Van studierichting veranderen

De katern voor alle interesses die in het hokje lifestyle passen: reizen, mode, horoscoop... Kortom de Weekend Knack van WJNH!
Plaats reactie
Kiyo
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Van studierichting veranderen

Bericht door Kiyo » 11 dec 2015 14:02

Hej,

Ik heb niemand om raad aan te vragen, dus probeer ik het hier eens.
Sinds september volg ik een opleiding geschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel. Ik heb de richting gekozen omdat geschiedenis mijn favoriete vak was op school en dat zo een beetje mijn hele omgeving er al jaren vanuit ging dat ik dit ging doen. Nu je kent het spreekwoord: "Van hoe hoger men komt, hoe lager men valt" of zoiets. Dat is nu exact wat er gebeurt is. Ik vind echt niets, maar dan ook niets leuk aan mijn richting. Wat mij in de geschiedenis interesseert is Centraal-, Oost- en Noord-Europa en/of Azië. Rara de focus ligt op West-Europa, wat op zich wel logisch is, maar toch. Het lessenpakket op de VUB is om door het dak te gaan, zeker als ik het vergelijk met de KU Leuven. Leuven was mijn universiteit van voorkeur, maar we zijn dan toch voor de VUB gegaan, omdat mijn zus daar communicatie wetenschappen wou doen. Ook hielpen ze ons super veel met beurzen, mijn zus en ik mochten een kot delen, etc... Wat men nooit gedaan heeft op infodagen in bijvoorbeeld Gent.

Ik zit er nu dus echt over na te denken om te veranderen. Vooral omdat mijn tweede en derde bachelor jaar er nog verschrikkelijker uit zien dan het jaar waar ik nu in zit. De enige master aan de VUB is dacht ik "Voedingsgeschiedenis", daar zit ik dus echt niet op te wachten.
Ik moet toegeven dat ik niet echt grondig onderzocht heb wat en waar ik wilde studeren, omdat zoals ik al vermelde, iedereen er vanuit ging dat het geschiedenis ging worden en ik ben voor de "goedkoopste" universiteit gegaan.
Maar ik ben echt niet gelukkig... Natuurlijk wil ik eerst de examens afwachten. Ik wil me wel inzetten voor deze, maar enkel om mijn studiepunten veilig te stellen.

Nu als ik verander wil ik sowieso naar Leuven denk ik. Omdat ik in eerste instantie al een fout heb gemaakt niet voor mezelf op te komen en naar daar te gaan.
Maar naar wat overschakelen... Er zijn nu twee dingen die in mijn hoofd wat rondspoken, maar ik ken niemand die het studeert en ik informeer me liever bij studenten dan bij universiteitsmedewerkers want die willen toch enkel studenten verzamelen.

1) Musicologie
Ik heb mijn cyclus aan de muziekschool gedaan, ik speel nog altijd piano, dus ik voldoe aan de voorwaarden om mij in te schrijven. Ik heb ook vrijstellingen voor sommige vakken, maar ik weet niet wat ik later met een diploma musicologie kan. Ik heb een beetje gevoel dat deze richting is voor de mensen die van muziek houden maar niet genoeg skills hebben voor het conservatorium. Waarschijnlijk een domme vergelijking, maar zoals ik al zei ik ken niemand die de richting doet en ervaring vertelt mij dat richtingen totaal anders zijn dan in de infobrochure.

