrift aanpassen in je profiel. Je kan pas een onderschrift gebruiken van zodra je 10 berichten geplaatst hebt.
    • Reactiewaarschuwing (Notify me when a reply is posted):
      Wanneer je een bericht plaatst kan je benieuwd zijn of er op wordt gereageerd. Als dat zo is, kan je een vinkje zetten bij ‘Notify me when a reply is posted’. Er wordt dan automatisch een e-mail verstuurd naar het adres waarmee je je geregistreerd hebt.
    • Polls:
      Een poll toevoegen kan enkel in het eerste bericht van een onderwerp. Om een poll toe te voegen moet je helemaal onderaan het berichtformulier zijn.
      Polls zijn een speciaal soort onderwerp, waarmee je forumleden kan toestaan op een idee of probleem te stemmen. Polls kunnen alleen gemaakt worden in het eerste bericht van een onderwerp. Hou bij het opstellen van een poll wel rekening dat de vraag en de antwoordmogelijkheden eenduidig moeten zijn.
      Poll-vraag - Dit is het onderwerp van de poll, de vraag die wordt beantwoord door de poll. De poll-vraag verschijnt bovenaan het onderwerp en de poll-keuzes. Dit is verplicht voor de poll.
      Poll keuzes - Poll keuzes zijn de mogelijke antwoorden op een poll-vraag. Om een poll-keuze te voegen, vul je de optie bij het tekstveld in, en druk je op ‘Voeg keuze toe’. Om een geldige poll te hebben, heb je twee keuzes nodig.
      Poll blijft geldig voor - Het aantal dagen dat een poll open blijft. Na de opgegeven datum worden de resultaten altijd getoond, en kan niemand meer stemmen.

En dan nog kort een overzicht van de vorm:
    + Let op je taal – zorg dat je bericht voor iedereen leesbaar is.
    + Schik je tekst in paragrafen, zeker als ‘ie wat langer is.
    + Indien juist en niet té veel gebruikt kunnen emoticons verduidelijkend zijn.
    + Je bericht herlezen voordat je het plaatst. Je kan dit door op de knop ‘voorbeeld’ te klikken.

- Overmatig gebruik van emoticons (bvb: :D :D :p :lol: :D:D ). Dit is enkel storend.
    - Een bericht maken om jezelf te corrigeren, terwijl je evenzeer op de ‘wijzig’ knop kan drukken…
    - Alles wat de forumregels overtreedt!

2. Een geplaatst bericht

Ook als een bericht reeds geplaatst is, kan je er nog enkele bewerkingen op uitvoeren:
    • Bewerken:
      Door op de afbeelding ‘wijzig’ (Afbeelding) te klikken, kan je je bericht bewerken. Dit kan enkel met je eigen berichten. Moderatoren kunnen ook andere berichten bewerken, bijvoorbeeld wanneer in een bericht de forumregels overtreden worden.
    • Verwijderen:
      Je kan enkel je eigen berichten verwijderen, en enkel als ze het laatste geplaatste bericht zijn in dat onderwerp. Je verwijdert je bericht door op Afbeelding te klikken.
    • Quoten:
      Je kan berichten, zowel van jezelf als van anderen, aanhalen (zgn. quoten) door op Afbeelding te klikken. Let er wel op dat je geen ellenlange reeks berichten quote – kwestie van het overzichtelijk te houden. (voor meer over quoten: zie BBcode)

3. BBcode

BBCode is een systeem wat het mogelijk maakt je bericht op een speciale manier op te maken. Het BBCode systeem gebruikt tags op een bijna gelijke manier als HTML. Het hoofdzakelijke verschil tussen BBCode en HTML is dat BBCode vierkante haken (d.i. [ en ]) gebruikt. Voor meer uitgebreide info kan je altijd hier terecht.

