Moslim LGBT+ groep in Istanbul

Hier is plaats voor alle vragen rond genderdiversiteit, seksuele identiteit, bi- en transseksualiteit of vragen van multiculturele aard.
3 berichten • Pagina 1 van 1

Moslim LGBT+ groep in Istanbul

Berichtdoor NarcissaHelga » 16 dec 2015 20:24
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag voor een vriendin van mij die in Istanbul woont. Zij is zelf moslim en vindt haar geloof erg belangrijk, maar is ook aangetrokken tot andere meisjes en heeft er moeite mee om dat deel van haar identiteit met haar geloofsidentiteit te verenigen. Haar ouders zijn ook niet LGBT-vriendelijk en thuis kan ze er dus niet over praten. Ze heeft wel weet van LGBT groepen in Istanbul, maar die die ze kent omschrijft ze als progressief en niet-religieus. Ze heeft dus schrik om daar naartoe te gaan en zich niet thuis te voelen omdat ze de enige gelovige moslim zou zijn. Kent iemand van jullie die misschien connecties heeft in Istanbul een LGBT groep daar waar ze naartoe zou kunnen gaan van mensen die ook hun islamitische geloof uitoefenen en belangrijk vinden?

Mochten jullie haar iets willen meegeven van advies, dan is dat ook zeer welkom (ze spreekt geen Nederlands, Engels of Turks zijn wel goed, of ik kan het Nederlands wel vertalen naar het Engels als dat beter gaat). Ik ben zelf niet gelovig en in niet-multicultureel gezien opgegroeid, dus ik heb niet het gevoel dat ik haar heel erg kan helpen hiermee.

NarcissaHelga
NarcissaHelga
New user
New user

Re: Moslim LGBT+ groep in Istanbul

Berichtdoor adarr91 » 10 feb 2016 19:58
Dag NarcissaHelga,

Tof dat je je vriendin wil helpen. Helaas zijn er blijkbaar weinig forummers die ervaring hebben met deze moeilijke situatie. Ik raad je aan om eens bij Merhaba aan te kloppen. Zij focussen zich op holebi, transgender en intersekspersonen (LGBTQI*) met een migratie-achtergrond en ik ben er zeker van dat je bij hen terecht kan voor advies.

Als er geen specifieke religieuze groep uit de bus valt, zou ik haar toch aanraden om eens naar een lokale LGBT-groep te gaan, ook al zijn deze niet-religieus. Ze kan er op z'n minst al bij iemand terecht om te praten en haar ervaring te delen. Ongetwijfeld zijn er nog jongeren die in hetzelfde schuitje zitten.

Zijn er soms nog andere forummers die hier iets over kwijt willen of kunnen helpen?
- The journey of a thousand miles begins with one step -
adarr91
Senior user
Senior user

Leeftijd: 26
Geslacht: Vrouw

Re: Moslim LGBT+ groep in Istanbul

Berichtdoor NarcissaHelga » 29 maart 2016 18:26
Bedankt voor dit antwoord. :)
NarcissaHelga
New user
New user