2) Toegepaste taalkunde: Engels-Pools

Hier komt de grap van de eeuw... Het meisje dat altijd onvoldoende had voor Engels, Frans en Duits, dat altijd de vraag kreeg "Heb jij dyslexie?" wilt toegepaste taalkunde doen. Toegegeven het was voor mij een domper dat Nederlands X Pools niet bestaat want ik heb eigenlijk geen zin om twee vreemde talen te doen. Ik heb een serieuze fixatie op Oost-Europa maar om het met een eufemisme te zeggen... Ik hou niet zo van Rusland/Russisch en dat is meestal de eerste taal als je Slavisch wilt gaan volgen. Dus toen ik erachter kwam dat Pools nu zijn eigen opleiding krijgt aan KUL (sinds dit jaar) sloeg mijn hart toch wel een tel over. Ik was sowieso van plan Pools te gaan volgen in avondonderwijs volgend jaar. Mijn enige motivatie om Pools te leren is het feit dat ik daar ontzettend veel vrienden heb wonen, ik hou van hun geschiedenis, hun eten en hun band met Klassieke Muziek. Deze zomer ga ik ook op vakantie naar Lodz en Warschau. Om mijn vrienden te bezoeken en om een uiteindelijke opinie te vormen over het land, want ik wil geen opleiding volgen van een land waar ik nooit een teen heb gezet. Logisch denk ik. Wat nog een voordeel is, is dat het wel aan de KUL is maar de campus is in Brussel. Dus ik kan nog altijd bij mijn huidige pianolerares gaan, nog altijd met mijn vrienden van de VUB afspreken, naar de zelfde restaurantjes gaan, etc. Het enige wat mij dus tegen houdt is dat iedereen mij altijd al gedemotiveerd heeft om talen te leren omdat ik "er van nature slecht in ben". Ik was dit academiejaar wel verrast dat na de taaltest ik naar de moeilijke groep Engels mocht i.v.p het gemakkelijke groepje. Dus dat geeft wel hoop.

Sorry voor de kei lange tekst, en waarschijnlijk heeft het geen nut om te posten, maar ik moest het even van mijn afschrijven. Ik hoop dat er mensen van de KUL me kunnen helpen, iemand zijn/haar ervaring delen over het veranderen van studierichting, maakt niet uit.
Uiteindelijk is er geen pasklaar antwoord op mijn dilemma en ik heb nog lang om te beslissen.

Dank jullie wel voor het lezen,

Kiyo

Pancake
Forumkoppel 2017
Geslacht: Man

Re: Van studierichting veranderen

Bericht door Pancake » 12 dec 2015 19:08

Kiyo schreef:Hej,

Ik heb niemand om raad aan te vragen, dus probeer ik het hier eens.
Sinds september volg ik een opleiding geschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel. Ik heb de richting gekozen omdat geschiedenis mijn favoriete vak was op school en dat zo een beetje mijn hele omgeving er al jaren vanuit ging dat ik dit ging doen. Nu je kent het spreekwoord: "Van hoe hoger men komt, hoe lager men valt" of zoiets. Dat is nu exact wat er gebeurt is. Ik vind echt niets, maar dan ook niets leuk aan mijn richting. Wat mij in de geschiedenis interesseert is Centraal-, Oost- en Noord-Europa en/of Azië. Rara de focus ligt op West-Europa, wat op zich wel logisch is, maar toch. Het lessenpakket op de VUB is om door het dak te gaan, zeker als ik het vergelijk met de KU Leuven. Leuven was mijn universiteit van voorkeur, maar we zijn dan toch voor de VUB gegaan, omdat mijn zus daar communicatie wetenschappen wou doen. Ook hielpen ze ons super veel met beurzen, mijn zus en ik mochten een kot delen, etc... Wat men nooit gedaan heeft op infodagen in bijvoorbeeld Gent.

Ik zit er nu dus echt over na te denken om te veranderen. Vooral omdat mijn tweede en derde bachelor jaar er nog verschrikkelijker uit zien dan het jaar waar ik nu in zit. De enige master aan de VUB is dacht ik "Voedingsgeschiedenis", daar zit ik dus echt niet op te wachten.
Ik moet toegeven dat ik niet echt grondig onderzocht heb wat en waar ik wilde studeren, omdat zoals ik al vermelde, iedereen er vanuit ging dat het geschiedenis ging worden en ik ben voor de "goedkoopste" universiteit gegaan.
Maar ik ben echt niet gelukkig... Natuurlijk wil ik eerst de examens afwachten. Ik wil me wel inzetten voor deze, maar enkel om mijn studiepunten veilig te stellen.

Nu als ik verander wil ik sowieso naar Leuven denk ik. Omdat ik in eerste instantie al een fout heb gemaakt niet voor mezelf op te komen en naar daar te gaan.
Maar naar wat overschakelen... Er zijn nu twee dingen die in mijn hoofd wat rondspoken, maar ik ken niemand die het studeert en ik informeer me liever bij studenten dan bij universiteitsmedewerkers want die willen toch enkel studenten verzamelen.