Nu, wat kan je allemaal aanvangen met BBCode?
    • Lay-out:
      Code: Selecteer alles
      [b]Vette tekst[/b]
      wordt Vette tekst
      [i]Cursieve tekst[/i]
      wordt Cursieve tekst
      [u]Onderstreepte tekst[/u]
      wordt Onderstreepte tekst
      [color=red]Rode tekst[/color]
      wordt Rode tekst
      [size=24]Grote tekst[/size]
      wordt Grote tekst
      [size=7]Piepklein[/size]
      wordt Piepklein
    • Linken (URL’s):
      [url]www.weljongniethetero.be[/url]
      wordt http://www.weljongniethetero.be
      [url=www.weljongniethetero.be]Klik hier![/url]
      wordt Klik hier!
      [url=www.weljongniethetero.be]Hier vind je de webstek van de holebi-jongerenvereniging WJNH.[/url]
      wordt Hier vind je de webstek van de holebi-jongerenvereniging WJNH.
    • Afbeeldingen plaatsen:
      [img]http://weljongniethetero.be/sitefotos/img2/18_057_140wjnh.jpg[/img]
      wordt Afbeelding
      (Voor meer over afbeeldingen: zie “Afbeeldingen & avatars (schermafbeelding)”)
    • Een afbeelding plaatsen die linkt:
      [url=http://www.wjnh.be][img]http://weljongniethetero.be/images/groepen/13.gif[/img][/url]
      wordt Afbeelding
      Let op: je moet de weblocatie naar waar je linkt binnen de url-tag plaatsen, en de afbeelding die je wilt laten verschijnen tussen img-tags.
    • Lijstjes vormgeven:
      [list]
      [*]Franse Kaas
      [*]Limburgse Kaas
      [*]Cottage Kaas
      [/list]
      wordt
      • Franse Kaas
      • Limburgse Kaas
      • Cottage Kaas
    • Quoten:
      Een bericht of stukje tekst van iemand anders aanhalen kan je met behulp van de "quote"-tags:
      • Automatisch door op de Afbeelding-knop te klikken - Je eigen reactie plaats je dan onder de automatisch gegenereerde tekst in het posting-venster. Let er hierbij wel op dat steeds het gehele bericht dan aangehaald wordt, wat soms onoverzichtelijk is. Daarom is onderstaande optie vaak aan te raden.
      • In berichtvenster - In het posting-venster, vind je verscheidene knoppen, waaronder ook "quote". Als je hier eens op klikt, verschijnt de open-tag, klik je nogmaals, dan zal de sluit-tag verschijnen. De tekst die je aanhaalt, komt logischerwijs tussen open- en sluit-tag te staan. Een voorbeeld:
        [quote]Mijn persoonlijke mening is dat (...)[/quote]
        wordt
        Mijn persoonlijke mening is dat (...)

OF - [size=75]met vermelding van de oorspronkelijke auteur, door

Meer info over het gebruik van BBcode vind je hier.
    • Afbeeldingen & avatars (schermafbeelding)
      • Afbeelding in een bericht plaatsen

Zoals eerder vermeld (zie “BBcode”), plaats je afbeeldingen door gebruik van img-tags. Een voorbeeld:
        [img]http://weljongniethetero.be/images/groepen/13.gif[/img]
        wordt Afbeelding

Je plaatst dus simpelweg de weblocatie (met name de URL) waar de afbeelding zich bevindt tussen een open- en een sluit-img-tag.
      • Afbeelding uploaden
        Op dit forum kan je niet rechtstreeks afbeeldingen van op je eigen harde schijf opladen, dit om onze server te sparen. Maar er zijn natuurlijk wel alternatieven zodat je een eigen afbeelding eerst kan opladen, en dan - via de verkregen url - kan plaatsen, ofwel als afbeelding in een bericht, ofwel als avatar. Enkele locaties waar je (gratis, na een simpele registratieprocedure) afbeeldingen kan opladen:
        • Imageshack
        • Photobucket
        • of andere...

