hoe ik erachter kwam

Tips and tricks, verhalen of angsten over uit de kast komen? Zorgen of (onverwachte) reacties? Hier is plaats om deze vragen te stellen en te beantwoorden!
6 berichten • Pagina 1 van 1

hoe ik erachter kwam

Berichtdoor DansFreak » 25 okt 2016 15:39
Hey iedereen

Aangezien ik de vraag al meerdere keren tegen gekomen ben, en ik het gevoel heb dat ik iedereen hier kan vertrouwen, heb besloten om mijn verhaal te delen met jullie. Mss dat er nog mensen zich hierin herkennen.

Het begon allemaal een 3tal jaar geleden. Ik zat toen immers in mijn laatste jaar van het middelbaar. Ik maakte deel uit van een klein groepje vrienden. Ik was bevriend met een meisje die een enorme last op haar schouders droeg. Zij was vaak depressief, had zelfmoordgedachte, ...
Al snel werd onze grappige gesprekken vervangen door deprimerende gedachten. Ik werd snel gepromoveerd tot de vriend die altijd moest klaarstaan met een luisterend oor en die voor psycholoog moest spelen. Deze vriendschap vergde veel energie van mij en ik was gewoon dood op zowel lichamelijk als mentaal. Na een goed jaar is uiteindelijk de bom gebarsten en beschuldigde ze mij dat ik een heel jaar met haar voeten gespeeld heb. Dat is het laatste wat ik van haar gehoord heb.

Een paar weken later startte ik met de opleiding verpleegkunde. Als snel moest ik op stage waar ik vaak de opmerking kreeg dat er nog veel in mijn hoofd speelde waardoor ik niet met mijn volle aandacht bij mijn taken was. Op het einde van die stage werd ik letterlijk tot de grond gelijk gemaakt. Ze hadden me letterlijk gebroken. Ik kreeg het advies om met de studiebegeleider te praten die me snel doorverwees naar een psycholoog. Ik kreeg zelf te kampen met negatieve gedachten. Na een tijd bij haar op bezoek geweest te zijn vertelde de psycholoog dat ze deze problematiek gezien had bij een andere patiënt die namelijk in de knoop zat met zichzelf omwille van zijn geaardheid. En zo is de bal aan het rollen geweest.

In deze periode had ik veel te danken aan mijn vrienden. Een van mijn beste vrienden was een homo die al 7 jaar een vaste relatie had. Hij heeft me onder zijn vleugels genomen en me begeleidt in mijn zoektocht. Hij bezorgde me ook documentatie (een boek van een goeie vriend van hem dat over homoseksualiteit ging). Hoe meer ik las van dat boek des te meer alles op zijn plaats viel. Helaas vond mijn moeder dat boek een keer toen ze op mijn kamer was. Haar reactie zal ik nooit vergeten: "Wat is dit? Zeg me dat het niet waar is eh? Doe me dat aub niet aan. Wacht maar doet je vader dit hoort. Je mag echt met iedereen thuis komen maar niet met een andere jongen. Doe me dat aub niet aan." Ik zag gewoon in haar ogen hoe teleurgesteld ze was. Ik vertelde haar dan ook dat het gewoon een boek was die ik cadeau ging doen voor mijn beste vriend. Ik zag direct hoe opgelucht ze was.

Vandaag de dag, ben ik uit de kast gekomen tegen mijn vrienden. Ik voel me goed in mijn vel. De psycholoog zag dat ook en heeft mijn medisch dossier beëindigd. Wel is het nog altijd moeilijk om uit te kast te komen tegenover mijn ouders en familie. Sommige weten het en andere mss niet maar religie speelt een belangrijke rol in het leven van mijn grootouders. Ik heb geen idee hoe zij zouden reageren

Voila, dit is een hele boterham. Nog 1 ding: krop de dingen niet op en praat er over met iemand, want laat het niet zo ver komen als ik. Nu ik er zo op terug kijk vind ik het zo jammer dat ik niet vroeger om hulp heb gevraagd/aan iemand heb toevertrouwd. Daarom vind ik dit forum zo fantastisch, je kunt hier altijd terecht :)

Grtz
DansFreak
DansFreak
New user
New user

Leeftijd: 22
Geslacht: Man

Re: hoe ik erachter kwam

Berichtdoor Pillo » 27 okt 2016 20:24
Wel heftig wat je al meegemaakt hebt! Hopelijk gaat het nu allemaal beter :hugs:
Pillo
Regular user
Regular user

Leeftijd: 22

Berichtdoor Wall » 27 okt 2016 20:36
DansFreak schreef:Daarom vind ik dit forum zo fantastisch, je kunt hier altijd terecht :)

Da's zeker waar, goed om te horen!

Inderdaad een sterk verhaal. Mijn grootouders aan de ene kant waren ook behoorlijk katholiek. Mijn opa zijn reactie was vooral dat hij niet goed wist wat hij erover moest zeggen en of hij erover moest beginnen.

Bij mij hebben mijn ouders altijd de grootouders op de hoogte gebracht, dat was het gemakkelijkste voor mij en dan kunnen ze ook direct hun vragen stellen zonder dat ik me daar awkward bij moest voelen. Al bij al was dat allemaal veel beter uitgedraaid dan verwacht.

Wat je ouders zelf betreft: je bent nog altijd hun kind. Het is nu niet omdat ze iets meer te weten zijn gekomen over je, dat je plots iemand anders bent. Moesten ze opmerkingen maken, kan je dat altijd zeggen en dan vermoed ik dat ze stof hebben om over na te denken :)

Veel succes in elk geval!
Moderator van het jaar 2015
Wall
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor -Matteo- » 30 okt 2016 19:01
Wow, wat een heftig verhaal. Hopelijk gaat het inmiddels al beter met je. Eigenlijk heb jij je ouders indirect voorbereid op je outing in de toekomst en zal je ma -hopelijk- niet heftig reageren als je het haar vertelt.
-Matteo-

Berichtdoor Dan91 » 31 okt 2016 00:29
Sjoe......

Ik kende 't hele verhaal al wel, maar dat de reactie van uw ma zo fel was.... Da had ik dus echt nie gedacht :o

In alle geval, ge weet dat ge altijd bij mij (yaya zegt: ons!) terecht kunt :wink:

Ik heb 't nog al gezegd, gooi die kastdeuren open en spring daar met 'n enorme boa uit. Werkt altijd.

PS. Mijn hele coming out moet hier ook ergens ver verborgen staan hoor :p

Niet dat ik 'n enorme boa droeg, dat weet je, bij mij speelde de onwetendheid parten - en het feit dat hun toekomstbeeld ook in duigen viel, maar je weet zelf ook hoe dat nu gekeerd is... Ze zouden hun bijna-schoonzoon al niet meer kunnen missen. Dus alles komt goed. :cheerleader2:
Don't you cry for the lost
Smile for the living
Dan91
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Confused Girl » 21 feb 2017 08:52
Hey! Over de reactie van je moeder even (geen idee of je het haar al verteld hebt), ik denk dat iedere ouder zijn hele leven zich voorstelt hoe zijn/haar kind thuiskomt met een vriend/vriendin, maar dan als hetero. Ik denk dat dat beeld aanpassen wel moeilijk is.. Maar toch, uiteindelijk moeten ze er wel aan wennen, we zijn wie we zijn :)
Groetjes!
Confused Girl

6 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar In & uit de kast