1) Musicologie
Ik heb mijn cyclus aan de muziekschool gedaan, ik speel nog altijd piano, dus ik voldoe aan de voorwaarden om mij in te schrijven. Ik heb ook vrijstellingen voor sommige vakken, maar ik weet niet wat ik later met een diploma musicologie kan. Ik heb een beetje gevoel dat deze richting is voor de mensen die van muziek houden maar niet genoeg skills hebben voor het conservatorium. Waarschijnlijk een domme vergelijking, maar zoals ik al zei ik ken niemand die de richting doet en ervaring vertelt mij dat richtingen totaal anders zijn dan in de infobrochure.

2) Toegepaste taalkunde: Engels-Pools

Hier komt de grap van de eeuw... Het meisje dat altijd onvoldoende had voor Engels, Frans en Duits, dat altijd de vraag kreeg "Heb jij dyslexie?" wilt toegepaste taalkunde doen. Toegegeven het was voor mij een domper dat Nederlands X Pools niet bestaat want ik heb eigenlijk geen zin om twee vreemde talen te doen. Ik heb een serieuze fixatie op Oost-Europa maar om het met een eufemisme te zeggen... Ik hou niet zo van Rusland/Russisch en dat is meestal de eerste taal als je Slavisch wilt gaan volgen. Dus toen ik erachter kwam dat Pools nu zijn eigen opleiding krijgt aan KUL (sinds dit jaar) sloeg mijn hart toch wel een tel over. Ik was sowieso van plan Pools te gaan volgen in avondonderwijs volgend jaar. Mijn enige motivatie om Pools te leren is het feit dat ik daar ontzettend veel vrienden heb wonen, ik hou van hun geschiedenis, hun eten en hun band met Klassieke Muziek. Deze zomer ga ik ook op vakantie naar Lodz en Warschau. Om mijn vrienden te bezoeken en om een uiteindelijke opinie te vormen over het land, want ik wil geen opleiding volgen van een land waar ik nooit een teen heb gezet. Logisch denk ik. Wat nog een voordeel is, is dat het wel aan de KUL is maar de campus is in Brussel. Dus ik kan nog altijd bij mijn huidige pianolerares gaan, nog altijd met mijn vrienden van de VUB afspreken, naar de zelfde restaurantjes gaan, etc. Het enige wat mij dus tegen houdt is dat iedereen mij altijd al gedemotiveerd heeft om talen te leren omdat ik "er van nature slecht in ben". Ik was dit academiejaar wel verrast dat na de taaltest ik naar de moeilijke groep Engels mocht i.v.p het gemakkelijke groepje. Dus dat geeft wel hoop.

Sorry voor de kei lange tekst, en waarschijnlijk heeft het geen nut om te posten, maar ik moest het even van mijn afschrijven. Ik hoop dat er mensen van de KUL me kunnen helpen, iemand zijn/haar ervaring delen over het veranderen van studierichting, maakt niet uit.
Uiteindelijk is er geen pasklaar antwoord op mijn dilemma en ik heb nog lang om te beslissen.

Dank jullie wel voor het lezen,

Kiyo
Een opleiding helemaal tegen je zin doen, heeft echt niets van nut. Dus ik denk dat je het beste af bent met een nieuwe richting waarin je wel oprechte interesse hebt. Heb je enig idee wat je later van werk wilt doen? Over musicologie kan ikzelf niet echt iets zeggen, maar wel van toegepaste taalkunde. Onderschat die richting zeker niet. Het is niet omdat het "maar" talen zijn, dat het gemakkelijk zou zijn. Ik heb immers gemerkt dat er tussen Bachelor 1 en 2 meer dan de helft afvalt, dus denk zeker goed na voor je de stap zet (naar eender welke richting eigenlijk). Nu ja, in de eerste Bachelor zit het ook tjokvol mensen die echt maar gewoon een richting kiezen om een richting te kiezen. Maar jij hebt lijkt toch een grondigere reden te hebben voor die richting :p Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar ik probeer gewoon mijn ervaring mee te geven, zodat je niet (terug) van een koude kermis moet thuiskomen :p In elk geval succes!
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016

Tessa
New user
New user

Bericht door Tessa » 12 dec 2015 20:51

Hoi!