NB: Gelieve geen afbeeldingen te gebruiken die op je msn-space staan. Deze zullen immers voor de meesten niet zichtbaar zijn.
      • Afbeelding als avatar (schermafbeelding) plaatsen

Om een avatar te plaatsen, ga je eerst naar je profieloverzicht, door op het icoontje “Afbeelding profiel” te klikken, bovenaan de indexpagina.
        Onderaan je profielpagina vind je het avatar paneel. Je moet daar dus de url (ofwel van een reeds online afbeelding, ofwel van een zoals hierboven bescheven opgeladen afbeelding) plakken, en dan simpelweg op “OK” klikken.
    • Zoeken

Zoals eerder gezegd kan je de “zoeken” functie gebruiken om te kijken of er al een onderwerp geopend is over een bepaalde thematiek.

Zoek op trefwoorden - Je kunt naar woorden zoeken in de inhoud van de onderwerpen. Vul de te zoeken woorden in het tekstveld in.

Indien je “Zoek naar een van de woorden of gebruik AND, OR en NOT”, dan worden onderwerpen waarin EEN woord staat welke jij hebt opgegeven, getoond. Je kunt [b]AND, OR,en NOT operators gebruiken om aan te geven naar welke woorden je zoekt. Gebruik AND om meerdere woorden aan te geven die in het resultaat MOETEN voorkomen. Gebruik OR om aan te geven dat een woord optioneel is. Gebruik NOT om aan te geven dat een woord niet mag voorkomen in de gevonden resultaten.

Indien je “Zoek naar alle woorden” aanvinkt, worden alleen onderwerpen getoond die alle woorden in het tekstveld bevatten.

Je kunt het asterisk(*) wildcard karakter gebruiken om je zoekopdracht te vergroten. De asterisk zal een onbeperkt aantal karakters vergelijken. Dus *cheese* zal cheese, cheesewheel, wheelcheese, or wheelcheesewheel opleveren. Op dezelfde manier zal cheese*fudge onder meer cheesefudge, cheeseyfudge, of cheese597fudge opleveren.

Om de snelheid te vergroten en de overhead te verkleinen van de zoek functie, mag er alleen naar woorden worden gezocht. Naar zinnen (zoals "cheese wheel") mag niet naar worden gezocht, behalve door hun deel-woorden. De minimum grootte voor woorden is vier karakters, en de maximum grootte is twintig karakters. Alle non-alphanumeriek karakters (bijv. spatie en punten) zijn een woord grens.

Zoek op Auteur - Je kunt zoeken naar berichten op bericht-auteur. Vul eenvoudig de auteurs- ofte gebruikersnaam in het invoerveld in. Je kunt het asterisk(*) wildcard karakter gebruiken in de auteursnaam om jouw zoekbereik te vergroten. Nogmaals, de asterisk staat voor een onbeperkt aantal karakters.

Forum - Selecteer het forum waarin je wilt zoeken, of “Alle forums”. Om in meerdere forums tegelijk te zoeken, gebruik je, zoek op “Categorie”.

Categorie - Selecteer de categorie waarin je wilt zoeken, of “Alle forums”.

Geef resultaten weer als berichten - Zoekresultaten worden zoals een lijst met berichten getoond. Gedeeltes die overeenkomen met de zoekopdracht worden getoond, en de gevonden zoektermen worden gekleurd getoond. Voor elk bericht is er een link naar het forum waar het zich in bevindt, het bericht zelf en de auteur van het onderwerp.

Geef resultaten weer als onderwerpen - Zoekresultaten worden zoals een lijst met onderwerpen getoond. Voor elk onderwerp is er een link naar het forum waar het zich in bevindt, het onderwerp zelf en de auteur van het onderwerp.

Zoek in afgelopen - Deze dropdown box geeft je de mogelijkheid om de maximum leeftijd van berichten gevonden als resultaat van de zoekopdracht in te stellen. Er zijn ook radio buttons die je de mogelijkheid geven om te zoeken in de tekst van het bericht of in de bericht titel en tekst.

