Coming out

Tips and tricks, verhalen of angsten over uit de kast komen? Zorgen of (onverwachte) reacties? Hier is plaats om deze vragen te stellen en te beantwoorden!
7 berichten • Pagina 1 van 1

Coming out

Berichtdoor Henri » 26 jun 2017 19:29
Hey iedereen,

Eerst eventjes een korte voorstelling ;) Ik ben Henri en ik ben 19 jaar oud. Ik ben gay en kom daar ook al een aantal jaren voor uit, hoewel dat zeer moeilijk was. Ik heb het echt moeilijk gehad om het voor mezelf te accepteren (veel zwarte gedachten enzo..) maar uiteindelijk is het me wel gelukt om het voor mezelf te accepteren. In datzelfde jaar begon ik ook uit de kast te komen voor vrienden en die vonden dat geen probleem, dusja allemaal goed en wel! Maar ik moest het dus nog tegen mijn ouders zeggen, en daar zit het probleem een beetje..

Het is een beetje een ingewikkelde situatie: mijn mama en zus weten het, maar mijn vader nog niet. Dat komt doordat mama mij het plots eens heeft gevraagd en dan heb ik open kaart met haar gespeeld. Mijn zus had al vermoedens en voor haar is het ook niet echt een 'big deal'.
Het probleem ligt echter bij mijn vader. Ik heb het hem nog niet verteld omdat... ik eigenlij best bang ben van hem. Vooral door de manier waarop hij zich gedraagt. Hij leeft precies in zijn eigen wereld en van het minste dat hem niet aanstaat, krijgen we thuis makkelijk 2/3 weken 'beeld zonder klank' (hij zegt niks, tegen niemand, zelfs niet tegen mama). Dat weegt heel zwaar, zeker bij mama, die al meermaals verdrietig erdoor was en dat doet mij veel pijn omdat ik een supergoede band met mijn mama heb.
Ook zijn reacties en manier van spreken als "die homo's" toevallig ter sprake komen, maken mij angstig voor zijn reactie. Van hem kun je echt alles verwachten (tot alles in staat).. :(

Aan de ene kant begint het wel te 'dringen' voor mij, omdat het in de kast blijven voor mij als een rem werkt op jongens ontmoeten enzo.. maar aan de andere kant voel ik geen nood om voor hem uit te komen, vanwege al het bovenstaande. Ik heb wel wat respect voor hem verloren en daardoor ervaar ik bij mezelf niet het gevoel dat het echt nodig is om uit te komen. Het is nogal ingewikkeld, I know..

Heeft er iemand tips/ervaringen/... die hij/zij kan delen om mij te helpen?
Alvast bedankt!

xo Henri
Henri

Re: Coming out

Berichtdoor Florre » 27 jun 2017 19:32
Hoi Henri

Lees zeker ook eens de verhalen van anderen, ze kunnen als inspiratie dienen.
Het is voor velen (en mezelf) heel herkenbaar dat we het aan onze ouders niet durven vertellen,
In jouw geval je papa.

Ik voel aan dat je het heel graag zou vertellen omdat je dan hierover opener kan omgaan,
Het is inderdaad niet fijn om zulke opmerkingen te horen die soms gegeven worden,
Maar soms kunnen mensen heel verrassend uit de hoek komen en is het idd onvoorspelbaar hoe ze gaan reageren. Alvast heel veel succes en eender wat de reactie is het is super dat je het al vertelde aan je zus, mama en vrienden!

Hopelijk was dit stukje tekst een beetje overzichtelijk en helpend.

Groetjes
Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 21
Geslacht: Man

Berichtdoor TheQuibbler » 27 jun 2017 19:42
Hey!

Ik herken je wel een stuk in je verhaal. Ik kwam ook uit de kast voor mijn hele familie, behalve voor mijn vader.
Nu woont hij niet bij mij en zie ik hem ook amper, waardoor ik er gewoon ook niet meteen nood aan heb.
Al denk ik dat hij het wel weet ondertussen. Ik heb er geen idee van alleszins :lol:

Maar bon, voor jou ligt het anders natuurlijk. Met tot alles in staat, bedoel je dan ook fysiek?
Dat klinkt niet meteen al te best zoals je hem beschrijft. Maar misschien moet je in dit geval een beetje egoïstisch zijn?
Je vader zal het willens of niet ooit wel te weten komen. Toch zeker als je ooit een relatie begint.
Best jammer dat dit je wat tegen houdt om jongens te leren kennen.

