transgenders in media en geschiedenis

Hier is plaats voor alle vragen rond genderdiversiteit, seksuele identiteit, bi- en transseksualiteit of vragen van multiculturele aard.
Gesloten
Lawstudent
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

transgenders in media en geschiedenis

Bericht door Lawstudent » 12 okt 2012 17:45

Ik ben op een video gevallen enkele dagen geleden en het deed me denken. Zijn er bekende transgenders in de media of in de geschiedenis? Het lijkt me een vrij klein groepje maar toch bestaand dus als iemand bekende transgenders kent of vindt kan je het hier melden.

Ik begin alvast met de lijst op de video:

en in de geschiedenis is er veel informatie over de romeinse keizer Elagabalus. Een 14 jarige keizer die waarschijnlijk transgender was.
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-

Mahlerian
Regular user
Regular user
Contacteer:

Re: transgenders in media en geschiedenis

Bericht door Mahlerian » 31 okt 2012 19:45

Ik kan iets vertellen over transgenderism in klassieke muziek. Meerbepaald over het vele gebruik van de travestie in de franse opera.
(( ik ben me ervan bewust dat travestie slechts een subgedeelte is van transgenderism ))

In de barokke franse opera was er een traditie van travestie omdat er nu eenmaal geen gebruik was van de castraatstem zoals in de barokke italiaanse opera.
Met als gevolg dat personage als de god van de liefde " Eros " eigenlijk " L' Amour " ( Cupido ) , eigenlijk altijd " en travestie " wordt gezongen. Een vrouw zingt dus de rol in mannenkledij.
Omgekeerd gebeurde echter veel vaker.
Personage van oude vrouwen werden vaak " en travestie " gezongen door een man in vrouwenkledij. Of een godin met een uitgesproken mannelijk karakter zoals Bellona, godin van de oorlog ( ook veel onderwereldgodinnen zoals bijvoorbeeld de furiën ). Of bijvoorbeeld een lelijke, moerasnimf.

Dit kan idd tot situaties komen waren er holebi-relaties komen door deze " en travestie " . Denk maar aan de mythe Psyché en Eros ( Mondonville heeft daar een prachtige opera van geschreven .. met 2 vrouwenstemmen dus ).

Jean-Philippe Rameau ( 1683-1764 ) heeft een opera geschreven waar een " en travestie " personage, de hoofdrol heeft: Platée ( 1745 )

Hier is ook een bijbehorende afbeelding van de zanger die destijds de rol van Platée zong, Pierre de Jélyotte

Afbeelding

Ook hier is er een geveinsde liefdesscène tussen Platée en Jupiter.
Hypnos leidt mijn leven
Wie haalt mij uit zijn greep
Naar de beminnelijke Phantasos
Aarzel niet het me te laten weten

Avonde
Regular user
Regular user

Bericht door Avonde » 14 nov 2012 19:37

Vorige week zaterdag was er een aflevering van Langs de Leeuw gewijd aan transgenders. De mannen in de zaal waren als vrouwen verkleed, en de vrouwen als mannen. Transgenders van verschillende leeftijden kwamen aan het woord.

De aflevering online: http://www.nederland1.nl/gemist/46328
►◄

sporty-
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door sporty- » 26 nov 2012 00:36

lana wachowsky(van oa the matrix en v for vendetta) kreeg recent nog een award
fictieve personages in oa the lword (max en Ivan)
in t oude egypte had je er ook al wel wat rondlopen maar ik zou wat links moeten opzoeken
HRC en LGBT eens googelen kan helpen
embrace the colours in your life
-------------------------------------

http://www.myspace.com/sportysspace

Sidsel

Bericht door Sidsel » 05 jan 2013 22:09

Degrassi (was vroeger op ketnet geloof ik) (en nu op het internet) heeft een transgender FTM personage in seizoen 11 en 12 (denk ik). Best wel boeiend vond ik.
(gaat over een 16-17 jarige ftm op de middelbare school)
Spoiler! :

FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Bericht door FiduciaryBank » 30 jun 2015 20:46

“That dynamic of praising a transgender person’s courage and then not actually supporting them speaks to the fact that we are weirdly comfortable celebrating transgender people while simultaneously dehumanizing them [...] and constantly quizzing them about their genitals.”

sporty-
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door sporty- » 01 jul 2015 14:29

nu in thuis...franky wordt francine
embrace the colours in your life
-------------------------------------

http://www.myspace.com/sportysspace

Gesloten