goede nachtrust

De katern voor alle interesses die in het hokje lifestyle passen: reizen, mode, horoscoop... Kortom de Weekend Knack van WJNH!
Darkcrow
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: goede nachtrust

Bericht door Darkcrow » 27 nov 2014 20:07

rust voor het slapen gaan. Dit kan zijn door iets te lezen, een goede kop thee of door een ontspannend filmke te kijken.

geeninspiratie
Forum addict
Forum addict

Bericht door geeninspiratie » 28 nov 2014 19:15

-Een normaal, weerkerend slaappatroon aanhouden.
-uitgeput zijn
-van masturberen word je ook nog altijd moe
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling

Lin
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Lin » 22 jan 2015 12:30

Een luisterverhaal! Zoveel effectiever dan muziek voor mij.
Gek dat ik vroeger niet kon geloven dat dat zo mogelijk nóg ontspannender is dan zelf lezen.
Alleen viel ik ondertussen al zo vaak in slaap bij de laatste 2 hoofdstukjes dat het nog eens tijd wordt om bewust te luisteren.
Van alle beklemmingen is déjà-vu de wreedste.
Tom Lanoye - Het derde huwelijk

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 24 jan 2015 11:06

Lin schreef:Een luisterverhaal! Zoveel effectiever dan muziek voor mij.
Gek dat ik vroeger niet kon geloven dat dat zo mogelijk nóg ontspannender is dan zelf lezen.
Alleen viel ik ondertussen al zo vaak in slaap bij de laatste 2 hoofdstukjes dat het nog eens tijd wordt om bewust te luisteren.
Ja, hetzelfde hier. Maar dan podcasts. Dat helpt magisch goed. Ik heb veel moeite met in slaap vallen en kan soms urenlang wakker liggen. Podcasts en een warm lief zijn de enige dingen die helpen.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

quantum
Experienced user
Experienced user

Bericht door quantum » 24 jan 2015 11:58

Inderdaad, audio books en podcasts zijn briljant!
Voor vorst, voor vrijheid en voor recht.

just_me2102
Experienced user
Experienced user

Bericht door just_me2102 » 25 jan 2015 23:26

Thuis slaap ik onder het dak.
Als het regent zet ik meestal mijn raam op kantel en dan hoor ik de regen goed :D
het geluid van de regen op het dak en van buiten laat mij echt heel goed slapen :D

Vickey
New user
New user

Bericht door Vickey » 30 jan 2015 19:06

Meestal ben ik zo moe dat ik direct in slaap val. Als dat niet lukt, is dat meestal omdat ik na lig te denken over wat ik allemaal nog moet doen (stress). Wat dan helpt is bewust tegen mezelf zeggen dat ik er niet meer aan mag denken en vervolgens aan iets leuks denken. Ook helpt het om niet nog ´drukke` dingen te doen voor het slapengaan, zoals skypen of appen... ik heb echt even tijd voor mezelf nodig dan.

Vanille
New user
New user

Bericht door Vanille » 02 mar 2015 21:55

Toen ik klein was en niet in slaap geraakte, dacht ik dat het zou helpen als ik aan iets leuks dacht. Zo heb ik jaren aan 'taart' gedacht (steeds dezelfde trouwens) om in slaap te kunnen vallen (:
De laatste vier jaar slaap ik quasi meteen in. Als het toch niet meteen goed lukt, 'maak' ik een droom over de toekomstplannetjes die ik koester en dan duurt het vaak niet lang voor ik vertrokken ben.
You're never fully dressed without a smile.

mei_meisje
I have no life
I have no life

Bericht door mei_meisje » 07 mar 2015 23:52

mijn kersenpitkussentje is momenteel mijn slaaprots in de branding :D
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 28 jun 2015 21:24

mei_meisje schreef:mijn kersenpitkussentje is momenteel mijn slaaprots in de branding :D
Niet echt handig bij dit soort weer.

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 13 jan 2016 22:16

Kamille thee, chocomelk of echt intensief zwemmen dat je echt niet meer kan.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!

Vosje
New user
New user

Bericht door Vosje » 28 mar 2016 23:18

Camille thee helpt ook altijd voor mij :)
Ik slaap ook een stuk beter sinds ik ben beginnen fietsen.

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 12 apr 2016 21:33

Zijn er manieren om meer uit je nachtrust te halen?
Zodat je je uitgeslapen voelt ook al slaap je maar 5 uur?

