Uit de kast in de klas

Tips and tricks, verhalen of angsten over uit de kast komen? Zorgen of (onverwachte) reacties? Hier is plaats om deze vragen te stellen en te beantwoorden!
Plaats reactie
Mannie
New user
New user
Geslacht: Man

Uit de kast in de klas

Bericht door Mannie » 19 mar 2018 11:19

Hey allemaal,
ik zit nu in het 5de middelbaar en ik voel diep van binnen de drang om mij te outen op school.
Ik zit op een school met een 900-tal jongens en slechts een tiental meisjes en ik weet dus niet hoe ik hieraan moet beginnen.
Ook heb ik schrik voor hun reactie omdat de meesten nogal homofobisch overkomen en de gedachten hebben dat homoseksualiteit een ziekte is.
Hebben jullie toevallig nog enkele tips of manieren om het ter sprake te brengen in het klasgebeuren?
Ik sta open voor suggesties, dus laat maar komen en hou jezelf niet terug.
Groetjes,
Mannie
Het leven is als een droom die nooit uitkomt:
niet alles loopt zoals jij dat wilt.

Jason
New user
New user

Re: Uit de kast in de klas

Bericht door Jason » 19 mar 2018 22:03

Heey Mannie,

Toen ik in mijn 3e jaar zat, kwam ik er achter dat ik op jongens viel. Voor mij was dat ook een erg moeilijke periode, zeker met het idee dat een mogelijke coming-out op school wel eens fout kon lopen. Zelf heb ik er destijds voor gekozen om de boodschap individueel over te brengen. Ik bracht de mensen die ik vertrouwde één voor één op de hoogte en zorgde er zo voor dat mijn vangnet alsmaar groter werd. Toen ik al wat mensen achter me had staan, vond ik het wel mooi geweest. Op het einde van het 4e jaar, vlak voor de zomervakantie, kwam ik uit de kast voor mijn klas. Ik heb een bericht geplaatst in onze gemeenschappelijke klasgroep omdat ik het voor mezelf prettiger vond om dingen van mij af te schrijven. Ik kreeg, tegen alle verwachtingen in, bijzonder veel goede reacties. Er viel meteen een last van mijn schouders af en de boodschap zou zich nu wel als een lopend vuurtje verspreiden. Daar was ik op dat moment niet echt bang voor. Ik had al genoeg mensen achter mij staan.

Mijn tip aan jou: probeer eerst om het aan één of meerdere mensen die je vertrouwt te vertellen. Als je mensen hebt die achter je staan en waarmee je erover kan praten, dan ga je voor jezelf veel makkelijker de stap kunnen zetten om het te vertellen op school. Laat je vooral niet forceren en neem vooral je tijd!

Als je nog nood hebt aan een gesprek, dan weet je me wel te vinden!

Heel veel succes!!

Liefs Jason

Gewoon Stef
New user
New user

Re: Uit de kast in de klas

Bericht door Gewoon Stef » 09 jul 2018 20:26

Ik ben niet iemand die praat, Face-to-Face, Ik ben ook heel moeilijk met woorden. Dus heb ik derstraks een beste vriend een bericht gestuurd. Eerst had ik gestuurd 'Kan je mijn geheim bewaren' En hij antwoorde er ja op dus heb ik het hem gestuurd. Omdat ik echt niet kan praten hierover. Als ik hierover zou moeten praten ga ik beginnen wenen. Dus jah, En nu heb ik het net aan nog een vriend gestuurd. En die reageerde ook heel posititief! Ben echt blij. Dat dat nu achter de rug is. Weetje, als je uit de kast komt voel je je opgelucht omdat je dan beseft 'Deze mensen, ze zijn mijn echte vrienden. Ze blijven er voor me. Ze staan voor me klaar, en na vandaag ben ik hen voor altijd dankbaar. Ik weet niet wat ik nog moet zeggen.

Plaats reactie