Genderneutrale voornaamwoorden

Hier is plaats voor alle vragen rond genderdiversiteit, seksuele identiteit, bi- en transseksualiteit of vragen van multiculturele aard.
14 berichten • Pagina 1 van 1

Genderneutrale voornaamwoorden

Berichtdoor kukuxumusu » 07 jun 2012 15:39
In het Engels gaat men soms voor hir of they, bestaat hiervoor eigenlijk een equivalent in het Nederlands?
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,
kukuxumusu
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 26
Geslacht: Vrouw

Re: Genderneutrale voornaamwoorden

Berichtdoor Echo » 11 jun 2012 17:16
zhij of zhem/zhaar.

het is een beetje een tongtwister en ik vind het lastig om te gebruiken. Ik vraag meestal aan mensen hoe ze zelf het liefst worden aangesproken (toch bij queers) en krijg dan vaak het antwoord: "noem me maar hoe je mij zelf aanvoelt". Het fijne is dat dat dan al eens durft af te wisselen. De ene maand noem ik iemand hem, de andere maand haar. En dat werkt voor ons beiden perfect. (Al probeer ik toch het voornaamwoord te gebruiken waarbij de persoon in kwestie zich het best voelt, maar dat durft ook al eens variëren. Best fijn).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.
Echo
I have no life
I have no life

Leeftijd: 29

Berichtdoor Disco Trut » 11 jun 2012 17:55
Er is het Nederlandse verwarring-zaaiende 'zij' dat perfect als equivalent van 'they' kan gebruikt worden, maar het zou geen Nederlands zijn als dat ook niet als vrouwelijk voornaamwoord gebruikt werd natuurlijk :)

Afhankelijk van de zinsconstructie heb je wel een aantal mogelijkheden denk ik, spelen met taal, jochei!
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor kukuxumusu » 11 jun 2012 19:13
Ik dacht eigenlijk vooral aan wat je dat in bijvoorbeeld een paper zou kunnen gebruiken. Als het over een specifiek persoon gaat zal ik altijd datgene gebruiken wat die zelf het liefste heeft (als ik het weet tenminste :) ). Maar toch al bedankt voor de reacties :)
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,
kukuxumusu
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 26

Berichtdoor Disco Trut » 12 jun 2012 10:02
kukuxumusu schreef:Ik dacht eigenlijk vooral aan wat je dat in bijvoorbeeld een paper zou kunnen gebruiken. Als het over een specifiek persoon gaat zal ik altijd datgene gebruiken wat die zelf het liefste heeft (als ik het weet tenminste :) ). Maar toch al bedankt voor de reacties :)

Het gruwelijke 'men' dat je eigenlijk nooit in een paper zou mogen gebruiken is een optie. En met 'zij' schrijven als ongeslachtelijk bepaald meervoud gaat dan ook natuurlijk.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor Julien. » 20 aug 2012 23:50
In het Nederlands ken ik geen woorden..

Wel weet ik dat in het Engels 'he', 'she' en 'ze' (zie uitgesproken) gebruikt worden.

Zweeds heeft ook genderneutrale voornaamwoorden (die ken ik wel niet, ik weet gewoon dat ze er zijn) en er was (of is, ik weet het niet zo goed) discussie of het al dan niet in het woordenboek ging komen..

Ik hoop eigenlijk dat er snel genderneutrale voornaamwoorden komen in het Nederlands.. (die een beetje uitspreekbaar-der zijn)
Julien.
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 24
Geslacht: Man

Berichtdoor Stilicho » 21 aug 2012 22:01
En waarom is dat nodig? Een woord uitvinden (dat onnatuurlijk en bijgevolg weinig oprecht zal klinken) zal de acceptatie van trans- en andere genders niet veel vooruit helpen, volgens mij.

In het Nederlands bestaat het niet in het enkelvoud, dat is dan maar zo.
In het ontbreken daarvan zit geen doelbewustheid of moreel oordeel vervat, het is een toevalligheid van de taalgeschiedenis.
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Julien. » 22 aug 2012 00:35
Stilicho schreef:En waarom is dat nodig? Een woord uitvinden (dat onnatuurlijk en bijgevolg weinig oprecht zal klinken) zal de acceptatie van trans- en andere genders niet veel vooruit helpen, volgens mij.