Na het lezen van je bericht, lijkt het me wel dat je gepassioneerder bent over taalkunde dan over musicologie. Je schrijft namelijk over musicologie dat je voldoet aan de voorwaarden, dat je vrijstellingen hebt enz, dat lijken me eerder rationele redenen. Over de andere richting zeg je dan dat je hart een tel oversloeg, dat je al van plan was Pools te studeren en dat je sowieso van het land houdt. Je lijkt er meer bewogen door, en dat lijkt me de belangrijkste motivatie om een richting te kiezen :)

Laat je zeker niet ontmoedigen door anderen, jij weet zelf het beste waar jouw interesses liggen! Succes ermee :)
Fairy tales are more than true; not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be beaten.

Kiyo
New user
New user

Bericht door Kiyo » 14 dec 2015 00:23

Pancake schreef: Een opleiding helemaal tegen je zin doen, heeft echt niets van nut. Dus ik denk dat je het beste af bent met een nieuwe richting waarin je wel oprechte interesse hebt. Heb je enig idee wat je later van werk wilt doen? Over musicologie kan ikzelf niet echt iets zeggen, maar wel van toegepaste taalkunde. Onderschat die richting zeker niet. Het is niet omdat het "maar" talen zijn, dat het gemakkelijk zou zijn. Ik heb immers gemerkt dat er tussen Bachelor 1 en 2 meer dan de helft afvalt, dus denk zeker goed na voor je de stap zet (naar eender welke richting eigenlijk). Nu ja, in de eerste Bachelor zit het ook tjokvol mensen die echt maar gewoon een richting kiezen om een richting te kiezen. Maar jij hebt lijkt toch een grondigere reden te hebben voor die richting :p Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar ik probeer gewoon mijn ervaring mee te geven, zodat je niet (terug) van een koude kermis moet thuiskomen :p In elk geval succes!
Ik onderschat het zeker niet hoor! Een vriendin van mij is in de eerste maand toegepaste taalkunde al afgevallen omdat het zo snel gaat. Volgens haar dan. Ik ga deze zomer waarschijnlijk op taalstage in Polen voor 2 weken. Dus ik denk dat dat heel verhelderend gaat zijn hahaha.
Wat ik later wil doen weet ik nog niet. Ik zie mijzelf eindigen als zelfstandige, dus eigenlijk heb ik geen master nodig, maar ik wil er toch een omdat het zekerheid geeft.

Bedankt voor je berichtje ;A; <3

Kiyo
New user
New user

Bericht door Kiyo » 14 dec 2015 00:28

Tessa schreef:Hoi!

Na het lezen van je bericht, lijkt het me wel dat je gepassioneerder bent over taalkunde dan over musicologie. Je schrijft namelijk over musicologie dat je voldoet aan de voorwaarden, dat je vrijstellingen hebt enz, dat lijken me eerder rationele redenen. Over de andere richting zeg je dan dat je hart een tel oversloeg, dat je al van plan was Pools te studeren en dat je sowieso van het land houdt. Je lijkt er meer bewogen door, en dat lijkt me de belangrijkste motivatie om een richting te kiezen :)

Laat je zeker niet ontmoedigen door anderen, jij weet zelf het beste waar jouw interesses liggen! Succes ermee :)
Goh. Dat valt te zien. Ik heb dit bericht geplaatst nadat ik die nieuwe richting gevonden heb, dus natuurlijk ben ik excited. Muziek en muziek geschiedenis is "gewoon" voor mij, misschien daarom dat ik er zo droog voer doe. Ik verslijt mijn leven als sinds mijn 9 jaar op de muziekschool en sinds ik kleuter ben neemt mijn mama me mee naar concerten. Aan passie ontbreekt het niet, ik ben er gewoon droog over. Waarschijnlijk omdat ik niet goed weet wat ik ermee kan later.

Deze zomer ga ik op taalstage in Polen, dus ik zie daar wel hoe het afloopt.

Thanks voor je berichtje!

AmillionFaces23
Experienced user
Experienced user

Bericht door AmillionFaces23 » 15 dec 2015 22:34

Hola, mijn eerste post in maaaaanden. :)

Ik heb zelf Geschiedenis gestudeerd aan de KULeuven en daar heb je een ongelofelijk ruime selectie aan keuzevakken die je kan opnemen. Concreet wilt dit eigenlijk zeggen dat je naast enkele plichtvakken (die elke student moet afleggen) kan gaan 'shoppen' in andere richtingen om vakken op te nemen. Zo heb ik O.a. vakken over Polen, Rusland, China, India en Japan opgenomen die je dan samen volgt met de studenten slavistiek, japanologie... erg leuk allemaal. Ik denk dat je die overlappingen aan de VUB niet kan maken...

