uit de kast voor ouders - familie

Tips and tricks, verhalen of angsten over uit de kast komen? Zorgen of (onverwachte) reacties? Hier is plaats om deze vragen te stellen en te beantwoorden!
12 berichten • Pagina 1 van 1

uit de kast voor ouders - familie

Berichtdoor JVJV » 03 jan 2017 18:14
Hallo iedereen

Sinds mijn twaalfde weet ik dat ik homo ben. Ik heb pas om mijn 18de de stap durven zetten om iemand hier iets over te vertellen aan een beste vriend. Hij reageerde super goed! Dat gaf mij de moed om nog andere goede vrienden dit te vertellen. Allemaal positieve reacties gekregen. Ik ben ondertussen 24. Zo goed als al mijn vrienden zijn op de hoogte van mijn homo zijn. Iedereen, behalve mijn ouders en familie. Om de één of andere reden kan ik het hen niet vertellen. Nochtans wil ik hen dit heel graag vertellen, ik ben er ook zeker van dat ze er geen probleem van gaan maken. Toch wil het niet lukken om het te vertellen. Herkent iemand zich in deze situatie? Heeft iemand tips?
JVJV

Re: uit de kast voor ouders - familie

Berichtdoor Springbal(de echte) » 03 jan 2017 23:13
Hey,

Goh ik was daar naar mijn ouders toe ook geen held in. Nu ik had het geluk dat mijn moeder signalen opving (een moeder weet zoiets, zeggen ze dan). Het is misschien nogal moeilijk om het op de man en vrouw af te zeggen, maar waarom niet per brief? Ik denk dat er op het forum heel wat zijn die een brief hadden voor hun ouders. Voor mijn broer bijvoorbeeld had ik een briefje en de flyer van de jongerengroep op de tafel gelegd.

Good luck en laat maar weten als het nodig is

PS: ik hang hier op het forum rond als springbal, maar was vergeten in te loggen.
Springbal(de echte)

Berichtdoor just_me2102 » 05 jan 2017 12:21
Heey

Je bent zeker niet de enige die moeite heeft met uit de kast te komen bij je ouders! ;) Ikzelf heb namelijk weinig problemen gehad met het aan mijn vrienden te vertellen, maar het vertellen aan mijn ouders blijkt toch een heel wat moeilijkere zaak, die ook al meerdere jaren in beslag neemt... Ik weet ook niet hoe het komt dat ik er zo een enorme schrik voor heb, want slecht zullen ze niet reageren veronderstel ik ;)

In ieder geval zijn er op het forum nog meer dan genoeg mensen die zich hierbij hetzelfde voelen! Zoek hier gerust een beetje rond en misschien dat je daar al wat moed uithaalt!
Verder kan ik ook niet veel tips geven aangezien ik het ook nog wat moet uitzoeken.

Veel goede moed!
just_me2102
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 17
Geslacht: Man

Berichtdoor Jason » 05 jan 2017 16:31
Toen ik er voor mezelf achterkwam dat ik homo was, heb ik het een tijdje verborgen gehouden. Naar mijn vrienden toe viel de stap naar het 'uit de kast komen' wel mee. Voor mijn familie daarentegen had ik dan wel een zekere angst en eigenlijk begreep ik totaal niet waarom. Bij mij zouden ze er absoluut geen probleem van maken en dat zou juist moeten helpen om het te vertellen, niet?

Hoe dan ook bleef ik altijd een worst-case scenario voor me houden, want het zou toch maar eens kunnen dat ze heel anders uit de hoek zouden komen. Ik heb lang getwijfeld of ik het nu wel of niet moest zeggen. Ik zocht altijd naar dat 'ideale' moment, maar helaas kwam dat er nooit. Op een bepaald moment vond ik gewoon dat het genoeg was geweest. Als familie werkelijk van je houdt, dan accepteren ze je gewoon zoals je bent. Met die gedachte ben ik op hen afgestapt en zoals gehoopt verliep het gewoon zeer positief.

Je moet dus absoluut niet doemdenken en jezelf voorhouden dat familie je nooit zomaar zou laten vallen. Daarnaast is het toch gewoon veel fijner om volledig jezelf te kunnen zijn dan dat je steeds een stuk van jezelf moet verbergen. Go for it! :wink:
Jason
New user
New user

Berichtdoor idk » 05 jan 2017 19:28
Ik heb het heel lang voor mezelf gehouden. Ook omdat ik er zelf nog niet 100 procent zeker van was (of eerder: omdat ik er niet 100 procent zeker van wou zijn..).
Toen ik voor het eerst een meisje leerde kennen, vertelde ik het aan mijn beste maat (homo).
Mijn ouders... tja ... die wistenhet pas toen ik bijna op date vertrok :roflmao:
Mama ... ik ga op date. hummlllllmeisj ddjm
Wat zeg je?
Met een meisje. :bulder: :bulder: :bulder: Never forget.