Sorteer op - Dit geeft je de mogelijkheid om aan te geven hoe zoek resultaten gesorteerd moeten worden. Je kunt sorteren op Plaatsingstijd, Titel reactie, Titel onderwerp, Auteur of Onderwerp. Het sorteren kan in oplopende of aflopende volgorde alfabetisch (of chronologisch waar passend) gedaan worden.

Bekijk eerste - Wanneer “Geef resultaten weer als” ingesteld is op Berichten, geeft deze dropdown box je de mogelijkheid om in te stellen hoeveel van het bericht wordt getoond in het zoekresultaat.
    • PB’s (privé berichten)

Om Privé Berichten te kunnen gebruiken moet je inloggen op het forum. Kijk bovenaan de pagina en klik op “Je hebt x nieuw(e) bericht(en)”. Je wordt dan naar je Inbox gebracht.

Versturen
      Er zijn drie manieren om een privé bericht te versturen. Als eerste kun je naar je inbox gaan en op nieuw bericht klikken. Als tweede kun je op antwoorden of quote klikken in het privébericht dat je aan het lezen bent. En als derde kun je op de pb-link klikken in iemands profiel of onder een post.

Het posting formulier is nagenoeg hetzelfde als datgene wanneer je een gewoon bericht op het forum plaatst – het enige verschil is dat je de gebruikersnaam van de ontvanger hier ook moet aanvullen.

Ontvangen
      Er zijn drie manieren hoe men kan zien dat er een nieuw privé bericht is. Het meest opvallende is de privébericht link boven aan de pagina. Deze laat zien Je hebt x nieuw(e) bericht(en), waarbij x het aantal nieuwe berichten is dat je hebt. Je kunt op deze link klikken om naar je inbox te gaan.

Je kunt ook geïnformeerd worden over nieuwe PB's door een e-mail die gestuurd word naar het e-mail adres dat je hebt opgegeven bij het registreren. Je kunt ook geïnformeerd worden over een nieuwe PB door middel van een klein pop-up venstertje als je het forum bezoekt. De e-mail en de pop-up bevatten een link die je naar je inbox brengt. Deze opties kun je aan of uitzetten in je profiel.

Soms word je geïnformeerd over een nieuwe PB maar als je naar je inbox gaat is er geen nieuw bericht. Dit is geen fout maar dit betekent simpelweg dat degene die je die PB stuurde de PB heeft verwijderd alvorens jij hem las.

Inbox
      Net als bij e-mail is je inbox de plaats waar je nieuwe berichten terecht komen. Er staat een limiet op de inhoud van je inbox, en de oudste berichten zullen automatisch verwijderd worden wanneer deze limiet overschreden wordt.

Je kan berichten verwijderen door op “verwijder geselecteerde” te klikken. Je kunt ook alle berichtjes in één keer verwijderen door op “Verwijder Alle Berichten” te klikken. Ook kun je berichtjes sorteren/laten zien op datum door in het pull-down menu de opties te selecteren die rechts boven aan staat.

Sentbox
      Hier komen je verstuurde berichten terecht die al geopend werden door de ontvanger. Dit is handig om je geheugen op te frissen als je niet meer exact weet wat je geschreven had.

Outbox
      Hier komen al je verstuurde PB’s terecht, die nog niet geopend werden door de ontvanger. Zolang het bericht nog in je outbox zit, kan je er aanpassingen aan maken of het verwijderen, en van zodra de ontvanger je bericht bekeken heeft, komt dit terecht in jouw sentbox, en dan kan je er niets meer aan veranderen.

Savebox
      De Savebox is er om belangrijke PB's te bewaren. Je kunt berichten uit je inbox bewaren door het bericht te selecteren via het checkboxje naast het bericht en dan op “Bewaar Gemarkeerde” te klikken.

Laatst bijgewerkt door Galimatias op zaterdag 4 juni 2011.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay
K_x
I have no life
I have no life

Leeftijd: 36
Geslacht: Man

1 bericht • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Forumgerelateerde vragen & problemen