In het Nederlands bestaat het niet in het enkelvoud, dat is dan maar zo.
In het ontbreken daarvan zit geen doelbewustheid of moreel oordeel vervat, het is een toevalligheid van de taalgeschiedenis.

De bedoeling van genderneutrale voornaamwoorden is vooral om wat los te breken uit de tweedeling 'man' en 'vrouw'.. Er zijn mensen die zich niet goed voelen bij die twee opties en die liever gewoon als een persoon gezien worden en niet als een gender.. Daarvoor zijn die genderneutrale voornaamwoorden bedoeld. En ik sta achter dat principe.. Want ik vind die tweedeling ook niet altijd nodig..
Julien.
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 24

Berichtdoor NarcissaHelga » 29 maart 2016 18:23
Zijn er ondertussen al meer alternatieven beschikbaar?
NarcissaHelga
New user
New user

Berichtdoor Moos1999 » 08 apr 2016 00:18
NarcissaHelga schreef:Zijn er ondertussen al meer alternatieven beschikbaar?

Ik denk van niet...

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G6-L11 met Tapatalk
Moos1999
New user
New user

Leeftijd: 18

Berichtdoor GeenVanBeiden » 26 apr 2016 15:01
Hey, ik ben een niet-genderbinaire transgender persoon en ik dacht om even mijn perspectief te droppen.

Ik vraag zelf mensen om die/diens te gebruiken, wat in de spreektaal vaak die/hun wordt.
verbuiging: Die heeft die diens boekentas teruggegeven.
Die wordt - tenminste in Vlaanderen, ik kan niet voor Nederland spreken - eigenlijk heel automatisch al gebruikt door vele mensen om over iemand te praten als het geslacht (nog) niet vermeld is
(vb.: schrijftaal:"de cliënt kan met diens klachten naar de dokter", spreektaal:"heeft die dat nu serieus gezegd, wtf???")

Het gebruik van 'hij' als genderneutraal is eigenlijk onlogisch en echt niet de enige optie. (En ook tamelijk seksistisch natuurlijk) (Maar toch blijven mensen het "hij, euh, zij, euh..." ding bij mij herhalen *zucht*)

Als je wilt schrijven in genderneutrale taal kan je die/diens gebruiken of zhij/zhaar (of zhij/zhem). Als je gaat schrijven over transgenders is het nuttig om even op de [url]transgenderinfo.be/f/pers/schrijftips/] website van transgenderinfopunt[/url] te kijken.
GeenVanBeiden
New user
New user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Nick » 17 aug 2016 12:46
Ik heb 3 vrienden die als queer identificeren. 2 ervan vragen me om die/diens te gebruiken, de andere persoon vind dat dat respectloos aanvoelt als mensen hem/haar "die" noemen. Hij/zij heeft liever dat ik hij of zij zeg, afhankelijk van hoe hij/zij zich voelt op dat moment (en dat is meestal duidelijk te zien, door het dragen van een binder als deze persoon in de mannelijke rol zit)
Just keep swimming, just keep swimming, just keep swimming swimming swimming. ~Dori

Mou dareka no tame janakute jibun no tame ni waratte ii yo ~Bleach
Nick
New user
New user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Darkcrow » 04 sep 2016 11:11
Ik vrees dat dat niet bestaat, misschien 'gij' of 'die persoon'. Maar dat is niet hetgeen dat je wilt, vrees ik.
Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 30

Berichtdoor bartb » 23 feb 2017 15:00
Bij çavaria gebruiken ze die/hun.
GeenVanBeiden vermeldt 'diens', maar dat is eigenlijk een mannelijke vorm. Het vrouwelijke equivalent daarvan is 'dier' - cfr. wiens/wier. Nog een voorbeeld van de 'mannelijke norm': diens en wiens kent iedereen, en het wordt algemeen (fout) gebruikt. Diens en dier kent niemand. :)
bartb

14 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Accenten