Hombie
Senior user
Senior user

Bericht door Hombie » 13 apr 2016 01:21

AGE-411 schreef:Zijn er manieren om meer uit je nachtrust te halen?
Zorgen dat je rustig en vast slaapt, niet gestresseerd naar bed gaat, nuchter bent (als in, geen alcohol of andere middelen met mogelijk verdovend effect). Maar al bij al is 5 uur simpelweg minder uur slaap dan je nodig hebt om uitgerust te zijn, dus waar mogelijk je planning aanpassen om ervoor te zorgen dat je wat meer slaap, al is het maar één uur of een paar uur hebt zou beter zijn. (niet dat ik veel moet zeggen, mijn slaappatroon is al jaren niet echt in orde, deels door slechte gewoontes en me 's nachts productieve te voelen, maar het blijft op zich ongezond om zo te leven als je er echt uren slaap door verliest)

Functioneer je al lang op zo'n nogal korte nachten of is er recentelijk iets waardoor je maar 5u slaapt?
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

wingin
Regular user
Regular user

Bericht door wingin » 13 apr 2016 08:14

Ik slaap ook al enkele maanden maar 5 à 6 uur per nacht. Ik heb daar echter geen last van, ik ben nog steeds energiek, oplettend... (en dat zonder koffie :3 ).

Het is wat Hombie zegt: zorg ervoor dat je niet gestresseerd in bed kruipt en probeer vast te slapen. Wat ik doe is net voor ik ga slapen eerst een kwartiertje helemaal ontspannen, in stilte. Zo val ik meteen in slaap in bed, anders lig ik eerst nog even te woelen.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 13 apr 2016 14:32

Hombie schreef:
Zorgen dat je rustig en vast slaapt, niet gestresseerd naar bed gaat, nuchter bent (als in, geen alcohol of andere middelen met mogelijk verdovend effect). Maar al bij al is 5 uur simpelweg minder uur slaap dan je nodig hebt om uitgerust te zijn, dus waar mogelijk je planning aanpassen om ervoor te zorgen dat je wat meer slaap, al is het maar één uur of een paar uur hebt zou beter zijn. (niet dat ik veel moet zeggen, mijn slaappatroon is al jaren niet echt in orde, deels door slechte gewoontes en me 's nachts productieve te voelen, maar het blijft op zich ongezond om zo te leven als je er echt uren slaap door verliest)

Functioneer je al lang op zo'n nogal korte nachten of is er recentelijk iets waardoor je maar 5u slaapt?
Op mijn werk moet ik meestal rond 4u20 beginnen. Dat wil zeggen: opstaan rond 3u45.
Maar ik vind het moeilijk om om 20h te gaan slapen (sommige collage's kunnen het wel). Zeker in de zomer is dat niet evident, wanneer de kinderen volop buitenspelen en de zon nog onder het gordijn prikt. Doorgaans ga ik - zowel in de winter als de zomer - rond 22u slapen.

S'morgens ondervind ik daar weinig last van. Ik ben na 5 minuten ontwaken zo fris als een visje. Maar rond dit uur ben ik een wrak. Soms slaap ik dan in de middag enkele uurtjes, zoals daarnet van 12h30 tot 14h30. Dat zorgt er dan echter voor dat ik vanavond om 22h nog moeilijk in slaap geraak.

Hombie
Senior user
Senior user

Bericht door Hombie » 13 apr 2016 15:39

AGE-411 schreef:
Hombie schreef:

Op mijn werk moet ik meestal rond 4u20 beginnen. Dat wil zeggen: opstaan rond 3u45.
Maar ik vind het moeilijk om om 20h te gaan slapen (sommige collage's kunnen het wel). Zeker in de zomer is dat niet evident, wanneer de kinderen volop buitenspelen en de zon nog onder het gordijn prikt. Doorgaans ga ik - zowel in de winter als de zomer - rond 22u slapen.