Langs de andere kant, aangezien je mama en zus het al weten kunnen ze ook helpen bij de coming-out?
Dat kan het misschien wat verzachten. Misschien kan je hen vragen om je vader onbewust een beetje voor te bereiden op één of andere manier? :p Een negatieve reactie is altijd mogelijk, maar misschien leert hij er na verloop van tijd mee leven.
TheQuibbler
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 22

Berichtdoor Gast » 28 jun 2017 20:28
TheQuibbler schreef:Hey!

Ik herken je wel een stuk in je verhaal. Ik kwam ook uit de kast voor mijn hele familie, behalve voor mijn vader.
Nu woont hij niet bij mij en zie ik hem ook amper, waardoor ik er gewoon ook niet meteen nood aan heb.
Al denk ik dat hij het wel weet ondertussen. Ik heb er geen idee van alleszins :lol:

Maar bon, voor jou ligt het anders natuurlijk. Met tot alles in staat, bedoel je dan ook fysiek?
Dat klinkt niet meteen al te best zoals je hem beschrijft. Maar misschien moet je in dit geval een beetje egoïstisch zijn?
Je vader zal het willens of niet ooit wel te weten komen. Toch zeker als je ooit een relatie begint.
Best jammer dat dit je wat tegen houdt om jongens te leren kennen.

Langs de andere kant, aangezien je mama en zus het al weten kunnen ze ook helpen bij de coming-out?
Dat kan het misschien wat verzachten. Misschien kan je hen vragen om je vader onbewust een beetje voor te bereiden op één of andere manier? :p Een negatieve reactie is altijd mogelijk, maar misschien leert hij er na verloop van tijd mee leven.

Ik weet het niet of hij ook tot fysieke dingen in staat is, maar hij is echt onvoorspelbaar. Je weet nooit met hem. Mama heeft ooit eens aan hem gevraagd wat hij zou doen als ik homo was (ze wist het toen al van mij) en toen was zijn antwoord resoluut "buiten zetten". Wat natuurlijk ook niet echt meteen ideaal is..
Gast

Berichtdoor Henri » 28 jun 2017 20:30
Ja sorry bovenstaande reactie is van mij, ben niet echt zo goed met quoten enzo op forums :p my bad
Henri

Berichtdoor TheQuibbler » 28 jun 2017 23:12
Haha, geen probleem, heb het even voor je gefixt ;) Je BBCodes stonden uitgeschakeld bij de opties ;)

Da's inderdaad verre van een goede reactie.
Ik snap wel dat je mama waarschijnlijk dan ook in een tweestrijd zit tussen jou en je vader, maar het betreft toch ook jouw geluk uiteindelijk.
Natuurlijk weet je niet hoe hij uiteindelijk zou reageren indien hij werkelijk ermee geconfronteerd wordt :( Wat zou je mama doen, moest hij zo reageren?
TheQuibbler
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 22

Berichtdoor Henri » 29 jun 2017 12:28
TheQuibbler schreef:Haha, geen probleem, heb het even voor je gefixt ;) Je BBCodes stonden uitgeschakeld bij de opties ;)

Da's inderdaad verre van een goede reactie.
Ik snap wel dat je mama waarschijnlijk dan ook in een tweestrijd zit tussen jou en je vader, maar het betreft toch ook jouw geluk uiteindelijk.
Natuurlijk weet je niet hoe hij uiteindelijk zou reageren indien hij werkelijk ermee geconfronteerd wordt :( Wat zou je mama doen, moest hij zo reageren?

Ja, das inderdaad zo wel een beetje, maar ze kiest wel meestal de kant van mijn zus en ik; tis namelijk niet de eerste keer dat hij boos loopt for no reason.. & mama zou (heeft ze al gezegd) alles eraan doen om mij te verdedigen, wat ik wel dapper van haar vind, maar ja.. met zo'n onvoorspelbare vader zou je voor minder twijfelen zeker..
Wij thuis kunnen zelf ook totaal niet inschatten hoe hij gaat reageren. Wss gaat hij wel boos zijn, maar of hij ook andere dingen zou doen weten we niet en het is net dat waarover ik mij zorgen maak.. :(
~ A tiger doesn't lose sleep over the opinion of sheep ~
Henri
New user
New user

Leeftijd: 19

7 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar In & uit de kast