Over toegepaste taalkunde Engels-Pools kan ik je minder vertellen al heb ik wel een vriendin die - zonder veel succes - toegepaste taalkunde Russisch-Pools gestudeerd heeft aan de KULeuven. Pittige richting waar behoorlijk wat 'uitval' was had ik de indruk! De enkele proffen uit die richting waar ik aan de KULeuven wel les van gehad heb (o.a. geschiedenis van Polen) waren ontzettend sympathieke, gemotiveerde mensen!

Alvast veel succes!
Happiness is but a state of mind.
Anytime you want, you can cross the state line.

Logic3S
New user
New user

Bericht door Logic3S » 18 dec 2015 23:59

Kiyo schreef:
Tessa schreef:Hoi!

Goh. Dat valt te zien. Ik heb dit bericht geplaatst nadat ik die nieuwe richting gevonden heb, dus natuurlijk ben ik excited. Muziek en muziek geschiedenis is "gewoon" voor mij, misschien daarom dat ik er zo droog voer doe. Ik verslijt mijn leven als sinds mijn 9 jaar op de muziekschool en sinds ik kleuter ben neemt mijn mama me mee naar concerten. Aan passie ontbreekt het niet, ik ben er gewoon droog over. Waarschijnlijk omdat ik niet goed weet wat ik ermee kan later.

Deze zomer ga ik op taalstage in Polen, dus ik zie daar wel hoe het afloopt.

Thanks voor je berichtje!
Hey kiyo,

Het lijkt erop dat wij ergens een beetje in dezelfde situatie zijn verzeild geraakt.
Al van kindsafaans werd ik geïnfecteerd met het "radio-virus". Het radiomedium was dan ook mijn leven. Vooral de techniek die er achter schuilt boeit mij enorm. Dat was dan ook een van de redenen dat ik bij de start van het academiejaar voor "Elektronica-ICT" heb gekozen. Ook mede omdat iedereen, maar dan ook echt iedereen, uit m'n omgeving vond dat DAT het gene was dat ik moest doen.
Echter heb ik nu zo ook wat het gevoel dat ik er precies zowat "over ben", omdat ik er precies al te lang mee bezig ben (kreeg ook al elektronica in m'n middelbaar) waardoor ik (op dit moment) precies nood heb aan een nieuwe uitdaging.

Vandaar dat ik ook zeg; als je wilt veranderen omdat je het niet graag doet, doe het dan! Maar zorg er dan wel voor dat je zeker bent van je stuk. Das ook de reden waarom ik ervoor heb gekozen om toch eerst te proberen m'n eerste jaar uit te doen. Lijkt misschien niet zo logisch, maar als ik nu nog/al zou 'switchen' kom ik gegarandeerd in een ISP-programma terecht waarbij ik uiteindelijk even vroeg (of laat, tis hoe je het bekijkt ;) ) afstudeer. Op die manier geef ik ook mezelf de ruimte om 100,01% zeker te zijn van het feit dat ik effectief wil switchen en (nog belangrijker) wat ik dan wél wil doen.

Als ik jouw verhaal lees dan heb ik zo de indruk dat je precies al min of meer of hebt uitgemaakt dat je dat wil gaan doen.
Maar dat is iets dat je dan ook volledig voor jezelf moet uitmaken, want (en ik spreek uit ervaring) een richting volgen die je uiteindelijk niet graag blijkt te doen is gewoon rot! Op zich mag je je ook niet laten ontmoedigen door wat anderen zeggen. Als je een richting ECHT wilt volgen (en er dan ook veel voor over hebt), dan denk ik dat dat wel goed komt. ;)

Nu ja, dit zijn mijn gedachten. Ik weet niet of je er per direct iets aan hebt, maar ik wilde ze toch even met je delen ...
Nog veel succes en laat ons uiteindelijk weten wat je gaat doen hé :)
Ik moet iedereen teleurstellen: holebi-zijn is een doodnormale, saaie, biologische en chemische realiteit. Ik leef er elke dag mee, en ik kan niet zeggen dat ik er speciaal last van heb. - Tom De Cock (MNM)

Plaats reactie