Maar ik vind het inderdaad nog steeds moeilijk om te vertellen. Aleeeee begrijp me niet verkeerd. Ik loop er gewoon niet mee te koop. That's not me.

Zoals de anderen hier al zeiden: heel veel forummers en ook niet-forummers vonden dit lastig of moeilijk. Je bent heus niet alleen.
Veel succes!! :)
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor JVJV » 06 jan 2017 20:15
Hallo iedereen

Ik vind het fijn dat er zoveel jongens en meisjes op mijn post hier gereageerd hebben. Ik denk dat hier wel zeker bruikbare tips tussen zitten. Ook een lief woordje om me een hart onder de riem te steken vind ik zeer leuk. Nu is het ook zo dat ik een aantal weken geleden een jongen heb leren kennen. We zijn eigenlijk allebei stapelverliefd. Dat brengt natuurlijk met zich mee dat we vaker willen afspreken. Het wordt dus dringend tijd dat ik mijn ouders op de hoogte breng denk ik.

Liefs JVJV
JVJV

Berichtdoor BartV » 06 jan 2017 21:04
Dag JVJV

Tof dat je een andere jongen hebt leren kennen(ben jaloers)!
Ik moet bij mijn ouders ook nog uit de kast komen als bi, maar ik wacht liever nog, tot ik iemand heb, bijvoorbeeld...
Laat mij weten hoe het gegaan is, ik ben benieuwd! :)

BiGuy
"Alt er Love" -> Alles is liefde
BartV
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 20

Berichtdoor Springbal » 08 jan 2017 17:22
bij mijn vader was 't dan weer gemakkelijker, ons moeke wist het al maaaaanden, en dan gewoon, op een avond aan tafel
ik: "ja ik moet iets zeggen, euhm ik ben verliefd"
Vake: "aha"
ik: :"ja, op T." (jongensnaam)
Vake: "ah, en wie is dat?"
ik: "euhm wel dat is een kei lieve jongen uit [iets in het verre diepe West-Vlaanderen]
Vake: "Uit [dat ene in het verre diepe West-Vlaanderen] begot."

End of story
:D
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Thor » 08 jan 2017 17:44
JVJV schreef:Hallo iedereen

Ik vind het fijn dat er zoveel jongens en meisjes op mijn post hier gereageerd hebben. Ik denk dat hier wel zeker bruikbare tips tussen zitten. Ook een lief woordje om me een hart onder de riem te steken vind ik zeer leuk. Nu is het ook zo dat ik een aantal weken geleden een jongen heb leren kennen. We zijn eigenlijk allebei stapelverliefd. Dat brengt natuurlijk met zich mee dat we vaker willen afspreken. Het wordt dus dringend tijd dat ik mijn ouders op de hoogte breng denk ik.

Liefs JVJV

Leuk dat je een leuke jongen hebt leren kennen! De eerste stap is de moeilijkste ;) Veel succes!
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor JVJV » 25 jan 2017 22:23
Waarom kan ik het niet vertellen? Ik wil het nochtans... Om zot van te worden.
JVJV

Berichtdoor Jason » 25 jan 2017 23:18
JVJV schreef:Waarom kan ik het niet vertellen? Ik wil het nochtans... Om zot van te worden.

De stap zetten is altijd moeilijk. Ik zelf had ook echt een behoorlijke tijd nodig voordat ik het kon zeggen. Je moet vooral niet wachten op het juiste moment, want je zal altijd wel een reden kunnen bedenken om het niet te doen. Gewoon ervoor gaan en kijken wat eruit de bus komt! Hoe dan ook zal er een grote last van je schouders vallen.
Jason
New user
New user

Berichtdoor Thor » 04 feb 2017 01:03
JVJV schreef:Waarom kan ik het niet vertellen? Ik wil het nochtans... Om zot van te worden.

Misschien moet je het indirect zeggen. Bijvoorbeeld een brief/mail/sms sturen en daarin vertellen wat je tot nu toe nog niet kan zeggen. Ik kan zeker begrijpen dat je de confrontatie niet direct ziet zitten. Misschien is dit een oplossing. Je kan ook schrijven dat je niet over je lippen kon krijgen en vertellen, omdat je dat het gewoonweg niet lukte. Vroeg of laat zal het er wel van komen. Geef het gewoon wat tijd. Het is een proces.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

12 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar In & uit de kast