S'morgens ondervind ik daar weinig last van. Ik ben na 5 minuten ontwaken zo fris als een visje. Maar rond dit uur ben ik een wrak. Soms slaap ik dan in de middag enkele uurtjes, zoals daarnet van 12h30 tot 14h30. Dat zorgt er dan echter voor dat ik vanavond om 22h nog moeilijk in slaap geraak.
Dat verklaart wel veel, ik heb gelukkig nog maar maximum een maandje in de zomer zo'n vroege ochtendshifts moeten draaien, maar ik vond die maand al best slopend. Helaas denk ik niet dat er echt grondige oplossingen zijn anders dan of je ritme vervroegen of idd je slaap te verdelen (en dan mss proberen te zorgen dat je 's middags wat langer kan slapen ofzo). Dus ik denk dat het wel es een kwestie van zwaardere gordijnen en oordopjes zou kunnen worden.

Om in slaap vallen makkelijker te maken bestaan er wel duizend en één trucs, gaande van de juiste thee al dan niet met honing ofzo tot ademhalingsoefeningen, al dan niet met iets van muziek of natuurgeluiden in slaap vallen, wegblijven van schermen (En als het toch nodig is, installeer iets als F.lux op je smartphone of laptop, gratis app die ervoor zorgt dat het licht van je laptop geleidelijk aan warmer wordt waardoor het je minder uit je slaap houdt) tot ademhalingsoefeningen en meditatie(-achtige trucjes).

Tegen algemene vermoeidheid kan voeding en zo ook enorm veel uitmaken, voor zover mogelijk of zover je wilt wegblijven van frisdranken, koffie, enzovoorts.
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 13 apr 2016 18:31

Hombie schreef:
AGE-411 schreef:
Hombie schreef:

Dat verklaart wel veel, ik heb gelukkig nog maar maximum een maandje in de zomer zo'n vroege ochtendshifts moeten draaien, maar ik vond die maand al best slopend. Helaas denk ik niet dat er echt grondige oplossingen zijn anders dan of je ritme vervroegen of idd je slaap te verdelen (en dan mss proberen te zorgen dat je 's middags wat langer kan slapen ofzo). Dus ik denk dat het wel es een kwestie van zwaardere gordijnen en oordopjes zou kunnen worden.

Om in slaap vallen makkelijker te maken bestaan er wel duizend en één trucs, gaande van de juiste thee al dan niet met honing ofzo tot ademhalingsoefeningen, al dan niet met iets van muziek of natuurgeluiden in slaap vallen, wegblijven van schermen (En als het toch nodig is, installeer iets als F.lux op je smartphone of laptop, gratis app die ervoor zorgt dat het licht van je laptop geleidelijk aan warmer wordt waardoor het je minder uit je slaap houdt) tot ademhalingsoefeningen en meditatie(-achtige trucjes).

Tegen algemene vermoeidheid kan voeding en zo ook enorm veel uitmaken, voor zover mogelijk of zover je wilt wegblijven van frisdranken, koffie, enzovoorts.
Een andere probleem is dat ik niet vast slaap. Het gebeurt vaak dat ik dan tussen 22h en 3h45 verschillende malen wakker wordt. Een blaffende hond een straat verder is soms al genoeg.

Ik drink nochtans nooit koffie, blijf van de frisdranken af in de week, en ben geen suikervreter.
Ik heb er al aan gedacht om eens advies te vragen aan mijn zus, zelfstandig Herbalife verdeler. Of ze mijn energie-indeling kan beïnvloeden met haar producten, zodat ik s'avonds sneller slaap vat en ook dieper slaap. De vraag is dan ook hoe duur die producten zijn.

Ik heb er al aan gedacht om te gaan joggen voor het slapengaan. Ik heb namelijk geen conditie, en wil daar al langer iets aan doen. Maar als ik 'diep ga', zou dat geen omgekeerd effect hebben? Ik kan me voorstellen dat ik van de adrenaline nog meer wakker lig!

Mijn ritme omkeren, daar heb ik ook al aan gedacht. Dan zou ik bijvoorbeeld s'nachts kunnen gaan joggen, douchen, uitgebreid ontbijten, ... allemaal dingen waar ik nu geen tijd voor heb. Douchen doe ik altijd de avond er voor, ontbijten doe ik niet. Ik ken het niet opbrengen om de wekker nog vroeger dan 3h45 te zetten.
Een totale omkeer in mijn ritme zou ik wel overwegen. Bijvoorbeeld: slapen van 22h tot 2h, en van 12h tot 16h. Maar ik vraag me af of dat wel zo gezond is op lange termijn?
Bovendien dien ik ook rekening te houden met mijn familie, en in het weekend met mijn lief.

Gesloten